Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
På Skaraborgs sjukhus i Västergötland får man veta vilket datum det blir i vecka 35, och planerade snitt läggs ofta veckan innan BF här. För min del som visste att det skulle bli snitt redan innan jag ens blev gravid så var det en onödig väntan på datumet. Kan förstå känslan, jag har med mina två senaste graviditeter levt med rädslan om akutsnitt eftersom jag inte fått föda vaginalt pga snitt med första barnet och sedan fått två tungviktare efter det.

tillhör vinterförälder 13/14 och vårförälder -16

På tal om något annat. Vi måste ha snittats på samma sjukhus och det är möjligt att vi var på läkarkontroll samtidigt :-D.

Hade slutat få aviseringar om den här tråden, så trodde att det var helt lugnt. Var ju flera sidor att läsa ikapp :p

Idag fick vi hem barnvagnen, och det firade vi med att beställa hem säng till lillen :love:

På tal om något annat. Vi måste ha snittats på samma sjukhus och det är möjligt att vi var på läkarkontroll samtidigt :-D.

Beror ju på vart du bor :p Vilken läkarkontroll tänker du på? :)
När vi tex var på BB-vård i hemmet så var vi en syn som stack ut; ett knallgult babyskydd och min sambo som emellanåt gick fram och tillbaka i korridoren utanför för att tvååringen skulle vara lite lugn :laugh:

Beror ju på vart du bor :p Vilken läkarkontroll tänker du på? :)
När vi tex var på BB-vård i hemmet så var vi en syn som stack ut; ett knallgult babyskydd och min sambo som emellanåt gick fram och tillbaka i korridoren utanför för att tvååringen skulle vara lite lugn :laugh:

Men åhh haha då var det ju du!! Vi satt lite längre in i väntrummet. Tyckte att jag kände igen din bebis när du visade kort på honom i vårtråden :D.

Vilken liten värld eg.

Hur länge får man vänta på försäkringskassan?
Har skickat in mödraskapsintyget och löneuppgifterna men känns som om det tar 200år!!
Ska skicka in ansökan för gravpenningen också, då jag behöver den från 7/7 fram till bf.. Men kommer man hinna få svar i tid?

Har skickat in mödraskapsintyget och löneuppgifterna men känns som om det tar 200år!!
Ska skicka in ansökan för gravpenningen också, då jag behöver den från 7/7 fram till bf.. Men kommer man hinna få svar i tid?

Har du kollat på deras hemsida? Du kan ju logga in med bankID :)

Prövar att ringa, tack för pushen - man vet ju inte vad som är normalt liksom.
Det borde finnas kurser i hur man gör med försäkringskassan på mvc, med föräldrapenning och sånt :p Jag har bara fattat det som att jag måste ta ut 5 dar i vecka första året för att behålla SGI:n eller vad det var.

Det gick ganska fort när jag skickade in pappren så ring och kolla om du tycker det tagit länge.

Däremot står det fortfarande inget på mina utbetalningar om graviditetspenning. Står att jag får föräldrapenning utbetalt 27/6. Men när borde graviditetspenningen komma då? Har varit ledig sen 28/4 så trodde det skulle komma i maj då. Är ju trevligt om man inte blir helt utan pengar den här och nästa månad..
Någon.som vet hur det brukar vara? Annars får jag ringa och fråga :-)

Det borde finnas kurser i hur man gör med försäkringskassan på mvc, med föräldrapenning och sånt :p Jag har bara fattat det som att jag måste ta ut 5 dar i vecka första året för att behålla SGI:n eller vad det var.
Ja verkligen! Jag var tvungen att ringa och fråga hur man gjorde när jag skulle fylla i föräldrapenningen men jag kanske är lite trög :-P men är det inre efter första året man måste ta ut 5 dagar i veckan för att skydda SGI?

Det gick ganska fort när jag skickade in pappren så ring och kolla om du tycker det tagit länge.

Däremot står det fortfarande inget på mina utbetalningar om graviditetspenning. Står att jag får föräldrapenning utbetalt 27/6. Men när borde graviditetspenningen komma då? Har varit ledig sen 28/4 så trodde det skulle komma i maj då. Är ju trevligt om man inte blir helt utan pengar den här och nästa månad..
Någon.som vet hur det brukar vara? Annars får jag ringa och fråga :-)
Från den 20:e i månaden får man utbetalt nästa månad, alltså borde du få det nu i maj, när beror på när du är född. Så antingen den 25:e, 26:e eller 27:e. Utbetalningar med gravpenning syns först dagen innan du får det utbetalt på hemsidan.

Ja verkligen! Jag var tvungen att ringa och fråga hur man gjorde när jag skulle fylla i föräldrapenningen men jag kanske är lite trög :-P men är det inre efter första året man måste ta ut 5 dagar i veckan för att skydda SGI?

Du ser, jag har ingen koll, jag får nog ta och ringa dom och kolla läget :p

Det är efter att barnet fyllt 1 år som man måste ta ut 5 dagar i veckan om man är hemma på heltid för att behålla SGI, fram tills dess kan du vara hemma utan att ta ut några dagar alls om du vill ;)

Har pratat med försäkringskassan nu och hon såg att det kommit in inkomstuppgifter, så hon fyllde i dom i systemet medan jag satt i telefonen och väntade.
Så nu har jag även skickat in ansökan om gravpenning :up:
Blev lite negativt överraskad av den ungefärliga inkomsten när man planerar föräldrapenningen på mina sidor, sjukt dåligt man får trots en relativt bra inkomst!!! :banghead:

Det är efter att barnet fyllt 1 år som man måste ta ut 5 dagar i veckan om man är hemma på heltid för att behålla SGI, fram tills dess kan du vara hemma utan att ta ut några dagar alls om du vill ;)

Har pratat med försäkringskassan nu och hon såg att det kommit in inkomstuppgifter, så hon fyllde i dom i systemet medan jag satt i telefonen och väntade.
Så nu har jag även skickat in ansökan om gravpenning :up:
Blev lite negativt överraskad av den ungefärliga inkomsten när man planerar föräldrapenningen på mina sidor, sjukt dåligt man får trots en relativt bra inkomst!!! :banghead:

Ja, pengarna ut är ingen kul alls. Det blir ca hälften för mig om jag tar 5 dagar i veckan..

Ja, pengarna ut är ingen kul alls. Det blir ca hälften för mig om jag tar 5 dagar i veckan..
Det är ungefär vad det landade på för mig också..
Är ju helt sjukt vad lite! Hur kan dom komma fram till en så låg summa? Trodde det var 80% av din lön och sen minus skatt?
Man blir ju ruinerad :eek:

Bara att inse att ridlärandet får bebis följa med på :angel:

Det är ungefär vad det landade på för mig också..
Är ju helt sjukt vad lite! Hur kan dom komma fram till en så låg summa? Trodde det var 80% av din lön och sen minus skatt?
Man blir ju ruinerad :eek:

Bara att inse att ridlärandet får bebis följa med på :angel:

Det är väl om man tar 7 dar i veckan man får ut 80%...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka