Sommarföräldrar 2017

Ja, men det är inte lätt. Jag är också sådan som vill planera allt och ha 100% kontroll på läget. Att sen inte veta hur man kommer må, hur livet kommer bli och framförallt NÄR behagar bebis att komma?! Stressande för ett kontrollfreak!

Haha, nej helst vill man ju inte ramla av. Men hästen jag rider är ganska grön och lite sprättig av sig ibland. Snäll, men pigg och busig och kan riva av några bocksprång ibland.
Och som gravid så blir man ju "ur form" rätt fort. Otympligare för varje vecka som går och för mig gjorde det att jag kände att jag hade sämre balans som i sin tur gjorde att jag lättare blev spänd. En dålig kombination helt enkelt!

Jag tycker man ska känna efter vad man orkar och klarar av. Inte försöka vara någon superwoman och försöka rida fram till bf bara för "alla andra" gör det. Det är(oftast) inte många gånger i livet som man bär på ett barn, och då är det okej att det blir som det blir.
Jag förstår det där med det dåliga samvetet och har också haft en häst som blev odräglig av att vila. Men om du känner att du inte klarar av att rida längre så kan man ju alltid longera eller tömköra. Hästen får röra lite på sig och det dövar ens dåliga samvete!

Ja, otympligheten alltså! :D Känner mig redan så obalanserad och som att jag skumpar runt i sadeln för minsta lilla.

Du har ju helt rätt i att det nog inte är många gånger i livet man bär på ett barn, jag ska försöka tänka så. Ska prova tömköra lite mer, hästen funkar bra med det vanligtvis, men sist var det en enda lång kamp, har inte vågat mig på det sedan dess då jag inte orkat ta fighten riktigt. Longering är tyvärr dödsdömt, men kanske är en idé att använd denna period till att ta hjälp av någon duktig och få ordning på longeringen! DET skulle kännas bra att ha gjort i alla fall! :)

Men rid när det känns bra och strunta i det annars? Lina en kvart innan om du tror den är laddad?
Det är helt ok att känna att man har en dålig dag och ge upp!

Det är väl mycket det där att man inte "ska" ge upp tror jag. Ska jobba på det! Longering är svååårt med min pålle, men ska försöka ta hjälp med det!

Tack för råd! (Och även tack till alla andra som svarat!!)

Det är väl mycket det där att man inte "ska" ge upp tror jag. Ska jobba på det! Longering är svååårt med min pålle, men ska försöka ta hjälp med det!

Jag får ju lätt ont i fogar av att tömköra. Longera fungerar bättre för kroppen.

Har man inga mål typ att den ska kvala Falsterbo eller dyl så finns alltid nästa år;)

Jag får ju lätt ont i fogar av att tömköra. Longera fungerar bättre för kroppen.

Har man inga mål typ att den ska kvala Falsterbo eller dyl så finns alltid nästa år;)

Jo, håller med om att longering skulle kännas allra bäst för min kropp med! Men har enorma problem att få ut min häst "på spåret", väl där går det väl bra, ett tag.. Får se hur det funkar med tömkörning, där är det mest jag som har problem att hålla ordning på tömmarna då jag inte är så van vid det :D

Några sådana höga mål blir det då inte på ett tag känner jag spontant :D

• Gilla
Reactions: Ray
Mina hästar går på lösdrift hemma på gården några meter från dörren så tack och lov är de enkla att sköta. Thermobar och rundbal som körs in med traktor på vinterhalvåret gör det också smidigt. Just i år har vi dock inte haft rundbal i hagen (med timer-grind och finmaskigt nät så de bara kan äta begränsad mängd) eftersom vi för tillfället bor i annat hus medan vi renoverar vårt så nu ger sambon dom morgon och kväll när han ger våra kor.

Jag räknar med att kunna sköta hästarna både som höggravid och efter bebis kommit eftersom det är så nära ut till stallet och det mest är att fylla vatten och mocka när det behövs men jag vet att sambon kommer hjälpa mig om det behövs.

Vad gäller ridningen hoppas jag kunna rida så länge som möjligt hittills har jag inte känt av något. Jag rider däremot inte så intensivt, brukar bli 2-3 ggr i veckan sista tiden, svårt att pussla in med löpträning, jobb och vintermörker. Båda hästarna är stabila och även om de är pigga så blir de inte opålitliga att rida på även om de stått ett tag så länge man inte gör något dumt som att heja på en galopp på roligaste stigarna ;). Båda är inkörda men den ena slarvigt så honom funderar jag på att börja om lite på om jag får problem att rida för att verkligen få en bra grund på honom. Den andra är väldigt trygg och snäll att köra så det blir väl en del körande i vår om det krånglar med ridningen. Har en tjej som brukar komma en gång i veckan och rida ut med mig och en annan kompis som tidigare ridit en gång i veckan hos mig men som fick barn i somras men jag hoppas hon kan åka lite mer hemifrån i vår och att även den nya tjejen vill rida lite extra så får jag lite hjälp att hålla igång dom.

Det brukar räcka med någon gång i veckan för att de inte ska tappa konditionen helt och sen vara restriktiv med maten så de inte blir tjocka. Jag tänker att var sak har sin tid och får dom gå och skrota lite ett tag så mår dom inte dåligt av det, värre om man har mer arbetsnarkomaner till hästar.

Efter bebis kommit så är tanken att ridbanan ska vara klar så förhoppningsvis kanske jag kan rida lite när bebis sover i vagn bredvid, annars får det bli ridning när sambon är hemma. Jag fungerar inte om jag inte får träna så det är hög prioritet och inget varken jag eller sambon kommer tveka på att se till att ordna, såvida nu bebis behagar vara utan mig en stund, men har man ridbana utanför dörren så är det ju lättare att avbryta än om man sitter långt ut i skogen.

Har ni några planer för hur länge ni tänker rida?

Jag tänker väl (lite optimistiskt) att jag ska rida fram till april och sedan åker stoet på betäckning så fort brunsten kommer igång ordentligt. Men om den planen går i lås kan ju bara kroppen bestämma. :D Har skrotat tanken på att rida helgkurser i mars-april i alla fall. Min brutalt ärliga instruktör tycker inte att man ska rida om man inte kan ta sig upp utan pall. Och jag har precis börjat med pall. :angel:

Jag tänker väl (lite optimistiskt) att jag ska rida fram till april och sedan åker stoet på betäckning så fort brunsten kommer igång ordentligt. Men om den planen går i lås kan ju bara kroppen bestämma. :D Har skrotat tanken på att rida helgkurser i mars-april i alla fall. Min brutalt ärliga instruktör tycker inte att man ska rida om man inte kan ta sig upp utan pall. Och jag har precis börjat med pall. :angel:

Hur motiverar instruktören det?

Jo, håller med om att longering skulle kännas allra bäst för min kropp med! Men har enorma problem att få ut min häst "på spåret", väl där går det väl bra, ett tag.. Får se hur det funkar med tömkörning, där är det mest jag som har problem att hålla ordning på tömmarna då jag inte är så van vid det :D

Några sådana höga mål blir det då inte på ett tag känner jag spontant :D

Jag hade också planerat att kunna rida så länge som möjligt och vill helst kunna rida fullt ut (8-10hästar om dagen) fram till vecka 30 iaf... De gick finfint till typ v.22 med några få "ont i magmusklerna vid bromsa ingen av pigg och lite vild 4åring" men inget som inte funkade... sen tog jag semester i tre veckor... sen var de kört.. Nu rider jag ungefär en häst om dagen och det är bara på envishet, jobbar med träning och det är här min all time favourite liksom och när jag ger upp ridningen på han så är de över, då har jag ridit min sista gång på han... jag red in han själv hösten 2015 och har tränat han sen dess så de blir svårt och överge han. Anledningen att jag slutade var att jag får så förskräckligt ont magen på höger sida vid ansträngning i magen... Och de gick så fort så hann liksom inte lära in andra kommandon istället för de jag inte kan göra nu... sen har jag min egen häst i form också även om jag inte så ofta rider på han så tränas han lös på 2.5km bana ihop med andra hästar, springer 7.5km till 10km typ 4-5grr i veckan så han fortfarande är i form när jag får börja rida igen i sommar.. och så mystiker jag bara däribland, han är 12år, väldigt utbildad av mig själv, superkänslig och otroligt snäll så de är aldrig nå problem och rida han.

Finns det dock en orolighet i dig skulle jag sluta direkt. De är oftast de som gör att olyckor händer att man inte är sitt säkra vanliga jag. Rid så länge de känns bra och som du säger satsa på att få han grym från arbete ifrån marken, lingering, dubbellongering, tömkörning osv.

Lycka till och grattis till den intenneboedne i magen

Hur motiverar instruktören det?

Jag har inte frågat eftersom jag bara hört hen säga det till andra. Hen är inte emot användandet av pall (det skonar ju hästen) men tycker att man bör klara av den enkla konsten. Att hålla sig själv i god form, tolkar jag det som. :D

Som havande borde man väl få frikort oavsett, kan jag tycka. :idea:

Då skulle jag aldrig kunna rida, hur ogravid och i form jag än vore. Är ruskigt ovig och ser inte alls poängen med att knöla mig upp på hästryggen utan pall när det går mkt smidigare med...
Dessutom sliter det på både häst och utrustning när man är osmidig och envisas med att sitta upp från marken. Nä, heja pall säger jag bara!

Ge upp och ge upp.

Min ponny är sex i år och planen var att kvala sista året till ungponnychampionaten.
Förra året försvann första halvan pga DN
Jag har inte frågat eftersom jag bara hört hen säga det till andra. Hen är inte emot användandet av pall (det skonar ju hästen) men tycker att man bör klara av den enkla konsten. Att hålla sig själv i god form, tolkar jag det som. :D

Som havande borde man väl få frikort oavsett, kan jag tycka. :idea:

Jag kommer upp utan problem men får vansinnigt ont i den sena som går på utsida lår typ höft-knä. (Tack och lov inte på russet eftersom hon inte står still än.)

Så kan inte rida efter det. Har haft det så hela livet.

Det handlar ju mest om teknik och väldigt lite om styrka.

Känns skumt om det inte är skämtsamt.

Hos min är pallen självklar (alla använder.)

Tolkar pallen som ett litet glimten i ögat skämt...

Stressade som ett tok på jobb för att hinna till UL i annan stad idag. Började med att vänta i 20 min på fel våning. Sen fick vi vänta 20 min till ( vänligen respektera tiden stog det på kallelsen).
Men vi fick se en liten en och det fanns ett hjärta som tickade! Storleken stämde nästan på pricken- v 9+6.

Stressade som ett tok på jobb för att hinna till UL i annan stad idag. Började med att vänta i 20 min på fel våning. Sen fick vi vänta 20 min till ( vänligen respektera tiden stog det på kallelsen).
Men vi fick se en liten en och det fanns ett hjärta som tickade! Storleken stämde nästan på pricken- v 9+6.
Åh vad glad jag blir för er, att det såg bra ut!

Haha ta mig upp utan pall har jag inte kunnat på många år, även som högst ogravid, hade inte blivit många träningar här då. :D

För övrigt är det proceduren att komma av hästen med mage och foglossning som känns värst tycker jag. Och då hjälper inte pall.:laugh:

Vad kul! Grattis :love::love:

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka