Sonen ligger pyrt till just nu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Tja.. jag vet inte hur jag ska skriva för att det inte ska missuppfattas. Min pappa var den gamla stammen med gamla uppfostringsmetoder. Jag kan lugnt säga att det inte funkade så bra på mig. Fram till gymnasiet höll han på och verkligen kränkte mig och jag lovar att det inte funkade. Blir man behandlad som en snorunge utan eget tänk ger man knappast respekt tillbaka.
När mina föräldrar skildes flyttade jag med min mamma och hon pratade istället för hotade och skrek. Jag hade aldrig tagit sånt. Never. Vad hade du gillat om din sambo/man hade gett dig konsekvenser av typen vägrat låta dig rida om du inte höll med han i en fråga? Jag har aldrig fattat det där med att behandla barn annorlunda än vad du själv hade velat bli behandlad.
Prata med din son istället. Behandla honom som en vuxen istället och ge honom ansvar så ska du nog se att det ändrar sig.
Och ja, jag har egna barn.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Notorius skrev:
Haha men jag delar inte den åsikten med dig.
När min mamma är ute och inte kommer hem så är hon hos någon av sina 2 närmsta vänner.
Finns ingen anledning att tycka synd om mig.

Nej det är nog ingen fara med dig. Du verkar trygg och lugn och har säkert en skön relation till dina föräldrar som uppenbarligen litar fullt ut på dig. Du ringer väl om det är ngt och de hör av sig till det om det är ngt. Inget konstigt alls. Jag utgår ifrån att du är i tonåren och då är man ganska stor. Alla familjer ser inte likadana ut och det finns många konstellationer. Jag retar mig på när folk häpnar så länge inte mamma lagar mat hemma och pappa klipper gräset och sen äter ihop klockan 17.00. Som om dom har patent på den enda fungerande konstellationen.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Kalaspinglan skrev:
Uuuu, jag hade omedelbums åkt dit, ryckt upp ungj-ln ur sängen och släpat honom i örat hela vägen hem. Uuuu... tur att det är måååånga år kvar tills vår lilla böna är i den åldern.

Herregud så pinsamt, det hoppas jag verkligen inte du utsätter ditt barn för. Hur ska du kunna lära ut respekt genom att kränka ditt barn?
Hade du gillat det? Som vuxen menar jag?
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Tja.. jag vet inte hur jag ska skriva för att det inte ska missuppfattas. Min pappa var den gamla stammen med gamla uppfostringsmetoder. Jag kan lugnt säga att det inte funkade så bra på mig. Fram till gymnasiet höll han på och verkligen kränkte mig och jag lovar att det inte funkade. Blir man behandlad som en snorunge utan eget tänk ger man knappast respekt tillbaka.
När mina föräldrar skildes flyttade jag med min mamma och hon pratade istället för hotade och skrek. Jag hade aldrig tagit sånt. Never. Vad hade du gillat om din sambo/man hade gett dig konsekvenser av typen vägrat låta dig rida om du inte höll med han i en fråga? Jag har aldrig fattat det där med att behandla barn annorlunda än vad du själv hade velat bli behandlad.
Prata med din son istället. Behandla honom som en vuxen istället och ge honom ansvar så ska du nog se att det ändrar sig.
Och ja, jag har egna barn.

Jag har på intet vis kränkt min son på något vis.
Han vet vad som gäller och "glömde bara".....
Inte heller skriker jag, slår eller hotar mina barn :mad: :mad:
Ansvar har han en hel del av och dit hör bland annat att man talar om vart man är och om man sover borta :cool:
Och nej man kan inte tro att du har egna barn om du tycker att det är helt ok att skita i att ringa hem och tala om att man sover borta, när man kommit överens om en tid "barnet" ska vara hemma :eek:
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Herregud så pinsamt, det hoppas jag verkligen inte du utsätter ditt barn för. Hur ska du kunna lära ut respekt genom att kränka ditt barn?
Hade du gillat det? Som vuxen menar jag?

Jag förstår inte alls vad som är kränkande i denna situation. Kanske definierar vi kränka på olika sätt?

Om jag har ett möte inplanerat på mitt jobb eller arbetsuppgifter med tidsangivelser, och missar det, kommer garanterat min chef och kollar var jag är - precis som att jag menar att jag kommer undra var mitt barn är eller varför mitt barn inte hållit vad den lovar. Om detta skulle inträffa gång på gång skulle min chef definitivt ta ett allvarligt snack med mig, och i värsta fall skulle jag bli av med mitt jobb. Handling – konsekvens.

För min del handlar det inte om att skrika, hota, vara aggressiv eller förolämpa/kränka – det handlar om att vara tydlig och sätta gränser.

Det är alltid intressant att läsa om andras erfarenheter. Då blir det också väldigt tydligt att det som fungerat för mig, kanske inte fungerar för dig. Tråkigt dock att läsa att du verkar ha haft det tufft med din pappa.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Kalaspinglan skrev:
För min del handlar det inte om att skrika, hota, vara aggressiv eller förolämpa/kränka – det handlar om att vara tydlig och sätta gränser.

:bow: Exakt!!
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Snuffsan skrev:
Det har inte att göra med "gammal nog att bestämma själv". Bor man tillsammans under samma tak talar man om ifall man stannar borta över natten. Oavsett om man är 15, 18 eller 45. Det har med respekt för resten av gruppen (familjen) att göra. Samma sak om man uteblir från middagen någon lagar. Man ringer och säger att jag käkar hos en kompis så ät ni utan mig idag.

Respekt och artighet. Ni tonåringar: Om en av era föräldrar inte kom hem från jobb en kväll och inte meddelar resten av familjen var den är, hur reagerar ni då? Blir ni inte oroliga? Undrar ni inte var mamma blivit av?

Hehe, vi lever ett ganska rörigt liv med flängande hit och dit på konstiga tider och meddelande till de halvstora barnen om att mamma och pappa kommer hem senare och du får fixa mat själv förekommer.

Barnen har också givetvis fått förmaningar och ringa och meddela var de befinner sig, just som en gest av respekt. Vilket ibland efterlevs och andra gånger glöms bort och vi får jaga dom.

Men den pedagogiska effekten när vi en dag missade att berätta båda var borta en vardagskväll var obetalbar. Ett telefonsamtal med indignerad son som undrade: VAR håller ni hus? Vi vet INGENTING.

Det ökade sannerligen förståelsen för att berätta för familjen var man håller hus.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Ungar är ungar och tänker inte alltid hela vägen. Jag förstår att du är arg, men samtidig - vad skönt att grabben mår bra! Han har säkert haft det gott hos kompisen. Ta ett snack, förklara det här med ansvar och respekt och att man som förälder blir jätterädd när sängen är tom.
Vår dotter rymde hemifrån en vinterdag när hon var 13. Hon var olycklig av flera orsaker. Hon stack på natten, övernattade hos en kompis och satte sig sedan på tåget för att hälsa på en chatkompis i mellansverige. Timmarna hon var försvunnen och vi inte visste var hon var är de mest fasansfulla jag upplevt i hela mitt liv. Vi lyckades med hjälp av detektivarbete och goda vänner hitta henne halvvägs till målet och jag tror aldrig att jag varit så lycklig över att få ta mitt barn i famnen.
Prata allvar med grabben, men ge honom också en kram och säg att du är glad över att han är välbehållen - fast nästa gång han sover över hos en kompis utan att ringa blir det konsekvenser...
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Nej det är nog ingen fara med dig. Du verkar trygg och lugn och har säkert en skön relation till dina föräldrar som uppenbarligen litar fullt ut på dig. Du ringer väl om det är ngt och de hör av sig till det om det är ngt. Inget konstigt alls. Jag utgår ifrån att du är i tonåren och då är man ganska stor. Alla familjer ser inte likadana ut och det finns många konstellationer. Jag retar mig på när folk häpnar så länge inte mamma lagar mat hemma och pappa klipper gräset och sen äter ihop klockan 17.00. Som om dom har patent på den enda fungerande konstellationen.


Precis. Vi litar på varandra helt.

Om ni tycker synd om mig ska ni nog läsa lite på U så får ni se vilka det verkligen är synd om.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Fast jag hade aldrig förlåtit en förälder som skulle släpa mig ut i ett öra när jag sov över hos en kompis när jag var 15.
Hade du accepterat det nu när du är vuxen?
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gnist skrev:
Och nej man kan inte tro att du har egna barn om du tycker att det är helt ok att skita i att ringa hem och tala om att man sover borta, när man kommit överens om en tid "barnet" ska vara hemma :eek:
Var skrev jag att det var ok att inte ringa hem? Bara för att jag inte hade vägrat bredband en hel sommar betyder det väl inte att jag tycker att det är ok.
Jag tror inte på överstraff, jag tror på respekt, prata med din son, låt han möjligen stanna inne 1 gång istället för en hel sommar. Det är lite mer normalt och ngt man kan acceptera som 15 år. Lagom konsekvens. Att förvägra ett bredband en hel sommar känns bara overkill och nu jävlar ska han få och inget jag hade rättat mig efter som tonåring.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

SOver man över där utan att meddela var man är, när man lovat att komma hem kvällen innan, DÅ tycker jag att man får stå sitt kast. jag kanske inte hade släpat hem i örat jag heller, men beroende p åomständigheterna hade jag mycket väl kunnat tänka mig att hämta hem ungen under pinsamma omständigheter. Learning by doing, dvs "om jag inte sköter mig så blir jag hämtad under pinsamma former"... Dessutom blir jag av med det attraktiva bredbandet och föräldrarna blir snålare med att skjutsa mig till kompisar osv...
SOm 15-åring hade man tyckt att det var skitpinigt om mamma gjorde så, men i det långa loppet hade man nog förstått varför...
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Gry skrev:
Att förvägra ett bredband en hel sommar känns bara overkill och nu jävlar ska han få och inget jag hade rättat mig efter som tonåring.


Var skrev Gnist att sonen skulle var utan bredband hela sommaren? Jag tror du överreagerar nu.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

..........l"åt dom få slippa ett onaturligt liv.
Låt den du älskar få pröva sina vingar,
en dag så flyger din älskade rätt.
Vill du bli respekterad av din.avbild
får du visa din avbild respekt"....
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Om jag brutit ett löfte, är jag helt på det klara med att detta innebär konsekvens. Om ex min chef tillrättavisar mig, hämtar mig för att jag inte dykt upp till ett avtalat möte - absolut. Om min sambo kommer och hämtar mig på krogen efter att jag struntat i att kommunicera att jag stannar kvar längre än jag sagt - ja, då skulle jag tycka att "wow, vilken kille som verkligen bryr sig om mig".

Som tonåring hade jag förmodligen tyckt att mina föräldrar var dumma i huvuet, men jag är helt övertygad om att jag förstått att "OJ, jag har passerat gränsen nu, det var dumt." Har man dessutom föräldrar som förklarar varför de handlar som de gör, så ser jag inga som helst problem med det hela.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

Kalaspinglan skrev:
Om jag brutit ett löfte, är jag helt på det klara med att detta innebär konsekvens. Om ex min chef tillrättavisar mig, hämtar mig för att jag inte dykt upp till ett avtalat möte - absolut. Om min sambo kommer och hämtar mig på krogen efter att jag struntat i att kommunicera att jag stannar kvar längre än jag sagt - ja, då skulle jag tycka att "wow, vilken kille som verkligen bryr sig om mig".

.

Så du är helt ok med att din chef kommer och drar dig i örat hela vägen till mötet? Eller att din pojkvän kommer och hämtar dig på puben och drar dig därifrån i örat?

Då har du issues!
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

ameo skrev:
"om jag inte sköter mig så blir jag hämtad under pinsamma former"... Dessutom blir jag av med det attraktiva bredbandet och föräldrarna blir snålare med att skjutsa mig till kompisar osv...
SOm 15-åring hade man tyckt att det var skitpinigt om mamma gjorde så, men i det långa loppet hade man nog förstått varför...

Som sagt, jag tror bara att man tycker att ens föräldrar är opsykologiska och dumma och man lär sig bara att det är rätt att göra vad som helst mot ungdomar. Jag skulle vilja se dig tolerera sådan behandling som vuxen...

Jag tycker det är bättre att gå lugnare till väga om kompisarna är ganska schyssta. Jag är beredd att göra ganska grova saker däremot om kompisarna är haschrökande snattare alternativ ett väldigt busigt gäng som pucklar på pensionärer.
 
Sv: Sonen ligger pyrt till just nu

ainasoja skrev:
Var skrev Gnist att sonen skulle var utan bredband hela sommaren? Jag tror du överreagerar nu.
Kolla hela tråden får du se. Jag tycker hon överreagerar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp