Sonen ligger pyrt till just nu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Det har inte att göra med "gammal nog att bestämma själv". Bor man tillsammans under samma tak talar man om ifall man stannar borta över natten. Oavsett om man är 15, 18 eller 45. Det har med respekt för resten av gruppen (familjen) att göra. Samma sak om man uteblir från middagen någon lagar. Man ringer och säger att jag käkar hos en kompis så ät ni utan mig idag.

Respekt och artighet. Ni tonåringar: Om en av era föräldrar inte kom hem från jobb en kväll och inte meddelar resten av familjen var den är, hur reagerar ni då? Blir ni inte oroliga? Undrar ni inte var mamma blivit av?
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Ska tillägga att jag ringde ca 25 gånger på hans mobiltelefon som lägligt nog "råkade" vara avstängd :smirk:

Nu har vi i alla fall pratat med sonen och han är mycket väl medveten om att han gjorde väldigt fel som inte hörde av sig och han både accepterar och förstår varför han blir "bestraffad" med en bredbandsfri period :cool:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

:confused: Ja tycker du gör helt rätt:bow:
Har man ett deal så har man....
Jag skulle rivit himmel och jord om min son inte kommit hem på avtalad tid, men... Har han vett att säga till, så respekterar jag förstås att han sover borta!

Än har jag inte hunnit fundera på ev. "bestraffningar" men jag tror jag skulle kunna hitta på något kännbart om han bryter våra deal!:devil:

Nu är han på Kreta med klassen, och jag har noll koll:confused: men både en vuxen på resan och pojken själv ringde idag, och hade det bara bra. +30 grader är nästan FÖR bra för en fjällpojk;)

* Jenny *
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Har full förståelse för dig! Hade en urjobbig period med äldsta dottern i den där åldern, lillasyster däremot som nu är 15 är enbart intresserad av sina ponnyer. Hur skönt är det som omväxling!!??
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Oj vad bekant det du skriver låter. Undrar var jag hört allt förut.
Just det :idea: jag har ju också en femton-åring hemma :smirk:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Snuffsan skrev:
Det har inte att göra med "gammal nog att bestämma själv". Bor man tillsammans under samma tak talar man om ifall man stannar borta över natten. Oavsett om man är 15, 18 eller 45. Det har med respekt för resten av gruppen (familjen) att göra. Samma sak om man uteblir från middagen någon lagar. Man ringer och säger att jag käkar hos en kompis så ät ni utan mig idag.

Respekt och artighet. Ni tonåringar: Om en av era föräldrar inte kom hem från jobb en kväll och inte meddelar resten av familjen var den är, hur reagerar ni då? Blir ni inte oroliga? Undrar ni inte var mamma blivit av?

:bow: Kloka ord :bow:

Psst..gillar alla dessa kloka ord på buke
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Snuffsan skrev:
Respekt och artighet. Ni tonåringar: Om en av era föräldrar inte kom hem från jobb en kväll och inte meddelar resten av familjen var den är, hur reagerar ni då? Blir ni inte oroliga? Undrar ni inte var mamma blivit av?


Mina föräldrar gör så ibland. Jag bryr mig inte, jag kan klara mig själv för en dag eller två.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Notorius skrev:
Mina föräldrar gör så ibland. Jag bryr mig inte, jag kan klara mig själv för en dag eller två.

VA??! :eek:
Ja, det är olika i varje familj. I vår familj ringer vi fortfarande till varandra, även om vi inte ens bor i samma hus länge, och berättar att "nu åker vi till stugan över helgen, bara så ni vet".
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Kalaspinglan skrev:
I vår familj ringer vi fortfarande till varandra, även om vi inte ens bor i samma hus länge, och berättar att "nu åker vi till stugan över helgen, bara så ni vet".

Samma här :cool:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Du förstår fortfarande inte. Det är inte fråga om att någon kan klara sig själv en dag eller två. Det är en uppförandefråga.

Men uppför dina föräldrar sig på det sättet så förstår jag att du har en märklig syn på saken. Menar du verkligen att dina föräldrar bara struntar i att komma hem och att höra av sig då och då? :eek:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Bara en reflektion över att vi alla har olika åsikter om vad det innebär med att visa varann respekt. Att olika familjer/vänkoalitioner har olika syn på hur man visar varann respekt, och att man måste vara överrens om vad dessa "regler" är för några inom den egna gruppen.

Själv är min syn på respekt inom en familj som jag beskrev i mitt inlägg ovan, att om man inte dyker upp vid överenskomna tid så ska man höra av sig till den man bestämt det med och beretta varför och vart man ska istället.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Notorius skrev:
Mina föräldrar gör så ibland. Jag bryr mig inte, jag kan klara mig själv för en dag eller två.


Allvarligt???!! :eek: :eek:

Hur kan man bara låta bli att komma hem till sin familj utan att meddela något? Vad händer den dagen det verkligen har hänt något (överfall, våldtäkt, rån, bilolycka, mordförsök...), och att detta är anledningen till att man inte kommit hem. Ska man då ligga ensam och dö i ett dike för att ingen ändå saknar en hemma... :crazy:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

*lånar*

håller med, man hör av sig å säger var man är... jag gör det fortfarande fast jag inte bor hemma... som sagt, man vill ju inte ligga i ett dike en vecka utan att nån inte undrar var man är :crazy:

kul grej: mamma fråga mig i morse varför jag inte var på msn igår kväll, hon bah: inte för att du behöver vara det eller tala om vad du gör, men du brukar :)
lite sött.. hehe...

sen tycker jag att denna bredbandsfria sommaren var lite over kill...
fast... om han är oförbätterlig som han verkar vara så kanske det krävs sånna åtgärder... eller att han bara får ta hem kompisar, inte åka iväg...
hur som helst så tycker jag att du ska hålla straffet, inte "mjäka" å låta det gå, då kommer han aldrig lära sig...
alt att du låter honom jobba av så han tjänar in timmar med bredband eller nått...
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Han har redan påbörjat sin "botgöring" helt frivilligt och kommer att få tillbaka bredbandet inom kort. Detta förutsätter ju naturligtvis att han fortsätter att uppföra sig..
Han har även bett om ursäkt och varit allmänt snäll och väluppfostrad :eek: :angel: :D

Han är egentligen inte så hemsk utom just på detta att han är urusel på att meddela vart han är samt att säga till om han sover borta.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Snuffsan skrev:
Du förstår fortfarande inte. Det är inte fråga om att någon kan klara sig själv en dag eller två. Det är en uppförandefråga.

Men uppför dina föräldrar sig på det sättet så förstår jag att du har en märklig syn på saken. Menar du verkligen att dina föräldrar bara struntar i att komma hem och att höra av sig då och då? :eek:

Ja de gör så. Jag ser inget fel i det. De har alltid mobilen på om jag skulle vilja dem något.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

:eek: Så med andra ord bryr dina föräldrar sig inte om vad som händer dig om de bara kan sticka så utan att höra av sig.... Tycker faktiskt synd om dig.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Haha men jag delar inte den åsikten med dig.
När min mamma är ute och inte kommer hem så är hon hos någon av sina 2 närmsta vänner.
Finns ingen anledning att tycka synd om mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp