Sonen ligger pyrt till just nu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

indian-charlie skrev:
O, herre gud:rofl: ( talesätt)

Här släpar vi varandra i örat/drar i örat med jämna mellanrum både stor som liten:rofl:
Jahaja. Så gör inte vi. Inte heller talesättar jag att barnen ska få smisk, omvridna öron eller få smaka på rottingen om de inte gör som jag säger. I min familj alltså.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Är det så svårt att förstå vad jag hakar upp mig på?

Tycker du att alla straff är ok bara för att ungdomen/barnet vet att det blir just det straffet om man gör si eller så?


Det är väl klart att alla straff inte är ok.
Fast jag förstår faktiskt inte vad det är för hemskt med indraget bredband.

Så jag har svårt att förstå vad du hakar upp dig på.

Hos oss vi t ex en regel som säger att den som slår igen dörrar blir av med dörren till sitt rum.
Det är något som ungarna är medvetna om.
Därför slår dom inte igen dörrar här.
Skulle dom göra det och bli av med dörren så skulle dom inte knorra för det. Dom vet att konsekvensen blir den om dom bryter den regeln.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Men frågan är ju BRYR hon sig om dig då????
Om man skiter att tala om för sitt barn (talar nu om yngre barn ej myndiga) vart man är eller om man kommer hem idag eller nästa vecka så tycker inte jag att man har den där känslan för sitt barn som oftast finns där helt naturligt och den har inget att göra med tillit eller så. Utan ren skär kärlek och den man älskat bryr man sig om. Att du kan nå henne är ju bra för din skull men om det skulle hända dig något så skiter hon ju i det..
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

fjolltroll skrev:
Det är väl klart att alla straff inte är ok.
Fast jag förstår faktiskt inte vad det är för hemskt med indraget bredband.

Så jag har svårt att förstå vad du hakar upp dig på.

Hos oss vi t ex en regel som säger att den som slår igen dörrar blir av med dörren till sitt rum.
Det är något som ungarna är medvetna om.
Därför slår dom inte igen dörrar här.
Skulle dom göra det och bli av med dörren så skulle dom inte knorra för det. Dom vet att konsekvensen blir den om dom bryter den regeln.

Jag slår i dörrar ibland när jag är arg. Det är ganska vanligt att göra det när man är arg, även som vuxen. Skulle inte tro att min sambo skruvar ner dem. Faktiskt ganska skrattretande. Att skruva ner en dörr till ngn i tonåren är bara kränkande. Det enda ni vinner på att göra sånt här är att skrämma era barn till uppförande och jag svär på att deras kompisar och andra föräldrar förfasar sig över era tilltag. Jag tror itne på overkillmetoder, det resulterar bara i att era barn tycker att ni har varit taskiga. Om ni dessutom lyckas få dem at inte protestera bryter ni bara ner dem. Och då säger jag inte; Graturlerar till skötsamma barn!, precis. :crazy:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Jag slår i dörrar ibland när jag är arg. Det är ganska vanligt att göra det när man är arg, även som vuxen. Skulle inte tro att min sambo skruvar ner dem. Faktiskt ganska skrattretande. Att skruva ner en dörr till ngn i tonåren är bara kränkande. Det enda ni vinner på att göra sånt här är att skrämma era barn till uppförande och jag svär på att deras kompisar och andra föräldrar förfasar sig över era tilltag. Jag tror itne på overkillmetoder, det resulterar bara i att era barn tycker att ni har varit taskiga. Om ni dessutom lyckas få dem at inte protestera bryter ni bara ner dem. Och då säger jag inte; Graturlerar till skötsamma barn!, precis. :crazy:


Är du på riktigt:confused:

Jag kan försäkra dig om att mina barn inte är det minsta skrämda.
Varför skulle dom vara det?
Jag har hittills inte träffat på någon varken barn eller förälder som förfasat sig över att man inte skickar igen dörrar i det här huset.
Vilket det för övrigt finns en anledning till att man inte gör. Vi har fullt med djur i det här huset. Jag har svårt att förstå varför någon av dom ska behöva komma i kläm i någon dörr för att nån är sur.
Däremot har jag träffat en hel massa föräldrar som tycker att det är en bra idè med dörrarna och som också infört den regeln.
Dessutom tycker faktiskt inte nån av våra ungar eller deras kompisar att vi är taskiga på något vis. Tvärtom.
Faktum är att dom väldigt ofta väljer att vara här.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Okej. Nästa gång jag startar en tråd ska jag bre på jättemkt och sen ta tillbaka det och sedan säga att alla överreagerar... jättesmart... :crazy:

Så du är aldrig arg? Du varken säger eller skriver något i stundens hetta? Eller ja just jag du gör ju saker istället som att tex smälla i dörrarna :angel:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Skulle inte tro att min sambo skruvar ner dem. Faktiskt ganska skrattretande. Att skruva ner en dörr till ngn i tonåren är bara kränkande.

Jag lyfter av dörren från gångjärnen när sonen smäller i dörren jag skruvar inte.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

fjolltroll skrev:
Är du på riktigt:confused:

Javisst, sist jag tittade efter ialf

Jag kan försäkra dig om att mina barn inte är det minsta skrämda.
Varför skulle dom vara det?
Jag har hittills inte träffat på någon varken barn eller förälder som förfasat sig över att man inte skickar igen dörrar i det här huset.

Nej det är bra att man inte smäller i dörrarna och jag förfasar mig inte över det. Jag förfasar mig över er konsekvens
Vilket det för övrigt finns en anledning till att man inte gör. Vi har fullt med djur i det här huset. Jag har svårt att förstå varför någon av dom ska behöva komma i kläm i någon dörr för att nån är sur.
Däremot har jag träffat en hel massa föräldrar som tycker att det är en bra idè med dörrarna och som också infört den regeln.

tvivlar jag inte heller på. Det finns många metoder att "uppfostra" barn på, några bra och några dåliga
Dessutom tycker faktiskt inte nån av våra ungar eller deras kompisar att vi är taskiga på något vis. Tvärtom.
Faktum är att dom väldigt ofta väljer att vara här.
Jag tror inte att ni är taskiga människor. Jag tror tom att ni är jättetrevliga och har underbara ungar. Att ni ens sätter upp så hårda regler tyder på att ni älskar era ungar och vill at de ska ha det bra och uppföra sig. MEN jag tycker att konsekvensen är alldeles för hård och för en 15 -åring är den rent opsykologisk. Därmed inte sagt att jag tycker att ni är opsykologiska hela ni, bara den konsekvensen. Och sammantaget är säkert allt helt ok. Om du förstår hur jag resonerar?

tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiio
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

ainasoja skrev:
Så du är aldrig arg? Du varken säger eller skriver något i stundens hetta? Eller ja just jag du gör ju saker istället som att tex smälla i dörrarna :angel:
Vad surrar du om? Det är väl normalt att bli arg? Men som vuxen blir konsekvensen förståelse och en diskussion om att ja, så är det ibland. Som tonåring ska man stå ut med att få dörren nermonterad... Det är just det som är min invändning. Gnist ska vi förstå och bejaka och gärna vigla upp lite. Men fjolltrolls barn ska vi montera ner dörrarna för... See the differens?
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

*lånar lite*

Jag behöver inte lyfta ner dörrarna, jag lyfter/drar mina barn i öronen;) :rofl:

Skämt åsido så har vi alla olika sätt att sätta gränser för våra barn och det som fungerar i en familj behöver inte fungera i nästa osv.

Hade jag haft barn som smällt i dörrar så hade jag garanterat plockat undan dörrarna också.

Däremot så föregår jag med gott exempel, jag skulle aldrig komma på ideén att smälla i en dörr, så som jag själv vill bli behandlad behandlar jag också mina barn, vilket jag tror fler gör.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

ainasoja skrev:
Jag lyfter av dörren från gångjärnen när sonen smäller i dörren jag skruvar inte.
Att märka ord är medelmåttans försvar mot geniet.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Vad är det som är så fasansfullt med att man blir av med sin dörr?
Det är ju inte för evigt direkt.
Dörren plockas bort en vecka och sen så sätts den tillbaka.
Ungarna vet ju om det så det skulle ju inte bli någon överrasking direkt om dörren försvann.
Jag vet ju inte hur det fungerar i andra familjer men här sitter vi ner tillsammans och bestämmer vad vi tycker är en trevlig hemmiljö.
Jag frågade dessutom nyss den 17 åriga dottern om hon skulle känna sig kränkt av att bli av med sin dörr. Vilket hon förövrigt aldrig blivit. Hon bara skrattade och sa att då skulle hon väl så skylla sig själv isf.

Vad tycker du själv är en vettig konsekvens av att missbruka förtroenden och regler?
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

indian-charlie skrev:
*Däremot så föregår jag med gott exempel, jag skulle aldrig komma på ideén att smälla i en dörr, så som jag själv vill bli behandlad behandlar jag också mina barn, vilket jag tror fler gör.
Som att lägga ut på Internet att nu jävlar ska han få? Är det att föregå med gott exempel? Att hänga ut sina barn? Men det kanske inte är så farligt jämfört med att smälla i en dörr? Om vi nu ska vara präktiga menar jag ;)
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

fjolltroll skrev:
Vad är det som är så fasansfullt med att man blir av med sin dörr?

Jadu, om det inte är hemskt varför plockar du bort dom för? Är det bara för att det smälls i dem? (knappast)
Det är ju inte för evigt direkt.
Dörren plockas bort en vecka och sen så sätts den tillbaka.
Ungarna vet ju om det så det skulle ju inte bli någon överrasking direkt om dörren försvann.
Jag vet ju inte hur det fungerar i andra familjer men här sitter vi ner tillsammans och bestämmer vad vi tycker är en trevlig hemmiljö.
Jag frågade dessutom nyss den 17 åriga dottern om hon skulle känna sig kränkt av att bli av med sin dörr. Vilket hon förövrigt aldrig blivit. Hon bara skrattade och sa att då skulle hon väl så skylla sig själv isf.

Vad tycker du själv är en vettig konsekvens av att missbruka förtroenden och regler?

Vettig konsekvens? Oj vilken svår och bred fråga. Gäller det smällande i dörrar är det nog tjat och tillsägelser som gäller.
Komma försent/ej hem alls är det prata och kanske stanna inne nästa helg el så. Indragning av skjuts ett par dar el nästa helg om det varit upprepade gånger. Första gången är ingen gång, dvs bara prat.
Inte städa rummet? Ingen service förren det är gjort. Kommer inte på fler just nu. Har dålig fantasi.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Vettig konsekvens? Oj vilken svår och bred fråga. Gäller det smällande i dörrar är det nog tjat och tillsägelser som gäller.
Komma försent/ej hem alls är det prata och kanske stanna inne nästa helg el så. Indragning av skjuts ett par dar el nästa helg om det varit upprepade gånger. Första gången är ingen gång, dvs bara prat.
Inte städa rummet? Ingen service förren det är gjort. Kommer inte på fler just nu. Har dålig fantasi.


Ingen av ungarna tycker att det skulle vara hemskt om dörren försvann.
Däremot skulle dom nog tycka att det var tråkigt. Det är skillnad.
Personligen föredrar jag att INTE tjata på ungarna. Det leder oftast bara till att dom inte lyssnar alls.
Vi pratar igenom vilka regler som gäller och konsekvenserna av att inte följa dom.
Sen är det upp till var och en att göra sina val.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Som att lägga ut på Internet att nu jävlar ska han få? Är det att föregå med gott exempel? Att hänga ut sina barn? Men det kanske inte är så farligt jämfört med att smälla i en dörr? Om vi nu ska vara präktiga menar jag ;)


Spontant så tycker inte jag att det är så farligt att man får ett bryt på "skrivet språk" i en tråd på buke. Bra sätt att få ute lite av det som bubblar i en, dessutom så får man väl ta det som skrivs med en nypa salt(talesätt), om det är någon som i vanliga fall inte brukar "bryta ihop" i olika trådar.
Dessutom så tycker jag att trådskaparen hade ett alldeles utmärkt sätt att markera att nu är det bra....okej att det finns ungdomar som revolterar ännu mer men det finns också dom som förstår att nu är gränsen nåd för vad som anses okej i den familjen.

Sedan skulle jag vilja fråga om du inte tror att tonåringar inte "spyr galla" över sina föräldrar ibland när de är med kompisar eller sitter på andra communyties.
Jag tycker det är bra att man kan få skriva av sig oavsett ålder.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Vad surrar du om?

Jag tror att Gnist var arg när hon skrev inlägget och därför överdrev ang bredbandet.

Gry skrev:
Det är väl normalt att bli arg? Men som vuxen blir konsekvensen förståelse och en diskussion om att ja, så är det ibland. Som tonåring ska man stå ut med att få dörren nermonterad...

Man är inte vuxen om man smäller i dörrarna när man är arg.

Det spelar ingen roll om du 40 eller 4 man gör det bara inte hemma hos mig och det är därför dörren blir avlyft, inget konstigt, samma regler för mig som för mitt barn helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp