Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis till alla här som har fått och välkommen Sona!

Själv har jag precis fått igångsättning påbörjad.
Är förvånad för jag var helt inställd att det skulle ske först på söndag då dom sa så i onsdags.
Allting ser bra ut men dagens förlossningsläkare valde igångsättning redan nu iaf.
Skönt men som sagt så var jag inte beredd på det! :p

Åh så spännande! Då är snart bebis här!

Ni som fått bebisar, helammar ni eller kör ni med flaska också eller helt?

Lykke har ffr sond och jag ammar och pumpar, men jag tror inte mina boobs helt kan ersätta all extra sondmatning hon får. Det är magkänslan jag har, och jag ska ta upp det med hemsjukvården på måndag. Ett alternativ för mig är att delamma och köra flaska också. Som det känns nu så känner jag mig bara otillräcklig och stressad. Amning, pumpning och sond. Det är var dagarna går ut på nu, var tredje timme, dygnet runt.

Det beror väl lite på hur du känner angående amningen. Om du verkligen vill att den ska funka så kan det vara bra att vara försiktig med flaska och ersättning, dels för att bebis blir mer mätt på ersättning och därför kommer amma mindre = mjölkproduktionen kommer minska, men också för risken för tuttförvirring. Pyttebebisar bor ju vid bröstet nästan allihop fastän mjölken räcker till. :) Om det inte känns Superviktigt med amningen så hade jag provat komplettera med erstätning om det gör att det känns lättare.

Jag helammar vilket går jättebra när hon äter var tredje timme, men vilket är ganska slitsamt när hon vill öka produktionen och äter flera gånger i timmen delar av dagen eller natten. Amningen gör ju att partner inte kan avlösa på natten heller. Mitt mål är att helamma till slutet av augusti. Då ska jag börja jobba 20 % och då behöver partner kunna mata med flaska. Sen hoppas jag att amningen kommer funka de andra dagarna, men skulle det bli knasigt så går vi över till flaska då. Jag har ingen speciell känsla kring amningen mer än att det är väldigt smidigt om det funkar för både mig och henne, men jag kan leva utan den också om det strular för mycket.

Lykke har ffr sond och jag ammar och pumpar, men jag tror inte mina boobs helt kan ersätta all extra sondmatning hon får. Det är magkänslan jag har, och jag ska ta upp det med hemsjukvården på måndag. Ett alternativ för mig är att delamma och köra flaska också. Som det känns nu så känner jag mig bara otillräcklig och stressad. Amning, pumpning och sond. Det är var dagarna går ut på nu, var tredje timme, dygnet runt.

Jag har helammat och det har gått jättebra fram till tre dagar sedan då lillkillen plötsligt vägrade ta bröstet :( han blev fullständigt hysterisk varje gång jag lade honom vid bröstet och jag förstod verkligen ingenting, amningen hade verkligen varit helt odramatisk och problemfri fram till dess :confused: Så jag pumpade ut och vi fick ge honom flaska, men jäklar vilket jobb alltså! Han äter hur mycket som helst också så jag gjorde inget annat än att pumpa och pumpa. Jag var dock förtvivlad över amningen och fick hjälp av amningsmottagningen igår fm, och med hjälp av amningsnapp tog lille herrn bröstet igen tack och lov. Hade det inte funkat eller börjar amningen krångla igen tror jag att vi går över till ersättning. Jag pumpade bara i två dagar och var som en urvriden trasa :(

Grattis till er som fått nu och tummarna hålls för att allt ska gå bra för @MikaTela :)

I förrgår kom barnvagnen och babyskyddet:love: supernöjd än så länge, hoppas de är lika bra med last i som de verkar! Sambon tyckte genast att allt blev mer verkligt, jag tycker mest det är skönt att vi nu har alla grejer hemma. Har dock beställt lite sprayfärg till spjälsängen, hoppas vi hinner få hem det och måla den innan den behöver komma till användning.

På onsdagseftermiddagen fick vi sen besök av en kompis och hans 3 busungar (8, 5 o 1 år) som var på "cykelsemester" längs byvägen:D Herregud säger jag bara, både sambon och jag (och hunden!) var helt slut resten av dagen igår efter att de åkt vidare på förmiddagen:p förut har vi alltid sagt att 2 barn vill vi gärna ha, men nu vet i tusan om vi inte nöjer oss med ett:D Inget ont om barnen, de är som barn är i de åldrarna, men vi är ju så ovana så det var en pärs, haha.

Jag vet precis hur du har det. Har gjort samma resa själv. Det kommer bli skillnad när sonden är borta och du bara kan amma. För de allra flesta kommer det mkt mer mjölk vid amning än vid pumpning. Så din känsla ska du bara ignorera. För om du bara låter bebis snutta ofta så kommer säkerligen produktionen att bli tillräcklig. Det kan ta lite tid men för de allra flesta så kommer det igång. Om du börjar ge ersättning för tidigt så är det dock svårt att få upp produktionen för då snuttar inte barnet tillräckligt mkt.

Om du däremot inte vill amma så är det inget fel i att välja bort amningen. Din bebis har ju redan fått massor av bröstmjölk ("råmjölk") så du har ju redan gett hen en fin start. Och vill du delamma så går det också.

Jag vet precis hur jobbigt det är att sonda, mata och pumpa dygnet runt. Det är ffa pumpandet som suger musten ur en. Men det är även tufft när de vill amma med bara någon timmes mellanrum dygnet runt. Så enda trösten är att påminna sig om att det bara är en begränsad period som det handlar om. När du väl slipper att sonda och därmed att pumpa så kommer det kännas sååå mkt lättare oavsett om du väljer att amma eller ge ersättning.

Har shotat cytotec hela dagen.
Har ökat sammandragningarna men har inte öppnat mig mer än dom 2 cm som var även i förrgår. SUCK!
Så nu blir det paus över natten och jag ska få sova sen fortsätter dom i morgon.

Har shotat cytotec hela dagen.
Har ökat sammandragningarna men har inte öppnat mig mer än dom 2 cm som var även i förrgår. SUCK!
Så nu blir det paus över natten och jag ska få sova sen fortsätter dom i morgon.

Va drygt att det tar sån tid :down: Mig satte dom igång genom att sätta i en stav med hormon i bakom (?) livmodertappen för att påskynda mognaden av den och det dröjde bara några timmar så hade den effekt på mig. Dock fick jag reda på efteråt att det var vissa som hade gått med den i 2 dagar O_o Tur jag inte visste det innan :D

Håller tummarna på att det kommer igång imorgon :)

Va drygt att det tar sån tid :down: Mig satte dom igång genom att sätta i en stav med hormon i bakom (?) livmodertappen för att påskynda mognaden av den och det dröjde bara några timmar så hade den effekt på mig. Dock fick jag reda på efteråt att det var vissa som hade gått med den i 2 dagar O_o Tur jag inte visste det innan :D

Håller tummarna på att det kommer igång imorgon :)

Samma hormon bara olika tillvägagångssätt. :) det ges som dryck, gel eller stav.

Jag helammar och det verkar räcka för hon hade gått upp bra i vikt nu igår då vi var och vägde henne :)
Förstår att du känner dig stressad om du både ammar och pumpar och har sond..Hoppas hemsjukvården har något bra tips som kan hjälpa dig :)

Ja, jag måste verkligen prata igenom planen med sonden med dom på måndag.

Det beror väl lite på hur du känner angående amningen. Om du verkligen vill att den ska funka så kan det vara bra att vara försiktig med flaska och ersättning, dels för att bebis blir mer mätt på ersättning och därför kommer amma mindre = mjölkproduktionen kommer minska, men också för risken för tuttförvirring. Pyttebebisar bor ju vid bröstet nästan allihop fastän mjölken räcker till. :) Om det inte känns Superviktigt med amningen så hade jag provat komplettera med erstätning om det gör att det känns lättare.

Jag helammar vilket går jättebra när hon äter var tredje timme, men vilket är ganska slitsamt när hon vill öka produktionen och äter flera gånger i timmen delar av dagen eller natten. Amningen gör ju att partner inte kan avlösa på natten heller. Mitt mål är att helamma till slutet av augusti. Då ska jag börja jobba 20 % och då behöver partner kunna mata med flaska. Sen hoppas jag att amningen kommer funka de andra dagarna, men skulle det bli knasigt så går vi över till flaska då. Jag har ingen speciell känsla kring amningen mer än att det är väldigt smidigt om det funkar för både mig och henne, men jag kan leva utan den också om det strular för mycket.

Jag vill helst helamma, absolut. Visst, det är jobbigt också, men det ger mer än vad det kostar :) Det är nog bara min osäkerhet som spelar in, samt att bb "glömde" bort mig när vi låg inlagda på neo, dvs, jag fick ingen bra info om amningen. Typ lägg henne vid bröstet var tredje timme. Men går det inte så är det inte hela världen heller.

Jag har helammat och det har gått jättebra fram till tre dagar sedan då lillkillen plötsligt vägrade ta bröstet :( han blev fullständigt hysterisk varje gång jag lade honom vid bröstet och jag förstod verkligen ingenting, amningen hade verkligen varit helt odramatisk och problemfri fram till dess :confused: Så jag pumpade ut och vi fick ge honom flaska, men jäklar vilket jobb alltså! Han äter hur mycket som helst också så jag gjorde inget annat än att pumpa och pumpa. Jag var dock förtvivlad över amningen och fick hjälp av amningsmottagningen igår fm, och med hjälp av amningsnapp tog lille herrn bröstet igen tack och lov. Hade det inte funkat eller börjar amningen krångla igen tror jag att vi går över till ersättning. Jag pumpade bara i två dagar och var som en urvriden trasa :(

Ja pumpningen är inte jättekul, dessutom får jag inte ut mycket ändå. Men enligt vad jag läst på så speglar inte pumpningen vad bebis får när den ammar.

Jag vet precis hur du har det. Har gjort samma resa själv. Det kommer bli skillnad när sonden är borta och du bara kan amma. För de allra flesta kommer det mkt mer mjölk vid amning än vid pumpning. Så din känsla ska du bara ignorera. För om du bara låter bebis snutta ofta så kommer säkerligen produktionen att bli tillräcklig. Det kan ta lite tid men för de allra flesta så kommer det igång. Om du börjar ge ersättning för tidigt så är det dock svårt att få upp produktionen för då snuttar inte barnet tillräckligt mkt.

Om du däremot inte vill amma så är det inget fel i att välja bort amningen. Din bebis har ju redan fått massor av bröstmjölk ("råmjölk") så du har ju redan gett hen en fin start. Och vill du delamma så går det också.

Jag vet precis hur jobbigt det är att sonda, mata och pumpa dygnet runt. Det är ffa pumpandet som suger musten ur en. Men det är även tufft när de vill amma med bara någon timmes mellanrum dygnet runt. Så enda trösten är att påminna sig om att det bara är en begränsad period som det handlar om. När du väl slipper att sonda och därmed att pumpa så kommer det kännas sååå mkt lättare oavsett om du väljer att amma eller ge ersättning.

Jag tror det med, när det väl blir av. Kan jag bara slippa sondning och pumpning så tror jag det blir bättre. Men nu vet vi inte ens när det blir, kanske nästa vecka, eller veckan efter det, eller veckan efter det. Vägningarna är psykiskt jobbigt för mig, blir vi godkända eller inte? Blir typ som ett mått, allt sitter i mitt huvud :(

Gick in i v39 idag, börjar bli rätt färdig med den här graviditeten nu. Om jag inte hade haft en till o ta hand om hade det varit lugnt, men nu börjar det tära på tålamod, ork och humör...:( man e glad att det inte är nån värmebölja precis nu..puh!

BB väska samt väska till storasyster packade o klara sånär som på snacks o dricka. Fortfarande lite overkligt att det kan dra igång närsomhelst

Jag har en magkänsla av att vår bebis kommer i helgen. :cool: Borde nog kanske börja fundera på det där med BB-väskan.. :o:p
v 40+3 idag. Hade tänkt gå på Lars Winnerbäck i kväll, vi får väl se.. :D

Äsch bara kör på! Vi va i Falsterbo när jag gått en vecka över tiden :p Och i Torsdags va vi på sjukan halv 9 och det blev bestämt att jag skulle sättas igång på EM, så istället för att köra hem så gick vi på Hästveda marknad :D Det hjälpte lite för jag hade öppnat mig lite mer sen till EM :angel:

Äsch bara kör på! Vi va i Falsterbo när jag gått en vecka över tiden :p Och i Torsdags va vi på sjukan halv 9 och det blev bestämt att jag skulle sättas igång på EM, så istället för att köra hem så gick vi på Hästveda marknad :D Det hjälpte lite för jag hade öppnat mig lite mer sen till EM :angel:

Ja planen är fortfarande att gå på Winnerbäck i kväll, om det här jag känner inte utvecklas till något mer. :D Tar bilen dit i alla fall. ;)

Och jag och sambon la plattor i hundgården 16 dagar över tiden och 1 dag efter hinnsvepning! :p

Vart håller du hus Minusgraader?
Hästveda är ca 40 min från oss bara.

Pust, här har vi en jobbig dag. Ätit en gång i timmen, och kommer bara till ro om hon får ligga i famnen på en av oss. Jag misstänker magknip i kombination med första utvecklingssprånget. Vi är väldigt ovana vid att hon är missnöjd så vi är lite slitna. O_o Stackars pyre! Om en stund blir det en promenad med vagnen så hon får sova och vi får lite luft.

Märkligt att när vi är iväg så är hon go och glad hela tiden, men hemmadagar är ofta stökigare. Kanske är det hennes sätt att smälta alla intrycken av att vara iväg. Bara att parkera sig i soffan och försöka tänka att det är övergående.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka