Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Nu sitter jag och räknar på vår föräldrapenning och hur länge vi ska vara hemma. Jag har gjort det så avancerat att jag fått göra ett excelblad över alla turer hit och dit :angel: Både pengar och dagar ska räcka. Men det känns skönt att ha det gjort. Vi har även gjort budget m.m. för att se att det går ihop.

På måndag ska jag till jobbet och lämna in ledighet både för semester och föräldaledighet. Just det ja... Sen hade jag 20 timmar övertid som jag vill ha ut i pengar. Jag måste fixa det. Det ger iaf några kronor så jag ska betala bort några småräkningar så slipper jag fundera över dem under året iaf! Typ bilskatt i augusti *blöö*

Jag måste tillägga...

Shit vad det trycker på... Förvärkarna har helt ändrat karaktär. Just nu känns det inte som att jag borde gå två veckor över tiden i alla fall. Men man vet ju aldrig.

Far och son har åkt över till farmor och farfar med resesängen så det börjar i alla fall lösa sig lite med hans övernattning. Jag ska packa en väska åt honom i morgon med lite kläder så det bara är att slita åt sig när det väl är dags. Går det lika snabbt som sist så känns det skönt att vara förberedd. Jag är dessutom nervös att det ska gå snabbare *hjälp* Blir det maj eller juni bebis tro?

Visst är det jobbigt när folk ska ta på magen. Jag förstår inte varför man måste pilla bara för man är gravid! Jag har då aldrig förstått varför man ska klämma och känna på en stor mage och jag tycker inte om när någon annan än min sambo tar på mig.

Jag har konstigt nog inte råkat ut för att någon enda person tagit på min mage (utom mannen då när jag bett honom för att han skulle kunna känna bebisens rörelser). Ni som har folk i er omgivning som tar på magen, vilka är det egentligen? Vänner, kollegor, familj?

Jag fick extremt mycket komentarer med första barnet om min lilla mage. Jag blev jätteledsen och trodde att det var något fel och tog upp det med min barnmorska.

Vad olika man kan reagera! :) Jag har också fått höra att jag har liten mage, och jag tar det som en komplimang. Ju mindre mage desto bättre, tänker jag.

Däremot blir jag inte jätteglad när folk säger att ja, nu börjar magen verkligen bli större, det syns att du är gravid! Det är ju inte så roligt, jag vet ju redan att jag har vuxit och inte kan ha vanliga kläder längre.

Här är det både vänner, kollegor och familj som prompt ska ta på barnet. De flesta har dock märkt att jag är fientligt inställd till det och drar undan handen precis innan de börjar peta på magen och frågar om de får... Jag förstår verkligen inte grejen med att ta på någon annans mage...

Håller också med dig att det börjar bli tjatigt nu när alla ska kommentera hur stor magen har blivit. "Ja, det ingår när man är gravid!!!" Måste alla kommentera det också?

Det här med föräldrapenning blir jag inte klok på. (eller rik på...)

Trodde första man tog ut 5 dagar i veckan, man jobbar ju så. men nu förstår jag att det skulle bli

0,8 * 5/7 = 57% av lönen :crazy:

och när man istället tar ut 7 dagar i veckan så räcker dom inte så länge. Vill helst inte ta av pappans dagar.

Häromdagen slog det mig att vi kommer få barnbidrag! Det är ju en dryg tusing extra i månaden, det hade jag inte med i beräkningen från början så det var gott att bli påminnd om det.
Dessutom hade jag fått för mig att blöjor var grymt dyrt, typ någon eller några tusenlappar i månaden, men det är inte så farligt, har jag förstått nu. Några hundringar räcker.

Det är framförallt kollegor och inte så nära vänner som ska ta på magen. Jag antar att mina närmaste vänner och familjen förstår hur jag känner och jag tror heller inte de har något behov av att känna.

Det där med storleken på magen får man ju höra ibland... Själv gör det mig ingenting då jag inte har något emot min gravidmage. Jag tycker det är fint med sådana, däremot är det mycket opraktiskt att tröjorna inte räcker till längre. Många slutar redan nu i vecka 28 en bit upp på magen och även om jag har mammabyxor med hög mudd så ser det ju inte så roligt ut.

Jag har insett att jag måste inhandla fler klänningar då jag får så ont av att byxorna trycker minsta lilla.

Det där med föräldrapenning är verkligen inte enkelt. Man vill ju som sagt spara så många dagar som möjligt, men man måste ju fortfarande överleva. Vad det gäller barnbidraget har vi planerat att spara 500 kr i månaden, så att det finns drygt 100 000 kr den dag barnet fyller 18 år. Det kan vara bra att ha som startplåt till lägenhet eller en bil.

Jag är ju en av dem som inte förstår vad man ska spara massa föräldradagar till... Men så har jag iofs ett jobb som är väldigt flexibelt. Och känner jag mig själv rätt kommer jag absolut inte ta ut föräldraledigt för att få längre ledighet när jag har börjat jobba igen. Det funkar inte med mina ambitioner och med mitt arbete helt enkelt :)

När det gäller barnbidraget har vi sagt att så länge vi är hemma så får det gå till löpande kostnader. Men sen när barnet börjar på förskola och vi har vår normala inkomst igen så ska hela barnbidraget sparas till barnets eget konto :)

Jag vill gärna kunna vara hemma lite mer de första åren och kanske inte jobba fullt från start. De arbetstider jag har idag passar inte med småbarn och min sambo vill gärna börja plugga igen på annan ort och då måste vi försöka lösa det under 5 års tid. Det är inte lätt att få ihop det med pengar och tid, men vi ska försöka klura ut något sätt. Kan jag spara FP så kanske det blir lättare.

Jag tror jag kommer vilja jobba deltid när jag väl kommer tillbaka, typ 4 dagar i veckan (80%) så man har mer tid till hästen tex. Vet inte om man har råd, men tanken finns där.

Nä jag tycker också att det är lite knepigt att få till det "optimalt" med föräldrapenningen, men jag kommer nog ta ut ca 5 dagar per vecka första året, kanske lite mindre tom sålänge vi bor kvar i lägenheten. Hittar vi ett hus kommer vi få större omkostnader och kanske jag behöver ta ut lite mer.

Vi var och tittade på ett hus idag som var fint, hade bra tomt och låg i ett mysigt område, lagom off för oss. Men de begärde betyligt mer än vad vi tyckte att det var värt (antagligen för att det fanns pantbrev på den summan) och mäklaren var riktigt slemmig och slingrig. Vi frågade om det fanns bygglov på allt varpå han svarade "det som det behövs för". När vi sedan läser frågelistan ser vi att säljaren kryssat i att det inte finns för allt. Då framkommer det att vare sig garaget eller den inbyggda verandan har bygglov, men det skulle "fixas". Jag undrar vad mer mäklaren säger för att försköna sanningen jag...

Ni som har folk i er omgivning som tar på magen, vilka är det egentligen? Vänner, kollegor, familj?

Intressant! Jag anar ett sociologiskt fenomen!

Om jag vore gravid nu skulle ingen ta på min mage, det är jag rätt säker på. (Möjligen skulle svärmor ha frågat om hon fick känna när bebis sparkade, vilket jag nog hade försökt unna henne.) Men på jobbet och bland kompisar och släktingar skulle jag fått ha min mage ifred.

När jag var gravid bodde jag i ett område med många lågutbildade, unga, som bildade familj tidigt. Tjejerna/kvinnorna i de familjerna tog på min mage. Unga mödrar som i mig såg en person på väg in i deras krets; mammorna.

För mig var mammorna ingen krets, eftersom det är så hemskt vanligt att få barn. Det är en för liten minsta gemensamma nämnare, helt enkelt, för att vara grund för något slags kamratskap. Bara för att man får barn ungefär samtidigt, så är man inte på något intressant sätt i "samma situation" som jag upplevde det.

Behöver jag tillägga att vi pratar om mödrar som var hemma minst ett år, fäderna var knappt föräldralediga alls, och mammorna jobbade så lite som (ekonomiskt) möjligt sedan barnen fötts? Bytte gärna jobb till ett mer "barnvänligt" map arbetstider och restid oavsett hur mycket det försämrade deras utvecklingsmöjligheter.

och när man istället tar ut 7 dagar i veckan så räcker dom inte så länge. Vill helst inte ta av pappans dagar.

Jodå, dom räcker i 13 månader om man tar ut 7 dagar i veckan! :laugh: Det var en glad överraskning tyckte jag, superlyx att kunna vara hemma så länge - både historiskt och jämfört med andra länder.

Jag som inte har så hög lön blev positivt överraskad hur liten inkomstminskningen ändå blir, hade riktat in mig på att få dra åt svångremmen ordentligt när jag var hemma, men det skiljer bara några tusenlappar - pengar jag till stor del spar på att inte äta uteluncher på jobbet och rida mindre i vilket fall.

Jag misstänker också att det är ett sociologiskt fenomen, eftersom det verkar extremt vanligt för vissa medan jag aldrig råkat ut för ens antydan till att någon skulle vilja känna på magen. Jag får inte heller intrycket att omgivningen (Bukefalos undantaget) förväntar sig någon sorts identitetsförändring pga det stundande föräldraskapet, utan snarare att mitt liv kommer tuffa på som förut, nu med barn. Men samma livsstil och prioriteringar i grunden.

Jag har inte heller råkat ut för att någon ska ta på magen :) Och håller för övrigt med dig om att ju mindre mage desto bättre! (Beställde ju en liten mage och behöver inte reklamera den :D)

Fast när du träffar på den 20:e oberoende personen som förvånat säger: Oj ska du har barn NU? Du ser ut att vara i 6:e månaden. Så tror man till slut att det är något fel. För har alla andra verkligen fel? De har ju varit gravida själva också de flesta av dem. Säkert träffat fler gravida än vad jag gjort eftersom jag inte träffat så många gravida ö h t.

Det har inget med att göra att jag VILLE se gravid ut, som vissa vill. Sonen kom i februari och det var ju perfekt att gömma sig i vinterkläder. Våra närmaste grannar visste inte ens att jag var gravid.

Klart man blir orolig när alla i omgivningen signalerar att det är något fel... Men nu vet jag.

Det beror kanske på vad man har för livsstil? Vi kan absolut inte leva som vi gjorde förr nu med barn. Det är liksom inte lika snabba ryck och vi kan inte röra oss på samma sätt i natur och skog som innan. Vi kan inte resa på samma sätt som innan. Alla platser är ju inte lämpliga att ta med spädbarn på. För oss är det vanligt att vara på platser som absolut inte lämpar sig för barn. Har man ett annat liv förstår jag att det blir mindre skillnad.

Jag har inte heller råkat ut för att någon ska ta på magen :) Och håller för övrigt med dig om att ju mindre mage desto bättre! (Beställde ju en liten mage och behöver inte reklamera den :D)

Precis, den är ju stor och åkbäkig nog som den är såhär ett par veckor innan BF. :D

Nu har jag ingen minimage, ligger strax över normalkurvan när BM mäter och har gått upp 10 kg sen inskrivningen, men om jag jämför med andra i samma skede så putar min mage inte ut lika mycket, så den ser kanske inte riktigt så stor ut.

Det beror kanske på vad man har för livsstil? Vi kan absolut inte leva som vi gjorde förr nu med barn. Det är liksom inte lika snabba ryck och vi kan inte röra oss på samma sätt i natur och skog som innan. Vi kan inte resa på samma sätt som innan. Alla platser är ju inte lämpliga att ta med spädbarn på. För oss är det vanligt att vara på platser som absolut inte lämpar sig för barn. Har man ett annat liv förstår jag att det blir mindre skillnad.

Naturligtvis kan vi inte fortsätta leva precis som förut, med sena kvällar på kontoret, oregelbundna matvanor, mycket resor, osv.

Men ingen (förutom här på forumet då, där jag skulle vara rik om jag fått en hundring för varje gång någon skrivit att "du kommer ändra åsikt när du väl fått barn" :D) väntar sig identitetsändringar, värderingsändringar eller intresseändringar i större skala. Det verkar som att omgivningen förväntar sig att vi kommer vara samma människor med samma intressen och värderingar, bara nu med barn. Ingen har ens frågat om jag tänker gå ner i arbetstid, t ex, vilket här på forumet snarast verkar vara normen.

Intressant med den skillnaden mellan Buke och real life för mig, tycker jag. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V