Sommarföräldrar 2016 del 3

Jag hade skrivit ett längre inlägg som svar på några av de nytillkomna inläggen, men jag kanske tar det i den andra tråden i stället.

Vi är nu hemma från stan, R skötte sig fint även om hon blev lite ledsen (hungrig) lagom tills det var min tur för cellprov. Hann inte amma innan utan bara byta blöja, så fick vackert ligga med benen uppe och hela härligheten i vädret medan jag med ena handen gungade R som låg i babyskyddet på golvet bredvid:p Det hjälpte iaf så hon gnällde mest och vi slapp illvrålet, ammade sen i bilen på parkeringen:up:

Har ni andra redan börjat med preventivmedel? Vad har ni? Om ni börjat med sexet igen vill säga. Vi har det inte, har inte lust eller ork till nått sånt:p Men jag hade tänkt sätta in en hormonspiral sen, har bara haft Cerazette innan, men avvaktar nog provsvaren från cellprovet idag...

Har ni andra redan börjat med preventivmedel? Vad har ni? Om ni börjat med sexet igen vill säga. Vi har det inte, har inte lust eller ork till nått sånt:p Men jag hade tänkt sätta in en hormonspiral sen, har bara haft Cerazette innan, men avvaktar nog provsvaren från cellprovet idag...
Satte in kopparspiral vid återbesöket hos bm, svårt att utvärdera än dock. Vill helst slippa extra hormoner, är nog med amningshormonerna :D

Jag har fått minipiller utskrivet.
Är lite skeptisk om jag vill börja med hormoner igen, jag funkar bra både med och utan men tog lång tid innan R blev till. 2 år med avbrutna samlag och 1.5 år helt oskyddat.
Vi gillar dock inte kondom och jag ska helst inte bli gravid inom 1 år efter kejsarsnitt. Samt vi vill landa i föräldrarollen.

Vi körde på avbrutet i 4 år innan första blev till samt i 7 mån mellan barnen så det verkar funka rätt bra. Tror vi fortsätter med det då jag inte klarar hormoner (läs bästa prev.medlet då sexlusten blev =noll) och tycker kopparspiral verkar läskigt :o:nailbiting:

Hör till hösttråden egentligen men funderar också på preventivmedel. Vill inte ha hormoner nu när jag känt på att vara utan hormoner i kroppen.. :o
Ska på efterkontroll den 11 och kommer föreslå kopparspiral. Tror dock man måste vänta 12 veckor innan man får sätta in. Vi vägrar kondom båda två så vi får se hur de går. :nailbiting: Ofta är man ju skyddad ändå med amningens hjälp.

Hör till hösttråden egentligen men funderar också på preventivmedel. Vill inte ha hormoner nu när jag känt på att vara utan hormoner i kroppen.. :o
Ska på efterkontroll den 11 och kommer föreslå kopparspiral. Tror dock man måste vänta 12 veckor innan man får sätta in. Vi vägrar kondom båda två så vi får se hur de går. :nailbiting: Ofta är man ju skyddad ändå med amningens hjälp.

Det är så olika det där med hormoner, tycker själv inte att jag märker så stor skillnad. Vill bara säga att det där sista sa barnmorskan vid samtalet efter förlossningen att det är en myt, så vågar inte gå på det även om jag helammar och hon äter ofta. Är inte så sugen på att få en nummer 2 just nu:p

Tror det var 10 v efter som jag satte in spiral.
Och lita för allt i världen inte på amningen!! Skiljer 13 månader på mig och min bror, pga att amning skulle va säkert. En bekant kommer ha två barn på samma år nu, för att ngn korkad bm sa att amning var säkert :meh:

Jag har fått Yaz (p-piller) utskrivet. Åt 3 tabletter sen fick jag världens ångestattack, var lite läskigt har inte haft så innan och vet inte heller om det beror på pillren men jag slutade äta dom iallafall. Läste även på fass eller janusinfo (kommer inte ihåg vilket) att de inte rekommenderas då man ammar så konstigt att jag fick dom utskrivna?

Använder iaf kondom nu så får vi se om jag vågar börja med pillren sen..Min bm sa också till mig att amning inte är ett säkert preventivmedel.

Imorgon är det dags för 3-månaders vaccin och jag är nervös att lillan ska tycka sprutorna är hemska och bli dålig efteråt :cry:

Har iallafall köpt Emla-plåster att sätta på innan och Alvedon om hon får feber efteråt. Sen är hon snorig nu också :( har kört med såna där koksaltpipetter i näsan för att rensa.

Ville bara flika in att det trodde min syster med, sen blev hon gravid med tvillingar :sneaky:

Jag har fått Yaz (p-piller) utskrivet. Åt 3 tabletter sen fick jag världens ångestattack, var lite läskigt har inte haft så innan och vet inte heller om det beror på pillren men jag slutade äta dom iallafall. Läste även på fass eller janusinfo (kommer inte ihåg vilket) att de inte rekommenderas då man ammar så konstigt att jag fick dom utskrivna?

Använder iaf kondom nu så får vi se om jag vågar börja med pillren sen..Min bm sa också till mig att amning inte är ett säkert preventivmedel.

Om du inte vill ha barn tätt skulle jag inte chansa på amningen som skydd ;)

Denna tråden ska handla om våra barn och en ny har gjorts i ämnet så var goda och ta er dit!!
Så du tycker alltså inte att föräldrarnas förhållningssätt till sina barn har med barnen att göra?
Det tycker i alla fall jag att det har i högsta grad.
Barn mår som sina familjer.

Tror det var 10 v efter som jag satte in spiral.
Och lita för allt i världen inte på amningen!! Skiljer 13 månader på mig och min bror, pga att amning skulle va säkert. En bekant kommer ha två barn på samma år nu, för att ngn korkad bm sa att amning var säkert :meh:

De är ju inte lång tid kvar då tills den kan sättas in. De max fyra gångerna tills dess får jag väl chansa då helt enkelt. :p med tanke på att de tog 9 månaders hårt arbete att få till henne så..

Det är så olika det där med hormoner, tycker själv inte att jag märker så stor skillnad. Vill bara säga att det där sista sa barnmorskan vid samtalet efter förlossningen att det är en myt, så vågar inte gå på det även om jag helammar och hon äter ofta. Är inte så sugen på att få en nummer 2 just nu:p

Jag tyckte jag mådde så mycket bättre när jag bytte från piller till ring men sen när jag slutade helt: WOW! Hade ju 9 månader innan gravidhormonerna började påverka och jag mådde så bra de månaderna.
Så vissa påverkas mer än andra helt enkelt.

Imorgon är det dags för 3-månaders vaccin och jag är nervös att lillan ska tycka sprutorna är hemska och bli dålig efteråt :cry:

Har iallafall köpt Emla-plåster att sätta på innan och Alvedon om hon får feber efteråt. Sen är hon snorig nu också :( har kört med såna där koksaltpipetter i näsan för att rensa.

Det är ju nästan en månad kvar tills det är Rs tur, men jag är också lite orolig för sprutorna eller kanske mest för hur hon kommer må efteråt:(
Hoppas att allt går bra imorgon och att snorigheten släpper snart:)

De är ju inte lång tid kvar då tills den kan sättas in. De max fyra gångerna tills dess får jag väl chansa då helt enkelt. :p med tanke på att de tog 9 månaders hårt arbete att få till henne så..

Jag hade inte vågat chansa, haha:nailbiting: står hellre över om det nu ändå inte handlar om så lång tid:p

Det kanske är lämpligt att fråga om moderator kan skicka över dessa i nya tråden om det nu är ok för inblandade
Man varför? Det är uppenbarligen - och långt ifrån första gången i någon av de är föräldra-årstidstrådarna - okontroversiellt att beskriva föräldrarelaterad förhållandemisär. Det är okontroversiellt att skriva om far- och morföräldrar, om p-medel och lite av varje som mer eller mindre tydligt berör föräldraskapet (hur nu p-medel gör det, det kan man ju fråga sig).

Men det är inte okej att reagera på förhållandemisären. Kan du förklara logiken för mig?

Man varför? Det är uppenbarligen - och långt ifrån första gången i någon av de är föräldra-årstidstrådarna - okontroversiellt att beskriva föräldrarelaterad förhållandemisär. Det är okontroversiellt att skriva om far- och morföräldrar, om p-medel och lite av varje som mer eller mindre tydligt berör föräldraskapet (hur nu p-medel gör det, det kan man ju fråga sig).

Men det är inte okej att reagera på förhållandemisären. Kan du förklara logiken för mig?
P-medel hör i min värld till då man varit på smällen i massa månader med fritt liggande, troligen försökt det innan med och sen ska börja med något igen och det faller sig lite naturligt att gå in i samma tråd.

Anledningen till att det inte är ok att reagera på misären kanske kan vara att det skapar dålig stämning (med rätta, misär ska ju såklart inte bara passera) men jag kan samtidigt se det tråkiga i att tråden landar i att kritisera partners. För de inblandade föräldrarna alltså. Det blir svårt att återgå till ämnet, dvs barnen. Man får tycka vad man vill om det men jag har förståelse för att folk blir griniga. Särskilt de som vill försvara sina partners. Vissa har kanske inte landat i "det här funkar inte!" på allvar och då vill man väl försvara sin partner. I vissa fall kanske gnället inte är helt genomtänkt och man kanske är orättvis online. Det om något borde ju bli jobbigt.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka