Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var också till bm idag.
Mitt järnvärde har sjunkit ännu mer trots dagligt intag av niferex så nu ska jag ta det två gånger om dagen i två veckor :mad:
Sen nytt blodprov vid återbesöket om lite mindre än en månad..

Med bebis var allt bra däremot! :)

Mitt järnvärde har sjunkit ännu mer trots dagligt intag av niferex så nu ska jag ta det två gånger om dagen i två veckor :mad:

Jäkla järnvärde! :mad: Mitt verkar till sist ha stabiliserats nu, efter att ha rasat ständigt trots tabletter. Nu äter jag 3 duroferon per dag och äntligen verkar järnvärdet ha slutat sjunka, verkar ha landat på 100 ganska precis. Lågt, men helt acceptabelt sa min bm. :p

Jäkla järnvärde! :mad: Mitt verkar till sist ha stabiliserats nu, efter att ha rasat ständigt trots tabletter. Nu äter jag 3 duroferon per dag och äntligen verkar järnvärdet ha slutat sjunka, verkar ha landat på 100 ganska precis. Lågt, men helt acceptabelt sa min bm. :p
Mitt var 112 idag, mot 140 vid inskrivning :(

Mitt järnvärde ska kollas igen nästa gång. Sist kollade det var 28 vid glukosbelastningen och då var det nere på 108, jag ligger på 135-145 i vanliga fall.
Så blev iaf mycket piggare när jag fick börja ta niferex varje dag.
Ska bli intressant och se hur det ligger om 2 veckor.

Vecka 28+0.... ett par veckor kvar för min del, men känns ändå som om det närmar sig väldigt snabbt. Blir barnmorskan imorgon innan jobbet. Så vi får väl se om jag får något skäll över mina järnvärden eller sånt tjafs ;) sen är det läkarebesök nästa vecka, och så har jag ett datum till TUL nr 2 den 7/6. Ligger ju dock lite tajt i samband med TUL:et i måndags så får se om vi flyttar det litegrann. Verkar strula sig en del med tiderna jag får i allmänhet ;)

Jag är sjukt leds på att människor gör fel i samband med min graviditet!!

Nu har BM gjort fel också..
Den 1/2 fick vi ett tidigt UL för att fastställa antal veckor. Då säger den bm att bebis ska komma 13/8.
Den 9/2 gör vi kub där bm ändrar till 8/8.
14/3 gör vi RUL där ÄVEN DEN BM fastställer datumet till 8/8.

Bm på Mvc har enbart gått efter första UL så därmed är det fel i både journalen, hos försäkringskassan och nu papprena för fastställande av faderskap (då jag och pappan inte är gifta ännu.) ...

Sjukt irriterad och sjukt leds på det som felar.
Irriterad på mig själv som inte tagit reda på det tidigare heller.

:mad:

Jag är sjukt leds på att människor gör fel i samband med min graviditet!!

Nu har BM gjort fel också..
Den 1/2 fick vi ett tidigt UL för att fastställa antal veckor. Då säger den bm att bebis ska komma 13/8.
Den 9/2 gör vi kub där bm ändrar till 8/8.
14/3 gör vi RUL där ÄVEN DEN BM fastställer datumet till 8/8.

Bm på Mvc har enbart gått efter första UL så därmed är det fel i både journalen, hos försäkringskassan och nu papprena för fastställande av faderskap (då jag och pappan inte är gifta ännu.) ...

Sjukt irriterad och sjukt leds på det som felar.
Irriterad på mig själv som inte tagit reda på det tidigare heller.

:mad:

Det är inget ovanligt att bli flyttad i datum gällande beräknad födsel så det är inget de gjort fel :)

Journaler, försäkringskassan etc bryr sig inte helt nämnvärt om exakt beräkningsdatum eftersom bebisar kommer uppskattningsvis från 2 veckor innan till 2 veckor efter beräknat. Ditt ändrade datum påverkar inte mer än eventuell graviditetspenning :)

V 30 (29+1) idag och vi var i helgen och tittade på barnvagnar, jag beställde en Crescent på nätet. Känns lurigt eftersom de inte hade den jag ville ha hemma i butiken, så hur ska jag veta att jag blir nöjd? Jaja, den får väl säljas om den visar sig vara usel.
Den ska tydligen levereras hem i morgon om man får tro Postnord.

Går sedan 3,5 v tillbaka med en förkylning som VÄGRAR att ge sig, jag är sjukt less.. Låg för ankar i 2,5 v, så ingen kan beskylla mig för att ha studsat runt i onödan. På lördag ska jag på studieresa med hästägarföreningen på en fin lösdrift för fölston och unghästar, så då vill det till att kroppen orkar gå runt och kika.

Var också hos MVC idag :D Alla prover såg bra ut och hon har vänt sig på rätt håll och troligen även fixerat sig.
Är i V 34 (33+6) och nu börjar man känna sig hyffsat klumpig. Hämtar förhoppningsvis både babyskydd och vagn nästa vecka, ska tvätta upp lite kläder och hämta skötbord. Sambon stressar över att jag inte packat förlossningsväska än :p

Idag har jag varit på massage. Så ljuuuuuuuuvligt!!!!! :love: Känner mig som en ny människa!

Just ja, väska borde man köpa... och testa att montera vagn och babyskydd.

Skötbord har vi valt bort efter att svägerskan skrämt upp oss med att vanligaste orsaken till att bebisar hamnar på akuten är att de ramlar från skötbordet. Så vi ska bara ha separat skötbädd.

Gah, ja nu är snart alla vårbebisar ute och våra sommarbebisar står på tur :nailbiting: jag hade i alla fall tyckt det varit skönt att ha nååågra fler framför mig :o;)

v 36 här och jag känner mig väldigt gravid faktiskt. Är inte jättestor men känner mig tung och klumpig. Har börjat bli rejält trött och orkar inte hålla samma tempo på jobb längre, och efter jobb vilar jag mest. Sedan ett par dagar tillbaka känner jag också ett rejält tryck neråt och jag har fått ont i ljumskar och blygdben. Måste gå supersupelångsamt annars får jag sammandragningar.

Vi var på föräldrarkurs i veckan och jag tyckte det var bra. Vi såg film om förlossning och amning och en barnmorska gick igenom smärtlindring, innan och efter förlossning, barnskötsel osv. Mycket hade vi nog redan koll på sedan innan, men lite nytt lärde vi oss ändå. Nästa vecka ska vi spana in sjukhuset!

Här är alla bäddset tvättat och ikväll attackerar jag kläderna. :p
Skötbordet är placerat på sin plats och jag tror att jag är nöjd. Haha :p
Nu ska det bara fyllas och jag ska skaffa småkorgar för att förvara blöjor och annat i så det inte ligger löst. :)

Jag väntar nog 2-3 veckor till åtminstone innan jag packar Bb-väskan. Har så få kläder som passar så vill inte packa ner något och få ännu färre att välja på.

Det är inget ovanligt att bli flyttad i datum gällande beräknad födsel så det är inget de gjort fel :)

Journaler, försäkringskassan etc bryr sig inte helt nämnvärt om exakt beräkningsdatum eftersom bebisar kommer uppskattningsvis från 2 veckor innan till 2 veckor efter beräknat. Ditt ändrade datum påverkar inte mer än eventuell graviditetspenning :)
Det är ju inte det att jag blivit flyttad, det är att hon använt sig av det första ultraljudets datum, vilket dom två senare ultraljuden har ändrat.
Alltså är BF enligt två "nyare" UL belagt 5 dagar innan vad bm räknar på.
T.ex. vid ev överburenhet så räknar dom ju inte med att sätta igång förrän efter 14 dagar, vilket i detta fall blir 19 dagar över det egentliga BF datumet.

BM-besök imorse. Har varit lite nojjig de senaste dagarna då jag tycker att bebis rört sig mindre, eller jag inte känt lika mycket. Men allt var jättefint med bebis, hjärtljuden låg på 146, mitt blodtryck var perfekt, sockret var 4,1,SF-mått låg på 30 så jag följer min kurva perfekt (29+4 idag). BM trodde att huvudet låg neråt. Jag hade dock gått ner i vikt, tror jag ligger på max 2 kg plus nu sedan inskrivning. Jag är överviktig från början så det gör inget. men jag borde ändå äta mer, det känner jag. Är väldigt trött på em. Sa det till BM och hon tog verkligen allvarligt på det och frågade om jag ville prata med en läkare om det, sjukskrivning. Men jag sa att jag ville hålla ut och testa ett tag till, jag gör inget ansträngande på jobbet, men det är eftermiddagarna som är tuffa iom att jag blir så trött.

Längesen jag skrev här, varit extremt mycket på sistone på jobbet samtidigt som vi har köpt hus och sålt lägenhet vilket varit rätt så nervpåfrestande :nailbiting: :D

Besök hos BM idag och järnvärdet låg på 127 utan att jag äter järntabletter så det är inte förklaringen till min oerhörda trötthet iaf.. SF-mått på 30 såhär i vecka 34 (33+1) och bra blodsocker så allt sådant fysiskt verkar ok :up: Bebis låg även långt ner med huvudet men var fortfarande lite ruckbar.

Någon annan än jag som är otroligt trött? Känns som att jag bara vill sova.. :crazy:

Längesen jag skrev här, varit extremt mycket på sistone på jobbet samtidigt som vi har köpt hus och sålt lägenhet vilket varit rätt så nervpåfrestande :nailbiting: :D

Besök hos BM idag och järnvärdet låg på 127 utan att jag äter järntabletter så det är inte förklaringen till min oerhörda trötthet iaf.. SF-mått på 30 såhär i vecka 34 (33+1) och bra blodsocker så allt sådant fysiskt verkar ok :up: Bebis låg även långt ner med huvudet men var fortfarande lite ruckbar.

Någon annan än jag som är otroligt trött? Känns som att jag bara vill sova.. :crazy:
Jag har iofs lågt järnvärde, men tröttheten känner jag igen. Vaknar flertal ggr/natt, men sover ändå sisådär 13 h. Går upp äter frukost och sen vill jag vila igen. Behöver verkligen städa här hemma och fixa sista inför bebis, orkar inte ens packa förlossningsväska, v 36+5 idag. Minsta grej jag gör får mig att bli helt slut.

Idag var jag på möte igen angående mitt planerade snitt. Fick det beviljat men tydligen får man inget datum förrän två veckor innan BF...

Jag vet inte om det är standard på alla förlossningar, ska prata med min BM om det nästa gång jag ska dit. Känns ju sådär att gå och oroa sig över att förlossningen sätter igång och få ett akutsnitt istället.

Idag var jag på möte igen angående mitt planerade snitt. Fick det beviljat men tydligen får man inget datum förrän två veckor innan BF...

Jag vet inte om det är standard på alla förlossningar, ska prata med min BM om det nästa gång jag ska dit. Känns ju sådär att gå och oroa sig över att förlossningen sätter igång och få ett akutsnitt istället.

Vi ska på möte på måndag för definitivt beslut om planerat snitt på måndag, och min bm sa att själva datumet fastställs ca 4 veckor innan bf.

I Östergötland är det så att om förlossningen startar innan v 37-38 så blir det vaginal förlossning trots beslut om snitt. Om förlossningen sätter igång mellan v 38 och snittdatumet så blir det ett "halvakut" snitt, dvs då åker man till sjukhuset så fort som möjligt. För förstföderskor är det nog rätt så ovanligt att det blir superstressigt även om förlossningen skulle sätta igång - värkarbetet brukar väl ta ett par timmar, men man åker in direkt istället för att det första skedet får gå klart hemma. Det finns ju ändå en färdig planering så det hela kan gå lugnt och stillsamt till. För bebisen är det egentligen det ultimata - värkarna sätter igång så bebis får det naturliga stresspåslaget trots att det blir snitt.

Jag har också varit hos bm idag, vecka 34+5. Allt såg fint ut och magen har åter hamnat exakt på mitten av mitten-kurvan, vilket var skönt. Järnvärdet kollade hon inte men det har varit bra hela tiden. Tösen ligger kvar med huvet neråt, tydligen. Hela mötet tog 20 minuter.

Jag är sjukt trött nu sen ett par dagar tillbaka, men det är nog björkpollenet som slagit till. :meh: Och inga allergipiller får man ta, så jag får nöja mig med nässpray och ögondroppar.

Jag har också varit hos bm idag, vecka 34+5. Allt såg fint ut och magen har åter hamnat exakt på mitten av mitten-kurvan, vilket var skönt. Järnvärdet kollade hon inte men det har varit bra hela tiden. Tösen ligger kvar med huvet neråt, tydligen. Hela mötet tog 20 minuter.

Jag är sjukt trött nu sen ett par dagar tillbaka, men det är nog björkpollenet som slagit till. :meh: Och inga allergipiller får man ta, så jag får nöja mig med nässpray och ögondroppar.

Jag fick med mig en lista på vad som var ok med allergitabletter enligt min BM, och listan kom från deras nätverk. Jag köpte Loratadin som fanns med på listan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka