Du är långt ifrån den första som sagt så och jag blir lika fundersam varje gång.
För det första, vad är det som är så svårt att förstå? Att det kan ta upp all ens tid att ta hand om en totalt hjälplös liten varelse känns som en no-brainer. Även om man inte förstår varje aspekt av det, hur låst man kan bli etc, så tycker jag ärligt talat att man är rätt trög om man inte kan begripa att små barn kan ta upp precis all tid.
För det andra, även om ens partner inte förstår så ser jag inte vad det spelar för roll. Jag förväntade mig att min partner litade på mig om jag sa att jag bara hunnit med att ta hand om vårt barn. Skulle han ha ifrågasatt det hade jag sett det som ett stort problem, för jag kan inte leva med nån som inte tror på vad jag säger.
Exakt! De är usla savanndjur, kan inte hålla upp sitt eget huvud, förflytta sig eller skaffa föda själva. Första tiden är enbart omvårdnad 24/7. Sover de väntar man på att de vaknar... ALLA pratar ju om hur tuffa småbarnsåren är, det ska fan inte vara för att det som ARBETANDE MAN är jobbigt att komma hem till ett ostädat hem. Det är för att man ägnar all vaken tid åt att ta hand om någon annan. Om folk bara hjälptes åt mer skulle det vara lättare.
Jag tror det är därför så många kvinnor vill flytta närmare sina föräldrar när de får barn, deras partner är inte en tillräckligt bra partner och förälder. Krasst, men det är vad jag tror.
Jag kan sakna att ha mina föräldrar närmare så vi kunde ta en fika ibland, eller de kunde hänga mer med BARNET, men jag upplever inte att jag behövde eller behöver dem för avlastning trots att vi saknar släkt i närheten som kan hämta och passa barn. Vi har extremt lite tid utan barn tillsammans, men vi har mycket egen tid med barnet och alla tillsammans. Vi bråkar nästan aldrig, men vi kan diskutera vilt. Senast hade vi en jättediskussion om huruvida man har en själ eller ej. Inte om att middagen var uppäten och partnern fick äta mackor vid sen hemkomst.