Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast i mina exempel visste de precis vad som var fel, dvs inget allvarligt. Men folk tror på allvar att om man behöver sjukhusvård så ska man åka in med ambulans. De tänker inte ens tanken på att de kanske kan ta taxi eller få skjuts.Jag har ändå en stor stor förståelse för det där. Jag, som arbetat inom sjukvården flera år och dessutom går en lång medicinsk utbildning, har svårt att bedöma min egen eller anhörigas tillstånd. Det blir gärna lite extra varningssignaler och stress pga oron över dem. Då kan jag ju bara tänka mig hur det är för någon som inte har någon som helst sjukvårdserfarenhet eller utbildning i ämnet. Att inte ha kontroll och bli stressad över vad som händer och över vad som kan hända måste vara fruktansvärt. 30 minuter är en väldigt lång tid då.
Vi var med om en bilolycka för drygt 15 år sedan och det slutade med att ett av vittnena ringde till sin chef (de arbetade bredvid brandstationen) och så fick han knalla över och säga till dem. Då hade vi försökt i 20 min och det var personskador inblandade. Brandkåren larmade sedan polis och ambulans.
Fast i mina exempel visste de precis vad som var fel, dvs inget allvarligt. Men folk tror på allvar att om man behöver sjukhusvård så ska man åka in med ambulans. De tänker inte ens tanken på att de kanske kan ta taxi eller få skjuts.
Ja, eller de som ringer ambulans istället för att ta bilen till akuten eftersom det går snabbare än att vänta i väntrummet.Fast i mina exempel visste de precis vad som var fel, dvs inget allvarligt. Men folk tror på allvar att om man behöver sjukhusvård så ska man åka in med ambulans. De tänker inte ens tanken på att de kanske kan ta taxi eller få skjuts.
Ja, eller de som ringer ambulans istället för att ta bilen till akuten eftersom det går snabbare än att vänta i väntrummet.
Ja, eller de som ringer ambulans istället för att ta bilen till akuten eftersom det går snabbare än att vänta i väntrummet.
Jag menar att operatören vet inte om du tror att du har det eller om du verkligen har det.Fast 1177 hade ju redan pratat med dem, dessutom.
Det är ju skillnad på TROR och HAR. Medfött dessutom, vilket jag ju sa.
Tja, man är i alla fall redan inne då och har skrivits in.Gör det? Det beror väl helt på hur man prioriteras när man kommer in.
Tja, man är i alla fall redan inne då och har skrivits in.
Jag vet inte riktigt själv eftersom alla de gånger jag åkt in med ambulans har jag varit så borta att jag sovit när läkarna inte varit där, men man får ju minst träffa en läkare/sjuksköterska så fort man kommer innanför dörrarna.
Tja, man är i alla fall redan inne då och har skrivits in.
Jag vet inte riktigt själv eftersom alla de gånger jag åkt in med ambulans har jag varit så borta att jag sovit när läkarna inte varit där, men man får ju minst träffa en läkare/sjuksköterska så fort man kommer innanför dörrarna.
Fast det går inte att jämföra sos för 15 års sedan och idag, jag skulle vilja påstå att allt som är äldre än fem år inte går att använda i hur sos är.Det känns smått surrealistiskt. Jag har stort förtroende för hela blåljusorganisationen och har alltid tyckt att bemötandet är mycket professionellt och kompetent men just känslan av att inte kunna komma fram på ett larmnummer (på flera minuter) är olustig.
Fast det går inte att jämföra sos för 15 års sedan och idag, jag skulle vilja påstå att allt som är äldre än fem år inte går att använda i hur sos är.
Jo, väntetid känns märkligt. Kanske var en midsommarafton? Då lär de ha att göra stackarna. Om jag skulle råka ut för det hade jag provat att lägga på sedan ringa upp igen och se om det bara var något systemfel.Du har rätt i det, men det finns ett par till här (dock inga årtal nämnda) som har skrivit om väntetiden innan en kommit fram till SOS Alarm i och för mig känns det märkligt.
Jag vill inte tro att det ska ta 10+ minuter att nå larmcentralen under förutsättning att det finns mobiltäckning men det är den enda verkliga händelse jag kan relatera till och jag känner inte riktigt för att provringa för att få nya resultat från 2016.
Det finns en del skrivet om två liknande incidenter under 2015. Det händer ju uppenbarligen fortfarande, sedan hoppas jag att det rör sig om extrem otur.
http://www.expressen.se/gt/ringde-112-i-25-min--men-ingen-svarade/
http://www.expressen.se/gt/pojke-skots-i-huvudet--misstroddes-av-sos/
Jo, väntetid känns märkligt. Kanske var en midsommarafton? Då lär de ha att göra stackarna. Om jag skulle råka ut för det hade jag provat att lägga på sedan ringa upp igen och se om det bara var något systemfel.
Det med att han misstroddes hänger mer på enskilda personer och inte systemet
Jag vet inte hur din olycka såg ut, jag har ingen direkt koll på vem som skriver vad.Omständigheterna kring min olycka eller mannens i den första artikeln? I artikel nummer två framkommer det att personen om ringde inte kom fram alls förrän på tredje försöket (i övrigt håller jag med dig).
Jag tror nog, under förutsättning att man har sinnesnärvaro och inte är i chock, att första reaktionen på upptaget-ton hos 112 är att just ringa upp på nytt. De har väl knappast telefonkö-system.
OTTyckte att det kändes nästan overkligt att knappa in 1,1,2 i telefonen, det är ju ett nummer en fått inpräntat i huvudet sen barnsben och med en så stor betydelse.
Jag vet inte hur din olycka såg ut, jag har ingen direkt koll på vem som skriver vad.
Så Mannen då, jag läste inte heller artikeln utan bara rubriken.