Sv: Sommarmammor 2010 forts
Haha, förfaller, haha! Jag fick också nån liiiten bristning i sidan dagarna innan hon kom, onödigt tyckte jag också...
Aneka, jättefina och härligt somriga bilder!
Jag har nu knåpat ihop min förlossningsberättelse:
Vi åkte in vid 5 i söndags morse och då var jag öppen 4 cm, vid kl 9 är jag bara öppen 5 cm och nu räcker inte längre lustgasen så jag får eda och värkstimulerande dropp- vilken befrielse! Den tar riktigt bra så jag blir mer mig själv och kan prata med sambon, äta lite (eller faktiskt ganska mycket...) frukost och få lite välbehövlig sömn. Däremot tar den även mitt vänstra ben så jag kan röra foten, men inte själva benet...
Vid kl 11 är jag fullt öppen, nu ska hon bara rotera ner... Vid 12 får jag sätta mig på en pilatesboll i 30 minuter och gunga och hoppa lite på den med sambon sittandes bakom för att hjälpa mig sitta kvar på den iom att vänstra benet inte bär. Där körde vi lite teamwork, så han hade koll på monitorn när värkparametern började stiga och då började jag med lustgasen och det klaffade så bra, då hjälpte den verkligen under värken. Vissa värkar gav dock inget, eller sent utslag och kände jag av den innan den syntes så blev det en lång och ond värk som inte lustgasen riktigt bet på.
Efter bollen var det dags att först ligga på vänster sida och sen på höger sida, fick dessutom pencillin intravenöst eftersom vattnet gått tidigt. Suger i mig lustgas så jag är hur hög som helst... Runt 13,40 får jag ställa mig på knä (rätt bökigt att komma dit när vänstra benet inte lyder, men med hjälp gick det.) för att tyngdlagen ska göra sitt - och det gör den!
De ställer mig så och går ut, ganska omgående blir värkarna av en helt annan karraktär och gör ooooont. Jag skriker i masken och lyckas få sambon att förstå att det är dags att ringa på klockan, han gör det och uskan kommer direkt. Hon vill se mig under en värk och ska sen känna hur långt ner hon har kommit, hon behövde inte känna utan såg håret. Tacka f*n för att jag hade ont... Hon blir lite stressad och larmar efter BM som inte kom direkt, så uskan ställer sig i dörren för att få hjälp.
BM*2 kommer då det är skiftbyte på gång och jag ska lyckas komma till gynposition, med ett huvud mellan benen, aj! Men det gick det också och i journalen står det att jag får krystvärkar 13,56 och 13,59 är hon född. Jag krystade ut henne på två värkar! Men efter första när de sa att hon kommer med nästa hade jag (eller lustgasen kanske...) skrikit "Nej jag vill inte - stoppa in henne igen!" Lyckligtvis gjorde de inte det
och jag krystade som jag skulle och hon kom ut. Vilken kärlek!