Sommarföräldrar 2016 del 3

Som du skriver hamnar det på kvinnan att låta mannen bli förälder. Jag anser att det är hans eget ansvar. Man får inte hindra, men det är inte mitt jobb att göra min partner delaktig eller intresserad.

Hade vi separerat hade jag önskat att min partner visade eget intresse av att vara förälder, och tar för givet att så vore fallet.
Sen måste man lita på att partnern gör sitt bästa om än inte som man själv hade gjort. Ett exempel är att gå iväg utan alla extrakläder många släpar på. Skulle en olycka hända (om man inte är mitt ute i ingenstans) kan man faktiskt köpa nya vantar/mössor/byxor. När man köpt fyra par vantar kanske man tar med extra istället. Men packar jag konstant väskan åt min partner behöver hen inte tänka själv, blir handfallen och i slutändan osäker.
Ett annat alternativ är väl att säga "packade du väskan?" precis när man sätter sig i bilen och partnern får eld i arslet för att inte missa tiden till vad man nu ska göra :D

"Egen tid" efter att ha suttit själv bakom ratten på öde vägar hela natten?

Inte ens jag skulle välja egen tid framför barnet i den situationen. Har ju fått filosofera för mig själv mer eller mindre en hel arbetsdag (suveränt!).

Jag kommer mest troligt att vara hemma mest eftersom jag än så länge pluggar på distans men inte tänker jag vara den enda som kan trösta eller mata ledsen bebis. No way.

(Nu vet jag att min sambo gillar barn men den första kullen togs i första hand hand om av mamman tills de var roliga att leka med :grin: )

Tyckte jag skrev tydligt att han var med sin son all sin lediga vakna tid sina abretsdagar.
Och öde?? Går mycket trafik på vägarna kvällar och nätter - hur tror ni paket förflyttar sig, varor tar sig från lager till lager och vidare?

Men vilken tur att ni tycker han är så "egoist och värdelös" för då får jag ha honom och mitt liv ifred! :D

Tyckte jag skrev tydligt att han var med sin son all sin lediga vakna tid sina abretsdagar.
Och öde?? Går mycket trafik på vägarna kvällar och nätter - hur tror ni paket förflyttar sig, varor tar sig från lager till lager och vidare?

Men vilken tur att ni tycker han är så "egoist och värdelös" för då får jag ha honom och mitt liv ifred! :D

Jag kör mycket på nätterna eftersom jag förr började runt 03 och har 10 mil till jobbet och jo då är vägarna i princip öde ;)

Jag kör mycket på nätterna eftersom jag förr började runt 03 och har 10 mil till jobbet och jo då är vägarna i princip öde ;)

Ja och han ligger på vägarna från tidig kväll till tidig morgon!
Har själv varot mer flera rundor förr och på dom vägar han kör så är det allt annat än tomt!
Men visst säg att det inte är nån trafik ska min sambo utsätta sig själv för livsfara och risken att inte få se sin son växa upp pga bristande sömn?
Inte vad jag vill iaf!

Ja och han ligger på vägarna från tidig kväll till tidig morgon!
Har själv varot mer flera rundor förr och på dom vägar han kör så är det allt annat än tomt!
Men visst säg att det inte är nån trafik ska min sambo utsätta sig själv för livsfara och risken att inte få se sin son växa upp pga bristande sömn?
Inte vad jag vill iaf!

Nej naturligtvis inte.
Det jag påpekade var "egen tid".

Dit räknar inte jag den sömn de flesta behöver.

Ett annat alternativ är väl att säga "packade du väskan?" precis när man sätter sig i bilen och partnern får eld i arslet för att inte missa tiden till vad man nu ska göra :D

Jag har slutat packa sambons väska. Det är jätteroligt, han glömmer typ hälften varje gång.
Och han får leta reda på sina egna kläder osv. Han är värdelös på det...

Jag har slutat packa sambons väska. Det är jätteroligt, han glömmer typ hälften varje gång.
Och han får leta reda på sina egna kläder osv. Han är värdelös på det...
Jag har nog aldrig packat hans. Han brukar vilja göra det själv. Jag checkar ibland av om han har mediciner för det är verkligen inte roligt om han glömmer. Varken för mig eller honom. Däremot är det lite jobbigt att komma på middag med blöjbarn och inse att man glömde blöjorna hemma. Beroende på var middagen är och hur situationen ser ut under middagen blir det lite knivigt att komma till affär :p ofta finns några stycken i bilen men gör det inte så står man ju där.

Jösses vad denna tråd tog en helt annan vändning.
Jag tror att många läste det jag skrev på tok för ordagrant och allvarligt då en del av det var lite överdrivet pga irritation och trötthet.
Tror faktiskt att jag struntar i att skriva mer här.

Min sambo är en fantastisk pappa som badar, myser och umgås med sin dotter på det bästa sättet han kan. Han tar blöjor när det behövs och jag åker iväg till stallet på eftermiddagar/helger utan problem. Jobbar en kväll i veckan då lillan är med sin pappa och han gör ett utomordentligt jobb!

Jag kommer vara hemma mest då vi ekonomiskt sett faktiskt inte har råd att han är hemma en längre period. Ska vi sälja huset bara för att andra anser att pappan faktiskt också ska vara hemma lika mycket?

Om man inte kan skriva av sig sin frustration utan att i princip bli idiotförklarad för att man är med en man och i en familj som man älskar så hoppar jag faktiskt av nu.
För mig var mina inlägg gnäll i ren trötthet pga sömnbrist. Och ja, jag tar alla nätter för våran dotter vaknar bara när hon är hungrig och jag ammar. Varför ska jag då väcka min sambo som istället kan ta henne på dagarna och vara pigg då?

Låt folk göra som dom vill.
Kan med handen på hjärtat ärligt säga att vårat förhållande har blivit 100ggr bättre sen dottern föddes.

Jag har nog aldrig packat hans. Han brukar vilja göra det själv. Jag checkar ibland av om han har mediciner för det är verkligen inte roligt om han glömmer. Varken för mig eller honom. Däremot är det lite jobbigt att komma på middag med blöjbarn och inse att man glömde blöjorna hemma. Beroende på var middagen är och hur situationen ser ut under middagen blir det lite knivigt att komma till affär :p ofta finns några stycken i bilen men gör det inte så står man ju där.

Min är van med full service sedan uppväxten. Det är galet handikappande!

Jösses vad denna tråd tog en helt annan vändning.
Jag tror att många läste det jag skrev på tok för ordagrant och allvarligt då en del av det var lite överdrivet pga irritation och trötthet.

Min sambo är en fantastisk pappa som badar, myser och umgås med sin dotter på det bästa sättet han kan. Han tar blöjor när det behövs och jag åker iväg till stallet på eftermiddagar/helger utan problem. Jobbar en kväll i veckan då lillan är med sin pappa och han gör ett utomordentligt jobb!

Jag kommer vara hemma mest då vi ekonomiskt sett faktiskt inte har råd att han är hemma en längre period. Ska vi sälja huset bara för att andra anser att pappan faktiskt också ska vara hemma lika mycket?

Om man inte kan skriva av sig sin frustration utan att i princip bli idiotförklarad för att man är med en man och i en familj som man älskar så hoppar jag faktiskt av nu.
För mig var mina inlägg gnäll i ren trötthet pga sömnbrist. Och ja, jag tar alla nätter för våran dotter vaknar bara när hon är hungrig och jag ammar. Varför ska jag då väcka min sambo som istället kan ta henne på dagarna och vara pigg då?

Låt folk göra som dom vill.
Kan med handen på hjärtat ärligt säga att vårat förhållande har blivit 100ggr bättre sen dottern föddes.
Jag förstår att du känner dig påhoppad och att det här är ditt ställe där du kräker av dig- men du lever i en situation som fick många av oss att reagera. Läste ett annat inlägg tidigare som väckte alla mina varningsklockor, det handlade om att din sambo blev sur/arg när du inte ville ligga. Efter att jag fött barn dröjde det LÄNGE innan jag var intresserad av sex igen, hade min sambo pressat mig i det läget kan jag inte se att jag kunnat respektera honom och vårt förhållande igen.

Och ja jag tycker att man ska planera så pass mycket att man ekonomiskt kan bibehålla sin standard såsom boende och intressen, om det är viktigt för en, så båda föräldrarna kan vara hemma med sitt barn. Jag själv jobbade stenhårt för att få en bra SGI samt sparade ihop en stor buffert för att klara häst och övriga djur under min föräldraledighet. Jag känner ett ansvar inför min dotter och vill inte föra vidare en tradition av att mamma är hemma och fixar vardagen medan pappa står för den ekonomiska tryggheten.

Men @Lilleknodd du kan inte förvänta dig att du ska kunna "gnälla av dig" om något så gräsligt utan att folk reagerar! Jag förstår att du vill försvara din partner och försöka ta på dig skulden själv ("jag behövde bara gnälla"/"jag var trött") samt kompensera för hur dåligt han framstått ("han brukar faktiskt bada henne!") men ibland är det så att vad man klagar över visar vad man har för relation. Du har en relation med en man som utan vidare tycker att du ska sköta hela hemmet men som inte ens har vett nog att vara tacksam för det du gör. Som klagar över hur lätt du har det trots att du inte sover mycket. Som blir sur om du inte vill ligga med honom. Som tycker att du är dum i huvudet om du vill att han ska ta en blöja en lördagmorgon. Det spelar ingen roll hur du nu försöker släta över det där, vi som inte är i den typen av relation reagerar såklart för det framstår som otroligt hemskt.

Jag förstår dock att du är så pass van vid att leva med en man som beter sig sådär att det för dig inte är nåt märkligt. Och det tycker jag är väldigt ledsamt.

Diskussionen om jämställdhet är bra, ännu bättre att den fått en egen tråd.

Tänker inte skriva mer om min make här och vad han gör eller inte gör, jag har valt att leva med honom och jag står för mitt val.
Samtidigt måste man få ha nått ställe att ventilera, även om frustrationen mestadels beror på sömnbrist och brister i kommunikationen hemma. För egen del handlar det just mycket om att vi måste bli bättre på att prata med varandra och det får vi jobba på. Jag själv är bättre på att sura än prata, tyvärr, men jag jobbar på det.

Till något roligare så börjar R bli gladare på kvällarna:up: och vi har fått in en bra amningsrutin runt middagstid och hon kan roa sig själv på golvet lite längre stunder, så jag slipper äta kall mat nu som oftast:D
Snart ska vi packa ihop oss och åka in till gyn, ska göra cellprov (eller en uppföljning för på mitt senaste fanns det lättare cellförändringar). Hoppas hinna amma och byta på R innan vi ska in, så hon kan sova under tiden.

Men @Lilleknodd du kan inte förvänta dig att du ska kunna "gnälla av dig" om något så gräsligt utan att folk reagerar! Jag förstår att du vill försvara din partner och försöka ta på dig skulden själv ("jag behövde bara gnälla"/"jag var trött") samt kompensera för hur dåligt han framstått ("han brukar faktiskt bada henne!") men ibland är det så att vad man klagar över visar vad man har för relation. Du har en relation med en man som utan vidare tycker att du ska sköta hela hemmet men som inte ens har vett nog att vara tacksam för det du gör. Som klagar över hur lätt du har det trots att du inte sover mycket. Som blir sur om du inte vill ligga med honom. Som tycker att du är dum i huvudet om du vill att han ska ta en blöja en lördagmorgon. Det spelar ingen roll hur du nu försöker släta över det där, vi som inte är i den typen av relation reagerar såklart för det framstår som otroligt hemskt.

Jag förstår dock att du är så pass van vid att leva med en man som beter sig sådär att det för dig inte är nåt märkligt. Och det tycker jag är väldigt ledsamt.

Fast tror du inte hon vet vad för relation hon lever i? Känns som det spårade ur helt i den här tråden.
Jag vet vad jag lever i för relation. Min make är inte perfekt, inte för att han förväntar sig något av mig eller tycker jag är dum, för det är tvärtom. Men vi måste jobba på vår kommunikation och det faktum att han inte är van att behöva ta ansvar för nån annan än sig själv. Det är ingen ursäkt och jag pikar honom för detta och han försöker bättra sig, jag nöjer mig med det. Jag gör varje dag ett aktivt val att leva med honom.

Det är lite kluvet att svara i sådana här trådar tycker jag, just pga det du skriver. Risken finns att folk går på så att den som berättar slutar skriva och lider i det tysta i stället, vilket inte alls är bra.
Samtidigt tycker jag verkligen att det är bra att folk reagerar, det får liksom inte bli normalt att uppföra sig så, det måste liksom komma fram att det där ÄR inte okej.

Det är lätt att försvara sin sambo, jag är själv lojal som en hund så jag förstår dig - men andra som läser kanske sitter där med en sambo som är likadan och faktiskt kan tänka att shit, vad andra reagerar, det här ska jag verkligen inte behöva stå ut med.

men andra som läser kanske sitter där med en sambo som är likadan och faktiskt kan tänka att shit, vad andra reagerar, det här ska jag verkligen inte behöva stå ut med.
Exakt. Det handlar inte om en person, det handlar om så många som läser och tar till sig. Unga tjejer som läser som inte ska tro att det här är normalt eller okej. Kvinnor som sitter i samma sits som ska se att folk reagerar.

Exakt. Det handlar inte om en person, det handlar om så många som läser och tar till sig. Unga tjejer som läser som inte ska tro att det här är normalt eller okej. Kvinnor som sitter i samma sits som ska se att folk reagerar.

Jag håller med er, men jag tycker att det lätt går över till påhopp. Det är viktigt att andra som läser ser att alla inte tycker det är okej, men man måste också tänka på personen som skriver, det är också en människa.

Det är lite kluvet att svara i sådana här trådar tycker jag, just pga det du skriver. Risken finns att folk går på så att den som berättar slutar skriva och lider i det tysta i stället, vilket inte alls är bra.
Samtidigt tycker jag verkligen att det är bra att folk reagerar, det får liksom inte bli normalt att uppföra sig så, det måste liksom komma fram att det där ÄR inte okej.

Det är lätt att försvara sin sambo, jag är själv lojal som en hund så jag förstår dig - men andra som läser kanske sitter där med en sambo som är likadan och faktiskt kan tänka att shit, vad andra reagerar, det här ska jag verkligen inte behöva stå ut med.
Många som har beskrivit sina förhållanden i den där typen av ordalag, och sedan tagit tillbaka alltihop när andra reagerat på hur hemskt det låter har senare, efter separation, kommit tillbaka och skrivit att de/vi som reagerade hade rätt från början. Ibland även att reaktionerna hjälpt dem inse verkligheten.

För mig är det orimligt att låta beskrivningar av tammefan ren relationsmisär bara passera.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka