Det beror väl lite på hur du känner angående amningen. Om du verkligen vill att den ska funka så kan det vara bra att vara försiktig med flaska och ersättning, dels för att bebis blir mer mätt på ersättning och därför kommer amma mindre = mjölkproduktionen kommer minska, men också för risken för tuttförvirring. Pyttebebisar bor ju vid bröstet nästan allihop fastän mjölken räcker till.
Om det inte känns Superviktigt med amningen så hade jag provat komplettera med erstätning om det gör att det känns lättare.
Jag helammar vilket går jättebra när hon äter var tredje timme, men vilket är ganska slitsamt när hon vill öka produktionen och äter flera gånger i timmen delar av dagen eller natten. Amningen gör ju att partner inte kan avlösa på natten heller. Mitt mål är att helamma till slutet av augusti. Då ska jag börja jobba 20 % och då behöver partner kunna mata med flaska. Sen hoppas jag att amningen kommer funka de andra dagarna, men skulle det bli knasigt så går vi över till flaska då. Jag har ingen speciell känsla kring amningen mer än att det är väldigt smidigt om det funkar för både mig och henne, men jag kan leva utan den också om det strular för mycket.