Sommarföräldrar 2017

Nu tror jag att jag kanske lyckats fixa den j**la bilden :devil:!
V 28+3

IMG_1473_zpsuatcmccj.jpg

Nu syns den! :) Jättefin mage ju! Kan du ha vanliga jeans?! Jag lever i mina mamma-stallbyxor som jag hade på bilden. Extremt fula men ack så sköna :D Ska jag "klä upp mig" blir det typ lösa träningsbyxor

Nä det är HM:s mammajeans med mudd på bilden. kan fortfarande ha mina vanliga över rumpan och så och kan dra ihop dem med en gummisnodd men det blir väldigt obekvämt så jag har kapitulerat och köpt två par mammajeans. Hemma bor jag i mjukisarna :D

Just kommit från besök hos BM, inte min ordinarie denna gång då hon blivit sjuk så det kändes lite underligt faktiskt. Denna var nog helt okej hon med, gjorde det hon skulle liksom, men kände mig inte alls lika bekväm med henne som med min ordinarie. Har en ny tid till ordinarie om två veckor så jag kände att jag sparar frågor som inte är så akuta tills dess, känns bäst så helt enkelt. Frågade i alla fall om jag får bada badkar hemma då jag läst så olika om detta och hon menade att det var helt lugnt, att det kan vara bra att undvika bubbelpooler på offentliga ställen då det kan vara mycket bakterier och klor men att det inte ska vara någon fara hemma, så nu ska här badas! :)
Blev lite fundersam över mitt blodtryck dock, 115/40.. Det är alltid lågt men ska det verkligen vara så lågt? Hon sa dessutom att jag har oregelbunden puls, vilket ju låter sådär :crazy: Men sen var det som att hon viftade bort det, så jag antar att det inte är någon fara då eller?! Jag kan bli lite ställd när jag får sån information så är ofta ganska dålig på att ställa följdfrågor på en gång, funderingarna kommer lite senare istället.
Jag hade lågt blodtryck hela förra graviditeten (tom i vecka 42 ;) ). Det var bara positivt enligt bm :).

Jag hade lågt blodtryck hela förra graviditeten (tom i vecka 42 ;) ). Det var bara positivt enligt bm :).

Ok! Ja min vanliga BM har inte sagt så mycket om det förutom att konstatera att det är väldigt lågt och att fråga om jag har problem med yrsel och sådant (vilket jag har, men det är hanterbart). Den jag träffade igår började mumla om sjukskrivning och sånt, men det viftade jag mest bort där i stunden. Hade 115/40 som sagt, typ alla andra gånger jag varit dit har det varit 95/55 ca.
Men skönt att höra att det kan vara positivt då! :)

Min sambo är bortrest, han är i Tyskland ända till söndag, åkte igår. I vanliga fall tycker jag att det är såå skönt med lite ensamtid men inte nu. Är så fruktansvärt orolig för att nåt ska hända och vill bara ha tillbaka honom nu! Skiträdd för att han ska råka ut för någon hemsk olycka och inte få träffa vår bebis :( Graviditetshormoner alltså..

Ok! Ja min vanliga BM har inte sagt så mycket om det förutom att konstatera att det är väldigt lågt och att fråga om jag har problem med yrsel och sådant (vilket jag har, men det är hanterbart). Den jag träffade igår började mumla om sjukskrivning och sånt, men det viftade jag mest bort där i stunden. Hade 115/40 som sagt, typ alla andra gånger jag varit dit har det varit 95/55 ca.
Men skönt att höra att det kan vara positivt då! :)
Sjukskrivning alltså? På vilka grunder? Jag hade två olika barnmorskor förra graviditeten och ingen av dem hade någon tanke på sjukskrivning. Men det är klart, har man besvär av det så är det ju en annan femma, men du verkar inte ha ont av det om jag förstår dig rätt?

Sjukskrivning alltså? På vilka grunder? Jag hade två olika barnmorskor förra graviditeten och ingen av dem hade någon tanke på sjukskrivning. Men det är klart, har man besvär av det så är det ju en annan femma, men du verkar inte ha ont av det om jag förstår dig rätt?

Nej, jag har inte så mycket besvär av det så jag tänker verkligen inte på sjukskrivning. Jag blir yr och svimfärdig väldigt lätt, men det är inte mer än så, det går absolut att leva med. Hon tyckte att det var väldigt lågt och sedan har jag också haft väldigt lågt järnvärde (vad heter det "på riktigt"..). Vet dock inte riktigt hur sjukskrivning skulle hjälpa mot detta, men men.. Kan vara att hon vägde ihop dessa faktorer med min foglossning och att det var därför hon började fundera kring sjukskrivning. Jag frågade inte så mycket kring detta då jag varit jätterädd för att bli sjukskriven och gärna vill jobba så länge jag kan, så jag viftade mest bort det. Lite dumt kanske, hade ju varit bättre att fråga henne ordentligt när hon tog upp det, men sådan var inte min spontana reaktion.

Efter en härlig dag i full fart igår är jag fullkomligt klubbad idag. Allt känns övermäktigt. Bara att rasta hundarna och veta att de måste saneras efteråt eftersom fibergrävning i byn gör att det är sand och lera överallt:wtf:

Huset är skitigt för ingen har hunnit/orkat städa . Mannen har mancold på G... Och på lördag åker vi till fjällen 1 v. Har inte fixat nåt än och trots att just nu är den enda tid jag har till detta så ligger jag i soffan och försöker mota sömndimman med kaffe. Lurvigaste vovven får bo i tvättstugan. Jag pallar inte få rent honom...
Ibland hör jag människor säga att det är lyxigt att vara gravid. Var då undrar jag? Det måste ju vara ett av de mest olyxiga tillstånd som finns. Även om jag är tacksam över det såklart. Men så sliten som jag är nu är lyx det sista jag tänker på.

Nej, jag har inte så mycket besvär av det så jag tänker verkligen inte på sjukskrivning. Jag blir yr och svimfärdig väldigt lätt, men det är inte mer än så, det går absolut att leva med. Hon tyckte att det var väldigt lågt och sedan har jag också haft väldigt lågt järnvärde (vad heter det "på riktigt"..). Vet dock inte riktigt hur sjukskrivning skulle hjälpa mot detta, men men.. Kan vara att hon vägde ihop dessa faktorer med min foglossning och att det var därför hon började fundera kring sjukskrivning. Jag frågade inte så mycket kring detta då jag varit jätterädd för att bli sjukskriven och gärna vill jobba så länge jag kan, så jag viftade mest bort det. Lite dumt kanske, hade ju varit bättre att fråga henne ordentligt när hon tog upp det, men sådan var inte min spontana reaktion.
Har alltid rätt lågt blodtryck och brukar få positiva kommentarer på det. Låter som en snäll BM ändå... Ingen kan ju tvinga dig att bli sjukskriven men det är ju skönt att kunna bli det om man behöver.

Hon kanske är rädd att du ska ramla och slå dig? Vad jobbar du med?

Hon kanske är rädd att du ska ramla och slå dig? Vad jobbar du med?

Jag är socialarbetare, och just nu tf socialchef, så mitt jobb är mer psykiskt tungt än vad det är fysiskt så att säga :) Mycket sittande, vilket inte är skönt för ryggen har jag börjat märka av mer och mer, men ramla har jag inte gjort än så länge i alla fall :D

Fått OK till sommarbete av stallägaren, så himla skönt att ha det på plats! Vi fick också köpt en bedside säng igår, nu saknar vi "bara" vagn och babyalarm av de större sakerna. :)
Insåg idag att jag typ bara har 1,5 vecka kvar att jobba! :eek:

För övrigt börjar min rygg också strejka när jag ska sova, inga problem att stå och gå men hade jättesvårt att få den att slappna av natten till tisdag. Fick släpat mig ner till gymmet igår och kört lite på crosstrainern och lite lätt styrketräning och inatt har jag sovit som en klubbad säl! :love: Idag börjar den dock strama igen.. :down: Ska nog försöka boka en tid till gravidmassage då jag också haft mycket spänningshuvudvärk senaste veckan.
Imorgon ska jag förbi diabetesläkaren igen, hoppas hon är nöjd med mitt blodsocker och insulindos...

Var nyss på RUL. Allt såg bra ut. Den lille låg ihoptryckt som en boll så barnmorskan fick jobba en hel del för att få in bra vinklar så hon kunde mäta ordentligt ;). Vi fick dock inte reda på könet, men däremot blev jag tillbakaflyttad två dagar, från den 30/8 till 28/8. Det är inte mycket tid, men åt helt rätt håll :D.

Juni

6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- RUL säger flicka (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland)
9/6 - Omega, 26 år, första barnet

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm)
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 . Manhattan_2006 31 år första barnet
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet, Pojke enl RUL (Sthlm)
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet
28/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet (Skaraborg)

Hur har ni andra tänkt göra med föräldraledighet?

För mig och sambon är det viktigt att vi är hemma ungefär lika länge. Om jag går på ledighet efter semestern i september, kan jag vara fl fram till maj ungefär. Kruxet är att det då snart är semestertider på jobbet och det känns "dumt" att komma tillbaka för att sedan ta semester igen om några veckor. Det bästa hade nog varit att vara ledig fram till semestern om föräldradagarna tillåter oss att göra så.

Hur lägger ni andra upp det? Behöver inspiration till mitt mycket angenäma "problem" :P.

För mig och sambon är det viktigt att vi är hemma ungefär lika länge. Om jag går på ledighet efter semestern i september, kan jag vara fl fram till maj ungefär. Kruxet är att det då snart är semestertider på jobbet och det känns "dumt" att komma tillbaka för att sedan ta semester igen om några veckor. Det bästa hade nog varit att vara ledig fram till semestern om föräldradagarna tillåter oss att göra så.

Hur lägger ni andra upp det? Behöver inspiration till mitt mycket angenäma "problem" :P.

Jag och sambon kommer göra som vi gjorde med sonen. Det passade oss perfekt.. Jag är hemma ca 8 månader heltid. Typ till April. Kanske tidigare, februari-mars. Då kommer sambon vara hemma 2 dagar i veckan och jag kommer vara hemma 3 dagar. Och fortsätta så fram tills inskolning på förskola som förmodligen sker Januari 2019.
Vi byter inte helt för det passar sambons jobb perfekt att vara hemma några dsgar och jobba några. Sen är sambon så fruktansvärt rastlös, han behöver jobba för att funka som person. Sen tycker jag det är jobbigt att gå och jobba 100% efter att ha varit hemma länge.. Nu kommer det bli extremt länge också iom att jag varit skriven sen start iprincip..
Jag vill mjukstarta :)

Koncept som passar oss iaf..

Lite osäkert för oss än så länge med tanke på att jag inte är fast anställd utan har ett vikariat just nu. Har alltså inget att komma tillbaka till, så hur länge jag är hemma beror på när jag får jobb, kommer att söka under föräldraledigheten. Här i Finland har man bara 9 månaders föräldraledighet, så jag blir hemma den tiden, dvs till någon gång i mars. Sambon ska också vara föräldraledig så länge som möjligt sedan, men i dagsläget ser det ut som att jag blir hemma med hemvårdsstöd över nästa sommar också och att sambon går på ledigt till hösten 2018 om jag har arbete då så att vi klarar oss rent ekonomiskt. Är socionom så är inte särskilt orolig över att få jobb, det brukar finnas gott om dem, men jag vill gärna hitta ett som känns riktigt bra och som jag sedan kan få bli kvar på ett tag, så kommer inte ta första bästa så länge vi klarar oss på sambons inkomst och hemvårdsstöd. Intressant fråga det där dock, vet inte riktigt när jag skulle vilja skola in på förskola. Älskade själv att gå på förskola och vill att mitt barn ska få den möjligheten att vara där, men skulle ändå gärna vänta tills hen är ett par år gammal i alla fall, om möjlighet finns för oss.

Vi har inte planerat föräldraledigheten än. Vi sa efter dottern att vi skulle dela mer lika den här gången, men det skulle då innebära att jag är hemma höst-vinter och min man vår-sommar (den sköna perioden). Det känns inte schyst.

Jag är inte heller säker på hur jag vill jobba efteråt. Det vore bra om det gick att dela så att vi båda jobbar 50%, men det har jag blivit avrådd från av kollegor som provat.

Har inte vågat räkna på de ekonomiska konsekvenserna heller...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 141
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka