Sommarföräldrar 2017

Jag har vart på både inskrivning och vart och gjort UL för att dubbelkolla att allt är ok. Och det var det! En liten räka där inne som viftade vilt med sina små ben och armar:love: Blev förvånad över hur pass mycket som gick att se trots att det bara var typ v.11. Tidigaste jag gjort är i v. 7 typ och då är det ju bara en prick med ett pickande hjärta, men redan nu såg man ju verkligen att det var en liten människa.
Allt såg i alla fall ut som det skulle, så nu kan jag koppla av. Och tydligen så kan man då faktiskt må bra under tiden man är gravid:D

I övrigt är vi inte pigga i det här huset. Skolade in sonen i fyra dagar och jag hann komma tillbaka och jobba i en vecka... Nu ligger vi alla tre i familjen med halsfluss och går på penicillin:meh: dagisbaciller:banghead: men alla är äntligen på bättringsvägen och piggast av oss alla är den lilla som tur är:)

Måste passa på att fråga er andra om era besök hos mvc.
Jag har varit på två besök, nästa är inte förrens i v 25 tror jag det var.
Iallafall så trodde jag att man skulle få väga sig och att de skulle fråga mycket mer om ens livssituation, alltså relation till partner och livsstil, motion m.m. De tog inte upp något sådant utan det var mest info om alkohol och hälsa, de frågade om man har någon sjukdom, tar mediciner med mera.
När man läser vad som ska tas upp på de första besöken så står det alltid att man ska väga sig och att de frågar just om sådant som de inte nämnde på mina besök. Har de frågat om dessa saker på era besök och fick ni väga er? :)

Iallafall så trodde jag att man skulle få väga sig och att de skulle fråga mycket mer om ens livssituation, alltså relation till partner och livsstil, motion m.m. De tog inte upp något sådant utan det var mest info om alkohol och hälsa, de frågade om man har någon sjukdom, tar mediciner med mera.
När man läser vad som ska tas upp på de första besöken så står det alltid att man ska väga sig och att de frågar just om sådant som de inte nämnde på mina besök. Har de frågat om dessa saker på era besök och fick ni väga er? :)
Jag har fått väga mig två gånger, känns konstigt om de inte ber om det. Tänker att de vill ha koll på viktuppgång osv men det kanske är viktigare längre fram. Jag har KUB nästa vecka på sjukhuset o vanligt RUL v 20 men nästa besök på MVC är v 25 precis som för dig.

Min BM har träffat sambon bägge besöken och vet vad han jobbar med men inte mer än så. Hon har frågat lite om jag jobbar eller pluggar men inget mer ingående. När jag sa att jag hade häst x3 och hund så var motionsbiten avklarad.

Jag har bara träffat barnmorskan en gång, på inskrivning.
Innan fick jag fylla i en hälsodeklaration där det bl.a. frågades om rökning, yrke, sjukdomar. Jag har inte fått väga mig men hon förde in den vikt jag själv uppgett och sa att det bästa är att väga sig på samma våg.
Hon pratade en del om motion och jag fick fylla in en AUDIT (formulär om alkoholvanor) utifrån hur det såg ut innan jag blev gravid.
Sambon var med på besöket och honom frågade hon vad han jobbade med, samt om hans alkoholvanor såg ut ungefär som mina.

Jag har på inskrivning vid båda graviditeterna fått "väga in mig". Sen är de dem där frågorna och lämna en massa prover. Urinprov, klamydiaprov, ta blodtryck och sen har jag lämnat typ 5 rör blod vid inskrivning.
Sen har vi här i alla fall så att man sen fortsatt vid varje besök väger sig, tar blodtryck, kollar äggvita i urinen och kollar blodvärde. Alltså putt i fingret bara, inte rör.

Förra grav var det "obligatorisk" vägning tre gånger; vid inskrivning, i v. 25 och i v. 37. Övriga gånger fick jag väga mig om jag ville - jag sa nej. Blodtryck kollas varje gång. Stick i fingret på alla koller "enligt schemat", men jag får också extra koller pga blodtrycket. Kollar äggvita i urinen varje gång men vet inte om det är pga blodtrycket eller om det är enligt rutinerna.

Förra grav var det ett väldigt ingående hälsosamtal med intervju av oss båda, formulär om alkoholintag, psykisk hälsa, sjukdomshistorik, information om kost och motion mm. Den här gången - går hos samma BM - gick vi igenom det lite snabbt på inskrivningen.

För övrigt är jag så sjukt sugen på en ljummen croissant med brie och salami :d

Jag har fått väga mig både på hälsosamtal och inskriving. Förutom alla medicinska frågor frågade hon även vad jag jobbade med och någonstans tror jag hon frågade om motion eller fritidsintressen för jag vet att jag nämnde att jag hade häst.

Liten har skrämts idag. :cautious: Jag insåg när jag var på väg hem från jobbet att jag nog inte känt av några rörelser under dagen och då har jag känt av det dagligen i säkert två veckor. Inte kunde jag sitta ner och ta det lugnt heller då vi skulle iväg på amningskurs. Nu när jag äntligen kommit hem och varvat ner lite har jag i alla fall känt av liten igen. :)

Nu har jag gått in i vecka 12 och tanken slog mig just, kan man börja kolla grejor till barnrummet nu eller är det för tidigt? Hur gör ni andra? Min spontana reaktion när jag plussade var ju "fixa _allt_ praktiskt på en gång", typ. Sen gick det över till nån form av självförnekelse: barnet kommer först i nästa liv, osv osv.

Vi har nog bestämt barnvagn iallafall, det blir en SuperViking. Hade kollat in den modellen sen innan och blev än mer övertygad när kompisen köpte en sån och sa att vi kunde ta över liggdelen sen när hennes unge vuxit ur den. Spanar lite på Blocket men tycker det är svårt att hitta nåt bra begagnat i närheten till rimligt pris.
Sen har jag tecknat försäkring på TH med extra-tillägg. Känns skönt att ha om något skulle gå snett tänker jag.

KUB nästa vecka, har börjat bli nervös. Tänk om nåt är allvarligt fel osv. Börjar nog sjunka in lite att det faktiskt bor något där inne i min mage. Förra veckan kom jag på mig själv med att faktiskt längta efter att få träffa den där lilla individen. Tidigare har insikten bara sträckt sig till att jag är gravid, att det finns ett liv sen när den kommer utanför magen har varit helt otänkbart. Mitt psyke har verkligen fuckats up av det här, känner rätt ofta panik över hur jag ska klara av att ta hand om ett barn, jag kommer sabba allt, tänk om jag inte tycker om barnet, ungen kommer växa upp och hata mig, osv osv i all oändlighet.

Gör som du vill:)
Vill ni fixa rum och grejer nu så är det självklart ok!
Jag tror alltid man är lagom skräckslagen och det är väl sunt att man bryr sig?

Själv har jag av förståeliga anledningar svårt att fixa nåt så här tidigt. Jag vill bevisligen ha ett barn i famnen innan jag fixar nåt. Önskar att det vore annorlunda för det hade varit roligt att planera och längta:)

Gör som du vill:)
Vill ni fixa rum och grejer nu så är det självklart ok!
Jag tror alltid man är lagom skräckslagen och det är väl sunt att man bryr sig?

Själv har jag av förståeliga anledningar svårt att fixa nåt så här tidigt. Jag vill bevisligen ha ett barn i famnen innan jag fixar nåt. Önskar att det vore annorlunda för det hade varit roligt att planera och längta:)
Jo, jag tänker att det kan vara smart att iallafall ha en uppfattning om hur vi ska ha det med skötbord, säng osv. Behöver inte handla men då rummet är rätt litet så behövs lite planering tror jag så vi ska gå en sväng på stan och kolla vad det finns i butik osv, de kanske har smarta lösningar för små utrymmen. :)

I mitt fall är det nog lite extremt, men tror att det hänger ihop med uppväxt och hur min egen familj ser ut. Jag har aldrig vuxit upp med känslan av att en familj är nåt positivt utan har nog mest fått uppfattningen att barn förstör livet snarare än berikar det. Har själv ingen relation till min släkt, och större delen av den direkt ogillar jag.

Klart det påverkar nu när jag själv väntar barn, jag har en väldig ångest över att jag också ska "misslyckas" i mitt föräldraskap men jag försöker tänka att det är bättre att jag processar det nu och tillåter mig och känna och tänka än att jag går runt på rosa moln och inbillar mig att allt kommer gå bra och sen blir det inte alls som jag har tänkt mig så att det blir en backlash efteråt.

Jo, jag tänker att det kan vara smart att iallafall ha en uppfattning om hur vi ska ha det med skötbord, säng osv. Behöver inte handla men då rummet är rätt litet så behövs lite planering tror jag så vi ska gå en sväng på stan och kolla vad det finns i butik osv, de kanske har smarta lösningar för små utrymmen. :)

I mitt fall är det nog lite extremt, men tror att det hänger ihop med uppväxt och hur min egen familj ser ut. Jag har aldrig vuxit upp med känslan av att en familj är nåt positivt utan har nog mest fått uppfattningen att barn förstör livet snarare än berikar det. Har själv ingen relation till min släkt, och större delen av den direkt ogillar jag.

Klart det påverkar nu när jag själv väntar barn, jag har en väldig ångest över att jag också ska "misslyckas" i mitt föräldraskap men jag försöker tänka att det är bättre att jag processar det nu och tillåter mig och känna och tänka än att jag går runt på rosa moln och inbillar mig att allt kommer gå bra och sen blir det inte alls som jag har tänkt mig så att det blir en backlash efteråt.

Det där med rosa moln finns nog bara i sagoböckerna tror jag... Jag började shoppa liiite kläder efter KUB men hade RUL som riktlinje till att få shoppa mer, visst vad som helst kan ju hända efter RUL också men känns lite säkrare att shoppa då i alla fall!

Man gör upp mycket med sin egen bakgrund när man skaffar barn. Det fina är ju att man sen gör nya bilder på nåt vis?
Om (tror jag du kommer känna i varje fall....) du känner att ditt barn berikar livet tar det ju lite över känslan av din egen uppväxt. Man gör upp med dåliga minnen och skapar nya som är bra!
Finns inga perfekta föräldrar heller så det är ju bra att man tänker igenom vad man själv har för önskemål hur man skulle vilja vara.
All chans att ändra på dåliga släktmönster:up:

Själv har jag köpt kläder på Tradera och rea sedan jag plussade första gången 2013 :angel:

De dyra sakerna först nu när han faktiskt mest troligt överlever om han kommer ut idag.

Jag har vägt mig en gång, är i v 32+3 nu. Min BM är inte särskilt viktfixerad. Bra HB, blodtryck och kurva på SF när man börjar mäta är viktigare.

Nu har jag gått in i vecka 12 och tanken slog mig just, kan man börja kolla grejor till barnrummet nu eller är det för tidigt? Hur gör ni andra? Min spontana reaktion när jag plussade var ju "fixa _allt_ praktiskt på en gång", typ. Sen gick det över till nån form av självförnekelse: barnet kommer först i nästa liv, osv osv.

Med tanke på hur min förra graviditet gick tänker jag inte skaffa så mycket saker förrän ungen är ute i princip. Lite kläder kankse kommer att inhandlas i förväg men resten tänker jag att man hinner med ändå och jag vet att mamma har kvar en del grejer från när jag och mina syskon var små. Har även bra stöd av mamma där med att inte handla innan barnet är ute då hennes första barn kom ca 2 månader för tidigt och de inte hade en pryl men det löste sig fint ändå. Planera kan man ju däremot göra, det är alltid roligt, men inköpen får som sagt vänta. :)

Man gör upp mycket med sin egen bakgrund när man skaffar barn. Det fina är ju att man sen gör nya bilder på nåt vis?
Om (tror jag du kommer känna i varje fall....) du känner att ditt barn berikar livet tar det ju lite över känslan av din egen uppväxt. Man gör upp med dåliga minnen och skapar nya som är bra!
Finns inga perfekta föräldrar heller så det är ju bra att man tänker igenom vad man själv har för önskemål hur man skulle vilja vara.
All chans att ändra på dåliga släktmönster:up:
Visst är det så, och jag tror och hoppas verkligen att jag kan erbjuda mina barn en tryggare och mer kärleksfull uppväxt än vad som har varit fallet i tidigare generationer, jag har en ganska tydlig vision om hur jag _inte_ vill att mina barn ska växa upp iaf. :)

Du har helt rätt i att man skapar sina egna minnen, och det är faktiskt det jag längtar mest efter, att få skapa egna traditioner runt jul, födelsedagar osv.

Det kommer säkert att lösa sig i slutändan, jag behöver nog den här mentala "livskrisen" för att komma över och förbi det stadiet i livet, det lär komma ut nåt gott av det i slutändan. Tack för pepp! :)

• Gilla
Reactions: Ray
Jag körde en gyllene mellanväg idag och köpte lite kläder som jag kan ha både nu och även när jag blir större, bylsiga tjocktröjor i finfin ull på 70% rea så jag sparade in flera tusen. Glad tjej. :)

Följde med kompisarna in på Kappahl och de hade en hel del fina bebiskläder i storlek 50/56 faktiskt, dit ska jag definitivt bege mig längre fram men det var inget som fick följa med hem idag.

Bokstavligen släpade med sambon till Ikea för att ta mått på lite olika skötbord och en spjälsäng jag kollat in. Jag vill gärna ha ett uppfällbart skötbord som man kan fästa i väggen på ett smart sätt och spara plats. Nån som har bra tips på ett sånt? Annars tänkte jag sätta sambon på att bygga ett.

Själv har jag köpt kläder på Tradera och rea sedan jag plussade första gången 2013 :angel:

De dyra sakerna först nu när han faktiskt mest troligt överlever om han kommer ut idag.
Jag har börjat spana in en del på Tradera faktiskt, men har avhållit mig från att handla än så länge. Kanonbra sida, finns ju mycket nytt där till väldigt låga priser. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka