Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det också en vecka kvar till rul ca. 24:e har vi tid. Kände med nöd och nappen biffar på utsidan igår kväll.

Har börjat potträna dottern (igen...) och inser att huka sig vid pottan med jämna mellanrum inte är en optimal rörelse. Jag hade så ont i hela underredet igår men det var det värt för nu behöver hon bara hjälp med byxorna och sitter annars själv. Duktig tös! Nu ska jag bara hålla fast vid det och inte ge upp igen. Hon hade kläm på det sist med men så kom vintern och overallerna. Mamman surnade ;)

Har någon mer börjat fundera över förlossningen? Jag har.. Inte så himla trevlig känsla i kroppen när jag tänker på den. Låg länge, nästan 2 dygn, varav några få timmar i början var för att dottern inte var fixerad så jag hamnade på avdelning. Avslutades med akutsnitt i alla fall, mitt i natten var det, och sambo och dotter kom ner till förlossning medan jag hamnade på uppvak (trots vaket tillstånd då). Visste inget, ingen brydde sig och talade om när sambo och bebis skulle komma osv. Det är verkligen jobbigt att tänka på att jag återigen kanske hamnar själv på ett uppvak utan någon direkt anledning. Kan man kräva att man skippar uppvaket om det inte går att få med sig barnet och partnern dit (förutsatt att alla är friska osv)? Massa funderingar :p BM har sagt att vi ska prata om det nu, senare. Det fanns inte tid till det på inskrivningen. Jag är egentligen inte rädd alltså utan det är obehagskänslor. Teamen på förlossning och operation var fantastiska men det är hela grejen med eventuellt uppvak, BB osv. BB går ju att skippa om bebis mår bra så det hade jag planerat dock.

Jag har funderat, och kommit fram till att jag är nästan helt säker på att ungen föds här hemma eller på väg in :p Förra förlossningen gick snabbt och lätt, vi hann vara på förlossningen 2 h innan hon var ute och åkte hem efter ett dygn.
 
Jag börjar ångra mig lite, hade förträngt att ungen ska ut också...

Förlossningen med sonen var väl en rätt "normal" förstagångsfödsel egentligen, och allt gick ju bra. Men smärtan, paniken och ångesten.. Vill verkligen inte igen!

Och för att inte skrämma er som inte gjort det ännu så vill jag poängtera att alla som ni vet upplever det olika, som min kompis som tyckte det var som mensvärk ungefär. :eek: Eller en kollega som kom in med lite "halvonda" värkar och var fullt öppen.

Tänkte iaf ta upp det lite med min BM imorgon när jag ska in på glukosbelastning.
 
Här är det också en vecka kvar till rul ca. 24:e har vi tid. Kände med nöd och nappen biffar på utsidan igår kväll.

Har börjat potträna dottern (igen...) och inser att huka sig vid pottan med jämna mellanrum inte är en optimal rörelse. Jag hade så ont i hela underredet igår men det var det värt för nu behöver hon bara hjälp med byxorna och sitter annars själv. Duktig tös! Nu ska jag bara hålla fast vid det och inte ge upp igen. Hon hade kläm på det sist med men så kom vintern och overallerna. Mamman surnade ;)

Har någon mer börjat fundera över förlossningen? Jag har.. Inte så himla trevlig känsla i kroppen när jag tänker på den. Låg länge, nästan 2 dygn, varav några få timmar i början var för att dottern inte var fixerad så jag hamnade på avdelning. Avslutades med akutsnitt i alla fall, mitt i natten var det, och sambo och dotter kom ner till förlossning medan jag hamnade på uppvak (trots vaket tillstånd då). Visste inget, ingen brydde sig och talade om när sambo och bebis skulle komma osv. Det är verkligen jobbigt att tänka på att jag återigen kanske hamnar själv på ett uppvak utan någon direkt anledning. Kan man kräva att man skippar uppvaket om det inte går att få med sig barnet och partnern dit (förutsatt att alla är friska osv)? Massa funderingar :p BM har sagt att vi ska prata om det nu, senare. Det fanns inte tid till det på inskrivningen. Jag är egentligen inte rädd alltså utan det är obehagskänslor. Teamen på förlossning och operation var fantastiska men det är hela grejen med eventuellt uppvak, BB osv. BB går ju att skippa om bebis mår bra så det hade jag planerat dock.
Autocorrect tyckte jag skrev fel inser jag. Kanske dags att ta bort den funktionen :p
 
Jag ser fram emot förlossningen! Känns helknäppt och jag är fullt inställd på att inget ska bli som jag hoppas/förväntar mig. Men jag tycker det ska bli så häftigt!

Funderar mycket på hur det kommer dra igång, men tänker mig mest att jag kommer bli igångsatt så att jag inte får känna på en "riktig start".
 
Jag ser fram emot förlossningen! Känns helknäppt och jag är fullt inställd på att inget ska bli som jag hoppas/förväntar mig. Men jag tycker det ska bli så häftigt!

Funderar mycket på hur det kommer dra igång, men tänker mig mest att jag kommer bli igångsatt så att jag inte får känna på en "riktig start".
Varför tror du på igångsättning?
 
Jag ser fram emot förlossningen! Känns helknäppt och jag är fullt inställd på att inget ska bli som jag hoppas/förväntar mig. Men jag tycker det ska bli så häftigt!

Funderar mycket på hur det kommer dra igång, men tänker mig mest att jag kommer bli igångsatt så att jag inte får känna på en "riktig start".

Jag såg också fram emot den första, tyckte det var spännande och undrade hur det skulle bli! :) Eller ja, jag ser ju faktiskt fram emot den här också :p
 
Det där om hur det startar kommer du att få gå igenom med BM sen :) jag har faktiskt glömt :rofl: här startade det med vattenavgång.

Väskan innehöll för min del kläder till mig och bebis och lite ätbart till förlossningen. Hygienartiklar, mobilladdare, något att sysselsätta sig med... Ja, ungefär det. Filtar och litet sånt till bebisen med. Allt kräktes ner första natten ;) nämen filtarna kräktes ner i alla fall. Kläder hade hon. Babyskyddet såklart så vi kunde åka hem. Vissa tar med sig sjalar/selar men vi klarade oss utan det.

När man packar.. Jaa.. Tvillingföräldrar bör väl vara redo runt v. 25 tror jag att jag läste. Annars runt v. 35 kanske? Eller om man känner att något är på gång.
V. 25?!? Det är jag i nu och har inte börjat fundera på det än! De får snällt stanna kvar ett bra tag till.
 
V. 25?!? Det är jag i nu och har inte börjat fundera på det än! De får snällt stanna kvar ett bra tag till.
Haha! Men det är ju bra, då har du väl haft en ganska stillsam graviditet menar jag?

Det har säkert med att göra att tvillingar gärna föds tidigare och att man börjar rädda barnen i runt v.24-25 har jag för mig?
 
Usch vilken natt @Kaki förstår att du är trött idag!
Vilken tur att du fick komma in och kolla upp det!
Man kan ju se det som att du fått göra ett studiebesök på förlossningen så du vet vart du ska nästa gång! :) Hoppas att nästa gång blir den dagen det är dags på riktig, när bebis är fullgången.
Ja det var så skönt att allt ändå va bra. Bäbis tittade rakt mot ultraljudet så vi såg hela ansiktet. Ögon näsa mun, och den vinkade till oss när läkaren sa till den att vinka :) Nu ska vi dit om 17v igen! Parkering och att hitta blir inga problem ;)
 
Tur att det inte var något allvarligt! Nu vet ni hur ni parkerar och går in och allt sånt. Det har jag inte spanat in än men vi åker nog taxi ändå.

Skönt att bli tagen på allvar. Jag vet ju liksom inte hur förvärkar känns!
Är så himla glad över min stabila sambo också <3 sån klippa!
 
Haha! Men det är ju bra, då har du väl haft en ganska stillsam graviditet menar jag?

Det har säkert med att göra att tvillingar gärna föds tidigare och att man börjar rädda barnen i runt v.24-25 har jag för mig?
Jo, jag mår jättebra. Oförskämt bra faktiskt. Men, om några veckor kanske jag ska börja fundera på det... Var på tvillingträff igår och fick då träffa personal från neonental. De var trevliga, men dit vill jag inte!! Alla säger åt mig att jag måste te det lugnt, men så länge jag inte har några problem borde det väl inte vara någon fara att köra på?
 
Imorgon går jag in i v28, 90 dagar till BF. Än så länge känner jag mest att förlossningen är bara en etapp (och ett nödvändigt ont) för att komma vidare till det jag mest tänker på, livet som förälder och att få tillbaka min kropp.
Det är väl på sätt och vis postitvt att inte se förlossningen som målet utan tänka längre fram.
Det känns som att föräldrautbildningen och att det närmar sig BF alltmer kommer att väcka intresset mer för förlossningen som sådan såsmåningom.

Det enda jag känner hitintills är att jag vill att de är tydliga och talar om vad de ska göra med mig under förlossningen och varför. Vad jag ska göra, varför och vad följderna blir om jag inte gör som de säger. (Svägerskan skulle de ha att kissa på toa när hon var 9cm öppen, hon fick en värk och rusade ut till lustgasen. Lite senare var de därnere och rotade varpå hon känner att det gör ont och undrar argt vad de gör. Då håller de på att försöka tappa henne på urin utan att tala om det i förväg, sånt vill jag INTE vara med om)

Min livmoder har börjat träna inför förlossningen genom att ge mig sammandragningar när jag promenerar. Magen blir stenhård och tung samtidigt som jag känner mig jättekissinödig. Det gör inte ont, men är ju inte bekvämt heller. Stannar jag upp en stund brukar det gå över ganska fort. Så hunden får träna mycket kontaktövningar numera :D alltid något positivt.

Bebisen blir starkare och starkare, sparkar så hela magen hoppar och träffar ibland så det gör ont. Den är också duktig på att knöla runt så jag tror att den är på väg ut genom naveln :cautious:. Den är aktiv mest hela dagen och vilar bara någon timme då och då efter ungefär samma dygnsrytm. Bebisens 4-månader gamla kusin sover bara nån timme max i stöten under dagen och hela nätterna upp till 12 timmar i sträck.
Hoppas att så blir fallet med vårt pyre med, behåller den samma stil som i magen så bör det kunna bli så i alla fall. :)

Idag blev det klart med vikariatet för min tjänst. Jag har suttit med på två intervjuer och en av dem blev utvald. Jag kommer att få hålla i introduktion 2 dagar i veckan med början i April med hjälp av en till kollega. Känns bra och kul att få lära upp en ny kollega som förmodligen kommer bli tillsvidareanställd när jag kommer tillbaka, för att förstärka teamet.
 
Jo, jag mår jättebra. Oförskämt bra faktiskt. Men, om några veckor kanske jag ska börja fundera på det... Var på tvillingträff igår och fick då träffa personal från neonental. De var trevliga, men dit vill jag inte!! Alla säger åt mig att jag måste te det lugnt, men så länge jag inte har några problem borde det väl inte vara någon fara att köra på?
Jag hade nog tänkt som du om det inte var en vårdpersonal som sa att jag skulle ta det lugnt och att denne kunde motivera varför.

Vi flyttade när jag var gravid förra gången och jag var så irriterad på svärfar som höll på att tala om att jag inte skulle bära. Herregud, jag red ju under samma period och bar vattenhinkar när det behövdes. Jag hade alltså en rätt bra grundstyrka. Han tyckte att det var en bättre idé att jag skulle vakta bilen och frysa arslet av mig i vinterkylan ;) nästa gång blev det flyttfirma och alla var glada :)
 
Jag hade nog tänkt som du om det inte var en vårdpersonal som sa att jag skulle ta det lugnt och att denne kunde motivera varför.

Vi flyttade när jag var gravid förra gången och jag var så irriterad på svärfar som höll på att tala om att jag inte skulle bära. Herregud, jag red ju under samma period och bar vattenhinkar när det behövdes. Jag hade alltså en rätt bra grundstyrka. Han tyckte att det var en bättre idé att jag skulle vakta bilen och frysa arslet av mig i vinterkylan ;) nästa gång blev det flyttfirma och alla var glada :)

Fast det är väl onödigt att bära när man inte behöver. Jag bar en jordsäck över trädgården, straffade fogarna någon timme senar. Så nu bär jag inget i onödan som är tungt.
 
Fast det är väl onödigt att bära när man inte behöver. Jag bar en jordsäck över trädgården, straffade fogarna någon timme senar. Så nu bär jag inget i onödan som är tungt.
Absolut men just då hade jag inte börjat känna av det heller. Det var väl någon slags välmening, det är en väldigt snäll person men jag anser nog att jag är vuxen nog att själv bestämma vad jag ska och inte ska göra, särskilt med det som är min egen kropp.

Hade jag vetat det hade jag ju kunnat åka till stallet eller ta fika/shopping på stan i stället :p men som sagt, flyttfirma framöver. Vårt bo var flyttat på en halv dag med flyttfirma.
 
BF- LISTA

Juni

5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland
24 - Flo, första barnet
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar)
6 - superstar, 27 år, första barnet, Uppsala
13 - Kaki, 25 år, första barnet

Augusti
15 - Amha, 24 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 24 år, första barnet, småländska höglandet
22 - Equilina, 28 år, andra barnet, Skåne

Jag har blivit vuxen på buke ;) ändrade listan med mitt nya nick.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 136
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp