Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver tips!
Vi har vänner som har ställt upp och hjälpt oss med våra FYRA hundar 3 kvällar och nätter utan att blinka.
Vi har hundgårdar som är godkända och ombonade där dom bor dagtid så det som egentligen behövdes lagligt var rastning, fodra och vattna dom.
Men då dom vet att vi bara har dom där när vi inte är hemma så valde dom att hämta hem alla 4 på kvällen och lämna dom när dom skulle iväg igen dagen efter. Dessutom har dom fått massa mys och långa härliga promenader.

Hundarna har alltså mitt i kaoset fått en skön semester vill jag påstå.

Nu vill jag verkligen visa min uppskattning ordentligt, vad hade ni gjort?

Jag behöver tips!
Vi har vänner som har ställt upp och hjälpt oss med våra FYRA hundar 3 kvällar och nätter utan att blinka.
Vi har hundgårdar som är godkända och ombonade där dom bor dagtid så det som egentligen behövdes lagligt var rastning, fodra och vattna dom.
Men då dom vet att vi bara har dom där när vi inte är hemma så valde dom att hämta hem alla 4 på kvällen och lämna dom när dom skulle iväg igen dagen efter. Dessutom har dom fått massa mys och långa härliga promenader.

En kompis till mig hämtade Isola när vi åkte in på förlossningen och hade henne tills dagen efter att vi kom hem från BB. Det blev bara totalt två dagar, men det hade lika gärna kunnat bli en vecka. Vännen fick ett litet presentkort på Ikea eftersom hon och karln höll på att renovera lägenheten. :)

Jag behöver tips!

Underbart med sådana vänner :love:
Har de något speciellt intresse? Behov av avkoppling?

Men typ en vin/whiskey/öl/choklad-provning är alltid populärt, en kväll med mat och bio, presentkort på intresset/behovet. Ikea, biltema, jula, Ullared, mio, polarn och pyret, ArkenZoo, Ica, systembolaget. mfl.
En måbra korg, ölkorv, ost, kex, vin, en trisslott, choklad, innehåll efter vad som passar dom.

En massage, floating, ansiktsbehandling

• Gilla
Reactions: Pls
Underbart med sådana vänner :love:
Har de något speciellt intresse? Behov av avkoppling?

Men typ en vin/whiskey/öl/choklad-provning är alltid populärt, en kväll med mat och bio, presentkort på intresset/behovet. Ikea, biltema, jula, Ullared, mio, polarn och pyret, ArkenZoo, Ica, systembolaget. mfl.
En måbra korg, ölkorv, ost, kex, vin, en trisslott, choklad, innehåll efter vad som passar dom.

En massage, floating, ansiktsbehandling

Tack för många vettiga tips!
Dom är relativt nyfunna vänner så man har ju lite dålig koll än vad som är dom!

@MikaTela Tycker YaHilweh har gett många bra förslag. Jag röstar för en sån där måbra-korg, anpassad efter mottagarna. Men känner du dom inte så jätteväl så fick du bra förslag på vad man kan stoppa i:up:

Knapp..
Idag har vi varit hos BM och knodden är helt fixerad och redo, och jag har äntligen lyckats höja mitt hb (kanske tack vare att jag ätit mina järnpiller som jag ska den senaste veckan:p). Allt var bra så nu är det bara att vänta. Hoppas dock hon stannar inne tills nästa vecka för vi ska vara hundvakt i helgen och får samtidigt besök av pappa och hans sambo, så vi har inte riktigt tid att föda barn förän på måndag, men då får det gärna sätta igång:cool::D

Fick frågan av BM (inte min ordinarie) om hur jag tänkte inför förlossningen och jag och sambon sa som vi sa sist att vi känner väl mest att det får bli som det blir eftersom vi inte vet vad vi kan förvänta oss eller kan planera särskilt mycket. Vi har därför inte heller förberett oss särskilt mycket mer än se till att väskan ligger i bilen. Visst har man funderat och tänkt kring smärtlindring mm, och jag försöker ställa in mig på att det kommer göra helvetes ont men då också tänka att kan andra så kan väl jag också:p Men hur tänker ni andra? Har ni förberett er på något särskilt sätt eller fått bra tips av er BM?:) Jag fick tipset nu att skaffa en pilatesboll och sitta bredbent och gunga lite på den en stund varje dag för att vidga(?) bäckenet (eller nått sånt), så vi åkte och införskaffade en sån direkt efter. Skulle tydligen vara bra att sitta på en sån när man ammar sen också. Man kan ju alltid testa:up: Så har ni andra fått några tips (av er BM eller egna erfarenheter), dela gärna med er!

@MikaTela Tycker YaHilweh har gett många bra förslag. Jag röstar för en sån där måbra-korg, anpassad efter mottagarna. Men känner du dom inte så jätteväl så fick du bra förslag på vad man kan stoppa i:up:

Knapp..
Idag har vi varit hos BM och knodden är helt fixerad och redo, och jag har äntligen lyckats höja mitt hb (kanske tack vare att jag ätit mina järnpiller som jag ska den senaste veckan:p). Allt var bra så nu är det bara att vänta. Hoppas dock hon stannar inne tills nästa vecka för vi ska vara hundvakt i helgen och får samtidigt besök av pappa och hans sambo, så vi har inte riktigt tid att föda barn förän på måndag, men då får det gärna sätta igång:cool::D

Fick frågan av BM (inte min ordinarie) om hur jag tänkte inför förlossningen och jag och sambon sa som vi sa sist att vi känner väl mest att det får bli som det blir eftersom vi inte vet vad vi kan förvänta oss eller kan planera särskilt mycket. Vi har därför inte heller förberett oss särskilt mycket mer än se till att väskan ligger i bilen. Visst har man funderat och tänkt kring smärtlindring mm, och jag försöker ställa in mig på att det kommer göra helvetes ont men då också tänka att kan andra så kan väl jag också:p Men hur tänker ni andra? Har ni förberett er på något särskilt sätt eller fått bra tips av er BM?:) Jag fick tipset nu att skaffa en pilatesboll och sitta bredbent och gunga lite på den en stund varje dag för att vidga(?) bäckenet (eller nått sånt), så vi åkte och införskaffade en sån direkt efter. Skulle tydligen vara bra att sitta på en sån när man ammar sen också. Man kan ju alltid testa:up: Så har ni andra fått några tips (av er BM eller egna erfarenheter), dela gärna med er!

Jag tyckte det var jättesvårt att förbereda sig och hade ingen aning om hur jag ville ha det egentligen så tyckte mest det var jobbigt och stressande att dom frågade hur jag hade tänkt osv, eftersom jag inte hade någon aning. Skrev inte heller något förlossningsbrev. Det jag gjorde var att träna andning och avslappning med en profylax dvd. Det tyckte jag hjälpte eftersom jag kom på mig själv flera gånger med att glömma andas och hålla andan när det gjorde ont. Då fokuserade jag istället på att andas rätt och det tyckte jag att jag hade nytta av iaf.

Här är vår lilla Iris, 51cm lång och vägde 3610g :love:

Karlek_3.jpg

Vår förlossningsberättelse är inte så dramatisk.
Då jag gått över tiden med 15dagar så var vi på "möte" om igångsättning. Så vi åkte in till sjukhuset 8,30 för att ta CTG, allt va bra och jag var öppen ca 1cm. Då det var lite mycket på förlossningen just då så bestämdes det att vi skulle komma tillbaka på EM.
När vi kom tillbaka vid 15 så kopplade dom upp mig för att ta CTG igen, allt såg fortfarande bra ut och jag hade öppnat mig 0.5cm till. Dom sätter in en stav med prostaglandin bakom livmoderhalsen och jag förflyttas sedan upp till BB för att vänta på att allt ska komma igång. Får lite att äta och sen var det bara att vänta...
Vid 20 börjar sammandragningarna bli tätare och tätare, får gå in i duschen för att lindra lite. Sitter där ca 30min innan jag går tillbaka till rummet och ska testa gå runt lite för att få igång det mer. Men varje gång jag ska gå så kommer en ny värk så det var bara att sitta på stolen och vänta ut dom. Vattnet går runt 21.40 så då kollas jag upp på CTG igen innan jag förflyttas tillbaka ner till förlossningen. Värkarna kommer oftare och oftare och gör ondare och ondare. Testar lustgas men får bara panik av masken då det kändes som om jag inte fick tillräckligt med syre, så den la jag undan ganska snabbt. Gick in i duschen en liten stund till och när jag kommer ut så är värkarna ännu värre. Ber dom då sätta ryggbedövning. Dom kollar först hur öppen jag var och var då öppen 7cm. Lägger mig på sidan och de börjar tvätta ryggen. Mitt i allt bedövande börjar krystvärkarna O_o Att ligga på sidan ihopkurad som en boll med krystvärkar och INTE få krysta va inte lätt, men det gick :p När bedövningen började verka va det som att komma till himmelriket! Så skönt att kunna slappna av mellan värkarna och bara kunna koncentrera sig på det man skulle istället på hur jävla ont det gjorde! Dom kollade igen hur öppen jag var och var då fullt öppen så jag fick äntligen börja krysta. Kryste nog bara 4-5gg innan hon var ute :D När huvudet nästan var ute så sa BM till mig att ta en paus och jag kommer ihåg att jag tänkte "amen, ska hon verkligen sitta där" :angel: Men 23.52 tittade hon ut :love:

Känslan när hon kom upp på bröstet går inte att beskriva, jag var helt överväldigad och sambon bölade :D

Dom frågade mig innan vi började igångsättningen om jag visste att det kunde ta tid, jaja svarade jag då en kompis gjort samma sak för nån månad sedan och det hade väl tagit 7h innan hon kom igång. Men så sa dom till mig när allt var över att det va vissa som hade gått med staven i 2dygn O_o Jäkla tur dom inte sa det innan :grin:

Vilken sötnos och grattis! :love:

20 dagar kvar till bf. Nu känns det som om jag alltid kommer vara gravid. Träffade kusinens lilla knodd igår (3 veckor), jag höll mig på avstånd. Inte alls sugen på bebismys just nu. Min store pojk däremot ville inte släppa sin syssling. Han vart extremt sugen på att träffa sin lillebror nu efter det.

Lite lätt ångest inför förlossningen nu lustigt nog, jag vet inte varför. Jag har ju genomlidit det tidigare och vet att min kropp är bra på att föda barn.

Här vet jag inte om det var någon form av förvärkar igårkväll eller vad det var. Fick riktigt ont i ryggen, bara vänster sida och inte så långt ner. Smärtan kom som i stötar men avtog vid 2-tiden. Hade liknande för någon dag sen också, men inte lika kraftig smärta och mer konstant och tänkte då att det var någon form av sträckning i nån muskel.. Googlade inatt och tydligen kan det vara tecken på att förlossning närmar sig. Någon annan som känner igen detta?:confused:
Var lite orolig inatt att nått skulle va fel men knodden rör på sig och allt såg ju bra ut hos BM tidigare under dagen igår.

Jag får som mensvärk tillochfrån på dagar och kvällar.
Senaste 2v har jag dock börjat ha riktigt ont i högersidan, mellan revbenen och höftbenet liksom. Känns inte riktigt normalt då det är såpass långt ut till höger så det inte är bebisen som trycker där.

Får se vad bm säger imorgon ..

Här vet jag inte om det var någon form av förvärkar igårkväll eller vad det var. Fick riktigt ont i ryggen, bara vänster sida och inte så långt ner. Smärtan kom som i stötar men avtog vid 2-tiden. Hade liknande för någon dag sen också, men inte lika kraftig smärta och mer konstant och tänkte då att det var någon form av sträckning i nån muskel.. Googlade inatt och tydligen kan det vara tecken på att förlossning närmar sig. Någon annan som känner igen detta?:confused:
Var lite orolig inatt att nått skulle va fel men knodden rör på sig och allt såg ju bra ut hos BM tidigare under dagen igår.

Jag hade förvärkar som kändes i ryggen 2 dygn innan det var dags. Först trodde jag att jag sovit konstigt och det var därför jag hade ont i ryggen men sen när smärtan började komma i intervaller förstod jag att det var förvärkar. Min smärta satt visserligen ganska långt ner i ryggen men det kanske kan vara olika. Så inte omöjligt att det är ett tecken på att det börjar närma sig :):up:

Jag hade förvärkar som kändes i ryggen 2 dygn innan det var dags. Först trodde jag att jag sovit konstigt och det var därför jag hade ont i ryggen men sen när smärtan började komma i intervaller förstod jag att det var förvärkar. Min smärta satt visserligen ganska långt ner i ryggen men det kanske kan vara olika. Så inte omöjligt att det är ett tecken på att det börjar närma sig :):up:

Okej! Ja, när smärtan kommer så i intervaller så känns det inte rimligt att det är träningsvärk eller liknande som man först trodde:p
Hoppas dock hon håller sig inne ett par dagar till, ska som sagt vara hundvakt i helgen och så får vi besök av pappa (som bor 100+ mil bort och som vi träffar ett par gånger per år bara). Iofs så kan ju pappa va hundvakt och han får väl skylla sig själv som planerar in en semester upp hit nu, han vet ju om att knodden är förväntad att komma typ när som:cool::D

Apropå värkar. Med första utgick det från ryggen. Andra från typ blygdbenet. Just intervaller är väl det mest som kännetecknar det.

Jag har så mycket förvärkar att jag oroar mig för att missa de riktiga. Hade en sjukt hög smärttröskel med nummer två och kom in fullt öppen till förlossningen. Övertygad om att det kanske var förvärkar.

Det märks ju att förvärkarna gett effekt. Grabben har sjunkit ytterligare och sf måttet är oförändrat. Min barnmorska tyckte mina ben var extremt svullna. Jag tycker det är som det brukar vara såhär i slutet.

Tappat nästan 2 kg på en vecka däremot. Trots ökning av vätska. Så hon bad mig lämna nya prover för sköldkörteln utifall om att. Även om jag vet att mina värden är bra. Jag har ju varit lite jojo denna graviditeten viktmässigt i överlag.

;)

Hoppas det går bra för er alla i värmen. Både för er som får bebismys och för dom som ännu väntar.

Var hos bm idag.

SF måttet sjönk ju till förra besöket för 2v sedan, och till idag var det oförändrat så ny mätning inbokad om en vecka.
Från att ha legat strax över översta strecket kurvan till att hamna mitt på mittlinjen :rofl:
Om det är oförändrat nästa vecka blir det ett TUL.

Vecka 36+1 idag. Bm i onsdags, allting är fortsatt perfekt. Är så otroligt tacksam att jag har en så lätt graviditet, även om det är påfrestande. Men kunde ha varit mycket värre :)
Besök nummer två och därmed sista hos denna barnmorskan, ordinarie slutar snart sin semester. Tog upp att ordinarie inte stödjer vår förlossningsplan, och avråder utan argument. Blev erbjudna att byta barnmorska för resten av graviditeten, så det funderar vi på här hemma nu.
Vet inte om jag har skrivit det här, men vi planerar hemförlossning :)
Födelsepoolen är på plats, och vi har allt annat hemma för förlossning och bebis. Har börjat med hallonbladste nu också :p

Dödsfall i familjen natten mellan söndag och måndag, min farfar som plötsligt gick bort. Känns extra sorgligt att han inte får träffa bebis :(
Förutom det och värmen som nästan tar död på mig flyter allt på fint här. Längtar efter att få ut det lilla knytet nu :love:

Vecka 36+1 idag. Bm i onsdags, allting är fortsatt perfekt. Är så otroligt tacksam att jag har en så lätt graviditet, även om det är påfrestande. Men kunde ha varit mycket värre :)
Besök nummer två och därmed sista hos denna barnmorskan, ordinarie slutar snart sin semester. Tog upp att ordinarie inte stödjer vår förlossningsplan, och avråder utan argument. Blev erbjudna att byta barnmorska för resten av graviditeten, så det funderar vi på här hemma nu.
Vet inte om jag har skrivit det här, men vi planerar hemförlossning :)
Födelsepoolen är på plats, och vi har allt annat hemma för förlossning och bebis. Har börjat med hallonbladste nu också :p

Dödsfall i familjen natten mellan söndag och måndag, min farfar som plötsligt gick bort. Känns extra sorgligt att han inte får träffa bebis :(
Förutom det och värmen som nästan tar död på mig flyter allt på fint här. Längtar efter att få ut det lilla knytet nu :love:

Beklagar din farfar.

Vad är en födelsepool?
Vilka grejer har man hemma när man planerar en förlossning hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka