Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fan skriver man i ett förlossningsbrev? Alltså jag kan liksom inte komma på något annat att nämna än att jag inte vill ha upp en kladdig bebis på bröstet utan de gärna får torka av den först. Att jag inte vill känna mig tvingad till amning samt att jag inte äter animalier. Klart.

Jag googlade förlossningsbrev och fick upp en mall med förklaring hos Babyhjälp som jag gillade.
Har skrivit ut den och kan fylla i lite efter hand. Enda jag fyllt i klart än så länge är just bedövningsbiten.

"Måste" man skriva förlossningsbrev? Jag förstår att man inte måste men förväntar dom sig att man skrivit ett när man kommer till förlossningen?
Jag tycker det känns nästan omöjligt att veta hur jag vill ha det när jag inte har någon aning om hur det kommer kännas.Det enda jag kan komma på är att jag vill ha smärtlindring så mycket det går och vad dom nu rekommenderar just där och då typ.

"Måste" man skriva förlossningsbrev? Jag förstår att man inte måste men förväntar dom sig att man skrivit ett när man kommer till förlossningen?
Jag tycker det känns nästan omöjligt att veta hur jag vill ha det när jag inte har någon aning om hur det kommer kännas.Det enda jag kan komma på är att jag vill ha smärtlindring så mycket det går och vad dom nu rekommenderar just där och då typ.

Nej, man måste inte och de ställer frågor och informerar dig inför varje moment både med och utan förlossningsbrev inlämnat.

Jag skrev inget eftersom jag som förstagångsföderska inte hade en aning om vad jag kunde förvänta mig medan de på förlossningen redan gjort det där ett par tusen gånger förut, jag litade helt enkelt på deras kompetens och vägledning, och det gick hur bra som helst. Jag informerades hela tiden om vad de gjorde och hade chans att säga vad jag tyckte och de var dessutom oerhört lyhörda, så skit i förlossningsbrevet du om du inte känner att du tvunget behöver ett.

Jag var på första delen av föräldrautbildningen igår, den var så fritt upplagd att vi själva fick tala om vad vi ville veta... Lätt gjort när alla i gruppen väntar sina första barn och satt som några frågetecken. Annars verkar det mesta vara uppbyggt på att vi själva borde veta vad vi skulle läsa in oss på, vilket jag personligen tycker verkar långsökt, men nu känner vi till deras utgångspunkt.
Vi skrattade gott när vi gick ut därifrån :D

Jaja, jag ser fram emot besöket när förlossningen kommer och pratar iaf.

Jag var på första delen av föräldrautbildningen igår, den var så fritt upplagd att vi själva fick tala om vad vi ville veta... Lätt gjort när alla i gruppen väntar sina första barn och satt som några frågetecken. Annars verkar det mesta vara uppbyggt på att vi själva borde veta vad vi skulle läsa in oss på, vilket jag personligen tycker verkar långsökt, men nu känner vi till deras utgångspunkt.
Vi skrattade gott när vi gick ut därifrån :D

Jaja, jag ser fram emot besöket när förlossningen kommer och pratar iaf.

Vi hade bara 2 träffar och totalt ca 4 timmar nu innan.
jag personligen tyckte inte dom gav så mycket. Första gången tjatade dom massa om psykoprofylax som jag aktivt valt bort. Bästa då var att vi fick prata igenom förväntningar.
Andra gången (igår) kändes det som dom mest tjatade om hur viktig amningen var.

Dock upplevde sambon att han fick många bra kunskaper så det är ju bra att det gav nån av oss något! :)

Nej, man måste inte och de ställer frågor och informerar dig inför varje moment både med och utan förlossningsbrev inlämnat.

Jag skrev inget eftersom jag som förstagångsföderska inte hade en aning om vad jag kunde förvänta mig medan de på förlossningen redan gjort det där ett par tusen gånger förut, jag litade helt enkelt på deras kompetens och vägledning, och det gick hur bra som helst. Jag informerades hela tiden om vad de gjorde och hade chans att säga vad jag tyckte och de var dessutom oerhört lyhörda, så skit i förlossningsbrevet du om du inte känner att du tvunget behöver ett.

Tack! Det är så jag tänker de har gjort det massa gånger så jag litar mer på deras kompetens och vägledning just där än att jag i förväg ska gissa vad jag tror att jag vill.

Idag fick jag ett ryck och möblerade om halva lägenheten. Mer lättstädat, mer plats och plats för spjälsängen :love:
Foglossningen nu efteråt är inte nådig, men det var det värt :D

V 36 idag!
Värmen gör mig grinig och tar bort allt tålamod.
Har typ inga svala kläder som passar och jag vägrar köpa mammakläder nu när det är så kort tid kvar! :mad:

Lilla pågen ligger numera och borrar ner sig i bäckenet och trycker på kisseblåsan. Så nu börjar min tid att springa på toaletten hela tiden. :p

V 36 idag!
Har typ inga svala kläder som passar och jag vägrar köpa mammakläder nu när det är så kort tid kvar! :mad:

Lilla pågen ligger numera och borrar ner sig i bäckenet och trycker på kisseblåsan. Så nu börjar min tid att springa på toaletten hela tiden. :p

Jag ångrar lite att jag tänkte så med mammakläderna för sen när jag upptäckte att jag behövde ha något över axlarna/bröstkorgen för att jag blev kall när jag ammade så köpte jag hem tre långärmade tröjor från boob. Deras plagg kan man ha både som gravid och ammande och är jättesköna. Och de har flera fina klänningar :up:
(Fick dessutom mail igår om att de har 20% hela helgen)

V 36 idag!

Tips från förraårets sommartråd... Köp sommarkläder nu som passar nu men även går att amma i, de kommer att komma till användning :) Som @Positron säger, det finns gott om plagg som kan användas till både och. Jag födde i mitten på juli och levde i mina ursköna gravidshorts åtminstone 1 månad till. Det dröjer (oftast) innan de gamla kläderna passar.

Tips från förraårets sommartråd... Köp sommarkläder nu som passar nu men även går att amma i, de kommer att komma till användning :) Som @Positron säger, det finns gott om plagg som kan användas till både och. Jag födde i mitten på juli och levde i mina ursköna gravidshorts åtminstone 1 månad till. Det dröjer (oftast) innan de gamla kläderna passar.

Hoppar också in från förra året sommar tråd och håller med @superstar
Köp kläder som passar nu, dom kommer till användning efter också. För hur mycket man än vill så blir inte kroppen som efter på direkten.
Jag gjorde misstaget att inte köpa så mycket gravidkläder, hade inga kläder i slutet, använde sambons t-shirt och mjukisshorts.
Det första jag fick göra var att åka och köpa nya kläder i större storlekar för att ha nåt att ha på mig. Dom har jag ingen nytta av längre och kommer antagligen inte kunna ha under näsa gravidtet eftersom dom inte är anpassade till gravid magar = kläder i garderoben jag kanske aldrig kommer använda igen..

Nästa grav kommer jag unna mig mer gravid kläder, även i slutet
:)

Nån mer som märker skillnad på hur bebis rör sig? Min har lugnat ner sig, alternativt sparkar inåt mycket. Jag tror den ligger med rumpan upp och huvudet ner, inåt mot ryggen. Jag känner hur det dunsar till och jag ser ibland hur magen "sveper" typ som en våg på vattnet. Men de sparkarna som gjorde att hela magen vibrerade (typ mellan vecka 23-29), de ser jag och känner mer sällan. Är i vecka 30+5 och är ganska orolig över lag efter det som hände i vårtråden. Jag känner att bebis rör sig, och jag känner det flera gånger under dagen. Lyssnade på hjärtljuden senast för en vecka sen som var helt normala. Magen har också exploderat de senaste veckorna och verkligen blivit en bebismage, kan det vara att det finns mindre plats att röra sig på? Känner oro, är det normalt, men samtidigt inte så mycket att jag vill ringa till BM eller förlossning. Men jag ska till BM nästa vecka, och tänkte ta upp det då.
Snälla, lugna ner mig :)

@ninsan - Min bebis har verkligen ändrat sitt rörelsemönster. Från de här jättekraftiga sparkarna och rörelserna har ändrats till "större" rörelser, mer svepande och liksom "tryckande" sparkar mer än karatekickar.

Jag känner verkligen igen mig i din oro dock, i natt sov jag knappt alls för jag tyckte bebisen var ovanligt lugn för kvällen. Brukar ha kvällsdisko men igår kväll var det mer lite små knuffar. Inte alls så som det brukar vara på kvällen. Så jag spenderade typ hela natten åt att känna efter och räkna rörelser. Sedan lagom till morgonkvisten blev bebisen jätteaktiv och jag kände att jag kunde andas ut. :) Jag känner mig också färgad och rädd av vad som hände i vårtråden. Försöker tänka på att det ju faktiskt går bra nästan jämt. Att de flesta graviditeter resulterar i ett friskt välmående barn. Men, man är rädd och orolig självklart. :( Är i v.34 nu, så det börjar dra ihop sig.. :crazy::cool::D

@ninsan - Min bebis har verkligen ändrat sitt rörelsemönster. Från de här jättekraftiga sparkarna och rörelserna har ändrats till "större" rörelser, mer svepande och liksom "tryckande" sparkar mer än karatekickar.

Jag känner verkligen igen mig i din oro dock, i natt sov jag knappt alls för jag tyckte bebisen var ovanligt lugn för kvällen. Brukar ha kvällsdisko men igår kväll var det mer lite små knuffar. Inte alls så som det brukar vara på kvällen. Så jag spenderade typ hela natten åt att känna efter och räkna rörelser. Sedan lagom till morgonkvisten blev bebisen jätteaktiv och jag kände att jag kunde andas ut. :) Jag känner mig också färgad och rädd av vad som hände i vårtråden. Försöker tänka på att det ju faktiskt går bra nästan jämt. Att de flesta graviditeter resulterar i ett friskt välmående barn. Men, man är rädd och orolig självklart. :( Är i v.34 nu, så det börjar dra ihop sig.. :crazy::cool::D

Okej, då känner vi våra bebisar typ lika, skönt! Och nu känner jag mig inte heller så fjantig som har dessa känslor, att det finns fler som jag. Jag har sagt till mig själv, när det helt slutar att röra på sig även efter jag testat det jag kan, typ ligga på magen (inte poppis), dricka kallt, eller jättesött, så ringer jag till förlossning. Men fram tills dess så ska jag försöka att inte oroa mig för mycket, men det är verkligen inte lätt. Vill bara att ungen ska komma nu :) Fast då börjar välle nästa oro :p

@ninsan och @Reykur, jag tror att bebisen ändrar rörelsemönster när det blir trängre i magen, och när den ändrar position. Jag känner oftare rörelser, men de är annorlunda än innan. Jag tror det är viktigast att känna rörelser punkt, och att göra det regelbundet under dagen. Jag försöker hålla mig lugn och tänka att det är väldigt väldigt ovanligt att något går fel såhär sent i graviditeten. Men jag känner igen mig i era tankar. Det som har hänt andra har verkligen satt sig i hjärtat. :(

Så spännande! @inverterad

Själv ska jag tydligen försöka ta körkort nästa vecka! :eek::cool::p Har tid bokad för både uppskrivning och uppkörning. Har ju varit orimligt stressad över detta, men nu känner jag mig helt redo. Och OM det inte skulle gå vägen på första försöker är det ju fem veckor kvar tills BF ändå. :laugh:

Heja heja!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka