Sönderkörda bogar?

M

marie ireholt

Hur märker man om man har kört sönder bogarna på sin häst.Jag har kört med bröstsele och loksele på min C-ponny.Hon verkar väldigt stel fram.Hur mycket orkar en C-ponny dra?

Sv: Sönderkörda bogar?

Hur märker man om man har kört sönder bogarna på sin häst.Jag har kört med bröstsele och loksele på min C-ponny.Hon verkar väldigt stel fram.Hur mycket orkar en C-ponny dra?

Ta ut en veterinär för kontroll! Det finns flera saker det kan bero på. Passar selarna? Hur mycket har du kört? Körningen kräver ju andra muskler så man måste ta det försiktigt i början. Hur mkt en häst/ponny orkar dra beror delvis på hur vältränad den är för uppgiften.

en c ponny ska utan problem kunna dra sin dubbla vikt. Men givetvis med rätt utrustning.

har du kunskap eller fått hjälp med var bröstan ska sitta? minst två fingrar ovanför bogspetsen. Många har bröstan för lågt för de ställer in den när hästen står still, men när den sen drar sänker sig bröstan några cm.

Kolla att draglinjen är rätt och att svängeln verkligen fungerar.
Det kan även vara annat än just bröstan. Jag är nu riktigt nyfiken på vad för sele du har, och om du helt säkert vet att båda verkligen passar. En loksele ska sitta perfekt.

Om du upptäcker nån utrustningsdetalj som är fel, och du rättar till det, ska det inte vara några problem att sakta bygga upp förtoendet igen mellan er tror jag. Hästar gillar ofta att få ta i, och dit kommer ni säkert igen.

Jag har inget baksele eller draglinor.Här finns inte så många som håller på med körning så det är svårt att få hjälp.Har sett att hon har fått skav på halsen och under magen.Det kan väl tyda på att selen inte sitter perfekt?
Sulkyn jag har saknar svängel.Hon har alltid älskat och ut med vagnen men nu är det väldigt motvilligt för henne.Blir dom halta om bogarna har blivit förstörda?

Ta ut veterinär, ingen här kan säga om din häst har sönderkörda bogar utan att ha sett hästen.

nu låter jag kanske lite hård, men du får absolut inte köra mer med din utrustning. Den utrustning du har borde inte få säljas till hästar, tyvärr säljs det till okunnigt folk av okunnigt folk, och ibland krävs det nästan en skadad häst för att man ska börja leta kunskap.
Nu har du verkligen tagit tag i det här, och det ska du ha heder för. Du vill din häst väl, och jag hoppas du kommer få många fina uppmuntringar härifrån, för ingen vill att du slutar med körningen.

Jag skulle gärna vilja att du läste på cliffords och driveouts hemsida om körning så du i lugn o ro får läsa dig till lite vad som är bra att ha när man kör. Att läsa är inte allt, det bästa är man får en grundutbildning av en duktig kusk och får se allt på plats.

CLIFFORDS Hemsida Länk : http://www.cliffords.se/korskolan.html

Driveout.se´s hemsida: www.driveout.se Klicka på Frågor & Svar

Där har du en första introduktion, och lite svar på några av de tankar som nu surrar om svänglar o draglinor. Mycket nöje! :)

cmHur är Meg´s?? Nån som vet??
De har ju utbildning osv. Ligger i Bjärnum, inte så himla långt från Karlskrona utan att man kan ta sig dit. Se på deras hemsida....www.fredskog.com

Jag kan bara hålla med föregående talare, har du varken draglinor eller svängel så är det inte konstigt att din häst är stel och har ont, men det är ju jätte bra att du vill rätta till det :) Ta kontakt med ett körsällskap nära dig så kan dom hjälpa dig, lycka till!

Går det att sätta svängel på en sulky?

jag tror inte du har en sulky. Sulky har man när man tävlar trav. Den kan man inte köra med annars.
Du har kanske en speedcart eller en rockard? Och på dem går det att sätta en svängel. Men det finns fler saker man ska ordna innan det är klart. Du behöver en svetskunnig som kan svetsa dit bättre skakelringar på rockarden, och bakseleöglor, och kolla balansen så den är rätt balanserad för en riktig sele. Fjädring hoppas jag du har, men kanske ingen hög sits.. Nu låter jag väl uppgiven kanske, men det är egentligen inga svåra saker för en händig. Har själv köpt en travvagn och byggt om den. Tävlade tom körning med den.

Jag tycker du ska hitta en mentor kan komma hem till dig o kika på vad man kan göra för att ni ska få behagliga körturer tillsammans. Det är så svårt på nätet att få allt att klaffa.

Gå in på Ridsportförbundets hemsida och leta körtränare. Det gjorde vi:) efter några tips från bukefalos. Vi har hittat en perfekt maratonsele och en rockard med svängel osv. Sedan tog jag hela rasket till tränaren och han hjälpte till att anpassa hela ekipaget. Själva är vi totala környbörjare men har som sagt var hittat både tränare och körklubb. Tog kontakt via mail och du milde vad många snälla och engagerade människor det finns. Till nästa höst är målet att ha genomfört en tävling. Tappa inte modet utan ta nya tag! Lycka till!

Skulle du kunna lägga in en bild på din vagn :D ?

Min morbror jobbar på sysav och har kanske 1-5 st trav rockard/s på gång. Så gratis - 500 kr rockard med fjädrign tackar jag inte nej till :bow:! Rockarderna skall bara vara använda få gånger :eek: !

Tyvärr är det/de en i d-ponny storlek men skulle man kunna korta av skacklarna? :o Det kan inte bli sämre än den jag har nu :crazy: ..
Och jag har liksom inget att förlora.

Om de är fler än 1 skall jag sälja :rofl:, så håll ögen öppna efter trav rockarder i malmö trakten :D Kanske ger Bukefalos rabbat :angel: .

Mvh
Eran Emma - som kanske kommer kunna köra på fältensnart utan få blåmärken på rumpan, tyvärr har inte de förregånde stora blå märken gått bort än :angel:och jag skall ha ridlektion nästa söndag xD

en c ponny ska utan problem kunna dra sin dubbla vikt. Men givetvis med rätt utrustning.

Det beror på vad det är för C-ponny. En bra tumregel är att en häst kan dra sin egen vikt på land. 40 ggr sin egen vikt på vatten. En gång i tiden fanns det ju kanalhästar som drog pråmar på Göta kanal.
Parhästar kan givetvis dra mer än sina sammanlagda kilo.

hejhej
har kört lite då å då..
ska nu börja köra mitt varmblod..
men undrar hur detta med svängel fungerar till rockard. vad har den för uppgift? hur ser den ut? var sätter man den..

ja snälla vill nån lära mig nåt nytt??:o

vill lära mig allt.. innan jag dör vill jag ha en nordsvensk å köra i skogen.. det är mitt mål (å gubbens med):rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 980
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar