Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Jag misstänker också att det är ett sociologiskt fenomen, eftersom det verkar extremt vanligt för vissa medan jag aldrig råkat ut för ens antydan till att någon skulle vilja känna på magen. Jag får inte heller intrycket att omgivningen (Bukefalos undantaget) förväntar sig någon sorts identitetsförändring pga det stundande föräldraskapet, utan snarare att mitt liv kommer tuffa på som förut, nu med barn. Men samma livsstil och prioriteringar i grunden.

Vissa praktiska förändringar är ju ofrånkomliga. En del personer påstår ju att deras liv inte ändrades alls när de fick barn. Vad jag förstår betyder det att de brukade titta in på ett närbeläget dagis på väg till och från jobbet, ta en liten fika ur termos vid gungorna och klätterställningen för att sedan gå in till dagens höjdpunkt: barnprogrammen på tv!

Vi som däremot inte levde så innan vi fick barn, kunde ju inte undgå att märka skillnaden.

Men den där identitetsförändringen som verkar så vanlig på buke, känner jag heller inte igen och jag känner inte igen förväntningarna på den heller. Inte från min omgivning IRL. Inte heller ifrågasättandet av kvinnors yrkesliv.

Ja, det är klart det blir lite praktiska förändringar (eller ganska många). Mer regelbundna arbetstider, ingen tävlingssatsning med ridningen de närmsta året/åren, osv. Men inte i stil med "när du blivit mamma kommer du tänka/tycka/känna annorlunda!".

Nej, precis. Sen går ju tiden och man förändras oavsett. 10-15-20 år senare är det ju svårt att säga vad som hänger ihop med föräldraskapet och vad som hänger ihop med annat.

Det är väl mest föräldrar (mödrar) till rätt små barn som säger att man kommer att ändra sig så mycket när man får barn, har jag intryck av. Jag har till och med fått höra just det av mammor till småttingar (på buke), som inte visste att jag har haft barn i två decennier! :D Förändringen kanske har runnit av mig igen? :idea:

KL

oj, vad här skrivs :)

Tänkte bara uppdatera lite från oss, förra måndagen fick vi flytta till eget rum på barnavd och lära oss sondmata själva...
I fredags började lilltjejen äntligen förstå detta med amning och det gick fort framåt, igår var det bara amning hela dagen och endast lite stödmatning med sonden på förmiddagen! Så i morse då barnläkaren gick sin rond fick vi veta att eftersom vi klarar oss så bra så togs sonden bort och vi fick åka hem med återbesök på tisdag, om allt fortfarande ser bra ut då med viktuppgång osv så blir vi troligtvis helt utskrivna :)
Det har gått mycket fortare än vad någon trott, läkaren sa att vi kunde räkna med 2 veckor, men imorgon skulle det blivit 2veckor :)

Hoppas ni alla mår så bra ni kan och vissa av er har inte alls långt kvar nu... Härligt! :)

Kul å höra ifrån dig och att ni mår så bra att ni fått komma hem fortare än tänkt! :)
Ta hand om er nu!

Vad roligt att det går framåt för er! Jag skrev tidigare och frågade om det var du som hade nominerat din sambo som fotbollshjälte? Jag råkade höra det på mix megapol i bilen, det var någon från gotland som fått barn en månad för tidigt, och jag som uppenbarligen är lite bukeskadad tänkte direkt på er :D

För mig har det blivit skillnad. Jag har tidigare inte förstått hur huvudlöst man älskar sitt barn. Sonen var ju totalt oplanerad och jag har aldrig riktigt tänkt på sånt innan. När jag blev gravid var jag fortfarande inte intresserad av att fundera på sådant och fråga andra. Men sen kände jag så och nu förstår jag hur mycket andra (kan älska) älskar sina barn. Det var inget jag kunde förstå innan. Men det finns säkert de som kan föreställa sig den känslan innan.

Det innebär också att jag blir så otroligt patetiskt glad när någon blir gravid. Jag får tårar i ögonen när de vädjar i radion om att lämna fri väg när en ambulans är på väg till Astris Lindgren med ett mycket sjukt barn. Jag har fått mycket större förståelse för andra föräldrar etc.

Nej nu kom familjen hem så nu ska jag börja röja i köket!

Visst kan det vara så, och det är ju inte kul att behöva oroa sig för att det inte är som det ska oavsett anledning.

*kl*
Hur är det med stretching i detta läge? Känns verkligen som att jag skulle vilja stretcha loss ljumskar, höfter, rumpa men vågar man det eller är det risk för att fogarna säger upp sig då? Har jag klarat mig såhär långt så vill jag gärna slippa bekymmer även fortsättningsvis :confused:

Jag MÅSTE stretcha min stackars rumpa och mina höfter för att ens överleva, så farligt för fogarna tror jag inte att det är. Gör det som känns bra så blir det nog inte fel.

Snabbgooglade igår och det verkar gå bra så länge man inte stretchar "för hårt" eller "för mycket". Att det alltid ska vara så luddigt :D

haha, nej min sambo är nog så ointresserad av fotboll som man bara kan bli :D
kanske var det paret vi delat rum med... deras bäbis föddes någon dag tidigare men var beräknad samma datum som vår lilla tjej :)

Ska jag bli orolig nu?

Jag har ju en sådan konstig tryckande/ilande känsla ned mot bäckenet. Dessutom känner jag rörelser i mina ljumska när jag ligger på sidan och att det bökar så långt ned bakom muffen. Så i morse kände jag efter och huvudet ligger 2-3 cm in. Det känns :crazy: Jag vet att jag hörde talas om detta med sonen att man kunde känna huvudet, men jag lovar att det kände jag inte ens dagen innan förlossningen.

Nu blir jag ännu mer stressad över att allt ska gå snabbt. Sonens barnvakter är ju inte de snabbaste. Antingen ska vi dit (om det är på dagen) eller så kommer de hit (lite "sämre" tider på dygnet) och det kommer att ta TIIIIID! Ska vi dit tar det 20 min åt ena håller och 20 min tillbaka. Redan där går det 40 min. Ska de hit mitt i natten lär de inte komma snabbare än så...

I värsta fall tar vi med honom och så får de hämta honom från sjukhuset. Om det är mitt på dagen vill säga, för då har hans pappa 40 min resväg hem som vi kan plussa på också. Geee...

Någon som vet om det kan gå snabbare när barnet ligger så långt ned? Eller kan jag lugna mig? Jag är iaf glad över att jag packar innan, både mina och sonens saker.

Å andra sidan kommer barn snabbt kan de väl födas hemma ;) Grannen fick ju barn här i trapphuset och jag har haft flera barn på jobbet som kommit hemma i hallen :D Men jag är väl inte fullt så kaxig... BM på torsdag så ska jag prata med henne och se om hon kan lugna mig lite. Det är alltså långsam barnvakt jag stressar upp mig över, inte för min del eller bebis del.

Skönt att höra att de går bra för er.

I helgen blev det fortsatt fix och ett skötbord inhandlades. Nu är alla större inköp gjorda, vilket känns skönt då vi åker på semester om 3 veckor och är borta tills strax innnan BF.

Har senaste veckan haft problem med mkt svullna fötter och ben. Nu har jag ännu en härlig krämpa att lägga till på min lista. Mina händer har börjat domna, speciellt på nätterna men även på dagen. :crazy: I natt vaknade jag vid 2,30 och har inte sovit mkt sen dess pga domningarna. Antar att det är karpaltunnelsydrom som är rätt vanlg när man är gravid. Min mamma är dessutom opererad för det. Läste att man kan få skenor till händerna så man inte kan böja händerna på natten, någon som provat ?

Långt ifrån ett expertutlåtande, men den goda vännen som jag skrev om för ett tag sedan, vars bäbis ville ut i vecka 25.. Läkaren kände bäbisens huvud när han undersökte med handen men bäbisen är kvar fortfarande nu ca 5 veckor senare. Dock blev hon ju beordrad lugn och stillhet, och hon skulle inte sitta i skräddarställning då det "öppnar vägen" så att säga.

Vet inte om det lugnar något, hoppas iallafall att det löser sig snabbt och effektivt om det plötsligt blir dax!

Vad jobbigt :crazy: Har en handledsskena att använda vid behov för min dåliga handled och den förhindrar ju att man böjer, kanske något sådant du är ute efter? Fick tag på min via sjukgymnast men går säkert att hitta på andra vägar också.

Jag vet att en del kan gå länge med bebis huvud mellan benen. Så det är nog inte dags ännu. Men... Tänk om det går jättesnabbt när den väl ska ut!! *huu* Men rent tekniskt kan den ju komma ut nu, jag ligger ju inom +/- två veckor, så det är ju ingen fara så...

Mina handleder har också börjat göra ont nu :( Men för mig är det så kort tid kvar så jag tror inte det hinner bli riktigt illa. Såvida jag inte går över maxtiden, men det får jag väl hoppas att jag inte gör. Första barnet kom på BF+1.

Jag har ju lite drygt 8 veckor kvar och hoppas inte att det fortsätter så här hela tiden. Kan väl leva med att det gör ont, men jag fungerar liksom inte när man inte kan sova på nätterna.:crazy: Det är svårt att sova med både fötter och händer i högläge, speciellt när man bara kan sova liggandes på vänster sida.

My låg sådär långt ner från v 34 ungefär, jag fick stoppa sammandragningar med bricanyl i v 35 och sen tog det till v 42 innan hon ville komma ut. Förlossningen tog 13,5 timme efter att vattnet hade gått och då hade jag haft värkar i ca 2 timmar, dock inte speciellt starka. Det var visserligen första barnet, men det finns alltså inget som säger att det måste gå snabbare för att barnet ligger långt ner... Men det är rätt tradigt att gå omkring med en fotboll mellan benen i 8 veckor :D Och jag kände precis som du en massa ilningar!

Hoppas att det går bra för dig när det väl sätter igång och att det löser sig med barnvakt!

//Julia

Skönt att höra! Mina förvärkar gör lite ont, men det känns inte som att de är på slutspurten än på ett tag. Å andra sidan frågade min sambo 50 min innan det satt igång sist: Blir det barn i natt och jag sa NEJ. Så jag är väl heller inget att lite på ;) Nej det drar nog ihop sig nästa vecka skulle jag tro.

Nåja. Jag ska försöka att inte oroa mig för hur vi ska få iväg sonen. Jag ska förbereda det som förberedas kan och sen ska jag tänka att det löser sig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka