Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är en födelsepool?
Vilka grejer har man hemma när man planerar en förlossning hemma?

Badpool att föda i helt enkelt. Bra att tänka på att den helst ska ha fasta kanter, och vara ganska hög. Så man kan hänga med överarmarna på kanterna utan att den viker sig, och så man kan stå på knä och ändå ha en stor del av kroppen under vatten. Att man kan plocka ner den och tvätta/sanera alla delar är också en fördel :)

När det gäller kompresser, doppler, bedövningssalva, nål och tråd och annat som sjukvården vanligtvis erbjuder så står vår privata barnmorska för det. Poolen ingår också i priset med henne. Så det är avlämnat här, eftersom jag är nästa beräknad att föda av hennes kunder, och nästa som vill ha poolen. Den är ju självklart frivillig :)
Förutom det hon erbjuder så behöver vi ingenting, men har med eget tänka och på inrådan av henne valt att införskaffa pilatesboll och inkontinensskydd (för fostervatten, blod och annat).
Hon rekommenderade även sackosäck och en extra madrass att ha på golvet, men det har vi valt bort :)

Sen behöver vi ju ha hemma förlossningsbindor direkt. För övrigt är det väl ungefär samma som när man föder på sjukhus :)

Här blir Hedda en vecka gammal idag, och jag är så himla glad i vårt barn att det bara svämmar över av kärlek. :heart:love: Allt bara flyter på, hon är glad och nöjd, äter bra, går upp i vikt och sover bra. Hon har varit med till stallet flera gånger redan. :D

Så länge hon är mätt så är hon precis lika nöjd i pappas famn som i min famn, vilket känns underbart och som något vi verkligen ska jobba på att ha kvar. Hon sover mellan oss i sängen i ett babynest, nära oss båda.

Än så länge somnar hon rätt sent på kvällen/natten. Fram till 02 vill hon mest ligga och mysamma i flera timmar, så då har jag parkerat mig i soffan med en serie och låtit henne amma så mycket och länge hon vill. Sen när hon somnar för natten sover hon 4-5 timmar i sträck, vaknar och ammar lite, och sen sover hon till 10-11 på förmiddagen. :) Vi har fått till det här med liggammning vilket är sjukt smidigt, när hon vaknar till eller är orolig är det bara att peta dit bröstet och somna om. :D

Innan hon kom hade jag ju som ni kanske minns rätt mycket ångest över amningen, men det flyter på hur bra som helst. Och jag känner mig helt bekväm med att slänga fram brösten och mata henne vart vi än befinner oss. :D

Livet med Hedda är underbart. :love:

Vecka 36+1 idag. Bm i onsdags, allting är fortsatt perfekt. Är så otroligt tacksam att jag har en så lätt graviditet, även om det är påfrestande. Men kunde ha varit mycket värre :)
Besök nummer två och därmed sista hos denna barnmorskan, ordinarie slutar snart sin semester. Tog upp att ordinarie inte stödjer vår förlossningsplan, och avråder utan argument. Blev erbjudna att byta barnmorska för resten av graviditeten, så det funderar vi på här hemma nu.
Vet inte om jag har skrivit det här, men vi planerar hemförlossning :)
Födelsepoolen är på plats, och vi har allt annat hemma för förlossning och bebis. Har börjat med hallonbladste nu också :p

Dödsfall i familjen natten mellan söndag och måndag, min farfar som plötsligt gick bort. Känns extra sorgligt att han inte får träffa bebis :(
Förutom det och värmen som nästan tar död på mig flyter allt på fint här. Längtar efter att få ut det lilla knytet nu :love:

Hemförlossning gud var intressant. Blev sjukt nyfiken nu, hur funkar det i praktiken? Ja som förlossningsrädd skulle inte våga det, inte efter snittet nu senast. Men hur funkar det, kommer en bm hem till er?

Här blir Hedda en vecka gammal idag, och jag är så himla glad i vårt barn att det bara svämmar över av kärlek. :heart:love: Allt bara flyter på, hon är glad och nöjd, äter bra, går upp i vikt och sover bra. Hon har varit med till stallet flera gånger redan. :D

Så länge hon är mätt så är hon precis lika nöjd i pappas famn som i min famn, vilket känns underbart och som något vi verkligen ska jobba på att ha kvar. Hon sover mellan oss i sängen i ett babynest, nära oss båda.

Än så länge somnar hon rätt sent på kvällen/natten. Fram till 02 vill hon mest ligga och mysamma i flera timmar, så då har jag parkerat mig i soffan med en serie och låtit henne amma så mycket och länge hon vill. Sen när hon somnar för natten sover hon 4-5 timmar i sträck, vaknar och ammar lite, och sen sover hon till 10-11 på förmiddagen. :) Vi har fått till det här med liggammning vilket är sjukt smidigt, när hon vaknar till eller är orolig är det bara att peta dit bröstet och somna om. :D

Innan hon kom hade jag ju som ni kanske minns rätt mycket ångest över amningen, men det flyter på hur bra som helst. Och jag känner mig helt bekväm med att slänga fram brösten och mata henne vart vi än befinner oss. :D

Lykke är också vaken fram till 01 på natten, hon vill bara ligga vid bröstet hela kvällen. Men det är helt okej för mig, det är ju mysigt :) Sonden åker på måndag och då hoppas jag att vi kanske kan ha lite längre mellan matpassen på natten istället för tre timmar som det är nu :)

:love:

Hemförlossning gud var intressant. Blev sjukt nyfiken nu, hur funkar det i praktiken? Ja som förlossningsrädd skulle inte våga det, inte efter snittet nu senast. Men hur funkar det, kommer en bm hem till er?

@bexx Jag har samma nyfikna fråga som ovan :D
Loggade t om in för att kunna ställa frågan men någon hann före :cautious: :p

Ska svara så gott jag kan :) Missar jag något så är det bara att fråga mer, jag svarar gärna på frågor om det hela :)
Hur man lägger upp det varierar. Man kan ju ha flera barnmorskor och/eller doulor. Eller köra oassisterat. Vi har en barnmorska, och vårat avtal gäller från det att vi väljer att anställa henne (och hon accepterar oss, hennes krav är att man matchar och kan prata obehindrat/känner förtroende, och att att det är en förväntad normalförlossning).

Då ingår 2 besök innan förlossning, första där hon mer berättar om hur hon jobbar och där vi kommer fram till om vi ska jobba tillsammans. Andra där vi går igenom förlossningställningar, kollar på vad vi har för möjligheter hemma (kuddar, bänkskivor i lagom höjd att luta sig mot och liknande), vi får ställa våra frågor, vi kom överens om när i förloppet vi ska ringa henne, och allt möjligt där i mellan. Del två som ingår är att från första mötet så finns hon ständig tillgänglig för frågor över mejl/sms och telefon. Vi kan också boka in fler möten, men det ingår inte i priset utan vi får betala extra.

Sen två veckor innan beräknad förlossning tills dess att bebis är född så går hon på jour för oss. Då har hon ingen annan jour inbokad, utan finns tillgänglig för oss dygnet runt. När vi känner att det är dags så ringer vi henne, så kommer hon hem till oss och är med tills ett par timmar efter att bebis är ute, om det känns okej för oss att hon åker redan då. Annars stannar hon tills vi vill, så länge det inte är överdrivet länge för då kostar det extra. Tror att upp till runt sex timmar efter förlossningen är utan problem, men ingenting exakt avtalat. Allt beror ju på hur det utvecklas för just oss.

Efter att bebis är ute så kollar hon mig, och syr vid behov. allvarligare bristningar som kräver operation tar hon inte hand om, utan mindre, normala bristningar. Hon fixar med vägning och mätning och bebis, och hela hälsokontrollen som läkare gör på sjukhuset - ögonkollen. Håller koll på min blödning, hjälper till att komma igång med amning. Ger k-vitamin om man vill.
Sen kommer hon tillbaka på återbesök på tredje dygnet, då hon kollar både mig och bebis igen, svarar på frågor, går igenom förlossningen så man kan få hjälp med att bearbeta det vid behov, ger extra hjälp med amning vid behov, och tar pku-prov om man vill det. I och med det här besöket så tar hon med sig poolen och sina medicinväska, om hon inte tar med väskan redan efter förlossningen. Hon finns även tillgänglig för telefonrådgivning i två veckor efter förlossning.

Om det uppstår någon komplikation under förlossningen, om antingen jag eller bebis inte verkar må bra, om jag får allvarligare bristningar/mycket blödning, om bebis inte verkar må bra efter eller liknande så åker vi in till sjukhuset, och då följer hon med och agerar istället doula :)

Förlåt för mindre novell, det här med att sammanfatta var inte min grej :o:p

Ska svara så gott jag kan :) Missar jag något så är det bara att fråga mer, jag svarar gärna på frågor om det hela :)
Hur man lägger upp det varierar. Man kan ju ha flera barnmorskor och/eller doulor. Eller köra oassisterat. Vi har en barnmorska, och vårat avtal gäller från det att vi väljer att anställa henne (och hon accepterar oss, hennes krav är att man matchar och kan prata obehindrat/känner förtroende, och att att det är en förväntad normalförlossning).

Då ingår 2 besök innan förlossning, första där hon mer berättar om hur hon jobbar och där vi kommer fram till om vi ska jobba tillsammans. Andra där vi går igenom förlossningställningar, kollar på vad vi har för möjligheter hemma (kuddar, bänkskivor i lagom höjd att luta sig mot och liknande), vi får ställa våra frågor, vi kom överens om när i förloppet vi ska ringa henne, och allt möjligt där i mellan. Del två som ingår är att från första mötet så finns hon ständig tillgänglig för frågor över mejl/sms och telefon. Vi kan också boka in fler möten, men det ingår inte i priset utan vi får betala extra.

Sen två veckor innan beräknad förlossning tills dess att bebis är född så går hon på jour för oss. Då har hon ingen annan jour inbokad, utan finns tillgänglig för oss dygnet runt. När vi känner att det är dags så ringer vi henne, så kommer hon hem till oss och är med tills ett par timmar efter att bebis är ute, om det känns okej för oss att hon åker redan då. Annars stannar hon tills vi vill, så länge det inte är överdrivet länge för då kostar det extra. Tror att upp till runt sex timmar efter förlossningen är utan problem, men ingenting exakt avtalat. Allt beror ju på hur det utvecklas för just oss.

Efter att bebis är ute så kollar hon mig, och syr vid behov. allvarligare bristningar som kräver operation tar hon inte hand om, utan mindre, normala bristningar. Hon fixar med vägning och mätning och bebis, och hela hälsokontrollen som läkare gör på sjukhuset - ögonkollen. Håller koll på min blödning, hjälper till att komma igång med amning. Ger k-vitamin om man vill.
Sen kommer hon tillbaka på återbesök på tredje dygnet, då hon kollar både mig och bebis igen, svarar på frågor, går igenom förlossningen så man kan få hjälp med att bearbeta det vid behov, ger extra hjälp med amning vid behov, och tar pku-prov om man vill det. I och med det här besöket så tar hon med sig poolen och sina medicinväska, om hon inte tar med väskan redan efter förlossningen. Hon finns även tillgänglig för telefonrådgivning i två veckor efter förlossning.

Om det uppstår någon komplikation under förlossningen, om antingen jag eller bebis inte verkar må bra, om jag får allvarligare bristningar/mycket blödning, om bebis inte verkar må bra efter eller liknande så åker vi in till sjukhuset, och då följer hon med och agerar istället doula :)

Gud vad häftigt!
När är det dags? Haha, blev ännu mer nyfiken nu. Otroligt häftigt att våga en sådan sak, är det 1:a barnet? Hur har ni fått tag i det?

Har läst men inte orkat svara, nu äntligen börjar saker gå åt rätt håll här hemma!
Slutade med d-droppar i torsdags och jag har en helt ny bebis :D så nöjd med livet är hon (fast det är fem dagar sen bajs :nailbiting:) kan ligga själv och sova, sover mer sammanhållet och mycket mer intresserad av omgivningen :)
Önskar att dom kunde ta upp sånt på BVC så att jag sluppit ta reda på det själv att många får ont i magen av dom :down:
Så nu känner jag att jag är glad över att vara mamma igen, livet är underbart!

Gud vad häftigt!
När är det dags? Haha, blev ännu mer nyfiken nu. Otroligt häftigt att våga en sådan sak, är det 1:a barnet? Hur har ni fått tag i det?
Beräknad 17 augusti och det är första barnet :)
För vår del började det med att vi tog kontakt med en doula, som tipsade om den här barnmorskan som hon hade jobbat tillsammans med några förlossningar. Så kontaktade vi barnmorskan, hon kollade så vi uppfyllde hennes krav och sen sågs vi för att kolla så vi kände oss bekväma med varandra :)
För min del känns det inte som någonting läskigt. Är inte rädd för att föda, och ser det inte som att jag hör hemma på sjukhus för en sådan sak.
Känns värre för mig att vara på sjukhus och vara en på löpande bandet, där jag ändå knappt vill ha någonting av sjukhusvården. Skulle bara bli att vakta på barnmorskorna:p
Så otroligt skönt att man kan välja, så alla kan föda så som de vill. Tråkigt bara att för nästan alla i nästan hela Sverige så måste man betala barnmorska själv om man vill föda hemma :mad:

Det skulle jag absolut kunna tänka mig vid en ev ny förlossning, låter så häftigt! :D
Och skulle mer än gärna sluppit BB som jag upplevde som hemskt

För vår del började det med att vi tog kontakt med en doula, som tipsade om den här barnmorskan som hon hade jobbat tillsammans med några förlossningar. Så kontaktade vi barnmorskan, hon kollade så vi uppfyllde hennes krav och sen sågs vi för att kolla så vi kände oss bekväma med varandra :)
För min del känns det inte som någonting läskigt. Är inte rädd för att föda, och ser det inte som att jag hör hemma på sjukhus för en sådan sak.
Känns värre för mig att vara på sjukhus och vara en på löpande bandet, där jag ändå knappt vill ha någonting av sjukhusvården. Skulle bara bli att vakta på barnmorskorna:p
Så otroligt skönt att man kan välja, så alla kan föda så som de vill. Tråkigt bara att för nästan alla i nästan hela Sverige så måste man betala barnmorska själv om man vill föda hemma :mad:

Vad underbart att kunna föda hemma och tack för din långa text. Jag är beslutad att endast få kejsarsnitt, men tycker att det är ett intressant ämne. Speciellt med tanke på att man slipper sjukhus.
Men hur gör man om man går över eller får tidigare?

I Sthlm län så betalar vården för två barnmorskor om man väljer att föda hemma :)

Jag är ju en ganska van sjukhusmänniska (diabetes och celiaki) så jag ha ringa problem med sjukhusvistelse i sig, men valen är väldigt begränsade på sjukhus tyvärr. Nu är jag iof otroligt nöjd med bm under förlossningen och allt. Det enda jag minns av läkaren som satte Eda var att han var snygg (tror jag klämde ur mig något i stil med, du får gärna sticka mig fler gånger, där mitt i lustgas ruset :rofl:,).

Hur funkar det med eventuella bedövningar? Har hon så hon kan ge om det skulle behövas eller har du valt att stå helt utan? :)

Det skulle jag absolut kunna tänka mig vid en ev ny förlossning, låter så häftigt! :D
Och skulle mer än gärna sluppit BB som jag upplevde som hemskt

För mig är det bästa med det att jag får föda på mitt sätt, med guide om vad jag kan testa. Och att jag hela tiden är i mitt trygga hem, där jag trivs som bäst :)

Vad underbart att kunna föda hemma och tack för din långa text. Jag är beslutad att endast få kejsarsnitt, men tycker att det är ett intressant ämne. Speciellt med tanke på att man slipper sjukhus.
Men hur gör man om man går över eller får tidigare?

Två veckor innan är som sagt bm på jour. För oss innebär det den 3e augusti. Men frågade henne i måndags om vad vi gör om det skulle komma igång nu till exempel. Och svaret är att det beror på anledningen till att det kommer igång. Verkar det som att allt är bra så kör vi på redan nu. Är det såpass tidigt att bebis lär behöva vård däremot så hör vi ju hemma på sjukhus, men nu är jag såpass långt gången.
Bm är även på jour tills dess att bebis har kommit, även om jag går över. Om det blir aktuellt med igångsättning så följer hon med på det. Jag kommer tacka nej till igångsättning så länge bebis mår bra. Och mår bebis inte bra så hör vi ju också hemma på sjukhus. Men testar hinnsvepning och liknande först, och då kan vi fortfarande köra på hemma :)

I Sthlm län så betalar vården för två barnmorskor om man väljer att föda hemma :)

Precis. Är ett län till, men minns inte vilket. Är däremot massa krav, till exempel att man måste vara omföderska, första förlossningen måste ha varit helt komplikationsfri, bebis måste vara fixerad, givetvis förväntad normalförlossning och lite annat. Men hoppas verkligen att det sprider sig så fler får valmöjligheten! :love:

Jag är ju en ganska van sjukhusmänniska (diabetes och celiaki) så jag ha ringa problem med sjukhusvistelse i sig, men valen är väldigt begränsade på sjukhus tyvärr. Nu är jag iof otroligt nöjd med bm under förlossningen och allt. Det enda jag minns av läkaren som satte Eda var att han var snygg (tror jag klämde ur mig något i stil med, du får gärna sticka mig fler gånger, där mitt i lustgas ruset :rofl:,).

Hur funkar det med eventuella bedövningar? Har hon så hon kan ge om det skulle behövas eller har du valt att stå helt utan? :)

Och jag vantrivs på sjukhus :p Eller ja, i stort sett överallt som inte är hemma. En stund är okej, men behöver hemmet för avslappning :)

Inga medicinska bedövningar. Hon kan givetvis hjälpa med massage, andning, värme och kyla, men det är allt. Det enda som finns tillgängligt är bedövningssalva, och det är bara om jag behöver sys :)
Men att vara utan bedövning bestämde jag mig redan innan hemförlossning kom upp i tanken, så passar mig perfekt :) Men tror att det finns barnmorskor som kan erbjuda viss bedövning också. Är inte säker, men tror det :)

Jag tycker det är bra att du kan välja ditt eget sätt men som alltid i alternativa val blir det en kritik mot standardförfarandet som jag tycker är otroligt ensidigt.

Jag gillar inte sjukhus men BB är nåt helt annat och att döma ut det så hårt du gör tycker jag visar på bristande insikt om hur en förlossning går till.

Jag gillar inte sjukhus men BB är nåt helt annat och att döma ut det så hårt du gör tycker jag visar på bristande insikt om hur en förlossning går till.

Fast alla har vi olika åsikter och det behöver absolut inte visa på någon bristande insikt. Vad valet grunda sig på kan ju vara så mycket mer än vad man vill skriva ut på ett offentligt forum :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka