Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Nää, jag önskade ju att han skulle komma redan den 15:e :D Många av mina önskningar gick i uppfyllelse men inte den..!

Så det är inte bara jag som blir lappsjuk av att vara hemma en hel dag... haha!

Det låter som ni har det mysigt iaf ;) 3h sömn i stöten hade varit lyxigt. Själv hoppas jag att min vakna lilla flicka snart blir stor nog att göra något ;) Hon sover sällan så länge som 3h i sträck- varken dag eller natt. Imorgon ska vi till BVC och jag hoppas att det inte är för att maten inte räcker till... Verkar så meckigt med ersättning... Har redan börjat snegla på flask o barnmatsvärmare till bilen så jag kan fortsätta mitt "mobila" liv sen med...

Attans då, börjar bebis bli trottsig nu på slutet :p

Vi får köra igång pepp danserna igen!! :)

:bump: :banana: Hejja mini-Modett!!! :banana: :bump:

Jag hittar inga nappar som är tillräckligt SMÅ. Jag har två nappar och hon får kväljningar av dem för de går så långt bak :( Det är esskas mini-napp och så en till som du hittar i alla vanliga affärer. Minns inte namnet :( Jag vet inte vart jag ska hitta mini-mini-napp??

Apoteket har små nappar. Jag köpte en där. Min är född prematur och den passade. Sen hittade jag en bra som neonatalen använde på babyland. Pigeon heter den.

Brås han på sina föräldrar så är han nog en riktig tjurskalle :angel: BF+2 snart över, får ställa mitt hopp till att BF+3 = D-day!

i dag har jag 1 månad kvar till BF!
Har haft en superdag i solen i dag, men mina händer och fötter är inte och leka med nu. Min sambo tyckte att fötterna ser ut som en flodhäst som dött och sen hamnat i vatten och börjat svälla. Ha ha ha.... det är verkligen groteska. Tur att det börjar bli lite bruan i alla fall. Men man kan ju inte ha stödstrumpor på när det är 25 grader och sol ute. Annars så känns det som att magen börjat trilla ner lite och jag kan få väldigt ont i bäckenet stundtals.

Så det är inte bara jag som blir lappsjuk av att vara hemma en hel dag... haha!

Det låter som ni har det mysigt iaf ;) 3h sömn i stöten hade varit lyxigt. Själv hoppas jag att min vakna lilla flicka snart blir stor nog att göra något ;) Hon sover sällan så länge som 3h i sträck- varken dag eller natt. Imorgon ska vi till BVC och jag hoppas att det inte är för att maten inte räcker till... Verkar så meckigt med ersättning... Har redan börjat snegla på flask o barnmatsvärmare till bilen så jag kan fortsätta mitt "mobila" liv sen med...

Det är inte meckigt alls med ersättning, det finns färdigblandade små tetror att köpa, man häller över någon cl i en liten kopp, värmer 10 sek i mikron, och så är det bara att mata. Otroligt smidigt, och det underlättar enormt när pappan också kan mata så att man kan dela på nätterna, tycker jag.

Det är inte meckigt alls med ersättning, det finns färdigblandade små tetror att köpa, man häller över någon cl i en liten kopp, värmer 10 sek i mikron, och så är det bara att mata. Otroligt smidigt, och det underlättar enormt när pappan också kan mata så att man kan dela på nätterna, tycker jag.

Smyger in från vår-mammorna och håller med dig :D

Vi gör som så att vi alltid har en termos med lagom varmt (färdig-kokat) vatten, häller upp rätt mängd i en nappflaska och sedan i med pulvret, klart!
Har termos vid sängen på natten, i köket på dagen, med mig när vi ska någonstans etc.
Så skönt att även sambon kan vara med på matningarna, speciellt nattetid. Och jag kan köra iväg själv, utan att i ren panik måste fara hem snart igen.

Fast man ska ju inte micra! Är nog bättre att alltid ha lagomt varmt vatten i termos ist! En liten termos är ju inte så krångligt att ha med sig!

Jodå, det går utmärkt att micra den färdigblandade ersättningen. Så behöver man inte hålla på med pulver och termosar, utan kan ha ersättningen klar på några sekunder när bebisen är hungrig.

Däremot ska man väl helst inte använda nappflaska till riktigt små barn som ammas parallellt, kan bli strul med amningen då.

*spinner vidare*

Är fortfarande lite nyfiken på de där självvärmande flaskorna, har inte lyckats träffa på någon som testat än. Verkar ju smidigt att de själva värmer upp till rätt temp, om än det väl är mer av ett alternativ för de gånger man inte har spis eller micro att tillgå. Annars blir det nog dyrt med de där engångsmanickerna för själva uppvärmningen.

Tyvärr så fick hon ju RIKTIGT magknip när jag provade med en sån tetra... Men det var ganska länge sen så det kanske funkar om man vänjer in riktigt snällt...
Jag VILL helst klara mig med min mjölk men märker att hon sover ganska mycket längre om jag ger henne 1dl extra mjölk på kvällen i flaska. Provat 2 ggr.

Ännu sålänge är det ok med både bröst o flaska- måste ju fortfarande ha amningsnapp, kanske därför det är ok. Men det går ju fortare för dom att få maten i sig i flaska så jag kan tänka mig att de blir "lite bortskämda"

Annars måste jag säga att det fungerar helt ok här :) Hon har ALLTID ont i magen på söndagskvällarna så jag ska nästa lördag och söndag äta riktigt snäll mat för att se om det går över ;)
Nu så får vi snart börja göra oss iordning här, BVC idag :)

Nu så är vi hemkomna från BVC för ett tag sen. Har bakat glassrån hos min syster med :) Gott!

Jag behöver inte oroa mig för att inte maten räcker, hon hade gått upp 420g på 2 v. Så nu väger hon 4220g och är 54.5 cm lång :)

Idag skulle jag behöva producera mer mjölk än vanligt- behöver pumpa ur 3 omgångar till imorgon. Synd att inte pumpningen funkat innan... Nu vill jag ju gärna ge en omgång flaska på kvällen när det gett så bra resultat :)

Tyvärr så fick hon ju RIKTIGT magknip när jag provade med en sån tetra... Men det var ganska länge sen så det kanske funkar om man vänjer in riktigt snällt...
Jag VILL helst klara mig med min mjölk men märker att hon sover ganska mycket längre om jag ger henne 1dl extra mjölk på kvällen i flaska. Provat 2 ggr.

Ännu sålänge är det ok med både bröst o flaska- måste ju fortfarande ha amningsnapp, kanske därför det är ok. Men det går ju fortare för dom att få maten i sig i flaska så jag kan tänka mig att de blir "lite bortskämda"

Annars måste jag säga att det fungerar helt ok här :) Hon har ALLTID ont i magen på söndagskvällarna så jag ska nästa lördag och söndag äta riktigt snäll mat för att se om det går över ;)
Nu så får vi snart börja göra oss iordning här, BVC idag :)

Oj, en dl, det var ingen dålig portion! Vår äter tre cl som mest, och då slabbas en del av det bort i ätandet. Men vår är ju mindre, väger inga fyra kilo än. Vi började ge ersättning tidigt, redan på andra natten, men då var det ju mycket små mängder, så det har inte varit några problem med magen. Det kan säkert vara olika från barn till barn hur känsliga de är, men kanske att det går lättare om man börjar med lite mindre portioner?

Jo- anledningen till att jag provade var ju magknip- antagligen från jordgubbar... så hon fick ju en tetrapack på 2 mål :) Ont i magen hade hon redan men utgifterna tog 4 dagar på sig...
Men eftersom jag inte tänkt amma mer än 4 mån max så lär hon ju behöva prova så småningom...
Jag funderar på att ge en dl på kvällen för att se om jag får sova lite mer i sträck. Får jag tillbaka problemen med en trög mage så finns det ju olja :)

Får man lov att fråga hur stor din bäbis var från början? Du är så hemlighetsfull :) Det får du naturligtvis vara men jag är nyfiken ju...
Har klådan blivit bättre? Eller den blev sämre nu när värmen kom tillbaka?

Vad skönt att hon tjockar på sig :D Du får väl kanske testa göra likadant med ersättningen som när man introducerar ett nytt foder till en häst, dvs kanske bara några cl först och öka på därifrån?

Nu börjar det bli intressant att se om det blir ett junibarn här eller om han tänker ligga kvar in i juli. BF+3..

Vår vägde 3675 vid födseln, och några gram mer nu några veckor senare.

Angående nätterna så delar vi på dem (tar halva var, alltså), det kanske kan vara något för er också? Så behöver man inte ge jätteportioner för att få sova, utan när jag har vakten, så att säga, blir det bröstmjölk, och när min man går på sitt pass blir det ersättning. Så kan man vänja in ersättningen i småportioner istället för att dunka på med en hel dl åt gången. Kan ju vara värt ett försök.

Jag har fått ny behandling mot klådan nu efter nytt besök hos hudläkaren, och peppar, peppar så verkar det faktiskt ha vänt nu! Jätteskönt, särskilt med sommarvärmen. Det går ju sakta förståss, och fortfarande så går jag på rätt tung medicinering, men i alla fall!

Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll :laugh: Kan bara föreställa mig vilken plåga det ska vara att ha klåda i den här värmen..

*halvt kl*
Vilken sorts ersättning började ni ge era, ni som hunnit få (är ju inte så många än)? Spelar det någon roll egentligen vilket märke eller liknande man börjar med, eller räcker det med vilken "från-födseln-produkt" som helst?

Vi köpte Sempers nu, utan att fundera mer på den saken. Kanske var förhastat? Vill ju som jag skrivit förr också att pappan ska kunna bli delaktig i matningen så snart som möjligt.

Angående att dela på natten så är min sambo resande i jobbet halva veckan så han slipper nog komma hem ;) Men nu när jag äntligen kan pumpa ur tar han gärna o ger mat :)
MEN det är inget jättebekymmer att hon vaknar men att ligga o datta nästan hela nätterna blir tråkigt. Likaså mitt på dagen. Ibland hinner man ju inte i BH:n innan den ska fram igen ;) Så var det INTE i början. Hon hade bra tretimmarsintervaller dygnet runt och jag tyckte allt var enkelt...

Det fungerar super med min skrutta nästan hela tiden. Hon följer alla kurver precis som hon ska o verkar må bra om än lite mer fisnödig kanske.. Jag vet ju inte hur andras barn är ;)
Och jag själv borde äta bättre faktiskt.
Naturligtvis kommer jag att introducera ersättningen lite snällare nästa gång. Fick ju panik i magontet med jordgubbarna och trodde att det skulle vara bättre för stackars liten. Man är ju oftast boven i dramat själv :(
På så sätt kommer jag inte att sakna amningen. Tror eg inte på något sätt. Men det är behändigt att ha maten i dattarna iofs.

Hur länge kan man ha ersättningen öppnad i kylskåp? Tänkte nu när du ger den i 3 omgångar...
Det står kanske på. Jag har ju tom några i skafferiet.
Ska nog köpa pulver till senare när jag handlar nästa gång också. Då blir det ju ännu enklare att bara ta vad man behöver.

Skönt att klådan är bättre- måste ju vara såå skönt att slippa vilja bo i en kyl som jag tyckte i början ;) Du hade nog nästan velat det ett tag va?

Har ingen riktig koll på ersättningen, faktiskt, det är ju min man som ger den om nätterna när jag sover, så... ;)

Men den verkar ju hålla några dagar utan problem, i alla fall. Men vi förvarar den i kylen när den väl är öppnad. Semper är det som vi använder, fortsatte med den eftersom det var den vi gav på BB, men det går säkert lika bra med någon annan sort.

Vad gäller maten man äter själv så har både BB och BVC tyckt att man kan äta vad man vill, så jag gör det. Bebisen vänjer sig ju vid den maten man själv äter, så jag äter som vanligt. Det är ju samma mat bebisen kommer få också så småningom, så det är ju bara bra om magen vänjer sig. Men vi kanske har tur och har en bebis med stålmage, hittills har det inte blivit mer än lite prickar som mest trots jordgubbar, indisk curry och stark kinamat.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 843
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar