Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vilken underbar läkare jag träffade, ville bara pussa honom när jag gick för jag blev så lättad och glad! Ingen snack om saken, jag är sjukskriven 50% tom 30/4!

Han sa "säger du att du behöver vara sjukskriven 100% och inte orkar mer så säger jag ingenting om det och skriver 100%.. Säger du istället 50% så kör vi på det!"
Han tyckte verkligen jag skulle vara sjukskriven pga av sammandragningarna och bäckensmärtorna i kombination med mitt jobb och den arbetsbelastningen.
Så jag bad om 50% till att börja med. Sen sa han om jag skulle ge upp, ville sluta spela "hjälte" och helt enkelt inte orkar alls mer så ringer jag och så bokar vi in ett nytt möte så skriver han ett nytt intyg på 100% då. Och om jag inte blir beviljad graviditetspenning så tyckte han att jag skulle vara sjukskriven 100% från 30/4.

Jag är så enormt lättad måste jag säga. Det har verkligen tärt på mig att inte orka som tidigare och sen att acceptera det..
 
Åh vilken underbar läkare jag träffade, ville bara pussa honom när jag gick för jag blev så lättad och glad! Ingen snack om saken, jag är sjukskriven 50% tom 30/4!

Han sa "säger du att du behöver vara sjukskriven 100% och inte orkar mer så säger jag ingenting om det och skriver 100%.. Säger du istället 50% så kör vi på det!"
Han tyckte verkligen jag skulle vara sjukskriven pga av sammandragningarna och bäckensmärtorna i kombination med mitt jobb och den arbetsbelastningen.
Så jag bad om 50% till att börja med. Sen sa han om jag skulle ge upp, ville sluta spela "hjälte" och helt enkelt inte orkar alls mer så ringer jag och så bokar vi in ett nytt möte så skriver han ett nytt intyg på 100% då. Och om jag inte blir beviljad graviditetspenning så tyckte han att jag skulle vara sjukskriven 100% från 30/4.

Jag är så enormt lättad måste jag säga. Det har verkligen tärt på mig att inte orka som tidigare och sen att acceptera det..
Vad skönt han var så förstående! De flesta av våra läkare verkar ju riktigt bra! Även om jag själv inte behövt träffat någon än.

Har fått problem med nässelutslag sista dagarna, främst armar men småknottrig även på magen.
någon av er som också är konstig i huden?
 
Hade också nässelutslag ett tag på insidan av låren och vid knäna. Det gav sig efter ihärdigt smörjande med hyrdokortison kräm.. Sen har jag fått exem i armvecken..
 
@Rosen-Knoppen visst är det jobbigt innan allt är "klart" så att säga. Jag hade själv svårt att säga ifrån jobbet men det känns okej när det är klart. Hoppas att det känns lättare med en 50%-tjänst för dig.

Jag var idag i kontakt med jobbet och försäkringskassan. Jag vet ju att FK är lite pipiga om sjukskrivning på 100% så tidigt så jag tänkte ligga ett steg före och mailade förslag på avdelningar där jag kan ligga som behovare/vikarie då de eventuellt har lättare tjänster så planeringen kan lägga ut mig som "tillgänglig" eller vad man säger. Kontaktade FK och berättade om min fina idé och kommer bli kontaktad av en handläggare inom 2 arbetsdagar för att diskutera hur man skulle göra rent praktiskt vid en sjukskrivning på 100% men med undantag för vikariat där jag kan fungera. Vore trevligt om det funkar så man får känna att man bidrar till något.
 
Nu när bebisen börjar bli större i magen kommer funderingarna kring hur och när man känner dem röra sig... Jag känner min dagligen sen några veckor tillbaka, med ganska stor variation på hur mycket jag känner den. Det beror nog mest på vad jag gör, de dagar jag jobbar och håller igång känner jag mindre och ligger jag i soffan och tar det lugnt känner jag den mer.

Igår var en rätt aktiv dag och jag tänkte på att jag kände den väldigt lite. Men enstaka gånger gjorde den sig ändå påmind, då är jag ändå nöjd.

Nu har jag varit vaken en timme och försökt provocera fram rörelser, men inget händer. Antagligen sover den bara, men det är svårt att veta när man ska bli nojig. De säger ju jämt att man alltid ska höra av sig om man tycker att rörelserna minskar, men det är ändå svårt... Jag har ju dessutom moderkakan i framvägg så den kanske buffar där nu, utan att jag känner det.

Jag vill verkligen se mig själv som en cool människa, men ibland vet jag inte :cool::o
 
Nu när bebisen börjar bli större i magen kommer funderingarna kring hur och när man känner dem röra sig... Jag känner min dagligen sen några veckor tillbaka, med ganska stor variation på hur mycket jag känner den. Det beror nog mest på vad jag gör, de dagar jag jobbar och håller igång känner jag mindre och ligger jag i soffan och tar det lugnt känner jag den mer.

Igår var en rätt aktiv dag och jag tänkte på att jag kände den väldigt lite. Men enstaka gånger gjorde den sig ändå påmind, då är jag ändå nöjd.

Nu har jag varit vaken en timme och försökt provocera fram rörelser, men inget händer. Antagligen sover den bara, men det är svårt att veta när man ska bli nojig. De säger ju jämt att man alltid ska höra av sig om man tycker att rörelserna minskar, men det är ändå svårt... Jag har ju dessutom moderkakan i framvägg så den kanske buffar där nu, utan att jag känner det.

Jag vill verkligen se mig själv som en cool människa, men ibland vet jag inte :cool::o
Prova dricka 3dl iskallt vatten.
Ligga på mage så bebisen blir lite mosad.
Lägga dej på sidan och peta hårt i den sidan som ligger närmast sängen.

Hur långt gången är du?
Är du orolig ska du definitivt ringa förlossningen. Går det inte att provocera fram rörelser eller bara svaga så ring direkt!

Mvh Miks
 
Prova dricka 3dl iskallt vatten.
Ligga på mage så bebisen blir lite mosad.
Lägga dej på sidan och peta hårt i den sidan som ligger närmast sängen.

Hur långt gången är du?
Är du orolig ska du definitivt ringa förlossningen. Går det inte att provocera fram rörelser eller bara svaga så ring direkt!

Mvh Miks

Tack! Hade redan druckit kallt och legat på mage, men prövade ligga på sidan och trycka och då vaknade den :love: Är i vecka 24.
 
Tack! Hade redan druckit kallt och legat på mage, men prövade ligga på sidan och trycka och då vaknade den :love: Är i vecka 24.
Vad skönt! Duktig bebis!

Tänk på att du inte är fånig om du känner att du behöver höra av dig till förlossningen. Är du orolig ska du alltid ringa och be att få kolla!

Mvh Miks
 
Vad skönt! Duktig bebis!

Tänk på att du inte är fånig om du känner att du behöver höra av dig till förlossningen. Är du orolig ska du alltid ringa och be att få kolla!

Mvh Miks
Man vet ju det och säger så när det gäller alla andra... Så gäller att leva som jag lär. Har bm - besök i morrn med första hjärtljudskollen så det känns bra...
 
Att rörelserna minskar när man rör sig är inget konstigt. Det kan bero på att den vaggas och somnar eller att man inte tänker på den när man rör sig.

Jag känner ju rörelser nästan dagligen nu, är i v.18. Har känt sedan v. 15 ca, säkert tidigare med men jag var lite osäker på vad det var.

Cool är man tills man blir förälder, eller gravid ;) jag är nojig för ALLT numer. Allt från små enkla saker som att barnet är tyst när hon sover (andas hon?) till allvarliga sjukdomar, klimatförändringar (tänk om mina barn och barnbarn dör plågsam död för att folk inte tänker till i sina val?!), läget i världen (när förklarar vem krig mot Sverige?) ;) jag tror inte att det någonsin går över utan man får lära sig leva med det och hantera det så gott man kan.
 
Man vet ju det och säger så när det gäller alla andra... Så gäller att leva som jag lär. Har bm - besök i morrn med första hjärtljudskollen så det känns bra...
Jag var inne och kollade 2 ggr för minskade fosterrörelser och en gång för sammandragningar tidigt som inte släppte. Sen var jag inne i v 36 och stoppade värkar 2 gånger. Jag gjorde 11 ultraljud totalt tror jag om jag inte glömt något. V7, v13, v15, v20, v26, v31, v32 två ggr, v36 2ggr, v40 strax innan kejsarsnitt . Det är inte alla gånger som vi fått se bebisen men en läkare har kollat att allt sett bra ut. Vi har varit inne för en massa samtal på förlossningen och då har de snabbkollat bebisen i samband.

En läkare sa något till mig som ändå fick mig att känna mej mer ok. Är man så orolig som jag var betyder det bara att man är orolig för sitt älskade barn som man vill ska må bra! Insatsen är det älskade barnet och kan man så gör man allt i sin makt för att skydda den lille!

Därmed absolut inte sagt att de som inte är oroliga inte älskar eller vill skydda sitt barn! Hoppas ingen tar illa upp! Vi är alla olika, vissa oroliga kontrollfreaks (thats me) andra coola filbunkar :)

Mvh Miks
 
Jag var inne och kollade 2 ggr för minskade fosterrörelser och en gång för sammandragningar tidigt som inte släppte. Sen var jag inne i v 36 och stoppade värkar 2 gånger. Jag gjorde 11 ultraljud totalt tror jag om jag inte glömt något. V7, v13, v15, v20, v26, v31, v32 två ggr, v36 2ggr, v40 strax innan kejsarsnitt . Det är inte alla gånger som vi fått se bebisen men en läkare har kollat att allt sett bra ut. Vi har varit inne för en massa samtal på förlossningen och då har de snabbkollat bebisen i samband.

En läkare sa något till mig som ändå fick mig att känna mej mer ok. Är man så orolig som jag var betyder det bara att man är orolig för sitt älskade barn som man vill ska må bra! Insatsen är det älskade barnet och kan man så gör man allt i sin makt för att skydda den lille!

Därmed absolut inte sagt att de som inte är oroliga inte älskar eller vill skydda sitt barn! Hoppas ingen tar illa upp! Vi är alla olika, vissa oroliga kontrollfreaks (thats me) andra coola filbunkar :)

Mvh Miks

Tack för dina ord!
 
Jag var inne och kollade 2 ggr för minskade fosterrörelser och en gång för sammandragningar tidigt som inte släppte. Sen var jag inne i v 36 och stoppade värkar 2 gånger. Jag gjorde 11 ultraljud totalt tror jag om jag inte glömt något. V7, v13, v15, v20, v26, v31, v32 två ggr, v36 2ggr, v40 strax innan kejsarsnitt . Det är inte alla gånger som vi fått se bebisen men en läkare har kollat att allt sett bra ut. Vi har varit inne för en massa samtal på förlossningen och då har de snabbkollat bebisen i samband.

En läkare sa något till mig som ändå fick mig att känna mej mer ok. Är man så orolig som jag var betyder det bara att man är orolig för sitt älskade barn som man vill ska må bra! Insatsen är det älskade barnet och kan man så gör man allt i sin makt för att skydda den lille!

Därmed absolut inte sagt att de som inte är oroliga inte älskar eller vill skydda sitt barn! Hoppas ingen tar illa upp! Vi är alla olika, vissa oroliga kontrollfreaks (thats me) andra coola filbunkar :)

Mvh Miks
Wow.. Det var många ultraljud! Vad var grunden för dem? Bara oro eller även symptom?
 
Wow.. Det var många ultraljud! Vad var grunden för dem? Bara oro eller även symptom?
Första var hos fertilitetsläkare för att kolla om hjärtat slog.
Andra var CUB.
Tredje fostervattenprov.
Fjärde rutinultraljudet.
V26 ihållande sammandragningar.
V31 minskade fosterrörelser.
V32 minskade fosterrörelser.
V32 extra koll efter läkarsamtal.
V36 stoppade värkar och koll av bebis samtidigt.
V40 koll hur bebisen låg innan kejsarsnitt.

Sen där emellan har läkaren kollat hur bebisen legat ett par gånger eftersom den vände sig till säte i v35. Ja så nu när jag tänker efter är det visst ännu fler gånger! Välkollad bebis :up: Tillägas bör att mitt mvc inte har ultraljud utan jag har varit antingen hos Ultragyn Odenplan eller på BB Stockholm. Ja förutom hos fertilitetsläkaren på läkarhuset i Vällingby.

Mvh Miks
 
Har nog känt den lille där inne nu i veckan. Kände som ett "fladder" i måndags kväll och nu bufflas det en hel del när jag sitter framåtlutad:). Har börjat få lite sammandragningar också men bara när jag sitter ner och tar det lugnt.
 
Hade också nässelutslag ett tag på insidan av låren och vid knäna. Det gav sig efter ihärdigt smörjande med hyrdokortison kräm.. Sen har jag fått exem i armvecken..

Idag kliar det inte så mycket så nu har jag inte smort med kortison, men får se om det börjar sen igen...

Här kommer en magbild på mig i v22! Inte riktigt från profil, men nästan :) Tycker själv att magen är stor för sin ålder, vi får se vart detta slutar....!
20150313142441-95.109.53.195.jpg
 
"Första" barnmorskebesöket idag, förutom inskrivning och sånt ;) Blodsocker 6,2 SF-mått 26, hjärtljud 135, hb 118 och blodtryck 135/70. Jag ligger alltid i högsta laget på blodtrycket så jag hoppas att det stannar där och inte ger sig iväg.

Underbart att höra det lilla hjärtat slå :love:
 
Idag kliar det inte så mycket så nu har jag inte smort med kortison, men får se om det börjar sen igen...

Här kommer en magbild på mig i v22! Inte riktigt från profil, men nästan :) Tycker själv att magen är stor för sin ålder, vi får se vart detta slutar....!
20150313142441-95.109.53.195.jpg

Och jag tänkte Gud så skönt, en till med megamage tidigt :angel::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 136
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp