Sommarföräldrar 2017

Har ett gigantiskt blåmärke på ena skinkan efter gårdagens fall men i övrigt har jag klarat mig hyfsat, är så glad att magen klarade sig. Gick långpromenad med hunden (som jag för övrigt är väldigt ovän med för tillfället, skendräktig som hon är :rage:) och kände i slutet att det började bli lite stelt och ömt i nederdelen av magen, får vara glad om det inte blir värre.

Sambon verkar trots allt komma hem på onsdag, det blev oväder så de flyger hem från Shetlandsöarna och byter besättning innan jobbet. Happy me :D

Naturligtvis ska man vara försiktig med magen men en bekant åkte av sin kallblodskorsning rejält när hon var mer eller mindre höggravid (hon visste inte om att hon var gravid men det är en annan story). Inget hände, bebis hängde kvar och föddes fullt gången och frisk. Dvs även om man dunkar i magen behöver det inte påverka barnet.

Härligt med sambon :up:

Naturligtvis ska man vara försiktig med magen men en bekant åkte av sin kallblodskorsning rejält när hon var mer eller mindre höggravid (hon visste inte om att hon var gravid men det är en annan story). Inget hände, bebis hängde kvar och föddes fullt gången och frisk. Dvs även om man dunkar i magen behöver det inte påverka barnet.

Härligt med sambon :up:
Men fy att trilla av så när man är så långt gången, oavsett om man vet om det eller ej! Vad fantastiskt det är ändå, att viljan till liv är så pass stark, det är något jag har förundrats över många gånger, det är ett mirakel om något, de där små knytten verkar klara bra mycket mer än man tror. :love:
Rent logiskt förstår jag ju att det inte borde vara någon fara att halka på rumpan nedför ett par trappsteg, men förnuftet och övriga delar av min hjärna vill inte riktigt samarbeta för tillfället. ;) Tack, jag är barnsligt förväntansfull inför hans hemkomst faktiskt, främst för att få visa upp magen. :p

Men fy att trilla av så när man är så långt gången, oavsett om man vet om det eller ej! Vad fantastiskt det är ändå, att viljan till liv är så pass stark, det är något jag har förundrats över många gånger, det är ett mirakel om något, de där små knytten verkar klara bra mycket mer än man tror. :love:
Rent logiskt förstår jag ju att det inte borde vara någon fara att halka på rumpan nedför ett par trappsteg, men förnuftet och övriga delar av min hjärna vill inte riktigt samarbeta för tillfället. ;) Tack, jag är barnsligt förväntansfull inför hans hemkomst faktiskt, främst för att få visa upp magen. :p

Vi sa att bebis måste ha huggit tag i navelsträngen och hållit sig fast :p Det var ett rejält fall, hästen hade SWB i sig också så den var inte direkt liten.

Vi sa att bebis måste ha huggit tag i navelsträngen och hållit sig fast :p Det var ett rejält fall, hästen hade SWB i sig också så den var inte direkt liten.
De ligger mjukt inbäddade där inne, med extra stötdämpning får man anta. :) Hade ett lamm som föddes för nån vecka sen, tackan lammade helt oförutsett i "fel" fårhus och bland alla andra tackor. Tackan hade lämnat den i ett hörn, troligtvis var den mindre än syskonet och lite svagare. När jag hittade den på morgonen så var den _dålig_ eftersom den antagligen inte fått äta, så där att den troligtvis hade behövt slangas egentligen (vilket jag inte kan), men jag gav den ett försök och fick i den några ml mjölkersättning med flaska och värmde den lite. Ta mig tusan om den inte tog sig och nu kör den fullt race med brorsan.:love: Som sagt, viljan till liv fascinerar mig, och det gäller både människor och djur.

Går in i vecka 20 på lördag och har haft mensvärk sista dagarna, tror jag hade en sammandragning igår också för magen liksom knöt ihop sig som en boll och blev hård. Kommer och går lite med värken, och den är inte jättestark på något vis men jag känner den helt klart. Antar att det är vanligt runt den här tiden?

Jag började också få sådana sammandragningar vid den tiden, så länge det inte är jättemycket är det nog ingen fara som jag förstått det. Min barnmorska sa att det är vanligt och att man bara ska vara vaksam på att det inte blir jättemycket, då kan det vara kroppens sätt att säga att man ska ta det lite lugnare. Jag har tagit det lite lugnare sedan dess (på grund av foglossningar dock, inte pga sammandragningar, men det sammanföll rätt bra för min del..), nu kommer det lite då och då (jag är i vecka 28) men inte så ofta och det oroar mig inte då det släpper ganska fort. Det känns precis så som du beskriver, att magen drar ihop sig till en hård boll och kan komma och gå under en period. Så jag tror inte att det är någon fara, men kan ju vara bra att ta upp det med din BM vid nästa besök :)

Hänger hemma idag med sonen som har dubbelsidig öroninflammation. Inte konstigt att han mådde som han mådde under helgen.
Så vi hänger i soffan med Pippi Långstrump. Det är tur att sambon lagade mycket pannkakor häromdagen så sonen kan få lite god lunch. Eftersom jag själv har svårt att få i mig, och svårt att laga.
Passa på att sova med honom efter lunch och sen kommer sambon hem och vabbar halvdag så jag kan vila mer..

Jag började också få sådana sammandragningar vid den tiden, så länge det inte är jättemycket är det nog ingen fara som jag förstått det. Min barnmorska sa att det är vanligt och att man bara ska vara vaksam på att det inte blir jättemycket, då kan det vara kroppens sätt att säga att man ska ta det lite lugnare. Jag har tagit det lite lugnare sedan dess (på grund av foglossningar dock, inte pga sammandragningar, men det sammanföll rätt bra för min del..), nu kommer det lite då och då (jag är i vecka 28) men inte så ofta och det oroar mig inte då det släpper ganska fort. Det känns precis så som du beskriver, att magen drar ihop sig till en hård boll och kan komma och gå under en period. Så jag tror inte att det är någon fara, men kan ju vara bra att ta upp det med din BM vid nästa besök :)
Skönt, då verkar det inte vara något onormalt iallafall. Det är definitivt hanterbart, bara att jag känner av det emellanåt. :)

Däremot blev ryggen mindre glad efter att ha assisterat vid en lammning nu under morgonen, tror inte den hade räknat med att klättring över fårgrindar och andra akrobatiska konster ingick i dagens schema.:D. Men det är ju SÅ kul med förlossningar av alla de slag, och jag kan bara inte hålla mig borta. Så jag får kanske vara glad så länge kroppen inte strejkar mer än vad den gör för jag är nog mer fysisk än en del andra som snart går in i andra halvlek.:)

@Fritidsryttare , jag förstår att det är svårt att hålla sig borta! Jag har också problem med ryggen emellanåt när jag bara inte kunnat hålla mig ifrån vissa saker, men man får nog skatta sig lycklig ändå som inte mår sämre än så. :)

Jag snubblade igår av ren klumpighet, skulle gå upp till ridbanan och böjde mig för att gå under stängslet istället för att ta bort grinden och ramlar rakt framåt (tog i med händerna så magen klarade sig). Där får man, klarar alltså inte ens av att böja mig under staket längre :banghead: :D Lyckades dessutom skrämma upp tvååringarna i hagen bredvid som inte alls fattade varför jag bara föll ihop :rofl:

@Fritidsryttare, du vet att man ska vara försiktig med lamning och graviditet va? Det är en av de saker som djurhälsopersonal avråds från att jobba med under graviditet.
Jodå, jag vet.:) Det var en av de första sakerna jag frågade min BM om (och här också), det är toxoplasma som avses. Hon ansåg inte att det var någon fara så att jag behövde vidta några extra försiktighetsåtgärder eftersom jag med största sannolikhet redan utsatts i så fall (uppfödd på bondgård, jobbat med djur i många år, och i princip krälat i skit hela livet, hehe..). Kattspillning anses nog som en större smittkälla isåfall.
Däremot kan jag tillägga att jag i största möjliga mån undviker närkontakt med fåren, jag har inte dragit ut några lamm, hanterat några efterbörder eller andra kroppsvätskor, klappar dem inte och är noga med handhygien och sprit efteråt. Har även en stallägare som är medveten, då en gravid (inte lika djurvan) kompis förbjöds komma in i fårhuset för nåt år sen, men jag har inte hört nåt om det så antagligen delar h*n och min BM samma uppfattning. :)

@Fritidsryttare , jag förstår att det är svårt att hålla sig borta! Jag har också problem med ryggen emellanåt när jag bara inte kunnat hålla mig ifrån vissa saker, men man får nog skatta sig lycklig ändå som inte mår sämre än så. :)

Jag snubblade igår av ren klumpighet, skulle gå upp till ridbanan och böjde mig för att gå under stängslet istället för att ta bort grinden och ramlar rakt framåt (tog i med händerna så magen klarade sig). Där får man, klarar alltså inte ens av att böja mig under staket längre :banghead: :D Lyckades dessutom skrämma upp tvååringarna i hagen bredvid som inte alls fattade varför jag bara föll ihop :rofl:
Haha stackare, hoppas du inte slog dig när du ramlade. Känner också att det börjar ta emot att böja sig, men har å andra sidan inte haft smidighet som främsta egenskap innan heller. :D

Assså förlåt men jag ser en så sjukt rolig bild framför mig :rofl::rofl::rofl:

Hoppas det gick bra btw :)

Går in i vecka 20 imorgon och jag ska aldrig mer gnälla över att magen är liten :angel:

17310910_1855565987802404_8099338501821758838_o.jpg

17311370_1855566097802393_6637200935702114140_o.jpg

Går in i vecka 20 imorgon och jag ska aldrig mer gnälla över att magen är liten :angel:

17310910_1855565987802404_8099338501821758838_o.jpg

17311370_1855566097802393_6637200935702114140_o.jpg
Haha sa ju att den nog skulle börja växa helt plötsligt :D.
Min har också tagit ett jättesprång de senaste tre veckorna! Koll hos barnmorskan idag och slog ut på socker i urinen :(. Så skickad till glukosbelastning om två veckor..
SF mål på 29 (var 21 för tre veckor sedan, men då mätt av läkaren).
Blodtryck bra och hon ligger antagligen med huvudet uppe till höger.

Några dagar är det väldigt obekvämt att köra bil/sitta upp då det verkligen trycker upp mot revben/bröstben.. :yuck:

Jodå, jag vet.:) Det var en av de första sakerna jag frågade min BM om (och här också), det är toxoplasma som avses. Hon ansåg inte att det var någon fara så att jag behövde vidta några extra försiktighetsåtgärder eftersom jag med största sannolikhet redan utsatts i så fall (uppfödd på bondgård, jobbat med djur i många år, och i princip krälat i skit hela livet, hehe..). Kattspillning anses nog som en större smittkälla isåfall.

Det gar att testa om man är posetiv för toxoplasma, ett enkelt blodprov bara. Det görs pa rutin här i Österrike i samma veva som man kollar blodgrupp, antikroppar mot hiv/röda hund och sant. Jag är posetiv sa det känns skönt även om jag ända är lite extra försiktig.

RUL idag och vi fick se en frisk liten lillebror där inne Dateringen stämmer exakt med de datum vi fått tidigare, 10/8, och det känns jättefint eftersom det är min mans bortgångne morbrors födelsedag :heart Jag har moderkakan i framväggen så det är därför jag inte känt sparkar utanpå ännu (känner mycket rörelser inuti dock).

När jag var på ul v 8-9 nåt så daterade hon fostret till en dag tidigare än första dagen på sista mensen.
Jag har haft 2 RUL och på båda har jag blivit tillbakaflyttad ganska många dagar, en hel vecka sist.
Nu undrar jag hur det kommer gå på rul denna gången. Det kan ju inte bli så att jag blir flyttad en vecka igen??

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 096
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar