Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Hehe, ja agera napp har man ju gjort...
Amningen funkar riktigt dåligt här nu och har så gjort de två senaste veckorna. På nätterna går det bra, men dagtid blir hon hysterisk, så det har blivit mer ersättning här nu. Inatt har hon sovit otroligt bra! Hon var svårsövd men somnade strax efter 23 igår, vaknade någon gång vid 1 och 2 då jag stoppade in nappen. Jag vaknade vid 4 när hon brukar äta men hon sov så skönt så jag fick lägga mig på rygg med spända bröst och somna om. Sen vaknade hon vid 8 och var jättehungrig såklart, men vilken natt! Hon käkade och somnade om! Jag är en ny människa!

Imorgon är det dock dags för sprutor på 3-månadersdagen, usch!

*delvis kl*

Idag har vi varit ut i skogen i det härliga höstvädret o plockat trattkantareller tillsammans med mina systrar :d Lilleman o hans kusin har sovit sig mest genom det hela.
Känner både och inför hösten. Det blir vackert ute ffa dagar som idag då solen skiner o det är ganska ljummet ute. Kan iof vara ganska skönt att krypa upp i soffan när det regnar o stormar ute oxå, men det är inte lika kul att vara hästägare då. Men jag saknar sommaren lite, känner som Aaricia den tog ju så snöpligt slut ffa då man var höggravid.

Här ammar vi sittandes i soffan under dagtid o halvsittandes i sängen nattetid, oftast ingen bekväm ställning men jag brukar lyckas somna med nackvärk som resultat, men så länge lilleman är nöjd så.

Har funderat på amningskudde, verkar ganska skönt. Ni som använder det vad har ni för kudde? o hur tycker ni att det fungerar?

Delvis KL

Jag funderade på att skaffa särskild amningskudde, men provade först med en vanlig huvudkudde och det har hittills funkat jättebra. Jag ammar halvsittandes i sängen på natten (varken jag eller lillkillen uppskattade liggamningen) och sittandes där jag nu råkar vara dagtid. Det funkar även att amma ståendes (korta stunder) och utan kudden om jag är borta, t.ex. i stallet.

Frågor:

Funderar på att introducera lite ersättning så att maken kan mata mera. Nu pumpar jag visserligen en hel del också, men vi tänkte att det ändå kunde vara praktiskt med "köpemat". Jag är dock laktosintolerant, men vår BVC-tant tyckte att vi ändå skulle prova med vanlig komjölksbaserad ersättning i första hand. Hur snart efter att man provat detta märker man av en ev allergisk reaktion? Symptom? Hur länge håller de i sig?

Vet att det finns sojabaserad ersättning på apoteket, men finns det ersättning som även är sojafri och laktosfri? Jag är nämligen sojaallergiker också.

Och ja, jag vet att man rekommenderar att barn som riskerar att bli allergiska helammas eller i varje fall delammas så länge som möjligt. Har pratat med BVC-tanten om detta och hon tyckte att det var upp till maken och mig att bestämma hur vi skulle göra, men åtminstone delamma tills lillkillen är sex månader, vilket jag absolut räknar med att göra.

Jag har en amningskudde från Rätt start med pingu som jag avgudar. Jag använder alltid den hemma när vi inte sover då jag liggammar.

Vi var in på BH och provade alla deras kuddar för att hitta en som passade oss, blev en svart med vita stjärnor men märket minns jag inte! Var guld värd i början, nu däremot använder jag den inte längre.

Inte till sittövningar eller för att komma upp en bit när han ligger på rygg heller?
Jag fattar inte hur man klarar sig utan den ;)

*kl*
Jaha- då var sambons 2v semester slut.... Nu får vi ta igen oss lite ;) Varför har man alltid för mycket att göra när man ska vara lediga ;)

Inte till sittövningar eller för att komma upp en bit när han ligger på rygg heller?
Jag fattar inte hur man klarar sig utan den ;)

*kl*
Jaha- då var sambons 2v semester slut.... Nu får vi ta igen oss lite ;) Varför har man alltid för mycket att göra när man ska vara lediga ;)

Mjäe, har ju sett bla dina bilder där den agerar sittstöd och det verkar onekligen praktiskt :) Men vi har inte testat andra användningsområden än, kanske får göra det!

Kan det vara en NG Baby?

Hmm, mycket möjligt. Förpackningen är kastad.. Men "hästskoformad", stoppning som formar sig och fanns i svart eller rött med vita stjärnor vill jag minnas :) Har för mig att den kostade omkring 500 kr. Har hur som helst varit toppen när det strulade med amningen och väl värd pengarna!

Vi har en sån svart skötbädd. Den är nog vårt allra allra bästa köp :) Den är som en sackosäck och formar sig efter bebis kropp :)

Måste bara visa en bild på M när hon nu har börjat greppa saker
DSCN9937.JPG

Och här vände H sig två gånger från mage till rygg alldeles nyss! Det är så tråååkigt att ligga på mage ju!

Duktig kille! Det har inte hänt här än, men varit nära.

Nä nu är det avfärd mot sprutorna :(

Mikaela hade jätteont av sprutorna, var jättesvår att trösta trots att hon fick bröstet.
hade dessutom jätteont hela´eftermiddagen/kvällen/natten efter.
Först nästa dag började hon bli sig själv igen.

Usch då, H ska stickas i oktober och det ser jag inte fram emot. Dagen efter är vi bjudna på dop, så vi får hoppas att han är back on track då..

Ebba var ledsen i ett par minuter efter sticken sen märkte jag ingenting mer....
Så det kan gå bra också :)

KL

Har inte uppdaterat på länge, pga min gipsade hand. Har gjort de väldigt svårt att skriva, men i dag blev jag av med gipset. :laugh: Äter inte antibiotika heller längre, och hoppas verkligen på att jag får vara frisk nu. Som tur e har Julia varit frisk och snäll hela tiden. Tiden går så snabbt och på onsdag är hon 7 veckor. hon ler med hela ansiktet nu och har börjat "snacka" lite. Nu har vi skickat in papper för namn och det blev Julia, Josefine. Hoppas det går snabbt att få igenom för nästa grej är att hon behöver pass om 3 veckor, då vi testar att göra en liten utlands semester.
Mina dagar är alldeles för korta. Vi åker till stallet varje dag (i morgon blir det kanske premiär tur att rida, om handen känns ok), och sen kanske man träffar någon och äter lunch eller gör något ärende och sen är det middag. Jag trodde dagarna skulle kännas långa men icke.
Uppdaterar med lite bilder.

Bonus bild på kärlek mellan mina hästar. Hur ska man om en månad kunna sära på dem ?:crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
718
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 578
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
54 55 56
Svar
1 116
· Visningar
58 270
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 240
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar