Sommarföräldrar 2017

Tråkigt att du mår illa fortfarande men bra att du får hjälp i alla fall! Hoppas det lugnat sig till kvällen så att du får komma hem, men det är väl "lika bra" att ta emot all vård du kan på sjukhuset och inte stressa hem för tidigt. Kram till dig

Ja jag får jätte bra hjälp och dom är lyhörda och jätte snälla..
Jag tänker att illamåendet kommer jag få leva med, kanske många månader till, det fick jag göra förra graviditeten. Sålänge jag slipper kräkas så intensivt och åtminstone kan dricka nåt under dagarna, så jag slipper bli uttorkad

Krya på dig @Rosen-Knoppen, avundas verkligen inte er som må så dåligt, är sjukt imponerad över att ni klarar er igenom det!! :bow:

Jag har precis varit till läkarcheck och allt såg bra ut och hjärtat slog som det skulle. Fick dock ta nytt blodprov då där av någon anledning inte var noterat vilken blodtyp jag har. Vågen säger ca 7 kg plus vilket väl känns ok. Börjar också vänja mig till synen av magen nu..

@Omega man kan ju alltid ringa och fråga om man är orolig men annars är det ju inte så lång tid till den 28:e, om du fortfarande känner rörelser varje dag så är där ju liv där inne. :) Men du ska ju självklart ringa till dom om det är något du går och oroar dig över!

Det lustiga och skrattretande är att dom vill att man ska försöka äta; men sjukhus mat är väl inte direkt det som lockar någon med extremt gravid illamående precis.. En tallrik med nån sorglig fiskbit på, en torr potatis och ärtor.
Någonting jag i vanliga fall inte heller hade velat äta. Det ser inte direkt sådär jätte gott ut..

1 halvt glas saft har jag iaf fått i mig och fått behålla

Hejhej allihopa.
Är ny i denna tråden Bf 25/8 än så länge. Första barnet. Trycker in mig själv i listan

Juni

6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- RUL säger flicka (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland)
9/6 - Omega, 26 år, första barnet

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)
11/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm)
20/7-Pannkaka 40 år första barnet
30/7 - Manhattan_2006, 31 år, första barnet

Augusti
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
16/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
30/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet (Skaraborg)
31/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet (Sthlm)

Här klämde kompisen ur sig sin unge efter 14 dagars övertid ikväll. :) Det var tydligen det värsta hon gjort (och det bästa..). Det känns betryggande att veta inför sin egen förlossning om några månader. :p

Jag har varit extremt trött idag, hade en jobbig och intensiv gårdag så den tog väl ut sin rätt kan jag tro. Hann iaf förbi Lantmännen för att handla torv, ryggen strejkade lite efter att ha asat över 2000 liter (köpte 300 liters-säckar) genom hela butiken och upp på släpet. Hade turen att stallägaren erbjöd sig att lasta av dem sen åtminstone.

Krya på dig @Rosen-Knoppen det låter helt fruktansvärt att inte få behålla maten. :(

Välkommen @dumle_gumman
Och herregud vad tufft @Rosen-Knoppen . Hoppas verkligen att du inte behöver må så illa hela graviditeten.

Jag roade mig i duschen med att storleksbestämma magen. Jag är ju av en mossig typ som inte klarar selfiesar och magbilder. Så jag kör först på varianten kan jag se fötterna- och hur mycket lutar jag framåt i ambitionen att göra det:D
Istället för magbild kan jag meddela att v15 status är att jag inte ser fötterna om jag står helt rak. Men med lite framåtlut går det bra.

Som höggravid brukar jag bara se fötterna om jag lutar mig åt sidan:meh:

Nu har jag fått komma hem. Fick komma hem sent igår kväll mot att jag lovade att komma in igen om det blev värre igen..
Var tydligen i dåligt skick när jag kom in, med ketoner (svältkroppar) i urinen, saltrubbningar i blodet och gått ner 2kg på 48h.. Man är så knäpp, man försöker hålla ihop mycket att man inte fattar att man är så dålig..

Nu har jag fått komma hem. Fick komma hem sent igår kväll mot att jag lovade att komma in igen om det blev värre igen..
Var tydligen i dåligt skick när jag kom in, med ketoner (svältkroppar) i urinen, saltrubbningar i blodet och gått ner 2kg på 48h.. Man är så knäpp, man försöker hålla ihop mycket att man inte fattar att man är så dålig..
Skönt att komma hem. Ta hand om dig!

Det är så lätt att känna så tror jag. Brukar själv tänka att det såklart inte kan vara såå farligt och att det finns de som har det värre. Men inser att det tankesättet innebär att väldigt få i så fall skulle få vård.

Skönt att komma hem. Ta hand om dig!

Det är så lätt att känna så tror jag. Brukar själv tänka att det såklart inte kan vara såå farligt och att det finns de som har det värre. Men inser att det tankesättet innebär att väldigt få i så fall skulle få vård.
Nej det finns ju alltid någon som har det värre!

@Omega man kan ju alltid ringa och fråga om man är orolig men annars är det ju inte så lång tid till den 28:e, om du fortfarande känner rörelser varje dag så är där ju liv där inne. :) Men du ska ju självklart ringa till dom om det är något du går och oroar dig över!

Ja, jag borde egentligen ringa eftersom att jag funderar på det så pass mycket, men har inte lyckats pricka in deras ytterst begränsade telefontider än så kanske blir att vänta till den 28:e.. Lite liv verkar det ju vara där inne i alla fall, det är ju det viktiga! Tror också att jag förstorar det hela ganska mycket för mig själv, men svårt att låta bli! Hur ska det bli sen när ungen är ute, risk för hönsmamma här :o

Det är ju det där, att man försöker hålla ihop alldeles för länge.. Tur att du åkte in i alla fall, det verkar som att det behövdes, men skönt att ha fått komma hem!

Nu har jag smygläst tråden länge på mobilen så när jag sitter vid datorn skall jag passa på att skriva in mig på listan. Jag kommer från Finland och bor nu i Spanien så allt ert prat om olika undersökningar och vad man har rätt till o.dyl. kan jag inte bidra speciellt mycket till, men det är ändå roligt att vara med och läsa. Hur mycket jag kommer att skriva vet jag inte eftersom jag mest använder mobilen och det är så krångligt att skriva från den.;)
Jag har bf 26.8.

Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- RUL säger flicka (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland)
9/6 - Omega, 26 år, första barnet

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)
11/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm)
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet
30/7 - Manhattan_2006, 31 år, första barnet

Augusti
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
16/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet
30/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet (Skaraborg)
31/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet (Sthlm)

Jag tror att jag har fått en craving... glass. Har inte ens varit speciellt förtjust i det innan. :cool: Lagt mig till med ovanan att köpa glass 1-2 gånger i veckan, speciellt med smak av kola och karamell. Mindre bra men köper å andra sidan inte sååå mycket annat onyttigt och äter man allt på samma gång försvinner det fortare ur kroppen också, eller hur? :angel:

Jag tror att jag har fått en craving... glass. Har inte ens varit speciellt förtjust i det innan. :cool: Lagt mig till med ovanan att köpa glass 1-2 gånger i veckan, speciellt med smak av kola och karamell. Mindre bra men köper å andra sidan inte sååå mycket annat onyttigt och äter man allt på samma gång försvinner det fortare ur kroppen också, eller hur? :angel:
Åhhh glass, jag har alltid cravings på glass :d:angel: Glass i stora lass.. Vår frys har alltid ett fack fyllt med glass, och då ska vi nämna att sambon inte gillar glass och att sonen är mjölkproteinallergisk..:D

Förövrigt så är sonen hemma från föris idag, snorig som en jag vet inte vad..
Men han hade en prick på magen häromdagen som jag inte tänkte så mycket på, nu när jag tog av tröjan så hade magen och ryggen flera prickar. Så antagligen vattkoppor :banghead:
Det är tur att han är i en titta på Pippi period så han tycker det är ganska okej att ligga i soffan med täcke och titta på Pippi :o

Åh vad spännande! Var i Spanien? Kan du inte berätta lite om hur det funkar där? :)

Jag bor på Mallorca. Jag vet inte speciellt mycket om den allmänna sjukvården här. Både jag och min man har privat sjukförsäkring via hans jobb så jag går till ett privatsjukhus. Jag vet inte speciellt mycket om privatsjukvården heller eftersom jag inte har pratat med någon om hur allt går till. Jag bara ringde till sjukhuset och de bokade in mig till en läkare i vecka 10. Efter det har jag bara varit som en nickedocka som hållit med om allt läkaren sagt och gjort enligt hans instruktioner. :o:D

