Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Ja, jag vet ju inte heller om det är hörsägen. Det finns ju vissa som inte kan äta choklad när de ammar- andra kan. Min syster har kunnat äta med 3/4. Alltså choklad. Dålig mage annars eller hård kommer inte ihåg vilket. Det är även systern som berättat om jordgubbarna. Men jag vet eg inte varför...

Saxat från Norrbottens läns landsting:

Du behöver inte undvika någon mat men var däremot försiktig när du provar livsmedel som du inte äter så ofta, det kan vara säsongsbetonade livsmedel som jordgubbar, räkor, choklad eller frukter. Ät lite och se hur ditt barn reagerar. Om ditt barn reagerar sker det i regel inom ett dygn i form av prickar, diarré eller magknip, men måtta med allt brukar gå bra. Misstänker du att ditt barn reagerat på något prova igen efter en vecka och händer samma sak kan du försöka utesluta det födoämnet.

Alltså så kan det ju lika gärna vara kiwi, clementiner o.s.v. säsongsfrukter som jag fattar det.

Ja jag vet det är faktiskt lite lyxigt! Och helt nyrenoverat :) me like! Men fy för er renovering då, himla kul med baracker och att föda mitt i renoveringen på det viset, nej fy vad tråkigt..

Det där med jordgubbar gjorde mig lite nervös, måste höra med min Bm imorgon när vi ska dit, vill ju kunna äta jordgubbar i midsommar!!

Tror att du kan äta jordgubbar med lugn sålänge du inte sätter i dig 5L själv om dagen! Eller så får du stå ut med en prickig unge :P

Oj vilken helg. Vaknade av att telefonen ringde i lördags morse 3,20. Stallägaren hade vaknat av att min häst gnäggade och i övervakningskameran såg hon hur det var 2 hästar i boxen. Min 3 åring hade fölat helt själv och i boxen stod en välskapts brun hingst. Så iväg mitt i natten ut till stallet. Men allt var bra med hästarna så vid 6 tiden åkte jag hem och sov några timmar och sen tillbaks till stallet mitt på dagen. Känns skönt att fölningen är klar och att man inte behöver gå och oroa sig för det mera. Nu gäller det att hålla sig på avstång från fölis glädjesprång så man inte får en liten hov rakt i magen.
På lördag EM åkte vi till sambons syster och hennes familj för att titta om vi ville ha några av deras gamla barnsaker. Slutade med att vi åkte hem med en överfylld bil. Det blev bla. bilstol(6 månader + äldre), resesäng, 2 sittvagnar varav en resevariant, åkpåsar, babylift, barnstol mm och en hel påse med mammakläder. Allt det vi fick var i mkt bra skick, mkt av det nästan oanvänt. Känns som en bra start. Så till helgen ska vi ut och kolla på liggvagn ,säng/vagga och skötbord och barnstol för baby.

VA häftigt :) Så nu har du två hästar... Hur känns det? Visst var det underbart fast att det inte var planerat :)

Kul att få så mycket saker till sin bäbis. Jag har köpt allt nytt utom stallvagnen. Fast idag så ska jag till min vän och hämta lite kläder iaf :) Ska bli kul. Hon vågade inte lämna bort något förrän nu när hennes nya har kommit. Så alla flickkläder åker hem till mig nu ;)

Jo visst är det häftigt med ett litet föl, och helt fantastiskt hur hon klarade allt själv. Är faktiskt lite glad att jag slapp vara med och att det gick så smärtfritt. Kände att jag kunde fått förlossnings skräck om något skulle hända henne. Sen vad jag ska göra med fölis blir en senare fråga. Kommer självklart bli svårt att göra siga av med den lilla men det passar inte så bra med 2 hästar och barn nu. En unghäst tar ju inte så jätte mkt tid, men det är inte grattis när man inte har eget stall. Håller på att teckna försäkring nu och kostnaderna skenar snabbt i väg.
Tyckte det är perfekt med lite begagnat som man kan ha till stallet, då min sambo är allergisk.

Sex veckor kvar och glad!

Nu är det ca 6 veckor kvar och idag kände jag mig riktigt glad.

Med första barnet var jag däckad helt pga SD. Jag kunde knappt röra mig. Men denna gång har jag tagit det lugnt och inte överansträngt mig. Inte lyft i onödan och undvikigt jobbiga saker och vet ni vad? Det har fungerat! Jag får mina varningssignaler ibland, men lyssnar på dem och slutar med det jag gör.

Nu har jag slutat jobba och mina fogar har blivit såååå himla bra! När jag jobbade tog jag mig knappt i och ur sängen. Jag orkade ingenting. Men nu när jag vilat vilat kan jag till och med gå promenader utan bälte och utan att det känns som att benbitarna skaver mot varandra där bak.

Härligt!

För mig fungerade det verkligen inte med att "träna" bort foglossningarna. Tvärtom har vila och att sluta med de rörelser som gett ont gjort mig väldigt gott :)

Jag håller igång med promenader och lite andra saker som inte gör att jag får ont.

Nu känns det som att jag står ut fyra veckor till. De sista två veckorna räknar jag med att de blir tunga. Precis som sist...

Sv: Sex veckor kvar och glad!

Vad härligt att höra! Skönt att du har kunnat lyssna så pass på kroppen, jag jobbar fortfarande och känner mig helt mörbultad i kroppen varje morgon när jag vaknar. Knaken i bäckenet varje gång jag vaknar och vänder mig är inte nådiga och mina fogar är inte nöjda... Jag jobbar till 2 v innan BF så jag hoppas att jag håller ihop till dess, men i maj går jag ner till 75% bara, så det blir skönt. På onsdag har mamma lovat att hjälpa mig piffa till balkongen och rensa ut allt gammalt så det ser jag framemot och imorgon ska vi på en förhandsvisning av ett intressant hus, får se vad vi tycker när vi ser det IRL.

*kl*

Jag har lyckats få mig ett UL :D Hade möte med en läkare på SMVC idag. Och när vi pratade om bäbisen i allmänhet så la jag fram det lite försiktigt att det hade varit skönt att veta att allt står rätt till och att han växer som han ska :angel: Som tur var behövde jag inte säga mer, var ju egentligen inte speciellt orolig eftersom kurvor och hjärtljud sett prima ut hos BM och jag bara var nyfiken, men läkaren tyckte inte alls att det var några problem utan fixade ett UL.

Han är en riktigt Svensson sa BM som ultraljudade, ligger precis mitt på medellinjen och väger lite drygt 1500 gr. Hon försökte få 3Dbild också, men han satte näven i ansiktet och sög på tummen. I vanligt 2D räckte han även ut tungan och gäspade, kaxig liten typ :D

Frågade förresten även läkaren om det här med sockerintagets påverkan på barnets storlek, och hon sa att det inte fanns några samband om mamman blodsocker låg på normal nivå. Däremot kunde (graviditets)diabetes och/eller övervikt hos mamman ge ett stort barn. Så de tre nybakade bullarna jag nyss klämde i mig bör inte påverka miniSvensson ;)

*KL*

Idag vart det en lååång dag. Började med BM besök som va mitt första sen inskrivningen! :) SF måttet va 26cm(vad är normalt på kurvan?) och blodtrycket 120/80. Är i v. 26(27+2). Hade dock högt socker värde så måste in och göra sockerbelastning någon dag *kräksmily* Bävar verkligen för det. Någon som vet om Special K Classic kan ge en högt värde?

Sen så skällde hon på mig som inte ringt in och kollat upp mina blödningar som varit precis lika dana hela tiden och har varje gång berott på lättblödande livmodertapp. Så hon rinde upp till Falun så va bara att sätta sig i bilen och åka dit och sitta där och vänta på doktorn i 1½h innan hon kom in och kollade i ½ minut och konstaterade att det va den lättblödande livmodertappen som fortfarande spökar. Jag vet att man ska kolla upp blödningar men visste ju att det va det som va felet även denna gång. Så nu ska jag ringa förlossningen varje gång och säga till när jag blödit. Får hoppas på att det slutar snart!

Någon av er sommarmammor som har graviditetsdiabetes?

KL

Igår var vi på vår första föräldraträff... Hahaha säger jag bara... Den kom inte direkt med något nytt... Mycket snack om smärtlindring, vissa hade läst på en del och vissa var helt nollställda.

Om jag inte hade hängt här på Buke hade jag nog varit mer nollställd än påläst ;) Min sambo tyckte väl att det var både bra och dåligt. Tror han tyckte det var lite skönt att träffa och höra hur andra blivande pappor tänker och tycker :)

*kl*

Kan tipsa om en intressant bok om förlossningar, lite tankeväckande och ställer en del invanda föreställningar på huvudet, alltid kul att läsa sånt tycker jag!

Att föda som en man av Tove Karlsson

Man kan läsa den online via google books.

I går kunde båda jag och sambon tydligt se för fösta gången hur det rörde sig därinne. Som om någon ville komma ut precis bredvid naveln. Vaknade även i natt av att någon levde rövare i magen, vilket jag tidigare inte vaknat av. Kunde inte hitta någon bra sovställning så jag var vaken länge och lyckades försova mig i morse.

Å jag mäkte att ungen vänt på sig... Första barnet och detta barn har hitills alltid hickat på min vänstra sidan. Men nu hickade det till höger... Undra hur det gick till? Men väldigt tacksam var jag för när de hickar till vänster är det någon kroppsdel som gräver sig in i något organ (levern?) och det är MYCKET otrevligt. Jag kan endast ligga på höger sida och det blir lite tröttsamt i längden...

Mitt SF-mått i vecka 25-26 var 24 cm och låg då precis över, så du borde väl ligga någonstans mellan medel och överkanten kan jag tro :laugh:

Vad jobbigt om det visar sig att du har graviditetsdiabetes, har inte haft det själv men min mamma hade det under sina senare graviditeter. Men värre saker finns ju helt klart, även om det blir lite omställning att börja hålla koll på blodsockret.

Min hickar nog också på vänster sida, nu när du säger det.. Igår hanns det med 2 hickomgångar, kanske alla nybakade bullar jag åt som gav söt och god smak till fostervattnet = svalde mycket och fick hicka :idea: Över huvud taget har han joxat mest på vänster sida på sistone, han har legat med ryggen till höger förra veckan så det föll sig väl naturligt. Nu vid UL hade han vridit sig lite med ansiktet mot min rygg.

Är dålig på organens placering, men levern sitter väl till vänster har jag för mig..

*kl*
Var kul att se på UL hur han tränade andningen och bröstkorgen hävdes och sänktes. Och som han har sparkat och boxats så lär det vara en vältränad unge på flera sätt och vis som tittar ut :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka