Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang föräldrarledighet; jag kommer ta det mesta av den. Det passar oss bäst. Jag tar 5 dagar/v fram tom sept nästa år (ska jag verkligen inte jobba förrän dess?!?) och sedan skolar vi in. Sambon kommer ta någon föräldradag i veckan då och jag troligen jobba 80% så det blir inte heltid för barnen. Men, jag är helt ny på det här så vi kanske ändrar oss...
 
Jag är lite sur på timingen idag.
Ska på en jobbintervju på onsdag, internt, till en tjänst jag väldigt gärna vill ha. Men jag inser ju att det egentligen är lönlöst :( Även om de inte får ta med magen i beräkningen så är det klart att jag hade haft bättre chans om den inte synts eller om jag var "pappan" istället (och kanske ändå planerat att vara hemma lika mycket). Klart de väljer någon som kan börja nu och inte om 1-1,5 år...
 
Jag är lite sur på timingen idag.
Ska på en jobbintervju på onsdag, internt, till en tjänst jag väldigt gärna vill ha. Men jag inser ju att det egentligen är lönlöst :( Även om de inte får ta med magen i beräkningen så är det klart att jag hade haft bättre chans om den inte synts eller om jag var "pappan" istället (och kanske ändå planerat att vara hemma lika mycket). Klart de väljer någon som kan börja nu och inte om 1-1,5 år...

Det beror väl lite på om föräldraledigheten är ett problem eller inte. De kanske inte får tag i andra kandidater som passar bra till tjänsten. Din nuvarande tjänst kanske är enklare att tillsätta och de vet vad de får på den nya tjänsten. Vi har haft problem att få rätt in rätt folk på mitt jobb, kompetens och personlighet måste funka med övriga i teamet. Då går det fort ett år innan en rekrytering är klar.
 
Det blir nog så att jag kommer ta merparten av föräldraledigheten, men vi får se hur vi gör. Sambons arbetsplats är mindre medgörlig än min (även om det är en rättighet med FL) eftersom det är en liten firma. sambon är lite skeptisk till det själv men han kanske ändrar sig när barnet väl är ute. Ekonomiskt spelar det mindre roll efter det första 6månaderna. Vi ligger lika lönemässigt, men jag får 10% av min lön som föräldralön upptill från facket det halvåret. Förskolestarten har jag en tanke om i sept -16 och då på halvtid, men vi får se hur det känns längre fram.
 
Det beror väl lite på om föräldraledigheten är ett problem eller inte. De kanske inte får tag i andra kandidater som passar bra till tjänsten. Din nuvarande tjänst kanske är enklare att tillsätta och de vet vad de får på den nya tjänsten. Vi har haft problem att få rätt in rätt folk på mitt jobb, kompetens och personlighet måste funka med övriga i teamet. Då går det fort ett år innan en rekrytering är klar.

Min nuvarande tjänst är i ett projekt som försvinner till årsskiftet eller våren i vilket fall så den behöver inte fyllas, blir bara att vi behåller en av våra projektanställda lite längre. Det är ett ganska stort företag (ca 700 pers) fördelat på många orter så det tas ingen hänsyn till att andra platser behöver täckas upp eller fyllas. Tjänsten behöver tillsättas omgående "tyvärr", och de som rekryterar har jag knappt träffat så de vet ändå inte vad de får så att säga.
Dessutom hade det känts väldigt bra att veta vad jag kommer tillbaka till sen, iom att tjänsten jag har försvinner. Jag har ju kvar min anställning men vet inte riktigt var :(
 
Min nuvarande tjänst är i ett projekt som försvinner till årsskiftet eller våren i vilket fall så den behöver inte fyllas, blir bara att vi behåller en av våra projektanställda lite längre. Det är ett ganska stort företag (ca 700 pers) fördelat på många orter så det tas ingen hänsyn till att andra platser behöver täckas upp eller fyllas. Tjänsten behöver tillsättas omgående "tyvärr", och de som rekryterar har jag knappt träffat så de vet ändå inte vad de får så att säga.
Dessutom hade det känts väldigt bra att veta vad jag kommer tillbaka till sen, iom att tjänsten jag har försvinner. Jag har ju kvar min anställning men vet inte riktigt var :(

Aha, det låter tufft. Just att behöva ha den osäkerheten när du ska vara föräldraledig och inte borde behöva gå och tänka på jobb.
I vilket fall som så är det ju jättebra för framtiden att du får träffa rekryterarna redan nu, så de får ett ansikte och kan ha dig i åtanke när du kommer tillbaka. Det kanske dyker upp något annat bra tills dess.
 
Sambons arbetsplats är förvisso stor men det blir alltid bekymmer när folk är föräldralediga. Iom att han programmerar och är en variant av spindeln i nätet är det svårt att komma in och bara ta över då alla har sina sätt att skriva program på och saker som landar på hans bord är ofta rätt akut. Dock har han fått goda omdömen nu sista tiden och hoppas kunna spela på att han är "oumbärlig" och därmed försöka övertyga dem om att det är kalasbra att ta en dag i veckan under en lämplig period, kanske under våren (vilket innebär att hans post blir 4 dagar i stället för 5 för man kan inte sätta in en på 1 dag i veckan). Jag gillar inställningen stenhårt och håller tummarna för jag tror att det är bra för hela familjen om han får igenom det utan att bli hatad på jobbet. Ingen av oss tycker att det är sjysst att sätta jobbet på pottan oavsett vems jobb det är så om det inte funkar smidigt blir det inte så men vi får se. Kanske, kanske. I annat fall skjuts deltiden upp till en tid det är lugnare alternativt att han plockar endast sammanhängande.
 
Här bröt illamåendet ut i något magsjukelikt och jag har kräkts en massa gånger under kvällen/natten samtidigt som det blev föl kl 23.55 inatt. Full fart! Sitter fortfarande i stallet då moderkakan inte släppt ännu så jag är minst sagt trött nu...

Men fölis är givetvis helt bedårande :love:
 
Här bröt illamåendet ut i något magsjukelikt och jag har kräkts en massa gånger under kvällen/natten samtidigt som det blev föl kl 23.55 inatt. Full fart! Sitter fortfarande i stallet då moderkakan inte släppt ännu så jag är minst sagt trött nu...

Men fölis är givetvis helt bedårande :love:

Åh fy vilken natt! Skönt dock att fölet är ute så att du kan släppa vakandet.
 
Hmm, när jag gick upp på toaletten hade jag vattniga ljusrosa flytningar. Jag väntade lite och det kom mer.
Så jag ringde förlossningen där BM sa ta på en binda och hör av dig om en halvtimma och berätta om det kommit mer. Under den stunden har det runnit två stötar med mer klar vätska, misstänkt fostervatten och kommit lite
 
Hmm, när jag gick upp på toaletten hade jag vattniga ljusrosa flytningar. Jag väntade lite och det kom mer.
Så jag ringde förlossningen där BM sa ta på en binda och hör av dig om en halvtimma och berätta om det kommit mer. Under den stunden har det runnit två stötar med mer klar vätska, misstänkt fostervatten och kommit lite

Det där låter ju väldans bekant tycker jag!

Men hoppas det inte var fostervatten och den lille vill stanna kvar till fullgången tid iaf :)
 
Råkade trycka på svara knappen.. Hann inte ändra inom 10 min.

...slemmiga rosa flytningar. Det fyllde upp trosskyddet. Fick lite diarré också. Har haft lite förvärkar med men mest molande mensvärkssmärtor. När jag ringde igen så ville hon ha in mig på kontroll vid 10 tiden förutsatt att det inte kommer rena blödningar eller mer intensiva värkar.
 
Råkade trycka på svara knappen.. Hann inte ändra inom 10 min.

...slemmiga rosa flytningar. Det fyllde upp trosskyddet. Fick lite diarré också. Har haft lite förvärkar med men mest molande mensvärkssmärtor. När jag ringde igen så ville hon ha in mig på kontroll vid 10 tiden förutsatt att det inte kommer rena blödningar eller mer intensiva värkar.
Oj! Vilken vecka är du i nu?
 
Här bröt illamåendet ut i något magsjukelikt och jag har kräkts en massa gånger under kvällen/natten samtidigt som det blev föl kl 23.55 inatt. Full fart! Sitter fortfarande i stallet då moderkakan inte släppt ännu så jag är minst sagt trött nu...

Men fölis är givetvis helt bedårande :love:
Grattis! Men fy för att bli magsjuk samtidigt. :yuck:
 
Här bröt illamåendet ut i något magsjukelikt och jag har kräkts en massa gånger under kvällen/natten samtidigt som det blev föl kl 23.55 inatt. Full fart! Sitter fortfarande i stallet då moderkakan inte släppt ännu så jag är minst sagt trött nu...

Men fölis är givetvis helt bedårande :love:

Fölvak och magsjuka låter inte som nån gyllene kombo, tur du fick nåt för det till slut!

Låter spännande @Honungshumlan!(Även om du *host harkel* tränger dig före i kön... :D)
Håller tummarna! :banana:
 
Här bröt illamåendet ut i något magsjukelikt och jag har kräkts en massa gånger under kvällen/natten samtidigt som det blev föl kl 23.55 inatt. Full fart! Sitter fortfarande i stallet då moderkakan inte släppt ännu så jag är minst sagt trött nu...

Men fölis är givetvis helt bedårande :love:
Grattis till fölisen! Men vilken dålig timing med magsjuka. Blä!

@Honungshumlan spännande! Låter som om det där läge att packa väskan ja ;) hoppas att det går bra på kontrollen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 120
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp