Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så hon sover själv i rummet tills ni går och lägger er? Var det hon som började med dessa rutiner eller har ni "infört dem" på nåt vis? Låter underbart!

Tjaa, vi ihop kanske? :D
Vi provade bara en dag att lägga henne i sängen och hon somnade som en stock på typ 2 sekunder, då satte vi oss och kollade på en serie i vardagsrummet. Sen har vi fortsatt på samma linje, för hon blev så lugn så fort hon hamnade i sängen. Tror hon sover bättre själv faktiskt, än i vår famn t ex. Vi har det lite jobbigt med värmen så det kanske är gott att ligga själv?. Värt att nämna kanske är att jag inte kunde amma, så hon äter när hon är vaken sas och somnar med nappen sen.

Det är väldigt gott att hon kan somna själv och sen bli sovande i egen säng hela natten (sängen står bredvid våran säng). Hon somnar för natten vid 21.30-22, sen går vi och lägger oss när vi känner för det och så brukar hon vilja äta vid 05 typ, sen somnar hon om igen.

M verkar trivas här på landet - igår hade hon en rekordsovning på 6 h! :eek: Tyvärr sov jag bara 3 h av dem då hon somnade så tidigt. Men ser fram emot att hon skaffar sig den vanan framöver! Vi har slutat med minifom och hon är mycket mindre ledsen ändå vilket är ljuvligt skönt.

Sen att det finns massor av andra vuxna som längtar efter att trösta, söva och byta blöja på, och som gärna går runt med henne i sele, det är ljuvligt! :love: Jag och hennes pappa har fått paddla, promenera, sova middag, ta ett glas vin på stranden i solnedgången, bada och basta tillsammans i lugn och ro istället för att gå i skift. Underbart och jag är lite nyförälskad i min fina man! :heart

Wow, underbart! :love:

Tjaa, vi ihop kanske? :D
Vi provade bara en dag att lägga henne i sängen och hon somnade som en stock på typ 2 sekunder, då satte vi oss och kollade på en serie i vardagsrummet. Sen har vi fortsatt på samma linje, för hon blev så lugn så fort hon hamnade i sängen. Tror hon sover bättre själv faktiskt, än i vår famn t ex. Vi har det lite jobbigt med värmen så det kanske är gott att ligga själv?. Värt att nämna kanske är att jag inte kunde amma, så hon äter när hon är vaken sas och somnar med nappen sen.

Det är väldigt gott att hon kan somna själv och sen bli sovande i egen säng hela natten (sängen står bredvid våran säng). Hon somnar för natten vid 21.30-22, sen går vi och lägger oss när vi känner för det och så brukar hon vilja äta vid 05 typ, sen somnar hon om igen.

Vilken lyx! Och skönt när det bara går automatiskt och både föräldrar och bebis är nöjd :)

1/8 idag. Så nu är det augusti... dags för resten av oss sommarföräldrar att klämma ut våra små med andra ord. Här är det lugnt, trycker nedåt en del och jag har lite ondare än vanligt. Men kanske är för att han fixerar sig? Skulle vara något nytt.

Grattis till er nya föräldrar och hejja på er som är kvar.
Här hemma så försöker vi hitta tillbaka till vardagslivet. Idag är första dagen sambon jobbar på 5 veckor.
Jag har valt att avvakta med min förlossningshistoria så den kommer senare. Håller själva på att bearbeta händelsen fortfarande.

Grattis till er nya föräldrar och hejja på er som är kvar.
Här hemma så försöker vi hitta tillbaka till vardagslivet. Idag är första dagen sambon jobbar på 5 veckor.
Jag har valt att avvakta med min förlossningshistoria så den kommer senare. Håller själva på att bearbeta händelsen fortfarande.

Jag har fått remiss till att få prata med psykolog ang min förlossning, tror det kan skönt för mig, att få bearbeta den med en utbildad person. Det var min bm som fixade det.

1/8 idag. Så nu är det augusti... dags för resten av oss sommarföräldrar att klämma ut våra små med andra ord. Här är det lugnt, trycker nedåt en del och jag har lite ondare än vanligt. Men kanske är för att han fixerar sig? Skulle vara något nytt.
Jag har haft en hel del tryck neråt och då är det bebis som sjunkit ner ännu mer.
Är numera ännu tröttare än förut, kan ligga i sängen en hel dag utan bekymmer :eek:
Sambon börjar längta som en dåre och har senaste veckan börjat prata med bebis och klia på magen mm. Så nu är nog dessutom han väldigt redo :love:

En vecka kvar till BF idag. Max tre veckor kvar alltså :)

Jag har fått remiss till att få prata med psykolog ang min förlossning, tror det kan skönt för mig, att få bearbeta den med en utbildad person. Det var min bm som fixade det.

Förlossningen ska tydligen ta kontakt med mig pga jag betygsatte upplevelsen så lågt (2 på 10-skala).
Annars så ska vi själva kontakta dom.
Jag ska även begära ut journalen från själva kejsarsnittet.

Grattis alla som har fått sina små :heart

Här har det varit ganska tuffa veckor på många sätt. Mycket besök av släkt och vänner, S har vänt på dygnet o är vaken i princip hela nätterna o man är konstant trött känns det som. Vi har oxå behövt planera minnesstund för tvillingen som dog i magen, något ingen hade sagt nåt om när han somnade in. Vet iofs inte vad vi hade tänkt att han skulle ta vägen annars, vi har nog bara inte tänkt på det så det blev att allt drogs upp igen. Och att försöka få tag på alla försäkringsbolag, fk, begravningsbyrå osv under semestertider är ju bara ett jobb i sig. Nåt positivt i allt det jobbiga är att gravid extra som vi hade gav en livförsäkring så vi kunde boka en resa hela familjen i vinter, känns som det blir en bra grej att komma iväg o ta hand om varandra med sol o bad. FK räknar det också som att vi har fått tvillingar så sambon fick 20 första dagar p sen får vi 330 dagar var istället för 240. Inte för att det ger oss vårt barn tillbaka men det ger oss mer med dom två vi har :love:

Förlåt, men inte kan det stämma att ni får behålla dagarna för den avlidna tvillingen? 30 föräldrardagar efter förlossningen har jag hört vid ett dödfött barn men inte behålla allihopa. Det låter helsnurrigt i min värld :confused:
Att ni får ut på livförsäkringen är ju självklart men föräldrardagarna?

@Matmissbrukaren det här hittade jag på Försäkringskassans hemsida:

"Detta gäller vid tvillingfödelse eller när ena tvillingen avlider efter vecka 22.
Det stämmer det du säger, att den andra föräldern har 30 dagar att ta ut, 20 dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse som ska tas ut inom 60 dagar från det man kom hem från sjukhuset och 10 dagar att ta ut för det barnet som avled som ska tas ut inom 30 dagar från det barnet avled.

När det gäller föräldrapenningen så har ni 660 dagar på det barn som födds, 480 dagar på sjukpenningnivå och 180 dagar på lägstanivå.

Hälsningar
Johan, handläggare på Försäkringskassan"

@Matmissbrukaren det här hittade jag på Försäkringskassans hemsida:

"Detta gäller vid tvillingfödelse eller när ena tvillingen avlider efter vecka 22.
Det stämmer det du säger, att den andra föräldern har 30 dagar att ta ut, 20 dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse som ska tas ut inom 60 dagar från det man kom hem från sjukhuset och 10 dagar att ta ut för det barnet som avled som ska tas ut inom 30 dagar från det barnet avled.

När det gäller föräldrapenningen så har ni 660 dagar på det barn som födds, 480 dagar på sjukpenningnivå och 180 dagar på lägstanivå.

Hälsningar
Johan, handläggare på Försäkringskassan"

Jag lyckades googla fram den texten själv precis, tack ändå :)

Jag känner att jag vill bara förtydliga att jag tyckte det var så konstigt att om man får tvillingar och den ena dör så får man 200 dagar mer hemma med den som föddes levande, och det kändes så grymt orättvist mot dom som gått en liknande graviditet med ett barn som dör och bara får vara hemma en månad (29 dagar var det väl). Där tycker jag systemet suger. Men nog om detta i tråden (ville mest säga att jag inte på något vis är anti dom 200 dagarna extra, men anti att det bara är 29 dagar för "enligsdödsfödsel").

Hur tänker, känner och resonerar ni kring napp?

Vi ammar helt fritt på Heddas signaler, hon får amma både när hon är hungrig och när hon har behov av närhet och bara ligga och snutta. Dock har hon ett enormt stort sugbehov på kvällarna, liksom hon äter inte utan vill bara ligga med bröstet i munnen från sju till midnatt typ. Vi sätter på en TV-serie och myser ned oss i soffan, men en del av mig har funderat på att testa napp. Förstår inte varför det får mig att känna mig som en sämre förälder som liksom önskar tid ifrån mitt barn.. Men jag vill bara kunna gå på toaletten eller lämna över henne till pappan även på kvällstid liksom. :p På dagarna duger pappa precis lika bra som jag så länge det inte handlar om hunger. Hon somnar fint i vagnen, man kan lägga ifrån sig henne och hon sover vidare osv. Men på kvällarna är hon ett tuttfreak. :o

Amningen känns befäst, det fungerar jättebra, hon tar bra grepp, äter bra och går bra upp i vikt. Hade ni testat introducera napp? Jag känner mig så enormt kluven till det verkligen.

Jag känner att jag vill bara förtydliga att jag tyckte det var så konstigt att om man får tvillingar och den ena dör så får man 200 dagar mer hemma med den som föddes levande, och det kändes så grymt orättvist mot dom som gått en liknande graviditet med ett barn som dör och bara får vara hemma en månad (29 dagar var det väl). Där tycker jag systemet suger. Men nog om detta i tråden (ville mest säga att jag inte på något vis är anti dom 200 dagarna extra, men anti att det bara är 29 dagar för "enligsdödsfödsel").

Jo det kan jag hålla med om, systemet har en del övrigt att önska på många sätt. Vi hade inte heller räknat med dom, min sambo ringde o skulle kolla en annan grej o då tog handläggaren upp det själv. Hur man än gör är det ju alltid nån som har nåt att säga. Jag ska tillbaka o jobba i sep o min sambo ska vara hemma ett år, det har gett ganska många kommentarer det oxå....

Vi ammar helt fritt på Heddas signaler, hon får amma både när hon är hungrig och när hon har behov av närhet och bara ligga och snutta. Dock har hon ett enormt stort sugbehov på kvällarna, liksom hon äter inte utan vill bara ligga med bröstet i munnen från sju till midnatt typ. Vi sätter på en TV-serie och myser ned oss i soffan, men en del av mig har funderat på att testa napp. Förstår inte varför det får mig att känna mig som en sämre förälder som liksom önskar tid ifrån mitt barn.. Men jag vill bara kunna gå på toaletten eller lämna över henne till pappan även på kvällstid liksom. :p På dagarna duger pappa precis lika bra som jag så länge det inte handlar om hunger. Hon somnar fint i vagnen, man kan lägga ifrån sig henne och hon sover vidare osv. Men på kvällarna är hon ett tuttfreak. :o

Amningen känns befäst, det fungerar jättebra, hon tar bra grepp, äter bra och går bra upp i vikt. Hade ni testat introducera napp? Jag känner mig så enormt kluven till det verkligen.
Vi kommer använda oss av napp så fort amningen är igång (om det fungerar) just för att jag inte fixar tanken att användas som en.
Bebis kommer få amma hur mkt hon vill men myssnuttandet (alltså snutt utan att hon äter) får nappen sköta. Dels för min egen personliga känsla, men även för att jag vill kunna lämna bebis till sin pappa för mys!

Jag körde med napp från dag två, just för att bebis har ett stort behov av att snutta, har inte varit ngt problem med amningen pga det. Är hon hungrig duger inte nappen, hon spottar ut eller vill inte ha alls.
Var orolig att det skulle störa amning, men hamnade hos en underbar sköterska på BB i hemmet som lugnade mig, så sen dess har vi kört napp :)

Jag hade introducerat napp utan att tveka. Vill hon ha just tutte kommer nappen ändå inte duga

Min kompis sa en grej som i alla fall jag tyckte var ganska smart, hellre napp som är "enklare" att sluta med än att barnet börjar suga på tummen som alltid kommer att finnas med (förhoppningsvis)!

Vi har också använt napp sen dag 2 då hon gärna suttar på fingrar, hand, arm ja i princip allt som hon kommer åt :D Hon är enormt suttig och nappen underlättar under bilfärd, när hon är hos pappa mm. Som dom andra säger så är hon hungrig så duger inte nappen utan då spottar hon ut den :p Har inte haft några som helst problem med ammningen pga nappen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka