Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade också nässelutslag ett tag på insidan av låren och vid knäna. Det gav sig efter ihärdigt smörjande med hyrdokortison kräm.. Sen har jag fått exem i armvecken..

Det började klia som fasen sen igen så nu smörjer jag me kortison morgon och kväll tänkte jag. Och har fått även i knävecken nu, men inte övriga benen.. Kanske får ringa vc på måndag, för mvc hade inte någon läkartid förrän om 2 veckor. Eller det kanske inte behövs sökas vård för nässelutslag? BM sa typ bara prova smörj med kortison över telefon.
 
Lillen har party i magen just nu! :p Helt omöjligt att sova, dels för att det är hur mysigt som helst att ligga och känna på, men dels för att så fort jag slumrar till så sparkar han alltid till nån nerv så jag vaknar igen :p
 
Blä, magsjuka! Nu får jag åtminstone behålla lite vatten, Resorb och Proviva, men ett tag i natt trodde jag att bebisen också var på väg ut. :eek:

Fy tusan!
 
Har letat och letat efter en snuttefilt till bebis, även en större filt att ha i vagn/säng utan att hitta nåt jag fastnat för. Så himla mycket fint men inte som jag direkt får den där "vill ha" känslan för (hur svårt ska det vara liksom :p, det är inte direkt ett hus jag letar efter)
Så nu bestämde jag mig för att sy egna! Har gjort det förr till kompisar bebisar så varför inte till min egen :)
Hittade ett perfekt blått tyg med mint gröna elefanter på :love: Jag älskar grönt (speciellt mint grönt) och jag bara älskar elefanter! Hur perfekt är det inte.
Så nu håller jag på och tvättar tyget och sen ska här sys!
 
Har letat och letat efter en snuttefilt till bebis, även en större filt att ha i vagn/säng utan att hitta nåt jag fastnat för. Så himla mycket fint men inte som jag direkt får den där "vill ha" känslan för (hur svårt ska det vara liksom :p, det är inte direkt ett hus jag letar efter)
Så nu bestämde jag mig för att sy egna! Har gjort det förr till kompisar bebisar så varför inte till min egen :)
Hittade ett perfekt blått tyg med mint gröna elefanter på :love: Jag älskar grönt (speciellt mint grönt) och jag bara älskar elefanter! Hur perfekt är det inte.
Så nu håller jag på och tvättar tyget och sen ska här sys!

Vad valde du för material på tyget? Går också liknande funderingar!
 
Tack för tipset! Ska spana på tyg, och fundera på om jag lyckas få ihop det bra utan overlockmaskin..

Har inte heller overlock men tycker att det brukar bli bra ändå..
Syr med de rätta sidorna mot varandra (ut och in heller hur man ska förklara) och så att jag har en viss söms mån och vänder sedan den rätt, syr igen hålet med gömda stygn. Sen tar jag strykjärnet och pressar ner kanterna (tryck lätta tryck lätta, alltså inget jämt strykande för då kan velouren smälta) (låg värme). Brukar bli jätte bra.
 
Senast ändrad:
Mina vänner ploppar ut ungar på löpande band just nu. Har tre vänner som alla har bf i mars. Första kom i lördags, nummer två är på förlossningen i skrivande stund och nu hörde den tredje av sig och sa att dom skulle sätta igång henne tidigare på onsdag pga av högt blodtryck.

Gör ju inte alls att jag längtar till sommaren nu!! Vill träffa min också, vill veta vad det är för liten plutt som lever om där inne! :love:
 
Vad duktiga ni är som syr! Själv har jag totalt tummen mitt i handen när det gäller allt som har med sömnad att göra. Men min mamma ska få försöka sig på ett babynest, jag ska åka och spana på tyg någon dag.

Igår blev det lite mer kläder, Kappahls newbie går ju inte att motstå! Svårt dock med könsuppdelningen, men några plagg blev det. Tänker att det inte behövs så mycket mitt i sommaren :cool:

Det är mer och mer livat i magen, så mysigt! Och igår kom inbjudan till föräldragrupp hos mvc, det är verkligen på riktigt det här! :eek::o:p
 
  • Gilla
Reactions: Flo
Plockar fram listan, tyckte att den hamnat så långt bak. :)
Bara 2,5 månader kvar för de första. Spännande!!

BF- LISTA

Juni

5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland
24 - Flo, första barnet
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar)
6 - superstar, 27 år, första barnet, Uppsala
13 - Kaki, 25 år, första barnet

Augusti
15 - deathslyna, 24 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 24 år, första barnet, småländska höglandet
22 - Equilina, 28 år, andra barnet, Skåne
 
Här är det också en vecka kvar till rul ca. 24:e har vi tid. Kände med nöd och nappen biffar på utsidan igår kväll.

Har börjat potträna dottern (igen...) och inser att huka sig vid pottan med jämna mellanrum inte är en optimal rörelse. Jag hade så ont i hela underredet igår men det var det värt för nu behöver hon bara hjälp med byxorna och sitter annars själv. Duktig tös! Nu ska jag bara hålla fast vid det och inte ge upp igen. Hon hade kläm på det sist med men så kom vintern och overallerna. Mamman surnade ;)

Har någon mer börjat fundera över förlossningen? Jag har.. Inte så himla trevlig känsla i kroppen när jag tänker på den. Låg länge, nästan 2 dygn, varav några få timmar i början var för att dottern inte var fixerad så jag hamnade på avdelning. Avslutades med akutsnitt i alla fall, mitt i natten var det, och sambo och dotter kom ner till förlossning medan jag hamnade på uppvak (trots vaket tillstånd då). Visste inget, ingen brydde sig och talade om när sambo och bebis skulle komma osv. Det är verkligen jobbigt att tänka på att jag återigen kanske hamnar själv på ett uppvak utan någon direkt anledning. Kan man kräva att man skippar uppvaket om det inte går att få med sig barnet och partnern dit (förutsatt att alla är friska osv)? Massa funderingar :p BM har sagt att vi ska prata om det nu, senare. Det fanns inte tid till det på inskrivningen. Jag är egentligen inte rädd alltså utan det är obehagskänslor. Teamen på förlossning och operation var fantastiska men det är hela grejen med eventuellt uppvak, BB osv. BB går ju att skippa om bebis mår bra så det hade jag planerat dock.
 
Ja jag har börjat fundera en del över förlossningen. Blir väl så när tre av ens vänner ploppar ut sina bebisar med bara några dagars mellanrum :p
Mycket tankar/ funderingar!
Typ hur vet jag när det är dags? hur känns förvärkar vs riktiga värkar.
Alla säger bara du vet när det är dags :banghead: Kontrollbehovet i mig vill slå in skallbenet på såna svar :p
Jag vill veta mer konkret fast jag vet att det såklart inte går.

Fast jag är inte rädd för själva förlossningen egentligen. Ser nog mer fram emot det med en skräckblandad förtjusning :o Är inställd på att det kommer göra ont (så in i helvete), det kanske inte går som jag/vi tänkt det, ut kommer bebis på ett eller annat sätt. Försöker vara öppen för att förlossningen kan bli hur som helst.

Försöker läsa på om olika ställningar att föda på och känns efter vad jag skulle vilja.

När packar man förlossningsväskan? Och vad ska vara i den?
 
Det där om hur det startar kommer du att få gå igenom med BM sen :) jag har faktiskt glömt :rofl: här startade det med vattenavgång.

Väskan innehöll för min del kläder till mig och bebis och lite ätbart till förlossningen. Hygienartiklar, mobilladdare, något att sysselsätta sig med... Ja, ungefär det. Filtar och litet sånt till bebisen med. Allt kräktes ner första natten ;) nämen filtarna kräktes ner i alla fall. Kläder hade hon. Babyskyddet såklart så vi kunde åka hem. Vissa tar med sig sjalar/selar men vi klarade oss utan det.

När man packar.. Jaa.. Tvillingföräldrar bör väl vara redo runt v. 25 tror jag att jag läste. Annars runt v. 35 kanske? Eller om man känner att något är på gång.
 
Inatt åkte vi in akut till förlossningen. Jag vaknade kl tre med diffust jätteont i magen som höll i sig i några sekunder och gjorde ont i jämna mellanrum. Ringde 1177, fick nummer till förlossningen och de sa jag kunde komma in eftersom jag inte visste om det va jättemycket för tidiga förvärkar.. Men väl inne på ultraljud så mådde bebis bra och tappen var stängd och förlossningsläkaren tyckte det lät som ont från tarmarna. Så fick lite lösande och åka hem igen. Men de va hur snälla som helst och förstod helt att jag blivit rädd när jag vaknade mitt i natten och hade smärtor i intervall! Inte varit förstoppad hittills men tydligen dags att börja med något regelbundet för att motverka för det kunde samla på sig trots att man ändå går på toa ibland!

Nu trött idag, men allt lugnt. Sjukskriven idag för har ont fortfarande ibland.

Att den ska skrämmas så :)
 
Usch vilken natt @Kaki förstår att du är trött idag!
Vilken tur att du fick komma in och kolla upp det!
Man kan ju se det som att du fått göra ett studiebesök på förlossningen så du vet vart du ska nästa gång! :) Hoppas att nästa gång blir den dagen det är dags på riktig, när bebis är fullgången.
 
Inatt åkte vi in akut till förlossningen. Jag vaknade kl tre med diffust jätteont i magen som höll i sig i några sekunder och gjorde ont i jämna mellanrum. Ringde 1177, fick nummer till förlossningen och de sa jag kunde komma in eftersom jag inte visste om det va jättemycket för tidiga förvärkar.. Men väl inne på ultraljud så mådde bebis bra och tappen var stängd och förlossningsläkaren tyckte det lät som ont från tarmarna. Så fick lite lösande och åka hem igen. Men de va hur snälla som helst och förstod helt att jag blivit rädd när jag vaknade mitt i natten och hade smärtor i intervall! Inte varit förstoppad hittills men tydligen dags att börja med något regelbundet för att motverka för det kunde samla på sig trots att man ändå går på toa ibland!

Nu trött idag, men allt lugnt. Sjukskriven idag för har ont fortfarande ibland.

Att den ska skrämmas så :)
Tur att det inte var något allvarligt! Nu vet ni hur ni parkerar och går in och allt sånt. Det har jag inte spanat in än men vi åker nog taxi ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 136
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp