Låter lite som min svärmor, farmor till bebis. Jag gillar henne jättemycket, verkligen. Men efter att bebis kom in i bilden har jag svårare för henne. Hon är ganska hårdhänt när hon ska klappa, och det ska petas på bebis hela tiden. Hon ska jämt hålla, och jag kör ju på friamning men farmor vill knappt lämna över henne fastän det är uppenbart att hon är hungrig. Hon ringer till min man ett gäng gånger varje dag för att höra hur det är med bebis, och när hon är här så säger hon saker till honom med lägre röst så jag inte ska höra. Stör mig som attan på det. Bara att hon "skämtsamt" säger att bebis borde följa med henne hem gör att jag har svårt att hålla tungan i styr, trots att jag vet att hon inte skulle göra ngt.
Det värsta är att hon är sjuksköterska på Astrid Lindgrens barnsjukhus, akuten och iom det så är hon extra nojjig ang bebis. Hon stressar och hetsar upp sig och för över det på oss med. Vid ett tillfälle tyckte hon att bebis blivit blå om läpparna och tog tag i henne. Jag låg och sov, min man höll i henne. Detta berättade vi sedan på sjukhuset (vi har hemsjukvård iom att hon kom 5 veckor för tidigt), de kollade syresättning, inga konstigheter. Sjuksyster där sa att farmor inte skulle ta jobbet med sig hem
Bland det jobbigaste tillfäller var när vi nästan precis kommit hem och jag skulle amma. Tyckte det var lite jobbigt att amma framför farmor och farfar så jag gick undan. Hon följde efter, efter en stund och när jag sitter och ammar så kommer hon fram och petar på henne och tycker att hon inte äter tillräckligt fort. Jag vill inte stressa bebis! Blev irri! Sen vid ett senare tillfälle (jag ammar och ger sedan ersättning för min mjölk räcker inte till) så kommenterade hon det att "stackars bebis som fick vara hungrig för att mammas mat inte räcker till". Då blev jag ledsen och sårad på riktigt. Amningen är ett jobbigt kapitel för mig.
Jag hoppas jag vågar sätta ner foten om hon går alldeles för långt, eller jag borde redan har gjort det. Bebis är min och min mans barn, inte farmors.
(och jag känner inte någon större lust att gå iväg på opera, min man köpte biljetter och föreställningen är när bebis är 3 mån gammal och farmor och farfar ska vara barnvakt... jag får bita mig i tungan och hålla ut de timmarna på operan även om jag tycker det är tidigt att lämna henne helt till dom, men biljetterna är redan köpta)