Den största skillnaden är nog det att jag har inte besökt någon barnmorska, alla besök (två hittills) har varit hos en läkare. Inne i mottagningsrummet har det funnits en barnmorska men hennes uppgift har varit att passa upp läkaren. Vid första besöket hade jag förväntat mig en massa frågor och att få instruktioner om vad jag ska/inte ska göra som gravid o.s.v. men så var det inte alls. Läkaren frågade hur gammal jag var, om jag hade diabetes och om jag dricker eller knarkar. Sedan vägdes jag och han kollade pyret med ultraljud. Efter det fick jag ett litet paket med bl.a. en tidning och lite andra prylar och han frågade om jag äter folsyra. Sedan var besöket slut. Han sa inte ens när jag har bf. Senare när jag läste igenom pappren jag fick av honom såg jag mitt bf datum. Alla mina besök görs på engelska eftersom jag inte kan tillräckligt bra spanska för att kunna föra en konversation om barnafödande på spanska.;)

Mitt andra besök var downs syndrome screening som de kallar det och det var hos en annan läkare. Hon var mycket trevligare och pratade och förklarade mycket mera. Men lite sur blev hon när jag sa att det räcker med ultraljuds kontrollen. Något blodprov tar jag inte eftersom resultatet kvittar för mig. Allt såg ändå bra ut. Mitt nästa besök är i vecka 17.

I vecka 10 var jag också och tog en massa blodprover men ingen har meddelat mig några resultat. Jag antar att de skulle ha kontaktat mig om det var några problem. Allt känns väldigt oorganiserat och det är tur att jag inte har haft några problem alls. Om jag hade mått riktigt illa eller haft några andra problem vet jag inte riktigt vart jag skulle vända mig.

@IdaV Vad intressant, tack! Min man går också till privata vården i Spanien medan jag har gått till den allmänna när jag behövt.

Just hur det funkar när man är gravid har ingen av oss koll på så det är väldigt intressent att få höra det går till :).

Går in i vecka 17 imorgon och mår oförskämt bra. Magen verkar ha avstannat i tillväxt, eller så är jag hemmablind. Blir lite större på kvällarna men inte mycket, på morgonen är magen nästan platt med en svag rundning. Var tvungen att bildgoogla gravid + vecka 17 och satte nästan kaffet i halsen, så där ser _inte_ jag ut. :confused: Är det nån mer med liten mage? Vet att kompisen var rätt liten till över v. 20, men blir ändå nästan orolig över om nåt är fel när den inte växer fortare.
Tyckte ju min var så _stor_ för ett par veckor sedan men antingen är jag hemmablind som sagt eller så var magen jag tyckte jag hade matrelaterad. :o
Hade lagt in en bild för att visa men vet bara hur man lägger in via facebook och sånt material lägger jag inte upp där.

Senast ändrad:
Går in i vecka 17 imorgon och mår oförskämt bra. Magen verkar ha avstannat i tillväxt, eller så är jag hemmablind. Blir lite större på kvällarna men inte mycket, på morgonen är magen nästan platt med en svag rundning. Var tvungen att bildgoogla gravid + vecka 17 och satte nästan kaffet i halsen, så där ser _inte_ jag ut. :confused: Är det nån mer med liten mage? Vet att kompisen var rätt liten till över v. 20, men blir ändå nästan orolig över om nåt är fel när den inte växer fortare.
Tyckte ju min var så _stor_ för ett par veckor sedan men antingen är jag hemmablind som sagt eller så var magen jag tyckte jag hade matrelaterad. :o
Hade lagt in en bild för att visa men vet bara hur man lägger in via facebook och sånt material lägger jag inte upp där.

Jag blev aldrig stor med sonen alls, eller jag tyckte ju jag var gigantisk. men alla andra tyckte jag var liten och nätt även som höggravid och det ser jag ju nu också när jag tittar på bilder..
Så det är inget jag skulle oroa mig för, i v.17 med sonen var min mage näst intill obefintlig, en liiiiiiten antydan till mage men inte mer.

Jag tycker det låter som ett angenämt problem... Jag är helt mörkrädd när jag ser mig i spegeln. All mage sitter högt upp så under naveln är det platt och där kan man knäppa byxor och över är det så mkt att jag inte ser fötterna.

Min var heller inte speciellt stor omkring v. 17. Efter det sa det dock poff och den har växt jättemycket de senaste två månaderna! Nu är den liten och fin mitt på magen om morgonen och typ överallt på kvällen…

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 167
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 099
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar