Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blev innan jul vittne till en trafikolycka och var den som ringde 112, SOS Alarm. Det konstiga var att dels så tog det ett tag innan jag blev kopplad men framförallt att personen i andra änden inte svarade med "SOS Alarm" utan bara mumlade något otydligt, jag blev tvungen att fråga om jag kommit rätt och sen när jag berättade om att det var en trafikolycka så ställde han inga egentliga frågor, bara en fråga om det var personskador vilket jag svarade lite tvekande att jag inte var säker men att jag inte trodde det varpå han sa att han kopplar mig till polisen, inget mer.
Kom att tänka på det nu när jag läste en artikel om en skjuten med livshotande skottskador som ringde 112 och uppmanades sluta vara "uppkäftig".
Någon annan som ringt 112 och blivit underligt bemött? Eller har en förklaring?
När jag gick väktarutbildning för ett antal år sedan fick vi lära oss att alltid börja larmsamtalet med adress först och vad som hänt sen ("Småstadsvägen 1, skottlossning", alternativt "Skottlossning på Småstadsvägen 1"), för om det skulle brytas/hända något oväntat så skulle dom i alla fall ha adressen och ett hum om vad det gäller. Det är något jag haft med mig sedan dess, och önskar att fler kände till. För som du säger finns det ju inte alltid batteri och täckning.Jag har inte själv ringt. Men när jag blev sparkad ute i en hästhage hade jag tack och lov en stallkamrat med mig som ringde åt mig. När hon berättade för larmoperatören att jag blivit sparkad av en häst, följde en flera minuter lång föreläsning/utskällning från larmoperatören om alla dessa korkade ryttare som rider utan hjälm. Min stallkamrat försökte förklara att vi inte var ute och red, att jag faktiskt ändå hade hjälm på mig, men att det inte hjälpte då jag blivit sparkad i buken. Till slut lyckades hon skrika adressen till larmoperatören. Efteråt konstaterade hon att samtalet tog åtta minuter. Strax efter att hon lyckades få fram adressen tog batteriet slut och telefonen dog. Har tänkt på det där att hon inte direkt fick uppge adressen innan hon fick föreläsningen. Detta var på sommarbetet och långt ifrån bebyggelsen och läkarna sa sedan att enda anledningen att jag överlevde var för att jag direkt la mig ner och inte rörde mig. Hade jag förflyttat mig hade jag förblött. Så jag hade önskat att alla larmoperatörer först tog adress, meddelande att ambulans var på väg och sedan babblade på om de ville. Man kan inte utgå från att den som larmar har obegränsat med batteri och täckning.
Det där är inte ett okänt fenomen och värre blev det när gamla SOSAB (Sos alarm AB) förlorade avtalet och det gick över i ett nybildat bolag som hette Medhelp, då blev det kaos på allvar. Sen ett par år är SOSAB tillbaks som aktör men bättre har det inte blivit trots all möjlig och omöjlig elektronik som ska styra blåljusfolket rätt. Det som räddar Arvid 82 i sin lilla stuga när han inte mår som han ska är dom gamla rävarna som vet vem han är och hur man tar sig dit samt hur brottom det är, inte dom på SOSAB.Jag har inte själv ringt. Men när jag blev sparkad ute i en hästhage hade jag tack och lov en stallkamrat med mig som ringde åt mig. När hon berättade för larmoperatören att jag blivit sparkad av en häst, följde en flera minuter lång föreläsning/utskällning från larmoperatören om alla dessa korkade ryttare som rider utan hjälm. Min stallkamrat försökte förklara att vi inte var ute och red, att jag faktiskt ändå hade hjälm på mig, men att det inte hjälpte då jag blivit sparkad i buken. Till slut lyckades hon skrika adressen till larmoperatören. Efteråt konstaterade hon att samtalet tog åtta minuter. Strax efter att hon lyckades få fram adressen tog batteriet slut och telefonen dog. Har tänkt på det där att hon inte direkt fick uppge adressen innan hon fick föreläsningen. Detta var på sommarbetet och långt ifrån bebyggelsen och läkarna sa sedan att enda anledningen att jag överlevde var för att jag direkt la mig ner och inte rörde mig. Hade jag förflyttat mig hade jag förblött. Så jag hade önskat att alla larmoperatörer först tog adress, meddelande att ambulans var på väg och sedan babblade på om de ville. Man kan inte utgå från att den som larmar har obegränsat med batteri och täckning.
Ni har även ett direktnummer som inte delas ut annars skulle ni bli nerringda av icke-akuta samtal, jag har erat direktnummer till den här centralen där jag bor pga. att vi gav oss fan på att ta ett gäng utländska dieseltjuvar som härjade runt och snodde diesel som "asfaltläggarna" skulle ha. Direktnumret är nåt som är lika heligt som koden till betalkortet och som ALDRIG får missbrukas för då blir det kaos på riktigt.vi har dock ett annat nummer att ringa men när vi ringer på det går vi till och med före 112-samtalen och innan någon blir upprörd det finns ett nummer för icke brådskande samtal också), vi är alltså polisens larmcentral.
Det där är inte så underligt, är lite olika prioritering på mord och stöldDet där är inte ett okänt fenomen och värre blev det när gamla SOSAB (Sos alarm AB) förlorade avtalet och det gick över i ett nybildat bolag som hette Medhelp, då blev det kaos på allvar. Sen ett par år är SOSAB tillbaks som aktör men bättre har det inte blivit trots all möjlig och omöjlig elektronik som ska styra blåljusfolket rätt. Det som räddar Arvid 82 i sin lilla stuga när han inte mår som han ska är dom gamla rävarna som vet vem han är och hur man tar sig dit samt hur brottom det är, inte dom på SOSAB.
Om nu nån tror att detta är en skröna så, nej tyvärr, jag har GOD insikt i verksamheten kan jag påstå, allt för god tyvärr för att lita på att nån kommer eller ens bryr sig om jag ringer men inte kan få fram direkt vad det gäller för att jag ligger på golvet med en stroke och har svårt för att tala. Handlar det om inbrott tex. eller nåt annat så heter det oftast "vi har ingen bil att skicka" och tyvärr är det oftast så, dom är upptagna av div. annat.
Grannen har grävmaskiner och på ett bygge så kom basen tidigt en morgon och såg några skumma figurer som slangade för fullt, han ringde polisen och fick "vi har inga bilar att skicka" så han sa då helt fräckt "då får jag väl gå ut och skjuta av asen själv då" och la på luren, det tog MAX 3 minuter innan 3 bilar sladdade in på bygget och grep tjuvarna så,,,,,,hur var det med det där med att dom inte hade nån att skicka?
Finns det inga bilar så blir dom ju inte fler oavsett vad larmen gäller eller?? Dessutom var ju det där slangargänget kända för att vara beväpnade och hade hotat folk med vapen men ändå, "vi har ingen bil att skicka" verkar bara så nonchalant när det sen helt plötsligt fanns 3 st. Sånt där bemötande stärker ju inte förtroendet för myndigheterna precis och myndigheterna har ju vi alla varit med att bygga upp och vi betalar deras lön så jag tror inte en arbetsgivare på ett företag skulle acceptera att deras anställda agerade på samma sätt. Tänk dig att du skulle köpa en vara och kommer till disken och får till svar att det inte finns nån sån vara fast du ser att det står en hel rad på hyllan bakom expediten, skulle inte du idiotförklara expediten då? Tror du expediten skulle vara kvar i firman speciellt länge efter det när chefen får reda på det?Det där är inte så underligt, är lite olika prioritering på mord och stöld
Det är ju så dumt så man baxnar. Givetvis är det högre prioriterat att stoppa ett mord istället där bränslestöld. Nu kanske en misshandlad tant bortoriorerades på grund av det hotet.Det där är inte ett okänt fenomen och värre blev det när gamla SOSAB (Sos alarm AB) förlorade avtalet och det gick över i ett nybildat bolag som hette Medhelp, då blev det kaos på allvar. Sen ett par år är SOSAB tillbaks som aktör men bättre har det inte blivit trots all möjlig och omöjlig elektronik som ska styra blåljusfolket rätt. Det som räddar Arvid 82 i sin lilla stuga när han inte mår som han ska är dom gamla rävarna som vet vem han är och hur man tar sig dit samt hur brottom det är, inte dom på SOSAB.
Om nu nån tror att detta är en skröna så, nej tyvärr, jag har GOD insikt i verksamheten kan jag påstå, allt för god tyvärr för att lita på att nån kommer eller ens bryr sig om jag ringer men inte kan få fram direkt vad det gäller för att jag ligger på golvet med en stroke och har svårt för att tala. Handlar det om inbrott tex. eller nåt annat så heter det oftast "vi har ingen bil att skicka" och tyvärr är det oftast så, dom är upptagna av div. annat.
Grannen har grävmaskiner och på ett bygge så kom basen tidigt en morgon och såg några skumma figurer som slangade för fullt, han ringde polisen och fick "vi har inga bilar att skicka" så han sa då helt fräckt "då får jag väl gå ut och skjuta av asen själv då" och la på luren, det tog MAX 3 minuter innan 3 bilar sladdade in på bygget och grep tjuvarna så,,,,,,hur var det med det där med att dom inte hade nån att skicka?
De fick se till att lösgöra bilar när det kom hot om mord, något som det inte var värt vid ett enkelt inbrott.Finns det inga bilar så blir dom ju inte fler oavsett vad larmen gäller eller?? Dessutom var ju det där slangargänget kända för att vara beväpnade och hade hotat folk med vapen men ändå, "vi har ingen bil att skicka" verkar bara så nonchalant när det sen helt plötsligt fanns 3 st. Sånt där bemötande stärker ju inte förtroendet för myndigheterna precis och myndigheterna har ju vi alla varit med att bygga upp och vi betalar deras lön så jag tror inte en arbetsgivare på ett företag skulle acceptera att deras anställda agerade på samma sätt. Tänk dig att du skulle köpa en vara och kommer till disken och får till svar att det inte finns nån sån vara fast du ser att det står en hel rad på hyllan bakom expediten, skulle inte du idiotförklara expediten då? Tror du expediten skulle vara kvar i firman speciellt länge efter det när chefen får reda på det?
Vad tror du polisen gjorde? Rullade tummarna på ett doughnutfik? Sannolikt fick de avbryta vad de höll på med som var viktigare än bränslestöld eftersom att ett mord går före allt annat.Finns det inga bilar så blir dom ju inte fler oavsett vad larmen gäller eller?? Dessutom var ju det där slangargänget kända för att vara beväpnade och hade hotat folk med vapen men ändå, "vi har ingen bil att skicka" verkar bara så nonchalant när det sen helt plötsligt fanns 3 st. Sånt där bemötande stärker ju inte förtroendet för myndigheterna precis och myndigheterna har ju vi alla varit med att bygga upp och vi betalar deras lön så jag tror inte en arbetsgivare på ett företag skulle acceptera att deras anställda agerade på samma sätt. Tänk dig att du skulle köpa en vara och kommer till disken och får till svar att det inte finns nån sån vara fast du ser att det står en hel rad på hyllan bakom expediten, skulle inte du idiotförklara expediten då? Tror du expediten skulle vara kvar i firman speciellt länge efter det när chefen får reda på det?
Jag blir så irriterad på folk som vill ha ambulans genast de är sjuka. En vän till mig började blöda efter en enkel operation, och härjade efteråt om att det tagit 30 minuter för ambulansen att komma. De hade två bilar och två vuxna, nyktra personer i familjen, men dom tänkte aldrig tanken att de kunnat köra själv.
Jag blir så irriterad på folk som vill ha ambulans genast de är sjuka. En vän till mig började blöda efter en enkel operation, och härjade efteråt om att det tagit 30 minuter för ambulansen att komma. De hade två bilar och två vuxna, nyktra personer i familjen, men dom tänkte aldrig tanken att de kunnat köra själv. En annan kompis ringde ambulans p.g.a. jobbig migrän...