Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon och jag har inte bestämt oss för några namn än men vi har sagt att han får komma på flicknamn som han gillar och jag pojknamn som jag gillar. Sedan får vi bestämma vilka vi gillar mest. Och sen får vi se om namnet passar barnet när han/hon väl är här. Mellannamn har vi inte tänkt på.

Tror nog att barnet får mitt efternamn. Har ett -son namn men sambon har ett polskt efternamn och jag tycker inte det är så fint:angel: I annat fall så får väl lillen bådas efternamn om vi inte kan bestämma oss för ett.
 
@Retro och @Honungshumlan

Det kan absolut vara som så att fogarna förvärrar smärtan. Fruktansvärt enerverande är det i alla fall att inte kunna röra sig utan att det hugger till. Jag jobbar bara utanför stan (städar på olika ställen) och de flesta av våra vikarier har inte körkort så det är anledningen till mitt dåliga samvete. Det blir ju mer jobb för chefen. Larvigt, jag vet men jag är expert på att stressa och oroa mej i onödan.
Oj, ta hand om dig!

Hoppas du kan ha en bra dialog med chefen och var inte alltför rädd för att sjukskriva dig vid behov. Tänk på att de ska vara utan dig sen när du är föräldraledig så det är väl bra om de vänjer sig ;-)
 
Vi är helt överens om efternamn och det blir pappans. Det är mycket finare än mitt. Så det var lätt att komma överens om. :D

Förnamn däremot.. Vi har inte kommit någonstans och jag vill bara banka vett i min "bättre" hälft. Går inte att få ett seriöst förslag ur honom. Tur för honom att han har andra fina kvaliteter... :angel:
 
Namn har vi inte pratat om. Förra gången drömde jag att bebisen hette ett visst namn i flera nätter och så fick det bli. Min lillasyster som blev påkörd och dog 2007, 12 år gammal, fick föra vidare sitt andranamn till dottern. Får se vad vi hittar på för andranamn om det blir en flicka till. Blir det en pojke är det mycket oklart men andranamn kommer han i så fall få efter min pappa som dog 2004.

Dottern har sambons efternamn och mitt efternamn som mellannamn (löfte till pappsen att föra vidare vårt efternamn ;) ). Sambon ville väldigt gärna att hon skulle ha hans efternamn, tror han hade en idé om att vi skulle ha hans efternamn allihopa om vi gifter oss men det vet jag inte om jag vill än.

Här har det varit några riktigt ruttna dagar. Jag är så trött på att inte kunna sova ordentligt. Blir väckt före 7 av dottern, innan dess har man vaknat av smärta, att inte kunna vända sig osv ett antal gånger. Har börjat sova middag på dagarna, har behov av i alla fall ett par timmars (!!!) sömn mitt på dagen och är allmänt sur och grinig mest hela tiden. Blä. Inatt har dessutom tösabiten sovit hos oss och legat och sparkat på mig större delen av natten så jag har vaknat ännu fler gånger. Hon har haft behov av närhet ett par dagar och därmed velat sova i sängen hos oss. Mysigt ungefär tills man somnar, eller för all del får en fot på lämplig fog ;) hon ligger såklart i vår säng nu med så jag ska nog prova om någon av gästsängarna är tillräckligt mjuk för att jag ska kunna sova där i stället. Det suger att vara gravid för tillfället.

Verkar era bebisar ha hittat "rätt utväg" så att säga? Flera kvällar i rad har min v.27-bebis rotat omkring lääääängst ner i bäckenet såpass så jag funderat på om den ska spräcka hinnorna :o väldigt obehagligt men det känns ju bra att den valt rätt väg i alla fall ;)
 
Verkar era bebisar ha hittat "rätt utväg" så att säga? Flera kvällar i rad har min v.27-bebis rotat omkring lääääängst ner i bäckenet såpass så jag funderat på om den ska spräcka hinnorna :o väldigt obehagligt men det känns ju bra att den valt rätt väg i alla fall ;)

Visst är det härligt med ett huvud som riktigt borrar ner sig, gärna rätt i urinblåsan också... :meh::arghh:

Namn håller vi på med. Har ett förnamn som båda älskar, men jag har svårt för när alla syskon börjar på samma bokstav och det skulle det bli här.. Sambon, bonus, storebror och bebis på M. Dagens i-landsproblem.. :grin:

Mellannamnen är däremot klara och efternamnet blir mitt, då det är ovanligare...
 
Visst är det härligt med ett huvud som riktigt borrar ner sig, gärna rätt i urinblåsan också... :meh::arghh:

Namn håller vi på med. Har ett förnamn som båda älskar, men jag har svårt för när alla syskon börjar på samma bokstav och det skulle det bli här.. Sambon, bonus, storebror och bebis på M. Dagens i-landsproblem.. :grin:

Mellannamnen är däremot klara och efternamnet blir mitt, då det är ovanligare...
Jaa.. Frågan är om det bara är huvudet som borrar ner sig. Det är nog lite blandat faktiskt ;/

Vi har en grej med bokstaven här med. Jag, sambo och dotter börjar på samma :o det blev bara så. Jag har varit sugen på ett namn på annan bokstav åt en eventuell flicka men det skulle kännas galet samtidigt. I-landsproblem som sagt.
 
Mellannamn tycker inte jag att "finheten" är lika viktig. Vi har valt släktnamn och gillar den traditionen.

Sonen har två mellannamn. Ett som är släktnamn i mannens familj som de har hetat sen stenåldern typ. Det är både klassiskt och fint, vi funderade på att välja det som förnamn. Sen har han min morfars namn. Det namnet är väl inget jag tycker är jättevackert. Men att döpa honom efter underbara (gammel)morfar var självklart ändå, och morfar blev överlycklig att sonen fick hans namn :)

För oss är det viktigt att även mellannamnet är ett namn vi tycker om. Sen om man tycker om namnet pga associationer till en person som stått oss nära eller bara för att det är ett fint namn att föra vidare spelar inte så stor roll. Jag själv har två mellannamn som inte är släktnamn, så det är inte så viktigt för mig att det är just ett släktnamn, om vi inte hittar ett sådant som låter bra ihop med förnamnet.
Alla tycker vi olika och tur är väl det :)
 
Vi är väl hyfsat klara med namn faktiskt som det ser ut nu. Vi har två namn som vi gillar, det ena har blivit arbetsnamnet här hemma och nu känns det ganska så självklart att han ska heta det, skulle kännas konstigt att säga nåt annat. :p
Det andra namnet blir nog mellannamn.
Men vem vet, han kanske inte alls ser ut som en sån när han kommer ut och det blir nåt helt annat till slut :p

Efternamn blir sambons. Mest för att jag kommer ta hans efternamn den dagen vi gifter oss.
 
För oss är det viktigt att även mellannamnet är ett namn vi tycker om. Sen om man tycker om namnet pga associationer till en person som stått oss nära eller bara för att det är ett fint namn att föra vidare spelar inte så stor roll. Jag själv har två mellannamn som inte är släktnamn, så det är inte så viktigt för mig att det är just ett släktnamn, om vi inte hittar ett sådant som låter bra ihop med förnamnet.
Alla tycker vi olika och tur är väl det :)

Ja absolut! Jag menade inget annat än att berätta hur vi tänkt och gjort :)
 
Namn har vi inte pratat om. Förra gången drömde jag att bebisen hette ett visst namn i flera nätter och så fick det bli. Min lillasyster som blev påkörd och dog 2007, 12 år gammal, fick föra vidare sitt andranamn till dottern. Får se vad vi hittar på för andranamn om det blir en flicka till. Blir det en pojke är det mycket oklart men andranamn kommer han i så fall få efter min pappa som dog 2004.

Dottern har sambons efternamn och mitt efternamn som mellannamn (löfte till pappsen att föra vidare vårt efternamn ;) ). Sambon ville väldigt gärna att hon skulle ha hans efternamn, tror han hade en idé om att vi skulle ha hans efternamn allihopa om vi gifter oss men det vet jag inte om jag vill än.

Här har det varit några riktigt ruttna dagar. Jag är så trött på att inte kunna sova ordentligt. Blir väckt före 7 av dottern, innan dess har man vaknat av smärta, att inte kunna vända sig osv ett antal gånger. Har börjat sova middag på dagarna, har behov av i alla fall ett par timmars (!!!) sömn mitt på dagen och är allmänt sur och grinig mest hela tiden. Blä. Inatt har dessutom tösabiten sovit hos oss och legat och sparkat på mig större delen av natten så jag har vaknat ännu fler gånger. Hon har haft behov av närhet ett par dagar och därmed velat sova i sängen hos oss. Mysigt ungefär tills man somnar, eller för all del får en fot på lämplig fog ;) hon ligger såklart i vår säng nu med så jag ska nog prova om någon av gästsängarna är tillräckligt mjuk för att jag ska kunna sova där i stället. Det suger att vara gravid för tillfället.

Verkar era bebisar ha hittat "rätt utväg" så att säga? Flera kvällar i rad har min v.27-bebis rotat omkring lääääängst ner i bäckenet såpass så jag funderat på om den ska spräcka hinnorna :o väldigt obehagligt men det känns ju bra att den valt rätt väg i alla fall ;)

Jag tror att min lilla har fattat var den ska ut. Den ligger iaf åt rätt håll sedan ett tag tillbaka. Men vissa dagar, tex igår, krafsas det med fingrarna ut till vänster i magen så jag faktiskt misstänker att den försöker gräva sig ut den vägen :p Häftig känsla i magen nu tycker jag. Mindre sparkar och istället fler stora rörelser där hela magen gör vågor. Läckert! :heart

Idag är illamåendet som bortblåst! Så frågan är om.det var nå bacillusker som invaderat? Aja, huvudsaken är att jag slipper det iaf :yuck:

Att inte få sova är ren tortyr. Jag sover oförskämt bra, men det är ju smärtsamma vändningar många gånger per natt, bara glad att jag somnar om fort. Innan jag fick fölgjorden att funka hade jag dessutom klockan ställd en gång i timmen för att kolla till hästen och då hade jag inte orkat hålla på länge till. Nu litar jag på att tekniken talar om för mig när det är dags :cool: Hon är beräknad i morrn, hoppas hon är punktlig.

Idag blir det nog en sväng till Ikea. Vill gå klart med skötbord så att jag kan börja boa och gå igenom kläderna. Har fått påsar av kompisar som jag inte ens tittat i ännu... :cool:
 
Vi är väl hyfsat klara med namn faktiskt som det ser ut nu. Vi har två namn som vi gillar, det ena har blivit arbetsnamnet här hemma och nu känns det ganska så självklart att han ska heta det, skulle kännas konstigt att säga nåt annat. :p
Det andra namnet blir nog mellannamn.
Men vem vet, han kanske inte alls ser ut som en sån när han kommer ut och det blir nåt helt annat till slut :p

Efternamn blir sambons. Mest för att jag kommer ta hans efternamn den dagen vi gifter oss.

Det är ju det där om de ser ut som ett visst namn eller inte. Men vi har nog både tjej och pojk klart, bara några få att välja bland när personen väl tittar ut. :)

Efternamnet blir troligen mitt, som vi även tar om/när vi gifter oss. Mitt är ovanligt släktnamn, hans slutar på son och är bara två generationer gammalt och ingen annan lär ta det vidare heller. Men... Han har inte sagt rätt ut att det är ok så, men inte heller sagt emot ;)
 
Håller tummarna för att bebisarna stannar lite till, @Mauen :) skönt att få komma hem, får du leva som vanligt nu då?

Har era partners börjat fundera på föräldraledighet än? Vi har pratat om det idag och sambon sökte hela september, plus de 10 dagarna. Bebis beräknad i mitten av augusti. Jag ville ha honom hemma i alla fall 4 veckor i början så man hinner komma in i gängorna så att säga iom att vi har en 2-åring också.

Sen ska vi ta och fundera ut hur vi gör med ledighet senare. Vi kommer troligen lägga den i perioder för sambon (sist tog han bara 5 månader från att tösen vad 8 månader) men då de har extremt mycket nästa år får vi se hur man ordnar det. Planeringen för bebis blev sisådär men eventuellt tar han lite mer i höst, innan de drar igång på riktigt på jobbet. Jag räknar med att jobba extra ibland från att bebis är ca 3 månader om jag känner mig okej med det. Nästa vinter räknar jag med att sambon tar längre, sammanhängande ledighet. Min plan är att inte ta dagar om vi inte behöver så vi har möjlighet att vara hemma med barnen betydligt längre än så, på hel eller deltid.
 
Håller tummarna för att bebisarna stannar lite till, @Mauen :) skönt att få komma hem, får du leva som vanligt nu då?

Har era partners börjat fundera på föräldraledighet än? Vi har pratat om det idag och sambon sökte hela september, plus de 10 dagarna. Bebis beräknad i mitten av augusti. Jag ville ha honom hemma i alla fall 4 veckor i början så man hinner komma in i gängorna så att säga iom att vi har en 2-åring också.

Sen ska vi ta och fundera ut hur vi gör med ledighet senare. Vi kommer troligen lägga den i perioder för sambon (sist tog han bara 5 månader från att tösen vad 8 månader) men då de har extremt mycket nästa år får vi se hur man ordnar det. Planeringen för bebis blev sisådär men eventuellt tar han lite mer i höst, innan de drar igång på riktigt på jobbet. Jag räknar med att jobba extra ibland från att bebis är ca 3 månader om jag känner mig okej med det. Nästa vinter räknar jag med att sambon tar längre, sammanhängande ledighet. Min plan är att inte ta dagar om vi inte behöver så vi har möjlighet att vara hemma med barnen betydligt längre än så, på hel eller deltid.

Alltså, jag har planerat :p och sambon har iaf inte protesterat ;) Nej då, men svårt att veta hur man kommer vilja ha det. Sambon har 3 veckors semester från BF, så även om den stannar i magen 2 veckor över tiden så kan han vara hemma minst 3 veckor (den planerade semestern + 10 dagarna). Sen är jag hemma till nån gång under våren, kanske mars-april. Sen hoppas jag på att vi kan vara hemma tillsammans så mycket som möjligt nästa sommar och att vi kan vänta med dagis tills januari 2017, men inget är hugget i sten ännu. Hösten 2016 delar vi nog en del på isf. Sambons jobb är sådant att han är borta mycket i perioder men därmed också hemma långa perioder på betald ledighet så troligtvis kommer han kunna vara mycket med bebisen utan att slösa föräldradagar.
 
Alltså, jag har planerat :p och sambon har iaf inte protesterat ;) Nej då, men svårt att veta hur man kommer vilja ha det. Sambon har 3 veckors semester från BF, så även om den stannar i magen 2 veckor över tiden så kan han vara hemma minst 3 veckor (den planerade semestern + 10 dagarna). Sen är jag hemma till nån gång under våren, kanske mars-april. Sen hoppas jag på att vi kan vara hemma tillsammans så mycket som möjligt nästa sommar och att vi kan vänta med dagis tills januari 2017, men inget är hugget i sten ännu. Hösten 2016 delar vi nog en del på isf. Sambons jobb är sådant att han är borta mycket i perioder men därmed också hemma långa perioder på betald ledighet så troligtvis kommer han kunna vara mycket med bebisen utan att slösa föräldradagar.
Med dottern tog vi 5 dagar/vecka rakt igenom. Hon är född i april och det i kombination med semestrar och liknande gjorde att vi kunde ha henne hemma till januari i år. Strax före hon blev 2 alltså. Är inte helt på det klara med hur länge bebis ska vara hemma men jag tänker som så att om man kan snåla så bebis blir 2.5-3 när dagarna är slut borde man ju kunna ta typ en föräldradag i veckan eller så för någon av oss föräldrar eller ta lite fler "semestrar" under åren, beroende på vad som känns bäst med jobbet men det beror helt på vår ekonomiska situation. I dagsläget har vi det ju bra men framåt vintern behöver vi försöka lösa bilproblemet med 2 bilbarnstolar i en bil med minimala utsläpp så det är möjligt att det kommer gå några dagar för att finansiera det.
 
Härligt @Mauen! :banana:

Jag ska vara hemma till augusti 2016, sambon hela hösten och så skolar vi in i januari om allt går som det ska.

Sen tänkte vi att sambon tar ut en dag i veckan under våren.

Var hos BM idag, lite högre blodtryck än vanligt samt lite protein i urinen, så nu blir det koll nästa måndag igen. Fick likadant med sonen så det kanske blir sjukskrivning min sista arbetsvecka.
 
Håller tummarna för att bebisarna stannar lite till, @Mauen :) skönt att få komma hem, får du leva som vanligt nu då?

Har era partners börjat fundera på föräldraledighet än? Vi har pratat om det idag och sambon sökte hela september, plus de 10 dagarna. Bebis beräknad i mitten av augusti. Jag ville ha honom hemma i alla fall 4 veckor i början så man hinner komma in i gängorna så att säga iom att vi har en 2-åring också.

Sen ska vi ta och fundera ut hur vi gör med ledighet senare. Vi kommer troligen lägga den i perioder för sambon (sist tog han bara 5 månader från att tösen vad 8 månader) men då de har extremt mycket nästa år får vi se hur man ordnar det. Planeringen för bebis blev sisådär men eventuellt tar han lite mer i höst, innan de drar igång på riktigt på jobbet. Jag räknar med att jobba extra ibland från att bebis är ca 3 månader om jag känner mig okej med det. Nästa vinter räknar jag med att sambon tar längre, sammanhängande ledighet. Min plan är att inte ta dagar om vi inte behöver så vi har möjlighet att vara hemma med barnen betydligt längre än så, på hel eller deltid.
Nja, ska ta det lugnt som hittills tom tors (33+6). Sen kan jag göra lite mer, men ska vara uppmärksam på om jag får sammandragningar etc. Ärligt talat, tror jag inte att jag orkar göra mkt. Att ligga still i 5,5 v har gjort att alla kondis etc har försvunnit....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 124
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp