Sommarföräldrar 2017

@Fille
@Rosen-Knoppen
@FiVi

Tack för att ni delar med er! Man blir ju livrädd av att googla... :nailbiting: Jag är i vecka 17 och har inte känt något annat än molvärk ibland. Fram tills nu alltså. Har gått omkring som en porslinsfigur idag, knappt vågat lyfta saker och tagit tagen i allmän slow-motion. :D

Helt rätt att du tagit det lugnt.
Jag har haft olika typer av smärtor hela graviditeten. Alltså, verkligen hela graviditeten. Min BM har inte blivit orolig, eftersom jag och barnet haft bra värden. Jag har fått dra ner på mitt standardtempo och träna på avslappning/avspänning och andning tidigt, helt enkelt...och på att göra ingenting.

Jag fick krampartade smärtor en morgon nu i veckan. Gjorde riktigt ont, satt i kanske 15 min. Hade det inte gett sig hade jag aldrig kunnat jobba. Vet inte vad det berodde på, hoppas det håller sig lugnt framåt.

Har haft en del problem med annan typ av ont i magen också, gör då mer ont generellt i hela magen, alltså inte nere vid livmodern. Började innan jul nån gång och jag trodde det utlöstes av byxor som satt åt för mkt, för det slutade när jag såg till att undvika det. Men igår kom det igen, utan att jag hade några byxor som satt åt. Fick middagen på restauraurang förstörd, ville bara hem så snabbt som möjligt. När jag lägger mig raklång försvinner den smärtan nästan direkt.

Jag fick krampartade smärtor en morgon nu i veckan. Gjorde riktigt ont, satt i kanske 15 min. Hade det inte gett sig hade jag aldrig kunnat jobba. Vet inte vad det berodde på, hoppas det håller sig lugnt framåt.

Har haft en del problem med annan typ av ont i magen också, gör då mer ont generellt i hela magen, alltså inte nere vid livmodern. Började innan jul nån gång och jag trodde det utlöstes av byxor som satt åt för mkt, för det slutade när jag såg till att undvika det. Men igår kom det igen, utan att jag hade några byxor som satt åt. Fick middagen på restauraurang förstörd, ville bara hem så snabbt som möjligt. När jag lägger mig raklång försvinner den smärtan nästan direkt.

Såna kramper får jag också till och från. Och fick i förra graviditeten.

Jag tror att det är när livmodern växer hastigt. Så drar det i ligamenten som livmodern är upphängd i. Det känns oftast som om det drar i ljumskarna/magen som kramp, eller så får jag också som plötsliga hugg.

Mitt illamående börjar öka. Inte alls om i förra graviditeten men ändå så det påverkar. Det kommer direkt när jag vaknar, går inte att hejda. Jobbigt när sonen vaknar under natten och man måstr gå upp och min kropp direkt säger "må illa och kräks".
I natt vid 01.30 stod jag i köket och käka salta chips för att dämpa illamåendet och hulkade om vartannat :D:yuck:

Har just suttit och avslutat en god frukost. Vecka 9 nu och jag mår faktiskt bara bättre och bättre. Vissa dagar är så klart sämre men illamåendet går inte att jämföra med det för ett par veckor sedan och jag mår över lag rätt hyfsat om än att jag fortfarande sover mycket och vilar om dagarna, är på semester och här äts och vilas det hela tiden. Morgonillamåendet hålls i schack rätt bra om jag äter _mycket_ under eftermiddag/kväll. Ju mer jag äter desto bättre mår jag, typ. Bra för humöret, mindre bra för vikten som ökar stadigt.... :angel:

Jag tror att jag kanske känt rörelse idag :banana::bump::nailbiting:O_o:love:
Det känns som små muskelryckningar ungefär, ni vet sådär som man kan få i ögonlocket eller läppen ibland. Är inte helt säker på att det inte är tarmar som rör sig men de kommer även om magen känns lugn i övrigt och oftast några stycken under 5-10 min och sen ingenting på flera timmar.
Har varit ledig några dagar och haft tid att ta det lugnt och känna efter, annars hade jag nog missat det, känns inte så starkt.
För övrigt har jag också som någon skrev om små "hugg" långt ner framtill på magen, antar att det är nåt ligament som protesterar, de varar dock bara några sekunder.

Jag vill rida!!! :arghh: Har inte suttit på hästen på en vecka och försöker förlika mig med att det nog är slutridet fram tills att liten tittar ut. Ska försöka kravla mig upp i veckan och se hur mycket sammandragningar jag får... Jag fick sammandragningar bara av att borsta igår så det ser ju inte så lovande ut. :(

Min kropp har gett mig nya sovvanor de sista nätterna. Jag somnar som vanligt (tidigt), men vaknar runt 02-02.30 för att jag måste kissa och sen kan jag verkligen inte somna om på 2 timmar utan ligger och stirrar upp i taket. Fattar inte varför? Mår inte direkt konstigt eller så, är bara klarvaken av nån anledning. Vansinnigt irriterande när man som idag ska upp tidigt och har långt att köra, blir sur som ett upprepat vildsvin när jag inte får sova...
Gnäll gnäll. :meh:

Min kropp har gett mig nya sovvanor de sista nätterna. Jag somnar som vanligt (tidigt), men vaknar runt 02-02.30 för att jag måste kissa och sen kan jag verkligen inte somna om på 2 timmar utan ligger och stirrar upp i taket. Fattar inte varför? Mår inte direkt konstigt eller så, är bara klarvaken av nån anledning. Vansinnigt irriterande när man som idag ska upp tidigt och har långt att köra, blir sur som ett upprepat vildsvin när jag inte får sova...
Gnäll gnäll. :meh:
Jag hade svårt med sömnen under ett par veckor tidigt i graviditeten, startade bara nån vecka efter plusset tror jag. Vaknade också mitt i natten, eller oftare väääldigt tidig morgon, typ kl 4-5, och kunde inte somna om på någon timme. Men nu sover jag som vanligt igen, har normalt sett aldrig svårt att somna om när jag vaknar till.

Jag hade svårt med sömnen under ett par veckor tidigt i graviditeten, startade bara nån vecka efter plusset tror jag. Vaknade också mitt i natten, eller oftare väääldigt tidig morgon, typ kl 4-5, och kunde inte somna om på någon timme. Men nu sover jag som vanligt igen, har normalt sett aldrig svårt att somna om när jag vaknar till.
Ok! Kanske hormonellt då? Förhoppningsvis går det över framöver. Skönt att höra att jag inte är ensam om det iallafall. :)

En annan sak... Min mage, det spänner och drar i den som av träningsvärk (omöjligt med tanke på min inaktivitet sista veckorna....). Både uppe och nere spänner det, framför allt om jag nyser gör det nästan ont, på samma sätt som när man gått ett hårt core-pass dagen innan.
Tycker magen börjar växa oroväckande ned mot byxlinningen också. Det "ska" vara tarmarna men så långt ner, i höjd med troskanten...? Har alltid haft rätt platt mage men det har verkligen börjat ändra sig..lär vara stor som ett hus innan det här är över. :angel:

En annan sak... Min mage, det spänner och drar i den som av träningsvärk (omöjligt med tanke på min inaktivitet sista veckorna....). Både uppe och nere spänner det, framför allt om jag nyser gör det nästan ont, på samma sätt som när man gått ett hårt core-pass dagen innan.
Tycker magen börjar växa oroväckande ned mot byxlinningen också. Det "ska" vara tarmarna men så långt ner, i höjd med troskanten...? Har alltid haft rätt platt mage men det har verkligen börjat ändra sig..lär vara stor som ett hus innan det här är över. :angel:

Livmodern sitter ju långt ner, börjar ju typ vid musen och sen kommer den växa uppåt. Livmodern är ju en(/flera??) muskel så du kan få träningsvärk i den när den växer :)

Livmodern sitter ju långt ner, börjar ju typ vid musen och sen kommer den växa uppåt. Livmodern är ju en(/flera??) muskel så du kan få träningsvärk i den när den växer :)
Ja, det borde vara livmodern som växer där nere, men jag är nyfiken på vad det är som känns uppe vid revbenen och vid diafragman typ? Känns som att organen håller på att möbleras om. :p

Ja, det borde vara livmodern som växer där nere, men jag är nyfiken på vad det är som känns uppe vid revbenen och vid diafragman typ? Känns som att organen håller på att möbleras om. :p

Ja tarmarna kommer ju att tryckas ihop högt upp och dit flyttar dom sig ganska tidigt. Det gjorde dock inte ont på mig men alla reagerar ju olika :)

Jag har börjat nojja över tvillingar...Vet inte varför men känns som att mina graviditetstecken ligger en vecka "före" hela tiden. Borde inte ha räknat fel för körde ett digitalt test som sa 2-3 v gravid när jag plussade, det var samma dag som beräknad mens så borde ha gått 2 veckor precis eftersom mensen var 10e november senast.

Jag är kanske bara extra kinkig och känner efter för mycket, har inga tvillingar på mammas sida heller. UL 19/1 så då får vi se.

Jag har börjat nojja över tvillingar...Vet inte varför men känns som att mina graviditetstecken ligger en vecka "före" hela tiden. Borde inte ha räknat fel för körde ett digitalt test som sa 2-3 v gravid när jag plussade, det var samma dag som beräknad mens så borde ha gått 2 veckor precis eftersom mensen var 10e november senast.

Jag är kanske bara extra kinkig och känner efter för mycket, har inga tvillingar på mammas sida heller. UL 19/1 så då får vi se.

Senaste mensens första dag för mig var också den 10 november, sjukt! Då är vi ju lika långt gångna och samma Bf
Jag tänkte ringa och prata med mvc imorgon. Du funderar över tvillingar och jag funderar över om jag verkligen ens är gravid! Jag har mått lite illa, men inte kräkts och vart extremt trött, men de har också gett med sig. Så nu känns det som att jag mår alldeles för bra om man jämför med förra gången. Däremot så känner jag av växtvärk i livmodern, så antagligen kan man må bra även om man är preggo:idea: fast man ska ju kanske inte ropa hej när man bara är i vecka 9.. det är en lång väg kvar att gå! Men jag är glad så länge jag mår bra, förra gången vid det här laget så kräktes jag minst 3 ggr om dagen sedan två veckor tillbaka.. och fram till vecka 18 :banghead: så jag känner mig såhär nu->:bump:

Senaste mensens första dag för mig var också den 10 november, sjukt! Då är vi ju lika långt gångna och samma Bf
Jag tänkte ringa och prata med mvc imorgon. Du funderar över tvillingar och jag funderar över om jag verkligen ens är gravid! Jag har mått lite illa, men inte kräkts och vart extremt trött, men de har också gett med sig. Så nu känns det som att jag mår alldeles för bra om man jämför med förra gången. Däremot så känner jag av växtvärk i livmodern, så antagligen kan man må bra även om man är preggo:idea: fast man ska ju kanske inte ropa hej när man bara är i vecka 9.. det är en lång väg kvar att gå! Men jag är glad så länge jag mår bra, förra gången vid det här laget så kräktes jag minst 3 ggr om dagen sedan två veckor tillbaka.. och fram till vecka 18 :banghead: så jag känner mig såhär nu->:bump:
Skulle inte ge mig in i detta men det var så roligt för jag hade oxå sista mensen 10 nov:p.

Man samlar ju en massa vätska med när man är gravid, min mage har svullnat upp tidigt båda graviditeterna. Sen lugnar det ner sig, så du behöver nog inte oroa dig för att bli stor som ett hus! Och tvillingar är härligt! Allt är liksom dubbelt så illamående, svullet, trött... :up:

Riktigt kul med bf samma dag (eventuellt)! Jag mår ju också förhållandevis bra, jag har inte spytt nåt än iallafall, men det kanske ändrar sig framöver.:p Jag vet flera som mått kalas hela graviditeten, varav den ena väntade tvillingar, så verkar inte helt ovanligt och jag avundas dem verkligen. :) Spydde du 3 gånger per dag sist så tycker jag det är dig väl förunnat att må bra denna gången. ;)

Man samlar ju en massa vätska med när man är gravid, min mage har svullnat upp tidigt båda graviditeterna. Sen lugnar det ner sig, så du behöver nog inte oroa dig för att bli stor som ett hus! Och tvillingar är härligt! Allt är liksom dubbelt så illamående, svullet, trött... :up:
Jag hoppas det! Det jag känner längst ner känns dock inte som vätska, det är liksom hårt och spänt. Resten av magen däremot, den är rätt plufsig, så jag hoppas du har rätt. :D Jag pratade med mamma om det i morse, hennes svar var "äh, tvillingar som är så ovanligt.. å andra sidan är det ju du så det skulle inte förvåna mig, du drabbas ju av alla möjliga konstiga saker!" :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 087
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka