Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
okej, man skall inte googla. Ajja bajja. Förstorat njurbäcken är tydligen=downs (okej familjeliv så inte så säker källa) operationer, urinvägsinfektioner osv osv. Vi har ju inte gjort KUB men nackspalten mättes till 1,5 mm i vecka 12 så borde ju vara lugnt
Fick en dotter 2010 med kraftigt förstorat njurbäcken. Om du vill kan du nå mig på pm om du känner för att dela erfarenheter. Hon har inte downs men dock en sjukdomshistorik runt sin njure :)

Är ni superpeppiga och/eller känslosamma hos barnmorskan? Ibland får jag för mig att min bm tycker att jag är likgiltig när jag inte blir eld och lågor, som när jag fick höra dotterns hjärtljud och mest log och nickade till hennes information om att 155 slag är helt normalt för barnet.
Jag var känslosam mitt andra besök, men det var inte pga något som hade med barnet att göra utan pga min jobbsituation som jag mådde väldigt dåligt av.

Under förra graviditeten var jag nog lagom engagerad. Blev knappast eld och lågor men ställde en del frågor och intresserade mig för det bm berättade. :)

Gick in i vecka 17 i dag och berättade för dottern att bebisen kunde höra och reagera på ljud nu, så hon fick gärna prata med den. Först sa hon att den "skulle sluta sparka på mamma", men när jag fnissade till sa hon "nej det var ju inte det jag skulle säga!". :D Och så la hon ansiktet mot magen igen och sa "jag är din storasyster". Sötungen. :love:

Hur är det för er andra som redan har barn? Längtar de mycket efter lillasyskonet? Här frågas det minst en gång i veckan när bebisen ska komma.

Fick också lyssna på hjärtljud tidigt (20+1), stod i mina papper att de eventuellt lyssnar då, annars i vecka 25.

Är ni superpeppiga och/eller känslosamma hos barnmorskan? Ibland får jag för mig att min bm tycker att jag är likgiltig när jag inte blir eld och lågor, som när jag fick höra dotterns hjärtljud och mest log och nickade till hennes information om att 155 slag är helt normalt för barnet.

Tycker också de är tråkigt att lyssna på hjärtat,speciellt senare när man börjar känna babyn. Eller hela besöket är lite zzzz. Var samma med sonen. Samma med ultraljud men går ca en gång i månaden så kanske därför

Fick en dotter 2010 med kraftigt förstorat njurbäcken. Om du vill kan du nå mig på pm om du känner för att dela erfarenheter. Hon har inte downs men dock en sjukdomshistorik runt sin njure :)

Tack. Ingen av oss är direkt stressade över det, men skulle ha varit skönt med lite mera information än att de är normalt. OM det är nått problem måste man stanna på BB få tex (vi pratade innan om att jag önskar åka hem direkt om möjligt)

Tack. Ingen av oss är direkt stressade över det, men skulle ha varit skönt med lite mera information än att de är normalt. OM det är nått problem måste man stanna på BB få tex (vi pratade innan om att jag önskar åka hem direkt om möjligt)
Vi var hemma igen innan dottern var 24h gammal. Född på kvällen och för att slippa åka hem mitt i natten så sov vi en natt på BB.
Några dagar senare var ultraljud och hon fick äta antibiotika i förebyggande syfte men hon hade en förstoring på 11.3 mm.
Till oss sa de, även trots den kraftiga förstoringen, att bara för att de har det när de ligger i magen så behöver den inte vara kvar när de är ute sen. Så ni gör rätt att inte stressa över det, de kommer ju ha koll på det under ul :)

Fick också lyssna på hjärtljud tidigt (20+1), stod i mina papper att de eventuellt lyssnar då, annars i vecka 25.

Jag är ganska neutral hos barnmorskan och var det förra gången också. Ser väl lite glad ut och tycker "så bra" när hon konstaterar att allt ser bra ut, men jag blir inte känslosam alls. Enda undantaget var förra graviditeten när jag fick en kraftig blödning i vecka 23 och åkte till förlossningen helt förstörd av ångest....då var det otroligt skönt att få höra hjärtljud och veta att allt var bra med barnet.

Jag har blivit lite känslosam några gånger. Först när jag fick en blödning men såg på VUL att allt var bra och första gången hos BM när vi pratade om vår lite ovanliga familjesituation. Annars hos BM har vi mest pratat i största allmänhet tycker jag. På RUL i fredags var jag så sjukt förkyld så jag låg nog mest och log och försökte andas utan att hosta och så :p inte superpepp men inte ointresserad liksom. Jag blev ju glad av att se barnet, det var sista gången innan förlossningen förutsatt att allt går bra. Lite konstig känsla att det verkligen är ett barn, en pojke, det är på riktigt! Det tar en liten stund innan det landar.

Jag är känslosam, men det beror på ångest och problem med pågående depression.

Tror min kropp är felbyggd?

Man får ju höra att de är bättre att sova på vänster sida som gravid. Gör jag det börjar jag må nått fruktansvärt illa. Kommer efter någon minut bara

Man får ju höra att de är bättre att sova på vänster sida som gravid. Gör jag det börjar jag må nått fruktansvärt illa. Kommer efter någon minut bara
Det är väl först i slutet av graviditeten man har sett att det spelar roll?

Jag somnar nästan alltid på höger sida och sover så eller på rygg. Ska jag somna på vänster sida får vi nog vända på sängen så att vi byter plats med varandra, sambon och jag. :)

Har läst att det gäller sista trimestern. Och att höger sida är bättre än rygg, även om vänster är bäst. Så mår du illa på vänster så får det väl bli höger.
Det står dessutom att det gäller framförallt vilken sida man somnar på. Man ska inte få panik om man vaknar på rygg, utan bara ändra ställning och somna om.

Det är väl först i slutet av graviditeten man har sett att det spelar roll?

Jag somnar nästan alltid på höger sida och sover så eller på rygg. Ska jag somna på vänster sida får vi nog vända på sängen så att vi byter plats med varandra, sambon och jag. :)

Har läst att det gäller sista trimestern. Och att höger sida är bättre än rygg, även om vänster är bäst. Så mår du illa på vänster så får det väl bli höger.
Det står dessutom att det gäller framförallt vilken sida man somnar på. Man ska inte få panik om man vaknar på rygg, utan bara ändra ställning och somna om.

Var samma sak när jag väntade sonen. Dock var de aldrig någon som påpekade vilken sida man "borde" sova på. Sover nästan bäst på rygg. Ja inte är min kropp normal

Vilken storlek på kläder bör man satsa mest på till bebisen?
Både jag och sambon är låånga! Jag är 172 och sambon 192 cm.
Jag tänker att det kommer komma ut en flaggstång :laugh:

När har ni börjat känna rörelser?

Jag är i v 15+0 och har moderkakan mestadels i framvägg. Räknar med att det dröjer men man hoppas ju, och har ju inte mycket annat att göra nu än att vänta på att känna nåt :p

Känns som ni är så galet förberedda mot en annan. Nåja vi jobbar nog bäst under press, så tar igen det på slutet. :idea:

Just nu känns det lite långsamt. Som att inget händer. Långt till nästa ultraljud och så.
Iaf glad det går långsamt med magens växande. Uppskattar att ridbyxor trots hög midja fortfarande går att knäppa. Det lilla som gör det såhär en februarimåndag :D

Hur har ni andra det i vänskapskretsen,
flera som är gravida eller har små barn

Känns som ni är så galet förberedda mot en annan. Nåja vi jobbar nog bäst under press, så tar igen det på slutet. :idea:

Just nu känns det lite långsamt. Som att inget händer. Långt till nästa ultraljud och så.
Iaf glad det går långsamt med magens växande. Uppskattar att ridbyxor trots hög midja fortfarande går att knäppa. Det lilla som gör det såhär en februarimåndag :D

Hur har ni andra det i vänskapskretsen,
flera som är gravida eller har små barn
Har två vänner (varav ena är från ”min” mammagrupp med storasyster) som ska ha i princip samtidigt som mig. Den ena är beräknad dagen innan och den andra en vecka efter :p
Svägerskan fick nr två för en vecka sen och hennes första är 10 dagar yngre än min första :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 179
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka