Jag har snarare tänkt att man ofta verkar skydda den här typen av trådar från varje form av kritiskt tänkande. (Jag har givetvis inte hängt med i alla, men några olika har jag läst i.) Min uppfattning är att i de fall som trådarna fungerar könsrollskonserverande, som den här, så är det väldigt viktigt att skydda just det draget i tråden. Just det vill man ha någon sorts "respekt" för att hålla på med ifred.P-medel hör i min värld till då man varit på smällen i massa månader med fritt liggande, troligen försökt det innan med och sen ska börja med något igen och det faller sig lite naturligt att gå in i samma tråd.
Anledningen till att det inte är ok att reagera på misären kanske kan vara att det skapar dålig stämning (med rätta, misär ska ju såklart inte bara passera) men jag kan samtidigt se det tråkiga i att tråden landar i att kritisera partners. För de inblandade föräldrarna alltså. Det blir svårt att återgå till ämnet, dvs barnen. Man får tycka vad man vill om det men jag har förståelse för att folk blir griniga. Särskilt de som vill försvara sina partners. Vissa har kanske inte landat i "det här funkar inte!" på allvar och då vill man väl försvara sin partner. I vissa fall kanske gnället inte är helt genomtänkt och man kanske är orättvis online. Det om något borde ju bli jobbigt.
Givetvis får man konservera könsroller så mycket man vill, men om man vill göra det helt utan reaktioner från andra, är ett öppet forum kanske inte bästa platsen för det.