Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Höger sida verkar stämma efter snabb googling, så bra koll har jag ;) Vet ungefär att blindtarmen sitter på höger eftersom jag har ett ärr till minne av den :angel:

Enligt Wiki sitter magsäcken till vänster, kan det vara den du känner av då?

Och vi var på vår andra föräldraträff igår... BM är fortfarande vimsig men hade samlat sig lite mer till denna gång så det blev mer informativt och lite bra diskussionsunderlag fick vi med oss därifrån. Kan väl inte påstå att jag lärde mig något nytt direkt, men vissa saker är bra att få upprepade. Dessutom har jag och sambon alltid en massa att diskutera när vi kommer hem, som vi säkerligen hade pratat om i något skede, men nu får vi liksom en anledning till att ta upp det nu.

Och jag kunde - kan- bara ligga på vänster sida när min gallgång spökar...
Har varit jättebra i några veckor nu men det börjar komma tillbaka ibland. Vet inte om det ät för att hon växer eller om hon krupit uppåt. Meeen så som hon klämmer på blåsan så tror jag det försya... Kommer inte vilja vara med i slutet känner jag....

Jag hade också en lite häktisk dag (igår). Jobbade på förmiddagen och BM kontroll, allt verkade bra där. Förra graviditeten hade jag väldigt lågt järnvärde men nu ligger det stadigt på 141 :laugh:
SF måttet var 22 och jag är i vecka 24+2 (25)

Sedan blev det ilfart till dagis och hämtade sonen som var jätteledsen. Han hade ont i örat så¨det vara bara att bränna upp till Huddinge lättakut och där blev det konstaterad öroninflammation... igen suck :mad: Apotek - hem - fixa middag - mocka stallet - jobbade hemma tre timmar. Ingen ridning, jag var för trött!

KL

Har ett problem som jag inte läst om i någon annan tråd och kanske är det för intimt och "äckligt" att prata om...

Hmm... Funderat på om jag vågat vädra detta här på Buke, och kommit fram till att det är bättre här än i föräldragruppen ;) Så här kommer det:

Fler än jag som har problem med hemorojder? Har aldrig varit med om något liknande... Vet inte riktigt vad man gör åt det heller, mer än å lida typ... Någon som har några tips? Har läst på vårdguiden och gör det som rekommenderas där... Finns det andra/fler saker man kan göra?

Vad jag läst så är det tydligen vanligt med just hemorojder bland gravid, jag är dock förskonad (än så länge..). Finns receptfria salvor på Apoteket, ingen aning om de fungerar dock men kan ju vara värt att testa. Och så allt annat som att försöka se till att hålla magen i trim så man slipper få ännu ondare pga. förstoppning osv.

Klart du ska fråga. Jag tycker att jag prickat av de flesta "mindre roliga symptom" man får när man är gravid, men hittills sluppit hemorojder. Är rädd att man åker på det nu när det ska ätas järntabletter i mängder....

Jag har ju ätit järntabletter i flera månader, utan att det varit några problem... Men nu har det tydligen tagit stopp, eller nåt... Jag äter inte annorlunda kost i övrigt, men det börjar verkligen bli trångt i magen. Det är nån därinne som puttar och trycker typ konstant nu, bara de senaste dagarna... Hon verkar vilja ut...

Igår var verkligen en pina, jag somnade typ gråtandes... Iofs delvis för att jag kände mig så... hmmm.. ofräsch, eller vad man ska säga... Men mest för att det gör så himla ont...

Att man blir hård i magen när man är gravid beror inte så mycket på att det blir trångt, utan på att tarmen fungerar sämre och trögare. Livmodern består ju av glatt muskulatur, liksom musklerna kring tarmarna och en massa andra inre organ (muskler vi inte kan påverka med viljan). När man är gravid får man ett hormon som gör att den typen av muskulatur slappnar av och arbetar mindre - vilket är bra för livmodern, för då har den lättare att töja sig. Men inte så bra för tarmarna, som helt enkelt inte jobbar lika bra.

För att parera det, så kan man behöva kompensera med kost som får magen att arbeta mer, för att den så att säga ska kunna hålla sig på samma nivå som vanligt. Dvs mer fibrer och mer vatten.

Så din vanliga kost, som brukar hålla din mage i trim i vanliga fall, kanske inte räcker till längre, nu när dina tarmar fungerar sämre.

Så är det säkert... Men, jag dricker massor massor massor mer än jag har gjort tidigare. Jag är som en svamp! Och fibrer, ja, jag äter iofs inte lika mycket frukt längre, sen BM sa att 1 om dagen räcker... Annars käkar jag mina all-bran och så... Känns konstigt att vara så olik hur jag varit... Och att det bara kom så plötsligt...

Har du provat att äta pajalagröt till frukost? Det får fart på vilken mage som helst! Blötlägg havre/råggryn, torkad frukt och lite linfrön, gärna extra kruskakli också, på kvällen, och så kokar du gröt av det på morgonen.

Frukt innehåller inte mycket fiber, mer grönsaker (rotfrukter och grövre grejor, inte gurka och sallad) och fiberrika spannmål typ grovt bröd.

Stackare... Det har jag sluppit iaf....
Men idag har jag en skitdag... Kramp i vaderna konstant. ONT i hela magen. gör ont så fort hon rör sig och dessutom så åt jag nog för mkt för nu så gör det ont i sidan igen......... Så här vill jag inte ha det resten av tiden...

KL

Har idag varit vid MVC och träffat BM, inte min vanliga dock, men fick en jättetrevlig :)
Hade inte gått upp något sedan förra gången för 3 veckor sedan så jag är såååå glad :D
Alla värden såg bra ut och magen hade växt som den ska...
Lilla vilden stökar runt som vanligt så hela magen går i vågor mest hela tiden :S
har nu gått in i v.32 och insåg att det är "bara" 2 månader kvar, jisses vad tiden gått fort om man kollar tillbaka även fast det inte alltid kännts så under tiden...

hoppas allt är bra med er andra :)

Vad olika man kan uppleva det, jag tycker tvärtom att det känns som att jag varit gravid i evigheter, kommer knappt ihåg hur det var att inte ha ont och ha normal ork. Däremot känns större delen av graviditeten som att den flutit bort i en dimma, har nog aldrig fått så lite gjort på alla fronter som de här sju-åtta månaderna....

Håller helt fullt med dig! Känns som jag varit gravid i flera år! Jag saknar så himla mycket å rida å träna. Känns verkligen som det var hur länge sen som helst man kunde göra det med kvalité. Och känna sig normal dessutom. Inte som en labil hare typ... (säger tjejen som har haft mer psykiska än fysiska gravidåkommor...)

Nu ska jag bara orka mig igenom mina sista tre veckor på jobbet (å galet vad stressigt det är...) och sen ska bebis ut!!! Och bara för att jag vill det kommer jag säkert få gå över tiden till midsommar, eller nå sånt... :(

Fast under den tid som gått så har jag tyckt det tagit en evighet, men nar jag idag insåg att det bara är 2 månader kvar och tänkte tillbaka så känns det som om tiden sprungit förbi.... förstår det inte riktigt själv.
Jag fick ändå känningar av foglossning redan i v 13-14 någonstans men har nu insett att den inte varit alltför j'vlig mot mig, att andra drabbats värre samtidigt som jag nu mår bättre även om flåset blivit sämre än det någonsin varit :P
jag har äntligen kommit igång att röra på mig genom att vädret blivit cykelvänligt och det har hjälpt mig mycket, jag har mindre ont och blivit piggare...
Hästar och ridning saknar jag något enormt och det är tungt att inte ha något att ens komma tillbaka till då jag sålde min häst i höstas... samtidigt har det nog varit bra att jag inte haft någon häst för då hade jag nog gjort mycket jag inte borde!

Jag saknar också att rida och träna jättemycket :cry: Nu rider jag ju lite fortfarande, men det blir mest att hålla igång honom så han inte blir helt tokig. Jag har inte alls samma balans och känner ju hur jag sitter och spänner mig och är rädd att ramla av vilket han såklart känner och blir lite extra busig...

Tog en tur igår och jobbade på ute i skogen men det var nog sista, nu får det bli lite skritturer och tömkörning.

Ruttet att missa hela utesäsongen, då jag väntar barn i augusti...

Lite gnäll här, men det här gör mig mycket ledsen.

KL

Har ett problem som jag inte läst om i någon annan tråd och kanske är det för intimt och "äckligt" att prata om...

Hmm... Funderat på om jag vågat vädra detta här på Buke, och kommit fram till att det är bättre här än i föräldragruppen ;) Så här kommer det:

Fler än jag som har problem med hemorojder? Har aldrig varit med om något liknande... Vet inte riktigt vad man gör åt det heller, mer än å lida typ... Någon som har några tips? Har läst på vårdguiden och gör det som rekommenderas där... Finns det andra/fler saker man kan göra?

Jag äter plommon varje dag nu annars blir jag stenhård i magen och förstoppad...

Nej det är det inte. :laugh: Dock kan förstoppning leda till att man får hemorojder, och om man redan har fått dem så kan förstoppning göra saken värre, det gör än ondare att tömma tarmen osv. Ond cirkel liksom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden