Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev urakut här med då hans hjärtfrekvens sjönk drastiskt i väntan på att narkos skulle få tid.
Dom tvättade inte ens av min mage innan dom öppnade så jag får antibiotika intravenöst både spruta och dropp. Dessutom lyckas dom ge Rasmus ett skärsår över ena skuldran samt ett blåmärke på näsan.

Här jag en del stöttning.
Åh fy tusan vilken mardröm - men med ett lyckligt slut ändå! Så skönt att han är ute nu och mår bra. Håller tummarna för att du läker fint nu och slipper infektion!

Blev urakut här med då hans hjärtfrekvens sjönk drastiskt i väntan på att narkos skulle få tid.
Dom tvättade inte ens av min mage innan dom öppnade så jag får antibiotika intravenöst både spruta och dropp. Dessutom lyckas dom ge Rasmus ett skärsår över ena skuldran samt ett blåmärke på näsan.

Här jag en del stöttning.

Men fyyy. :heart Sån himla tur att det gick bra! Skönt att ni är på sjukhuset där ni kan vila tryggt.

Här är vår lilla Iris, 51cm lång och vägde 3610g :love:

Karlek_3.jpg

Vår förlossningsberättelse är inte så dramatisk.
Då jag gått över tiden med 15dagar så var vi på "möte" om igångsättning. Så vi åkte in till sjukhuset 8,30 för att ta CTG, allt va bra och jag var öppen ca 1cm. Då det var lite mycket på förlossningen just då så bestämdes det att vi skulle komma tillbaka på EM.
När vi kom tillbaka vid 15 så kopplade dom upp mig för att ta CTG igen, allt såg fortfarande bra ut och jag hade öppnat mig 0.5cm till. Dom sätter in en stav med prostaglandin bakom livmoderhalsen och jag förflyttas sedan upp till BB för att vänta på att allt ska komma igång. Får lite att äta och sen var det bara att vänta...
Vid 20 börjar sammandragningarna bli tätare och tätare, får gå in i duschen för att lindra lite. Sitter där ca 30min innan jag går tillbaka till rummet och ska testa gå runt lite för att få igång det mer. Men varje gång jag ska gå så kommer en ny värk så det var bara att sitta på stolen och vänta ut dom. Vattnet går runt 21.40 så då kollas jag upp på CTG igen innan jag förflyttas tillbaka ner till förlossningen. Värkarna kommer oftare och oftare och gör ondare och ondare. Testar lustgas men får bara panik av masken då det kändes som om jag inte fick tillräckligt med syre, så den la jag undan ganska snabbt. Gick in i duschen en liten stund till och när jag kommer ut så är värkarna ännu värre. Ber dom då sätta ryggbedövning. Dom kollar först hur öppen jag var och var då öppen 7cm. Lägger mig på sidan och de börjar tvätta ryggen. Mitt i allt bedövande börjar krystvärkarna O_o Att ligga på sidan ihopkurad som en boll med krystvärkar och INTE få krysta va inte lätt, men det gick :p När bedövningen började verka va det som att komma till himmelriket! Så skönt att kunna slappna av mellan värkarna och bara kunna koncentrera sig på det man skulle istället på hur jävla ont det gjorde! Dom kollade igen hur öppen jag var och var då fullt öppen så jag fick äntligen börja krysta. Kryste nog bara 4-5gg innan hon var ute :D När huvudet nästan var ute så sa BM till mig att ta en paus och jag kommer ihåg att jag tänkte "amen, ska hon verkligen sitta där" :angel: Men 23.52 tittade hon ut :love:

Känslan när hon kom upp på bröstet går inte att beskriva, jag var helt överväldigad och sambon bölade :D

Dom frågade mig innan vi började igångsättningen om jag visste att det kunde ta tid, jaja svarade jag då en kompis gjort samma sak för nån månad sedan och det hade väl tagit 7h innan hon kom igång. Men så sa dom till mig när allt var över att det va vissa som hade gått med staven i 2dygn O_o Jäkla tur dom inte sa det innan :grin:

13709931_10153609880417026_1949637614547264106_n.jpg

Nu har det gått drygt 1,5 dygn sen Rasmus tittadeut i världen.
Idag bestämde jag mig för att få på mig vanliga kläder och ta mig ut i matsalen och äta. Man känner sig som en ny människa! :D

Dock hade mitt infektionsvärde höjts vad jag förstod det som. Jag mår bra men värdet säger ju annat. Och jag får inte komma hem förrän det har sjunkit. :(

Mitt hb vet jag inte hur det låg idag. Det var 95 när jag kom in till bb men ett halvt dygn senare sjönk det till 80. Förlorade nästan 2 l blod vid snittet och dom vill avvakta med blodtransfusion. Jag som ogravid är van att ligga på 140 i hb.

Här är det lite jobbigt just nu, bebis är ledsen en hel del, ont i magen och sen övertrött. Vill bara att man bär och går runt med henne. Idag var hon ledsen till och från mellan 9 och 11, då kom sambon hem och hon tystnade så fort han gick med henne.
Känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar. I fredags stängde jag in mig på toaletten och grät. I lördags sov hon nästan hela dagen och jag var helt slut, satt med henne i soffan och grät under förmiddagen. Blev bättre när jag förklarade för sambon hur det känns.
Är livrädd för förlossningsdepression. Förstår inte hur andra föräldrar hinner något alls, håller jag inte i henne så är jag sen så trött att jag inte ens orkar fixa disken. Soffan är mitt hem.
Kommer bärsjal i veckan så jag hoppas det underlättar.
Bara gnäll, men det är skönt att få skriva av sig lite.

Tro mig, det lättar och blir bättre!
Min bebis (4,5 månader nu) var lika närhetstörstig när hon var nyfödd. Jag kunde bära i timmar och det gick inte att lägga ifrån sig henne alls, trodde att jag skulle bli knäpp.

Jag hann ingenting, men så är det faktiskt för jättemånga. De flesta bor i soffan i början, så släpp alla måsten och krav, hitta en bra serie, bunkrar upp med allt du behöver. Och du, det är okej att gråta, bryta ihop och gnälla.

Successivt så blev min lilla nöjdare i takt med att hon utvecklades och kunde uppskatta saker som mobiler och fina färger. Nu sover hon aldrig på mig längre, hon somnar i famnen (eller vagnen) och sedan kan man lägga ifrån sig henne.

Fungerar vagnen för er?

Juni
24/6 - Tink, andra barnet 27 år
28/6 - Anonymusen, första barnet, 35 år
29/6 Minusgraader, första barnet, 26år

Juli
5/7 - Maria123, första barnet, 30 år, Luleå
7/7 - Flutterdash, första barnet, 27år
12/7 - Reykur, första barnet, 28 år, Gävle
14/7 - vattenmelon, andra barnet, 28 år, utanför Göteborg.
18/7 - iloveyou, första barnet, 26 år
27/7 - Alindra2000, andra barnet, 32 år, Stockholm
29/7 - Carand, andra barnet pojke, 30 år Linköping
31/7 - Julisen, första barnet, 26 år, Lycksele

Augusti
1/8 lytesout95, första barnet, 39, Västernorrland
5/8 SaraMara, första barnet, 34, Göteborg
8/8 Lilleknodd, förstabarnet, 27 år Södermanland
9/8 Ferrari, tredje barnet, pojke, 25 år Göteborg
17/8 - bexx, första barnet, 22 år Göteborg

Födda bebisar:
Inverterad: Miranda född 15/6 BF 24/6
Emelie381: Molly född 17/6 BF 10/6
Nygravidtjej: pojke född 20/6 BF 5/7
Kecipeyniri: pojke född 21/6 BF 19/6
Ninsan: tjej född 25/6 BF 30/7
Bubble: tjej född 3/7 BF 27/6
MikaTela: Rasmus född 17/7 BF 28/6

Letat upp listan :p
Ni får flytta er själva! ;)

Juni

Juli

Augusti

Födda bebisar:
Minusgraader: Iris född 14/7 BF 29/6

Ni som ammar, hur var det för er i början? Känns som om mina nipples ska gå av just nu så ömma dom är :crazy: Använder ammningsnapp för att skona dom lite och smörjer med Purelan. Hade ni med det så och hur lång tid tog det ungefär innan dom blev mindre ömma?

13709931_10153609880417026_1949637614547264106_n.jpg

Nu har det gått drygt 1,5 dygn sen Rasmus tittadeut i världen.
Idag bestämde jag mig för att få på mig vanliga kläder och ta mig ut i matsalen och äta. Man känner sig som en ny människa! :D

Dock hade mitt infektionsvärde höjts vad jag förstod det som. Jag mår bra men värdet säger ju annat. Och jag får inte komma hem förrän det har sjunkit. :(

Mitt hb vet jag inte hur det låg idag. Det var 95 när jag kom in till bb men ett halvt dygn senare sjönk det till 80. Förlorade nästan 2 l blod vid snittet och dom vill avvakta med blodtransfusion. Jag som ogravid är van att ligga på 140 i hb.
Fin bild! Jag hoppas infektionsvärdet sänker sig snart, så ni får åka hem!!

Fin bild! Jag hoppas infektionsvärdet sänker sig snart, så ni får åka hem!!

Det hoppas jag med. Om det har sjunkit i morgon så kanske jag får sluta med intravenöst dropp och då närmar sig hemgången.

Nu är jag VÄLDIGT glad att jag valde betalförsäkring.
Så när jag hinner och orkar ska jag sätta mig och ringa dom och se hur jag ska göra för att få ersättning.

Ni som ammar, hur var det för er i början? Känns som om mina nipples ska gå av just nu så ömma dom är :crazy: Använder ammningsnapp för att skona dom lite och smörjer med Purelan. Hade ni med det så och hur lång tid tog det ungefär innan dom blev mindre ömma?

Ja, det gjorde galet ont i början! Efter nån vecka tyckte jag det började bli bättre. Har bebis ett bra tag? Rakt och med hela vårtan i munnen? Massor av purelan, och så lufta när du kan. Kolla också så det inte blir för stora sår. Lite blåsor däremot är tätt normalt.

Det hoppas jag med. Om det har sjunkit i morgon så kanske jag får sluta med intravenöst dropp och då närmar sig hemgången.

Så när jag hinner och orkar ska jag sätta mig och ringa dom och se hur jag ska göra för att få ersättning.

För snittet bör du få ersättning i vart fall. Sedan är det lite olika utöver beroende på bolag, jag ringde mitt bolag och hade pengarna på kontot efter 3 dygn :)

Hoppas du kryar på dig fort och att värdena stiger som de ska! :)

Jag valde med betalförsäkring och har fått ersättning för dagarna på Neo och kommer få ersättning för hemsjukvården också :)

Ja, det gjorde galet ont i början! Efter nån vecka tyckte jag det började bli bättre. Har bebis ett bra tag? Rakt och med hela vårtan i munnen? Massor av purelan, och så lufta när du kan. Kolla också så det inte blir för stora sår. Lite blåsor däremot är tätt normalt.

Ja jag tycker hon har ett bra tag runt hela bröstvårtan. Börjar bli lite bättre nu när mjölkproduktionen kommit igång lite mer också, är väl för att hon inte behöver suga så jättehårt längre för att det ska komma nåt :p Har haft lite sår på ena men dom är nästan helt borta, så är väl mer blåsor nu som gör så ont O_o Försöker lufta så mycket jag kan men är inte så lätt då jag läcker som ett såll :D

För snittet bör du få ersättning i vart fall. Sedan är det lite olika utöver beroende på bolag, jag ringde mitt bolag och hade pengarna på kontot efter 3 dygn :)

Hoppas du kryar på dig fort och att värdena stiger som de ska! :)

Ja för snittet har jag men sen ska man även få 200 kr/dygn när man blir inlagd pga förlossningskomplikationer. Jag ligger ju på vanliga bb men jag får inte lov att åka hem pga värdena och det måste man ju anse som inlagd pga komplikationer?!

Ja för snittet har jag men sen ska man även få 200 kr/dygn när man blir inlagd pga förlossningskomplikationer. Jag ligger ju på vanliga bb men jag får inte lov att åka hem pga värdena och det måste man ju anse som inlagd pga komplikationer?!

Jag fick inte heller åka hem pga smärta och komplikationer låg kvar 4 dagar. Men fick inte ut något för det, men det är absolut olika från bolag till bolag, vet folk som fått ut för det. Jag fick veta när jag ringde att det bara gällde om man var inlagd innan osv. Men sedan är var individs problem olika, så dina komplikationer kan absolut ge ersättning :)

Juni

Juli

Augusti

Födda bebisar:
Minusgraader: Iris född 14/7 BF 29/6
Reykur: Hedda född 16/7 BF 12/7

Nu inväntar vi bara att mitt infektionsvärde ska vända och sjunka.
Längtar hem rejält har varit här ibne på sjukhuset i snart 5 dygn från igångsättning.
Rasmus har gjort sitt PKU-test samt hörselkontrollen. Han har dessutom kommit igång med amningen ordentligt.
Jag är också och rör mig mer eller mindre obehindrat.
Så är bara att jag måste få lov att sluta med droppet intravenöst.

Nu vill jag hem och starta det nya livet där!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka