Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
För er som är intresserade av förlossningsberättelser kommer ett referat av gårdagen här. Vår lilla tös Hedda sover så gott hos sin pappa just nu så. :love:

På förmiddagen började jag känna lite molande som mensvärk i ländryggen. Inte särskilt kraftigt eller så, men en molande känsla.

Vid 15-tiden började jag klocka vad jag då trodde var oregelbundna typ förvärkar. Helt uthärdliga, men fick stanna upp och andas några sekunder när de kom. Ringde till förlossningen för att rådfråga lite. De sa att jag kunde ta två Alvedon om jag behövde, eller ett varmt bad eller så. Och att jag skulle höra av mig när de blev regelbundna omkring var tredje minut, eller om vattnet gick. Vi bestämde oss då för att åka till furuvik och siktade på spelningen med Lars Winnerbäck kl 20.00.

Under eftermiddagen tyckte jag att det ökade en del i styrka, det var fortfarande helt klart uthärdligt, fick stanna, blunda och andas lite när de kom. Tog två Alvedon och fortsatte promenera runt på Furuvik. Upplevde att det gjorde mindre ont när jag kunde röra på mig, gå och stå upp.
Vid 19 fick jag luta huvudet mot sambons axel och blunda när värkarna kom. Jag trodde fortfarande detta var typ förvärkar, latensfas eller tidigt i öppningsskedet så jag tyckte det kändes bra att liksom vänta ut det lite. Tyckte dock det började kännas jobbigt att hantera det bland 13000 andra människor, så vi bestämde oss för att åka hem.
I bilen kom värkarna plötsligt väldigt tätt, med två minuters mellanrum. Ringde till förlossningen som tyckte vi kunde komma in för en koll.

Jag sa till sambon att jag trodde vi skulle bli hemskickade igen för man kunde ju faktiskt gå med förvärkar såhär (Som jag fortfarande trodde det var..) i flera dygn..

19.30 var vi inne på förlossningen, fick ett undersökningsrum och de satte ctg för att ta en kurva. Efter två värkar där ringde jag på klockan, det gjorde så fruktansvärt ont helt plötsligt när jag inte kunde stå upp och ta värkarna längre. Barnmorskan sa typ "Ja tyvärr så måste du ligga ned när vi tar kurvan, men jag kan känna efter hur öppen du är.."
Sen kom det ett "Hoppsan, du är 10 cm öppen. Det du känner som gör så ont är nog krystvärkar, vi ska visst föda barn nu" Med hjälp av ett gåbord och sambon fick jag förflytta mig till en förlossningssal, ta av mig kläderna och på med en sån där stor vit skjorta. Fick lite snabba instruktioner i hur jag kunde använda lustgasen, de satte en skalpelektrod på bebisens huvud och på så sätt gick vattnet också.
Jag fick ligga på sida med ett ben i en sån där hållare. Blev tillsagd att _inte_ krysta. Nu gjorde värkarna ONT. Jag klarade inte riktigt av att andas i masken som jag skulle utan mest flämtade och skrek. Det var en så överväldigande känsla, en okontrollerbar urkraft liksom. Bebisens hjärtljud gick ned något i nästa värk så jag fick placera mig i gynställning istället, fick instruktioner att placera hakan i bröstet och händerna runt mina lår, och att i nästa värk ta ett djupt andetag och krysta utan att släppa ut luften. Det tog två oerhört starka krystvärkar sedan fick jag upp henne på mitt bröst. Sekunden hon var ute upphörde smärtan och både jag och sambon grät en skvätt av både lycka och lättnad.

På grund av att hon kom med sådan kraft och fart så fick jag sy ganska mycket, men inga allvarligare bristningar.

Att föda barn var en helt otroligt häftig upplevelse, jag gör det gladeligen igen. :love:

Wow, låter som en riktig drömförlossning! Förutom kanske att det gick så fort så det orsakade stygn då, men man kan ju inte få allt ;). Hoppas på en liknande förlossning för min del denna gången :D

Stort grattis till er!

Låt mig presentera Rasmus som föddes genom akutsnitt igår kväll.

13781967_10153607315902026_4578113583626952076_n.jpg

Han var bara 51 cm lång och vägde 4130 gr.
Förlossningsberättelse kommer så fort jag orkar.
Grattis!!!:love:

Låt mig presentera Rasmus som föddes genom akutsnitt igår kväll.

13781967_10153607315902026_4578113583626952076_n.jpg

Han var bara 51 cm lång och vägde 4130 gr.
Förlossningsberättelse kommer så fort jag orkar.

Vila dig ordentligt! Jag fick oxå ett akutsnitt och hade stora problem med att ta mig upp för trappor och sådant, så stressa inte med att åka hem innan du verkligen är redo. Jag känner fortfarande av snottet när jag hostar, nu över 7 månader senare.

Och grattis så klart.

Vila dig ordentligt! Jag fick oxå ett akutsnitt och hade stora problem med att ta mig upp för trappor och sådant, så stressa inte med att åka hem innan du verkligen är redo. Jag känner fortfarande av snottet när jag hostar, nu över 7 månader senare.

Och grattis så klart.

Ja jag tar en bit i taget går dock rätt så bra. Men värsta var när man kom tillbaks och behövde hosta upp slemmet man får i halsen efter op.
Dock testar jag det mesta här där jag har personal och hjälp runt mig.

Ja jag tar en bit i taget går dock rätt så bra. Men värsta var när man kom tillbaks och behövde hosta upp slemmet man får i halsen efter op.
Dock testar jag det mesta här där jag har personal och hjälp runt mig.

Toppen. Jag hade inte så mkt hjälp och stöd för den biten på BB. Fick mest smärtstillande när jag hade ont. Men vilken enorm känsla när man får hålla bebis.

Hmm. Jag fick iof ett urakut snitt, så sambon blev utkastad ut ur rummet då de fick söva mig för att bedövningen inte tog.

Här är det lite jobbigt just nu, bebis är ledsen en hel del, ont i magen och sen övertrött. Vill bara att man bär och går runt med henne. Idag var hon ledsen till och från mellan 9 och 11, då kom sambon hem och hon tystnade så fort han gick med henne.
Känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar. I fredags stängde jag in mig på toaletten och grät. I lördags sov hon nästan hela dagen och jag var helt slut, satt med henne i soffan och grät under förmiddagen. Blev bättre när jag förklarade för sambon hur det känns.
Är livrädd för förlossningsdepression. Förstår inte hur andra föräldrar hinner något alls, håller jag inte i henne så är jag sen så trött att jag inte ens orkar fixa disken. Soffan är mitt hem.
Kommer bärsjal i veckan så jag hoppas det underlättar.
Bara gnäll, men det är skönt att få skriva av sig lite.

Här är det lite jobbigt just nu, bebis är ledsen en hel del, ont i magen och sen övertrött. Vill bara att man bär och går runt med henne. Idag var hon ledsen till och från mellan 9 och 11, då kom sambon hem och hon tystnade så fort han gick med henne.
Känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar. I fredags stängde jag in mig på toaletten och grät. I lördags sov hon nästan hela dagen och jag var helt slut, satt med henne i soffan och grät under förmiddagen. Blev bättre när jag förklarade för sambon hur det känns.
Är livrädd för förlossningsdepression. Förstår inte hur andra föräldrar hinner något alls, håller jag inte i henne så är jag sen så trött att jag inte ens orkar fixa disken. Soffan är mitt hem.

Så jobbigt för dig att känna så. Vår lilla har varit nöjd hittills med att ligga i sitt nest bredvid när vi äter osv, men nu sista dagarna har det bara funkat att bäras omkring på o ligga på bröstet om natten för att sova. Jag får inte heller någonting gjort men försöker tänka på att det kommer ju inte vara såhär för alltid ☺ nu trivs våran i bärselen tack o lov så man har två händer fria ibland. Sen kan det ju vara kul att gå o kissa själv någon gång under dagen kanske :p funkar det inte om din sambo tar bebis ett tag så får du komma ut på en promenad, duscha eller nåt annat alldeles själv? Jag har börjat mina dagar med att ta en promenad med våra hundar, har gjort massor för humöret! O om det inte känns bättre så be om hjälp, depressioner är inte roligt att ha

Du är inte ensam, jag kan säga att jag hinner inte speciellt mycket heller, har knappt hunnit diska, städa eller laga mat på de 2 veckorna sen hon kom. Man blir verkligen bunden när bebisen vill vara med en hela tiden! Men det är okej att inte hinna/orka diska och sådant (och jag hatar egentligen att ha det stökigt hemma speciellt när man får besök men just nu struntar jag i det).
Jag har iaf beställt en sele som jag hoppas hon kommer gilla, hoppas bärsjalen fungerar för er. Be din sambo ta henne ibland så du kan gå ut en stund själv och ta en promenad eller nåt? Jag tycker det gör stor skillnad att bara få gå ut eller göra nåt själv en liten stund typ sitta vid datorn ifred. Om hon har ont i magen och är ledsen, provat minifom-droppar?

Här är det också jobbigt! Vårt lättsamma barn är borta! Bebis bor på mig eller partner och gnäller och är ledsen mest hela tiden känns det som. Vi bär, bär och bär, matar med minifom och tänker att det går över! Men det är sjukt viktigt att speciellt den som matar får avlastning. Bebis går på långpromenad med pappa i vagn eller sele minst en gång per dag så jag får andas och vara en stund för mig själv. Mat och fisk fixar partner.

Prata med din partner om att få mer egentid? Det behövs för att inte bli knäpp!

Toppen. Jag hade inte så mkt hjälp och stöd för den biten på BB. Fick mest smärtstillande när jag hade ont. Men vilken enorm känsla när man får hålla bebis.

Hmm. Jag fick iof ett urakut snitt, så sambon blev utkastad ut ur rummet då de fick söva mig för att bedövningen inte tog.

Blev urakut här med då hans hjärtfrekvens sjönk drastiskt i väntan på att narkos skulle få tid.
Dom tvättade inte ens av min mage innan dom öppnade så jag får antibiotika intravenöst både spruta och dropp. Dessutom lyckas dom ge Rasmus ett skärsår över ena skuldran samt ett blåmärke på näsan.

Här jag en del stöttning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka