Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Meh! Min bm satt ju och kollade upp Loratadin och Cetirizin och sa att de INTE var ok. Suck. :confused:

Konstigt... Jag ska kolla om jag har listan i närheten...
...Hittade den, där står det att Intranasal kortison rekommenderas, Antihistaminerna Loratadin, Cetirizin samt Desloratadin rekommenderas.
Manusförfattare- MhöSam, mödrahälsovårdsöverläkare och samordnande barnmorskor

Om du vill jag kan ta bild på pappret och skicka till dig?

Jag kollade upp de vanligaste allergimedicinerna i FASS, och där stod att man skulle rådgöra med sin läkare innan användning. Och olika bm säger tydligen olika saker. Inte lätt att veta vad man ska göra då. Min bm sa att allergimediciner hade diskuterats flitigt på MVC eftersom det är galna halter av björkpollen i luften just nu i Linköping.

Jaja. Blir det riktigt illa går jag väl och köper Loratadin.

Konstigt... Jag ska kolla om jag har listan i närheten...
...Hittade den, där står det att Intranasal kortison rekommenderas, Antihistaminerna Loratadin, Cetirizin samt Desloratadin rekommenderas.
Manusförfattare- MhöSam, mödrahälsovårdsöverläkare och samordnande barnmorskor

Om du vill jag kan ta bild på pappret och skicka till dig?

Nejdå, jag tror dig. :) Bara konstigt att de säger så olika.

Barnmorskebesök idag. Ligger fint på 119 i järn (utan tillskott); 4,5 i socker; 120/70 i blodtryck. Gått ner 1 kg sen sista besöket his henne för tre veckor sen. Yeayy. Hon tyckte inte det var konstigt med tanke på att jag ökade 12 kg från vecka 9-25. Kroppen börjar stabilisera sig.

28+1 och känner mig inte särskilt gravid för stunden. Visst har jag ont i ryggen men har nog börjat vänja mig vid smärtan för har flängt nästan på normal nivå senaste veckan.

Bokade om nästa tul. Låg för nära inpå som jag misstänkte. Så läkarebesök 26/5, barnmorska 7/6 och tul 15/6 har jag inbokat just nu. Mår bättre mentalt med sen jag fick byta arbetsplats så det är skönt.

Idag var jag på möte igen angående mitt planerade snitt. Fick det beviljat men tydligen får man inget datum förrän två veckor innan BF...

Jag vet inte om det är standard på alla förlossningar, ska prata med min BM om det nästa gång jag ska dit. Känns ju sådär att gå och oroa sig över att förlossningen sätter igång och få ett akutsnitt istället.

På Skaraborgs sjukhus i Västergötland får man veta vilket datum det blir i vecka 35, och planerade snitt läggs ofta veckan innan BF här. För min del som visste att det skulle bli snitt redan innan jag ens blev gravid så var det en onödig väntan på datumet. Kan förstå känslan, jag har med mina två senaste graviditeter levt med rädslan om akutsnitt eftersom jag inte fått föda vaginalt pga snitt med första barnet och sedan fått två tungviktare efter det.

tillhör vinterförälder 13/14 och vårförälder -16

Vi ska på möte på måndag för definitivt beslut om planerat snitt på måndag, och min bm sa att själva datumet fastställs ca 4 veckor innan bf.

I Östergötland är det så att om förlossningen startar innan v 37-38 så blir det vaginal förlossning trots beslut om snitt. Om förlossningen sätter igång mellan v 38 och snittdatumet så blir det ett "halvakut" snitt, dvs då åker man till sjukhuset så fort som möjligt. - klipp- För bebisen är det egentligen det ultimata - värkarna sätter igång så bebis får det naturliga stresspåslaget trots att det blir snitt.

Oj, i grannlänet blir det snitt oavsett när bebisen kommer ifall det är beviljat snitt. Och med alla mina tre barn så har jag blivit tillsagd att åka in akut med ambulans , liggandes ner, om vattnet går eller om jag får värkar eftersom mitt värkarbete inte fått lov att komma igång. Låter skumt att det blir vaginalt före vecka 37-38 för många snitt görs trots allt för faran för mammans eller/barnens liv.

Någon annan än jag som är otroligt trött? Känns som att jag bara vill sova.. :crazy:

Samma här, känns som om jag alltid är trött :down: Sover rätt bra fram till 5-6 tiden sen ligger jag o vänder o vrider mig ett bra tag innan jag går upp. Då äter jag frukost och efter det kommer illamåendet och jag vill bara gå och lägga mig igen. Är så sjukt jobbigt, särskilt nu när man bra går hemma. Finns ju så mycket man vill göra men jag orkar verkligen inte. Har så dåligt samvete över att jag inte orkar rida :( Jag vill ju så gärna och jag känner att jag mår bättre både fysiskt och psykiskt när jag varit uppe på hästryggen, så därför känns det ännu värre! Har varit trött och illamående större delen av graviditeten så är skapligt trött på det nu :yuck:

Oj, i grannlänet blir det snitt oavsett när bebisen kommer ifall det är beviljat snitt. Och med alla mina tre barn så har jag blivit tillsagd att åka in akut med ambulans , liggandes ner, om vattnet går eller om jag får värkar eftersom mitt värkarbete inte fått lov att komma igång. Låter skumt att det blir vaginalt före vecka 37-38 för många snitt görs trots allt för faran för mammans eller/barnens liv.

Ja, alltså, skulle kanske förtydligat att detta gäller snitt som inte har fysiologiska orsaker. Jag vet förstås inte alls hur rutinen är med beviljade snitt av andra skäl än psykosociala.

Ja, alltså, skulle kanske förtydligat att detta gäller snitt som inte har fysiologiska orsaker. Jag vet förstås inte alls hur rutinen är med beviljade snitt av andra skäl än psykosociala.

Ja det är ju skillnad, även om de psykiska skälen ändå är detsamma oavsett när bebisen föds såvida man inte är rädd för stort barn.

Ja det är ju skillnad, även om de psykiska skälen ändå är detsamma oavsett när bebisen föds såvida man inte är rädd för stort barn.

Ja, men så resonerar de alltså i Linköping. Innan v 38 = vaginal förlossning trots beslut om planerat snitt (av psykosociala skäl). De anser väl att fördelarna för barnet är såpass stora om det föds för tidigt att det går före allt annat.

Jag köpte en beg garderob på blocket häromdagen som jag idag plockade in bebis-kläder i. Jag insåg att jag knappt har några kläder alls upp till 60. Men behövs det verkligen så mycket i minsta storleken? Jag ska ju föda i slutet av juli och det brukar ju alltid vara så varmt då, räcker det inte typ med blöja i vagnen och max en body typ? Hur har ni tänkt? Jag har köpt lite filtar också, bla en gallerfilt och en muslin-filt.

Jag köpte en beg garderob på blocket häromdagen som jag idag plockade in bebis-kläder i. Jag insåg att jag knappt har några kläder alls upp till 60. Men behövs det verkligen så mycket i minsta storleken? Jag ska ju föda i slutet av juli och det brukar ju alltid vara så varmt då, räcker det inte typ med blöja i vagnen och max en body typ? Hur har ni tänkt? Jag har köpt lite filtar också, bla en gallerfilt och en muslin-filt.
Jag skulle köpa lite mer kläder än så, svenska sommaren är rätt opålitlig och jag hade alltid heltäckt bebis ute oavsett temperatur :)

Det rek. inte att smörja in med solskydd om de är under 6 mån. Och då behöver man heltäckande vid de tillfällen man befinner sig i solen. Så även jag tror att du kan behöva ha iaf lite kläder i minsta storlekarna. Men det behövs inga mängder iom att de växer så snabbt. Men ett par långärmade tunna bomullsbodys och tunna byxor skulle jag införskaffa.

Jag skulle köpa lite mer kläder än så, svenska sommaren är rätt opålitlig och jag hade alltid heltäckt bebis ute oavsett temperatur :)

Det rek. inte att smörja in med solskydd om de är under 6 mån. Och då behöver man heltäckande vid de tillfällen man befinner sig i solen. Så även jag tror att du kan behöva ha iaf lite kläder i minsta storlekarna. Men det behövs inga mängder iom att de växer så snabbt. Men ett par långärmade tunna bomullsbodys och tunna byxor skulle jag införskaffa.

Tack för tipsen! Då blir det till att köpa in några mer bodys och brallor, i tunnare tyg :)

@ninsan o med tanke på att de små gärna spyr ner sig och har läckande blöjor så e det rätt skönt med ett par ombyten att växla med :up:

Och jag som har försökt hålla lite i klädköperiet och inte gå bananas :p Iofs, alla affärer finns kvar efter bebis kommit ut också. Och jag tror att iaf min mamma har storhandlat... Men jag ska kolla vilka storlekar hon har köpt mest i och sen komplettera. Tror också hon köpt mest i strl 60 och större.

@ninsan ja det kan ju va rätt olika hur länge de har de minsta strl. Lillan vägde 3880 o va 51 lång men hade 50/56 sina första 2 mån åtminstone :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka