Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Jag är trött och har ont idag. 6½ h sömn förra natten och 5 h sömn denna natt för sonen har feber. Jag vet inte huuuur många gånger jag har rest mig och lagt mig i sängen. Jag är helt möt. Vatten, napp, vatten, natt, hålla handen...

Nu är sambon och handlar och vi har inte ens lagat middag. Antingen får jag laga mat eller ta hand om sonen. Jag vet inte vad som är jobbigast faktiskt... Med sonen blir det mycket moment upp och ned hela tiden och det knäcker mig.

Nu börjar de lääääängsta två veckorna. Stön.

Idag var det till och med jobbigt att duscha *blä*

Usch det lät inge kul alls.

Själv är jag på strålande humör! Har nyss varit ute på hunden på promenad och hon skötte sig utmärk. Vanligtvis vill hon dra för det mesta när man är ute och gå så har varit hårtträning med detta nu. Å idag har vi varit ute och gått i över en timme hur lungt och sansat som helst. Hon va hel cool hela tiden och ingen kan nog vara lyckligare än mig nu! Det är så det ska vara när man är ute och går med hund. Lungt och härligt och tryggt! Helt Underbart! Va tvungen å gå hem till slut för vill inte köra slut på mina fogar alldeles! Men åååhh va härligt det va! Super väder också dessutom efter hela natten och morgonens spöregnande!! Håller nu tummen för att det är exakt lika dant vid nästa promenad också! :)

Jag har inte ens varit utanför dörren. Sonen har haft jättehög feber som inte gått ned med Alvedon. Jag fick vänta ut och nu fick han Ipren och är på benen och sitter och äter. Och bajsar. Han är dålig i magen också. Men bara febern går bort. Han brukar ha feber ett dygn, så vi får se nu till kvällen hur det blir. Skönt att vi har så svalt hemma!

kl
Jag undrar om jag kanske hörde western_ivy på radion idag? Det var en kille som blev nominerad som fotbollshjälte på mix megapol av sin tjej. De bodde på Gotland och hade nyligen blivit föräldrar till en pojke som föddes en månad för tidigt. Kan ju vara ett sammanträffande iof, men det var en jättegullig nominering av tjejen iaf och jag hoppas att killen blir "fotbollshjälten" :)

*kl*

Har varit på träff med ett gäng blivande mammor + en som redan fött för en vecka sedan. Hennes son kom 3 veckor för tidigt, och herregud vad de är små!! Som en pytteliten, rynkig farbror såg han ut, skitsöt :love: Fast det känns helt surrealistiskt att snart ha en egen liten rynkig farbror..

Jag är ju beräknad den 25/6, och de övriga två den 27 och 28/6 så vi ligger väldigt lika i tid men man kan verkligen se helt olika ut. Jag är glad över min smidiga lilla mage.

Mäh, mitt svar försvann i cyberrymden :mad: Vi tar det en gång till.

Nya bekantskaper från en tråd på Familjeliv :laugh: så på sätt och vis har vi "känt" varandra sedan tidig graviditet men inte setts IRL. Vi konstaterade att det var som nyss vi alla inväntade den magiska vecka 12, och nu plötsligt ska vi snart föda :eek:

Roligt att lära känna fler blivande mammor, har inte många vänner med barn i övrigt. Och ibland är det kul att babbla förväntningar, oro, erfarenheter, likheter, olikheter.. :laugh:

skojigt! Det kan ju vara kul att lära känna lite folk som man kanske kan umgås med lite sen när man är hemma med bebis och hitta på passande aktiviteter :) Bor ni hyfsat nära varandra och så?

Lägger till... Alla har börjat kommentera min mage och det är så olika vad folk säger. Vissa tror att jag skulle ha fött för en vecka sedan medans andra tycker att jag har en rätt smidig mage och trott att jag hade betydligt längre tid kvar än jag har.

Senast ändrad:

Jag får ofta höra att magen är så liten. Jag har drygt 3 månader kvar och får frågan om jag ska ha en pygmé :(

Jag är smal och hade ingen mage innan grav, så det tog ett tag innan det började puta. På senaste barnmorskebesöket såg allt bra ut och SF-kurvan är normal.:)

Tycker ibland det är jobbigt att så många plötsligt tycker att dom kan kommentera hur jag ser ut. Och ta på magen. Den är liksom inte min längre...

Min mage är jämförelsevis liten, får lite häpna reaktioner när jag säger att det bara är lite drygt en månad kvar till BF. Men SF-kurvan följer han ju fint mitt på, så man ser väl helt enkelt olika ut :)

Då går vi in i vecka 36 idag! Han firar det med att rövtackla min vänstersida extra mycket och steppa upp mot revbenen.

Visst är det jobbigt när folk ska ta på magen. Jag förstår inte varför man måste pilla bara för man är gravid! Jag har då aldrig förstått varför man ska klämma och känna på en stor mage och jag tycker inte om när någon annan än min sambo tar på mig.

*KL*
Är det någon annan som har varit med om att bebisen börjar röra sig mindre under en längre period? För min del har det blivit så enormt mycket lugnare i magen under den senaste veckan och jag blir ju självklart lite orolig. Innan har det varit fullt liv sedan vecka 17 (är nu i vecka 28) så fort jag satt mig ner och tagit det lugnt. Har jag lagt mig i sängen eller soffan har det bara blivit än värre och det har stundtals varit riktigt obehagligt. Nu känner jag bara av lite sparkar och lite "bubblande" ibland, men det känns konstigt att det blivit så. Jag vet inte om det kan vara så att min mage börjat slappna av mer igen, den är inte alls lika hård som den varit tidigare.

Själv har jag inte mått något vidare i veckan heller och det kanske spelar in. Jag har ju blivit sjukskriven på halvtid, helt slutat rida och promenerar hundarna så lite som möjligt och värken i mage, rygg, höfter har blivit enormt mycket bättre. Dessvärre har jag börjat bli yr, illamående och få huvudvärk i stället. Igår fick jag gå hem två timmar för tidigt från jobbet då jag inte vågade köra längre. Idag känner jag mig dessutom febrig, men tempen ligger bara på 36,3 grader. Normalt brukar jag ha 36,7... Vet inte om det är blodtrycket som stökar igen, det har varit lågt ibland, men vid senaste kollen var det helt normalt igen.

Någon som har varit med om något liknande?

Visst är det jobbigt när folk ska ta på magen. Jag förstår inte varför man måste pilla bara för man är gravid! Jag har då aldrig förstått varför man ska klämma och känna på en stor mage och jag tycker inte om när någon annan än min sambo tar på mig.

Jag själv va förberedd på att alla skulle ta på min mage, så kanske därför jag tycker att det är så lite av det trotts alls. För jag tycker verkligen inte att så många vill ta på magen. Men på min mage får man faktiskt ta på! Det är helt ok! Jag själv har bara tagit på nära vänners magar och då för att känna en spark eller för att känna hur h*n ligger! :)

För alla er som håller på och rakar er så kan jag rekomendera en epilator. Jag köpte min för ca 5 år sedan och den har varit värd varenda krona! Själv är jag en av dem som har blek hud och grova svarta hårstrån och rakningen varar bara ett par dagar innan jag ser ut som ett skäggtroll igen. Den fungerar aldeles utmärkt på hela benen och bikinilinjen, under armarna har jag inte vågat pröva, utan där är det så enkelt med rakhyveln.

Det gör riktigt ont första gången, men sedan är det ingen fara alls när hårsäckarna har vant sig. Det behöver inte göras särskillt ofta om man gör det någon gång i veckan de första veckorna. Håren blir färre till antalet och dessutom tunnare.

Jag har prövat vaxning, men det här är mycket billigare, jag kan göra det när jag själv vill och slipper åka iväg för att bli plågad.

Min mage är verkligen liten, ligger i nederkant på kurvan :crazy: Knappt någon som tror på att jag har BF 15 juni. Ibland inte ens jag. Fast på extra ultraljudet så var han inte så mycket mindre, typ 9% än medel. Förstår verkligen inte hur han får plats haha.

Idag har jag en riktigt bra dag, hovslagaren har varit ute och skott på tappskon så det blev en mysig uteritt. Är så sugen på att ut och galoppera på alla fina vägar, men det får vänta håller mig till skritt nu. Nu sitter jag ute på balkongen och äter lunch och har inte ens ont i ryggen efter att ha mockat :D

Jag har försökt, men jag har så j**la håriga underben så det gick inte. Jag kommer ju liksom ingenstans utan det är ju miljarders strån som ska bort ;) Själv lider jag aldrig av stubb. Har man bara en bra och fräsh hyvel (icke engångs, HU!) och lite duschcream så har jag aldrig besvärats av vare sig sår eller stubb.

Som sagt tidigare, som gravid slutar håret att växa på mina ben. Jag har nog rakat mig två eller tre gånger sen jag blev gravid och jag är helt kal... Så det var väl någon gång i början som jag rakade mig.

Jag fick extremt mycket komentarer med första barnet om min lilla mage. Jag blev jätteledsen och trodde att det var något fel och tog upp det med min barnmorska.

Hon sa: Det finns ingen perfekt mage. Den är alltid för liten eller för stor enligt andra. Ingen kommer någonsin att säga att magen är lagom.

De orden har jag verkligen tagit åt mig. Jag låg då 1 cm under SF och ingen kan nog måtta det med ögonen ;) Nu har jag samma mått, men vet ni vad? Nu är det ingen som säger något av de som vet att det är andra barnet... Mysko eller hur?

Däremot kan grannar och andra som jag inte känner så bra säga att det inte syns så mycket osv.

Däremot kan man sista två veckorna helt plötsligt anta en flodhästs form. Typ som jag sitter nu ;) Det kanske är det alla har på näthinnan och tror att man är lika stor i vecka 29 som i vecka 39... Men det är man verkligen inte!

Nä jag tror att ni har precis lagoma magar som rymmer en helt normal liten bebis :) Precis som jag ;)

För alla er som håller på och rakar er så kan jag rekomendera en epilator.
Har en hemma som jag provade en gång, men stod inte ut med att det gjorde så ont. Om du lovar vad du säger, att det blir bättre med tiden, så är jag faktiskt beredd att prova :crazy:...tror jag.

En fördel med att inte vara jättestor berättar du ju om själv... Du kan fortfarande rida.

Själv höll jag på med inridning av min unghäst, som dessutom fått pälsbesvär och gillar inte sadel och ryttare eftersom det kliar. Jag avstår just nu ridningen, men är grymt ridsugen.

Bra ord från bm.

Alla är olika, så är det bara. Vår bebis har det bra där inne, det vet jag :) Men man är väl lite extra osäker då det är första gången.

Vem är inte ridsugen! Jag har tre hästar som borde ridas (varav en endast är riden i en månad) och en som ska ridas in under året och jag orkar bara träna de lite smått från marken. Har försökt att rida in i det längsta, men här om dagen insåg jag att det bara inte går längre. I skritten får jag så ont i rumpan så jag tror jag ska dö, går jag över i trav börjar ryggen värka och i galopp gör det så fruktansvärt ont i magen. Det är dessutom ett helvete att ta sig upp på hästen trots hög pall och små hästar, men det är ännu värre att ta sig av när allt bara krampar. Jag är urleds på det här och längtar till hösten när jag förhoppningsvis kan börja rida så smått igen. Som tur är har jag ju en sambo som också rider, men det hinns inte med så mycket när vi dessutom måste få lite ordning här hemma innan bebisen kommer... SUCK!

Angående epileringsmaskinen så GÖR det mindre ont för varje gång. Nu längre tycker jag knappt att det känns alls. Det gäller förståss att ha korta hårstrån från början, endast ett par mm, annars gör det ännu ondare! :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka