Sonen ligger pyrt till just nu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Kolla hela tråden får du se. Jag tycker hon överreagerar...


Jag tycker inte alls att hon överreagerar.
Att strunta i att komma hem på överenskommen tid, stanna borta hela natten och inte höra av sig är grymt respektlöst. Grabben ifråga är säkert väldigt insatt i reglerna hemma och konsekvenserna av att strunta i dom. Han gjorde sitt val och får leva med det. Sånt är livet.

Du tar upp vad man som vuxen skulle acceptera. Nu är det så att han är inte vuxen. Han är 15 år. Alltså följer man dom regler som föräldrarna satt upp.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Måste få lägga mig i lite.

Jag tycker inte heller att hon överreagerar, har det dessutom hänt tidigare att sonen inte följt de regler man har i familjen så är det inte mer än rätt att han får ett straff som är lite kännbart.
Jag har bl a en 16-åring hemma och jag hade absolut inte accepterat att han helt sonika skiter i att höra av sig.
Har vi bestämt något så är det så, det handlar om både förtroende och respekt för vuxen som barn. En sak är om man hör av sig och frågar om det är okej.


Att det är olika i olika familjer är en sak men det spelar ingen roll.
I vår familj talar man också om vad man ska göra, när och hur, oavsett om man är vuxen eller barn.
Alla vill veta av omtanke vart de övriga i familjen är, och om något skulle hända så är det väldigt skönt att veta.

Dessutom så tycker jag att det visar på mognad om man kan klara av att meddela ev andra önskemål om övernattning eller dyl.
Jag ger/har definitivt större förtroende för en som talar om/hör av sig om eventuella förändringar utifrån det vi har bestämt.

Nu börjar det bli lite blablablabla i mitt skrivande..måste vara midsommaralkoholen:angel: Men jag har iallafall fått nedskrivet vad jag tänkte.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Var skrev jag att det var ok att inte ringa hem? Bara för att jag inte hade vägrat bredband en hel sommar betyder det väl inte att jag tycker att det är ok.
Jag tror inte på överstraff, jag tror på respekt, prata med din son, låt han möjligen stanna inne 1 gång istället för en hel sommar. Det är lite mer normalt och ngt man kan acceptera som 15 år. Lagom konsekvens. Att förvägra ett bredband en hel sommar känns bara overkill och nu jävlar ska han få och inget jag hade rättat mig efter som tonåring.

Om du läser mer av mina 3 första inlägg i tråden så vore det ju bra :smirk:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gnist skrev:
Om du läser mer av mina 3 första inlägg i tråden så vore det ju bra :smirk:

Jaha... nu har jag gjort det igen och jag förstår inte på vad för sätt jag skulle ändra mina åsikter för det?

Visst är det respektlöst att inte ringa hem, visst vore jag vansinnig om min son el dotter skulle göra så i framtiden. Men från det till att straffa med bredband en hel sommar eller trådlöst resten av året eller att som ngn annan skrev dra en nästan vuxen i örat hela vägen hem är det vääääldigt långt.

Jag säger inget om att det är rätt att låta bli att ringa-tycker bara att du straffar för hårt och det kommer som sämst bara att förstöra er relation. Jag gillar inte när man går in och tar saker från någon som betyder ngt bara för att nu jävlar ska han få osv. Fel signaler.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

fjolltroll skrev:
Du tar upp vad man som vuxen skulle acceptera. Nu är det så att han är inte vuxen. Han är 15 år. Alltså följer man dom regler som föräldrarna satt upp.

Ja, det är bra att följa regler som vuxna sat upp förutsatt att de är bra regler coh att ringa hem när man ska sova borta är en mycket mycket bra regel och den ska man följa. Tycker bara inte att det är en bra konsekvens Gnist ger.

Det är inte regeln jag irriterar mig på.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Återigen...Jag tror säkert att han var medveten om konsekvenserna i sitt handlande.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Men från det till att straffa med bredband en hel sommar eller trådlöst resten av året eller att som ngn annan skrev dra en nästan vuxen i örat hela vägen hem är det vääääldigt långt.
Gnist skrev:
Han har redan påbörjat sin "botgöring" helt frivilligt och kommer att få tillbaka bredbandet inom kort.
Missade du det :confused:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Jo han är ju det och han accepterar det och har som sagt skärp till sig ordentligt :love:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gnist skrev:
Jo han är ju det och han accepterar det och har som sagt skärp till sig ordentligt :love:


Klart han har. Dom är ju inte dumma på något vis. Dom bara testar att man står för vad man sagt och att staketen håller.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Att förvägra ett bredband en hel sommar känns bara overkill och nu jävlar ska han få och inget jag hade rättat mig efter som tonåring.
Jaha, och hur hade du gjort då?
Stulit bredband?
Rymt?
Tjuvkopplat?
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Så du är helt ok med att din chef kommer och drar dig i örat hela vägen till mötet? Eller att din pojkvän kommer och hämtar dig på puben och drar dig därifrån i örat?

Då har du issues!

Har du hakat upp dig på en detalj? Självklart skulle jag inte bokstavligt talat släpa mitt barn i örat, det är ett "talesätt" som av de flesta jag känner används ganska flitigt. Vad jag menar är att jag skulle åka och hämta mitt barn, och se till att han kommer med hem - oavsett vad.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

ainasoja skrev:
Läs resten av tråden så får du se :angel:
Okej. Nästa gång jag startar en tråd ska jag bre på jättemkt och sen ta tillbaka det och sedan säga att alla överreagerar... jättesmart... :crazy:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

fjolltroll skrev:
Återigen...Jag tror säkert att han var medveten om konsekvenserna i sitt handlande.
tror jag oxå jag tror bara inte om konsekvensen han fick/får som straff
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Inte_Ung skrev:
Jaha, och hur hade du gjort då?
Stulit bredband?
Rymt?
Tjuvkopplat?
Jag hade inte uppfört mig trevligt och "skärpt till mig". Jag hade blivit ännu värre. Jag skulle aldrig underordna mig någon som kör sådana metoder med mig.

Och jag skulle inte vilja vara med om ngn försökte köra samma metod på dig....
 
Senast ändrad:
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Kalaspinglan skrev:
Självklart skulle jag inte bokstavligt talat släpa mitt barn i örat,

Fast skriv inte så då. Vad tror du hade hänt om en kille här inne hade skrivit att han skulle hämta sin flickvän i örat och släpa henne hela vägen hem från puben om hon inte kom hem i utsatt tid tror du?
Tror du folk hade reagerat då? Jag reagerar när man skriver att det är ok att släpa vem som helst i örat. Det är ett kränkande sätt eller ett kränkande talesätt om ngn. Man skriver helt enkelt inte så om ngn man respekterar, ung som gammal.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

O, herre gud:rofl: ( talesätt)

Här släpar vi varandra i örat/drar i örat med jämna mellanrum både stor som liten:rofl:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Jag hade inte uppfört mig trevligt och "skärpt till mig". Jag hade blivit ännu värre. Jag skulle aldrig underordna mig någon som kör sådana metoder med mig.

Och jag skulle inte vilja vara med om ngn försökte köra samma metod på dig....


Jag förstår inte vad det är du hakar upp dig på.
Han visste vad konsekvensen skulle bli. Han gjorde sitt val.
Det är väl inget konstigt med det:confused:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Är det så svårt att förstå vad jag hakar upp mig på?

Tycker du att alla straff är ok bara för att ungdomen/barnet vet att det blir just det straffet om man gör si eller så?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp