Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har bebisar på utsidan, hur mycket sover och äter era bebisar? Det känns som jag är en konstant mjölkstation, lillkillen bara äter och äter. Är så glad att det funkar med amningen men jag behöver verkligen lite, lite egentid där jag kan göra något annat än amma. Han brukar somna efter ett tag men vaknar direkt om jag lägger ner honom. Är era lika närhetstörstande?

Samsover ni på natten eller sover bebis separat?
Känner igen mig, somnar nästan bara vid bröstet och vaknar om jag lägger ner henne, så jag brukar amma och ge till pappa så får han ha henne på bröstet så jag kan gå på toa eller duscha. På nätterna sover hon i våran säng i sitt nest, kan ta en stund att somna där i, men verkar förstå att det är natt och dags att sova= lättare att somna i nestet på kväll än dag. Liggammar sen under natten.
Försöker ge henne så mycket närhet hon vill och behöver, men ibland får pappa faktiskt duga och jag försöker lära mig att det inte är hela världen om hon är ledsen, att jag får duscha är också viktigt :)
Låter också sambon fixa det mesta med blöjbyte och sånt så att jag inte bara sitter fast vid henna och för att dom ska knyta an :)
På måndag börjar sambon jobba, så får se hur jag klarar dagarna då.

Ni som har bebisar på utsidan, hur mycket sover och äter era bebisar? Det känns som jag är en konstant mjölkstation, lillkillen bara äter och äter. Är så glad att det funkar med amningen men jag behöver verkligen lite, lite egentid där jag kan göra något annat än amma. Han brukar somna efter ett tag men vaknar direkt om jag lägger ner honom. Är era lika närhetstörstande?

Vi har ju matschema, var tredje timme. Men mellan där så ligger hon mest ganska nöjd i sitt babynest och sprattlar eller sover. På nätterna är det värre, från 2230-matningen fram till 0430 matningen kan hon vara lite smågnällig. Men vi hjälps åt med allt nu, jag ammar och byter blöja, sambon kör sondmatningen.
Förhoppningsvis blir vi av med sondningen snart, hon hade gått upp 40 gram från igår morse till idag! Och ammar mycket bättre :)

Hon sover i sin beside crib, i ett babynest. Jag vågar inte ha henne helt i sängen ännu. Det funkar jättebra :)

På dagarna ammar jag när hon verkar hungrig, vilket oftast är varannan-var tredje timme, men oftare på morgonen och på eftermiddagen då hon ofta har lite körigt i magen. Däremellan sover hon själv i babynest eller vagn eller där man lägger henne. På kvällen när hon är lite mer orolig sover hon oftast i någons famn, och ett par timmar per dag ligger hon på sin pappas bröst så jag kan sova ikapp lite. På nätterna är det samma frekvens på amningen ungefär - varannan till var tredje timme men ibland oftare. Hon sover själv i babynest mellan oss i vår säng så pappan kan trösta eller lägga handen på magen om hon vaknar och inte är hungrig. Det funkar fint tycker jag. Har dock inte fått kläm på liggamning riktigt än, men fortsätter öva - känns som det kan underlätta mycket på nätterna.

Det är enormt skönt att tösen accepterar att sova själv och jag är tacksam för varje dag som det fortsätter så - de första tre månaderna kallas ju "fjärde trimestern" och som jag förstått är det enormt vanligt att bebisar är små plåster första tiden och bara vill bäras och snutta.

Kan inte pappan ta bebis i vagn eller sele och gå iväg så du får en stund per dag för dig själv åtminstone?

Idag blev det att städa hundkojorna och hundgårdarna.
Värsta som kan hända är att det drar igång ju! ;)
4 dagar över idag och är mest uttråkad för man vill inte planera något då han kan komma när som helst. I övrigt tycker jag fortfarande inte att övergång är jobbigt.

Tack för svar @Emelie381, @ninsan och @inverterad

Låter som vi har det ganska likt ändå, det känns skönt att läsa. Kanske är det bara jag som har ett stort behov av egentid eller hade knasiga förväntningar. Är så van att hela tiden prestera, göra saker och vara effektiv - så att sitta i soffan hela dagen och "bara" amma blev en sån kontrast mot innan, något jag inte riktigt var beredd på tror jag.

Vi samsover och liggammar på natten, vilket är fantastiskt mysigt. Tanken var att han skulle ligga i sitt nest mellan oss, men han vill äta så ofta att jag ändå måste lyfta ur honom hela tiden och samsova passar oss väldigt fint just nu då han bara vill vara nära, nära. På dagen ger jag honom till pappan när han är mätt och det går bra, men han blir hungrig så snabbt igen att det handlar om ganska korta stunder.

Min man jobbar också nästa vecka, varav två dagar utomlands, förstår inte riktigt hur det ska gå här hemma :nailbiting: Sen har han dock tre veckors semester igen, det ser vi verkligen fram emot :love:

Låter som vi har det ganska likt ändå, det känns skönt att läsa. Kanske är det bara jag som har ett stort behov av egentid eller hade knasiga förväntningar. Är så van att hela tiden prestera, göra saker och vara effektiv - så att sitta i soffan hela dagen och "bara" amma blev en sån kontrast mot innan, något jag inte riktigt var beredd på tror jag.

Vi samsover och liggammar på natten, vilket är fantastiskt mysigt. Tanken var att han skulle ligga i sitt nest mellan oss, men han vill äta så ofta att jag ändå måste lyfta ur honom hela tiden och samsova passar oss väldigt fint just nu då han bara vill vara nära, nära. På dagen ger jag honom till pappan när han är mätt och det går bra, men han blir hungrig så snabbt igen att det handlar om ganska korta stunder.

Min man jobbar också nästa vecka, varav två dagar utomlands, förstår inte riktigt hur det ska gå här hemma :nailbiting: Sen har han dock tre veckors semester igen, det ser vi verkligen fram emot :love:
Det kanske du redan har koll på, men har du funderat på att bära i sjal eller sele? Det känns bökigt och trixigt i början, men med träning går det går att amma i bärdon och det ger en enorm frihet. Jag tipsar om bloggen babybaby.se där det finns mycket användbara tips om detta.

Lycka till!

/Sommarförälder -15

Det kanske du redan har koll på, men har du funderat på att bära i sjal eller sele? Det känns bökigt och trixigt i början, men med träning går det går att amma i bärdon och det ger en enorm frihet. Jag tipsar om bloggen babybaby.se där det finns mycket användbara tips om detta.

Lycka till!

/Sommarförälder -15

Tack så mycket, vad snällt :) vi har faktiskt en Ergobaby men har inte riktigt vågat använda den ännu.. ska kolla upp hemsidan du tipsade om och ta mig mod att sätta på mig selen. Tror faktiskt den kan bli en hit!

Komplettera med att pumpa eller ge ersättning så du inte blir lika låst?

Jag hade blivit knäpp om jag hade varit fast i soffan hela tiden. Det är Superviktigt för mig att jag kan få lämna huset och bara vara jag om så bara för 20 minuter här eller där. Sele och barnvagn samt partner är räddningen för min sinnesfrid. Om din partner jobbar på dagarna är det ju ännu viktigare att du blir avlöst på kvällen. Vi har en Ergobaby och den är supersmidig och bebis älskar den!

Provat att pumpa ur så även pappan kan mata?

Juni
24/6 - Tink, andra barnet 27 år
28/6 - Anonymusen, första barnet, 35 år
28/6 - MikaTela, första barnet, pojke, 28 år, Skånes Fagerhult
29/6 Minusgraader, första barnet, 26år

Juli
5/7 - Maria123, första barnet, 30 år, Luleå
7/7 - Flutterdash, första barnet, 27år
12/7 - Reykur, första barnet, 28 år, Gävle
14/7 - vattenmelon, andra barnet, 28 år, utanför Göteborg.
18/7 - iloveyou, första barnet, 26 år
27/7 - Alindra2000, andra barnet, 32 år, Stockholm
29/7 - Carand, andra barnet pojke, 30 år Linköping
31/7 - Julisen, första barnet, 26 år, Lycksele

Augusti
1/8 lytesout95, första barnet, 39, Västernorrland
5/8 SaraMara, första barnet, 34, Göteborg
8/8 Lilleknodd, förstabarnet, 27 år Södermanland
9/8 Ferrari, tredje barnet, pojke, 25 år Göteborg
17/8 - bexx, första barnet, 22 år Göteborg

Födda bebisar:
Inverterad: Miranda född 15/6 BF 24/6
Emelie381: Molly född 17/6 BF 10/6
Nygravidtjej: pojke född 20/6 BF 5/7
Kecipeyniri: pojke född 21/6 BF 19/6
Ninsan: tjej född 25/6 BF 30/7
Bubble: tjej född 3/7 BF 27/6

Här händer inget trots storstäd av två hundgårdar och vandrande på stor loppis!
Men men jag får saker gjort iaf! :p

Tack så mycket alla!!

Känns helt fantastisk och overkligt att hon är vår :love:
Vi blir kvar på BB två dygn iaf och än så länge går då allt bra. Hon äter ofta, amningen funkar hyfsat just nu iaf och inatt har hon sovit hela natten på mitt bröst :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024