Var på andra träffen av vår förberedelsekurs igår. Den hölls av en barnmorska från BB och man fick också en rundvandring inne på BB. Så läskigt!
Vet inte riktigt varför jag kände så, det var ändå en väldigt bra träff och skönt att få se stället på förhand, det känns jätteskönt att inte komma till ett helt okänt ställe sen. Det blev bara så verkligt på något sätt.. Har inte alls oroat mig för förlossningen, men igår blev det verkligen tydligt att det kommer göra ont liksom
Det förstod jag naturligtvis innan, och barnmorskan uttryckte sig inte alls dumt på något sätt utan pratade om olika smärtlindring och att vi är skapta för att föda barn så vi klarar smärtan osv, men kändes ändå rätt.. ja, läskigt. Kanske just eftersom att det förlossningsrummet vi fick besöka är det 50% chans att jag kommer att föda i sen, då det bara finns två sådana rum här (liten ort). Helt plötsligt kändes allt så nära och jag fick upp massor av bilder i huvudet på hur jag kommer att ligga i just den sängen och ha ont och sådant. Det som också kändes lite jobbigt var att hon berättade att de renoverar halva avdelningen just nu, så hela BB är bara hälften så stort som i vanliga fall och kommer vara ett bra tag framöver, så det hinner inte bli klart innan jag ska föda. Finns inget dagrum t ex, för det måste de ha som kontor, man kommer att få äta inne på sitt rum då det inte finns matsal i nuläget, det finns bara en ingång till BB och den måste vara fri för personal och de kvinnor som kommer in och ska föda så besökstiderna är indragna så man kommer inte få ta emot någon förutom ev äldre syskon där. Hon nämnde också att det verkar vara en babyboom just i juni så det kan hända att man måste dela rum (inte så vanligt här då det är en så pass liten ort) och att i så fall får pappan inte stanna. Just den delen tycker jag känns jättejobbig
Nu blev det lite långt och lite klagomål, men kände att jag behövde skriva ner mina tankar efter träffen. Det känns ändå bra att ha varit dit, men önskar att det inte var renoveringar osv just nu..