Ska svara så gott jag kan
Missar jag något så är det bara att fråga mer, jag svarar gärna på frågor om det hela
Hur man lägger upp det varierar. Man kan ju ha flera barnmorskor och/eller doulor. Eller köra oassisterat. Vi har en barnmorska, och vårat avtal gäller från det att vi väljer att anställa henne (och hon accepterar oss, hennes krav är att man matchar och kan prata obehindrat/känner förtroende, och att att det är en förväntad normalförlossning).
Då ingår 2 besök innan förlossning, första där hon mer berättar om hur hon jobbar och där vi kommer fram till om vi ska jobba tillsammans. Andra där vi går igenom förlossningställningar, kollar på vad vi har för möjligheter hemma (kuddar, bänkskivor i lagom höjd att luta sig mot och liknande), vi får ställa våra frågor, vi kom överens om när i förloppet vi ska ringa henne, och allt möjligt där i mellan. Del två som ingår är att från första mötet så finns hon ständig tillgänglig för frågor över mejl/sms och telefon. Vi kan också boka in fler möten, men det ingår inte i priset utan vi får betala extra.
Sen två veckor innan beräknad förlossning tills dess att bebis är född så går hon på jour för oss. Då har hon ingen annan jour inbokad, utan finns tillgänglig för oss dygnet runt. När vi känner att det är dags så ringer vi henne, så kommer hon hem till oss och är med tills ett par timmar efter att bebis är ute, om det känns okej för oss att hon åker redan då. Annars stannar hon tills vi vill, så länge det inte är överdrivet länge för då kostar det extra. Tror att upp till runt sex timmar efter förlossningen är utan problem, men ingenting exakt avtalat. Allt beror ju på hur det utvecklas för just oss.
Efter att bebis är ute så kollar hon mig, och syr vid behov. allvarligare bristningar som kräver operation tar hon inte hand om, utan mindre, normala bristningar. Hon fixar med vägning och mätning och bebis, och hela hälsokontrollen som läkare gör på sjukhuset - ögonkollen. Håller koll på min blödning, hjälper till att komma igång med amning. Ger k-vitamin om man vill.
Sen kommer hon tillbaka på återbesök på tredje dygnet, då hon kollar både mig och bebis igen, svarar på frågor, går igenom förlossningen så man kan få hjälp med att bearbeta det vid behov, ger extra hjälp med amning vid behov, och tar pku-prov om man vill det. I och med det här besöket så tar hon med sig poolen och sina medicinväska, om hon inte tar med väskan redan efter förlossningen. Hon finns även tillgänglig för telefonrådgivning i två veckor efter förlossning.
Om det uppstår någon komplikation under förlossningen, om antingen jag eller bebis inte verkar må bra, om jag får allvarligare bristningar/mycket blödning, om bebis inte verkar må bra efter eller liknande så åker vi in till sjukhuset, och då följer hon med och agerar istället doula
Förlåt för mindre novell, det här med att sammanfatta var inte min grej