Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh tack för att du ändrat nick! :up:
Haha, antar att det var till mig :p men ja, jag väljer att tolka det positivt ;)

@Miks näpp :) och jag fick tummen ur att trolla fram en bokstavskombination jag kände var lite mer neutral. Fattas bara att det betyder typ grov nazist eller nåt annat jag inte år bekväm med på något språk någonstans, det har jag ju inte kollat än såklart.

@superstar förstår att det känns oroligt men Du vinner förmodligen inte så mycket på att stressa upp dig nu. Försök njuta så mycket du kan av livet fram tills du ser att det vänder åt något mindre trevligt. Bra att du skrivit ner frågor så du inte går därifrån och glömt fråga en massa. Vi håller tummarna här så länge.
 
Phu, släktkalas idag med sambons familj. Ännu ingen som undrat när det är dags så magen går ännu under bullmage men det känns helt okej för jag har så svårt för det där med alla grattis och allt på såna tillställningar. Just i dagsläget orkar jag inte, jag vill leva i en egen bubbla :) v.20 idag, känns helt okej. Väntar fortfarande kontakt med försäkringskassan. Är lite rädd att de får för sig att slå ner min ansökan om sjukpenning.

Jag har börjat finna en dygnsrytm i minis liv. Det är lite coolt. Jag hade svårt att få en uppfattning med dottern men här är det väldigt tydligt. Rörelse på kvällen och på mornarna, kuljul ;) det där får vi ändra när den föds. Rul på tisdag, börjar nästan bli nervös, jag har ju verkligen fått en relation till bebis nu så det skulle svida om det är stora fel men jag får släcka sådana tankar och glädjas åt att det rör sig och jag är gravid.
 
Jaha, var in till förlossningen idag igen för ny bedömning. Inte hade jag kunnat tro att vi skulle hinna in dit två gånger före v 26! Vi kommer känna oss som hemma när det väl är dags :cool:

Trycket låg på 160/80 idag men inga proteiner i urinen och ingen huvudvärk, så diagnosen i dagsläget lyder graviditetshypertoni. Vi avvaktar med medicinering och ska in igen på tisdag. Ett jäkla farande, men glad att de tar det på allvar. Och att vi bara har ett par mil till stort sjukhus! Sjukskriven två veckor till att börja med.

Lite kul, när jag låg och väntade kom det in en barnmorskestudent och ville ta ctg och palpera fosterläget. Visst tänkte jag, men lycka till så som den far runt :idea: Hon lyckades inge vidare så hennes handledare kom och försökte hon med, men såg lite konfunderad ut. Det visade sig att de var hos fel patient och trodde att jag var in för överburenhetskontroll :banghead::rofl: Nog för att min mage är stor för att bara v 25 men den vore en extremt liten v 42 :rofl: Vilket väl bar det som handledaren var fundersam över.
 
V 19 här och fullt sprattel :love: Längtar efter RUL på onsdag, äntligen!!

Tävlade 4 klasser hoppning i lördags, blev pga få starter rätt intensivt (klara på 3,5 h!) och det kändes i fogarna efteråt med tack och lov känner jag inget idag.
 
Jaha, var in till förlossningen idag igen för ny bedömning. Inte hade jag kunnat tro att vi skulle hinna in dit två gånger före v 26! Vi kommer känna oss som hemma när det väl är dags :cool:

Trycket låg på 160/80 idag men inga proteiner i urinen och ingen huvudvärk, så diagnosen i dagsläget lyder graviditetshypertoni. Vi avvaktar med medicinering och ska in igen på tisdag. Ett jäkla farande, men glad att de tar det på allvar. Och att vi bara har ett par mil till stort sjukhus! Sjukskriven två veckor till att börja med.

Lite kul, när jag låg och väntade kom det in en barnmorskestudent och ville ta ctg och palpera fosterläget. Visst tänkte jag, men lycka till så som den far runt :idea: Hon lyckades inge vidare så hennes handledare kom och försökte hon med, men såg lite konfunderad ut. Det visade sig att de var hos fel patient och trodde att jag var in för överburenhetskontroll :banghead::rofl: Nog för att min mage är stor för att bara v 25 men den vore en extremt liten v 42 :rofl: Vilket väl bar det som handledaren var fundersam över.

Haha vad klockrent :D

Jag har fått ont i framfogen nu också, v24 idag. Molar mest men ibland sticker det till som om man får en liten kniv i sig. Ska ringa sjukgymnast imorgon och boka tid för att få bälte...
 
Vet inte om ämnet varit uppe innan, i så fall har jag missat det.
Hur mycket mammakläder köper ni? Jag köpte inte så mycket förra gången men då var jag sjukskriven i stort sett hela tiden och använde bara mjukis i stort sett. Nu jobbar jag och måste bara ganska "dressad" och känner redan att jag börjar tröttna lite på utbudet i garderoben (trots att jag fyndat en hel på Tradera också) och jag är bara halvvägs..! Samtidigt finns det liksom en gräns för vad jag kan tänka mig att lägga på kläder jag ska ha i ett halvår...
 
Vet inte om ämnet varit uppe innan, i så fall har jag missat det.
Hur mycket mammakläder köper ni? Jag köpte inte så mycket förra gången men då var jag sjukskriven i stort sett hela tiden och använde bara mjukis i stort sett. Nu jobbar jag och måste bara ganska "dressad" och känner redan att jag börjar tröttna lite på utbudet i garderoben (trots att jag fyndat en hel på Tradera också) och jag är bara halvvägs..! Samtidigt finns det liksom en gräns för vad jag kan tänka mig att lägga på kläder jag ska ha i ett halvår...
Jag har köpt ganska mycket, en del är tyvärr redan urväxt :o Men 2 st nya jeans från hm och nån tröja, resten har varit begagnade klädpaket med många olika plagg. Och fått en hel del. Så sammanlagt har jag nog 6-7 par jeans (används även i stallet, på jobbet osv) och en hel del lång- och kortärmade t-shirts som är rätt trista men går att piffa med smycken och skärp. Har ju arbetskläder så det gör att behovet blir mindre, även om jag använder privata jeans eftersom inga mammabyxor finns.

Jag längtar tills det blir varmare och man kan ha klänning, jag tror att en hel del av mina vanliga sommarklänningar kommer att gå att använda även nu.

Nytt besök på sjukhuset idag och trycket var nere på 135/85 så vila verkar vara grejen :banana: Nu återstår det att se om jag blir fortsatt sjukskriven efter dessa två veckor men annars går jag ner till åtminstone 75% på eget initiativ tänkte jag. Bebisens hjärtljud har vi fått lyssna på många gånger de sista dagarna tack vare detta och det slår så fint, idag var frekvensen 145.
 
Vet inte om ämnet varit uppe innan, i så fall har jag missat det.
Hur mycket mammakläder köper ni? Jag köpte inte så mycket förra gången men då var jag sjukskriven i stort sett hela tiden och använde bara mjukis i stort sett. Nu jobbar jag och måste bara ganska "dressad" och känner redan att jag börjar tröttna lite på utbudet i garderoben (trots att jag fyndat en hel på Tradera också) och jag är bara halvvägs..! Samtidigt finns det liksom en gräns för vad jag kan tänka mig att lägga på kläder jag ska ha i ett halvår...
Förra gången köpte jag inget. Jag blev inte så stor och när jag blev var det kanske någon månad kvar :p den här gången har jag redan fått börja knäppa upp byxorna så jag ska börja kolla tradera. Kommer bli kanske 1-2 par byxor, kanske någon klänning och kanske någon överdel. Jag går mest runt med jeans och hoodtröjor så jag har börjat sno sambons hoodies :p de är lite rymligare än mina egna. I sommar blir det nog linnen/t-shirts och klänningar.

Jag har varit på rul idag. En mycket livlig krabat, det var inte lätt att få några bra bilder så det tog sin tid men till slut fick vi veta att det verkar vara en frisk liten flicka. Kön högst osäkert dock ;)
 
Jag har inte köpt så jätte mycket faktiskt 3st jeans, 1 par jag köpt själv sen som jag fått låna.. Köpt ett gravidlinme och två blusar. Senbfunkar många av mina andra linnen osv. Det är nu det börjar bli tajt faktiskt. Både gravidjeansen och linnena. Har nog mest gått upp över lår och rumpa och det är där det börjar bli tajt. Kanske ska införskaffa nåt par i större storlek.
Längtar också till sommaren, blir nog många långklänningar då.
Ska även få lite kläder av nära vännen som fick barn för 1 vecka sen som hon inte behöver..
Kommer dessutom inte jobba så länge till, Max 5veckor sen blir jag antagligen heltids sjukskriven då sammandragningarna har blivit värre och börjat göra ont.. Då kommer jag säkert skrota runt i mjukiskläder hemma och behöver bara några uppsättningar ifall man får besök eller ska iväg ut bland folk.
 
Vet inte om ämnet varit uppe innan, i så fall har jag missat det.
Hur mycket mammakläder köper ni? Jag köpte inte så mycket förra gången men då var jag sjukskriven i stort sett hela tiden och använde bara mjukis i stort sett. Nu jobbar jag och måste bara ganska "dressad" och känner redan att jag börjar tröttna lite på utbudet i garderoben (trots att jag fyndat en hel på Tradera också) och jag är bara halvvägs..! Samtidigt finns det liksom en gräns för vad jag kan tänka mig att lägga på kläder jag ska ha i ett halvår...

Hitintills har jag köpt 2par jeans, 2 blusar, 1 fleece, 1 vårjacka, 1 hoodie och en kjol som är rena mammakläder. Sen har jag köpt några vanliga långärmade t-shirts som har varit långa.
Utbudet på mammakläder är ruggigt dåligt i min lilla stad. HM har ett litet hörn och det är allt. Har fått beställa lite från nätet. I den takten magen växer nu så lär det bli mer tröjor inom de närmsta veckorna :p Väntar på att det ska komma vårigare kläder, tycker det är mest svarta och mörka plagg fortfarande.
 
Vet inte om ämnet varit uppe innan, i så fall har jag missat det.
Hur mycket mammakläder köper ni? Jag köpte inte så mycket förra gången men då var jag sjukskriven i stort sett hela tiden och använde bara mjukis i stort sett. Nu jobbar jag och måste bara ganska "dressad" och känner redan att jag börjar tröttna lite på utbudet i garderoben (trots att jag fyndat en hel på Tradera också) och jag är bara halvvägs..! Samtidigt finns det liksom en gräns för vad jag kan tänka mig att lägga på kläder jag ska ha i ett halvår...

Jag har köpt ett par skinny jeans, ett linne och två tröjor som gravidkläder. Kan ha de flesta vanliga lite längre linnena än. Har fått låna 3 till byxor, 2 shorts till sommaren och några toppar som är lagom nu och några större som jag förhoppningsvis räcker graviditeten ut :)
När det blir varmare tänkte jag köpa lite gravidtights och klänningar. Ev gärna vanliga klänningar också som går att använda även efteråt.
 
Jag har inte köpt mej några kläder än men måste köpa mej ett par t-shirtar. Jobbartröjorna är för korta så får använda en vanlig lång t-shirt nu. Jobbarbyxorna går använda fortfarande ( med hårsnodd vid knappen ) och hemma använder jag typ bara mjukisar. Men till sommaren får det väl bli några shorts.
 
Gud, jag har varit så orörlig sista tiden och eftersom att cykling är det enda som jag faktiskt fixar riktigt bra har jag bett sambon om hjälp att få upp träningscykeln på övervåningen. Den står nu i förrådet. Jag känner hur jag bara bäddar på mig med fläsk och det känns inte alls okej. Jag tenderar att tröstäta lite när det är kämpigt så jag förstår att jag måste ändra den vanan och framför allt äta bättre. Tur att man fått dille på havregrynsgröt med äppelmos och kanel. Det är i alla fall bättre än kanelbullar.

Kryssning om 1.5 vecka, 48 timmars. Jag undrar hur det ska gå. Det blir väl till att ta med sig gott om film och något att läsa så jag kan förbereda mig på att ligga i hytten och repa kroppen mellan varven. Så länge dottern har något att göra men det får de andra i sällskapet se till :p och en kudde att sitta på till middagarna behövs nog med. Fick höra att jag tydligen ska ta mig och dottern själv till båten för sambon ska gå direkt från jobbet. I det läget måste det väl vara okej med taxi? Tåg är uteslutet, försöka hitta bilparkering är eventuellt också rätt kört men det kanske går. Får se vad man vågar chansa på och hur dagsformen är. Det brukar vara det som avgör. Gärdet är förvisso ganska generöst med p-platser om man står på gatan och kan röra sig en liten bit för egen maskin så omöjligt är det nog inte.
 
Lider med er som är så orörliga, svårt att föreställa sig hur det känns och man blir väldigt tacksam. Jag har ju en stor mage men känner inte av den mer än när det gäller att böja sig ner. I övrigt är det mer som vanligt förutom att jag är lite mer otränad och blir trött fortare.

I dag ha vi varit in till kommunkontoret och fyllt i faderskapspapper. Skööönt att har det gjort. Dessutom skrivit på hyresavtal för nytt boende OCH sambon är iväg och köper ny bil, om allt går som det ska. Blir till att fira ikväll :D
 
Juni
5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland
24 - Flo, första barnet
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar)
6 - superstar, 28 år, första barnet, Uppsala
19 - Kaki, 25 år, första barnet

Augusti
15 - Amha, 25 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 24 år, första barnet, småländska höglandet
23 - Equilina, 28 år, andra barnet, Skåne

Framflyttad en dag efter RUL :)
 
Min sambo är guld värd idag. Jag gnällde Lite på att jag är så trött och inte orkar ta mig för något idag och att jag inte ens gör något för att bli trött och sambons svar var: jo, barn. Det kändes lite lättare då faktiskt. Det är ju en rejäl process att tillverka nytt liv så visst måste man få vara trött bitvis under den.

1 april ska sambon lägga upp ultraljudsbild på fb :p undrar hur många som tror på det. Det ska bli lite roligt. Längtar faktiskt lite efter att se reaktionerna.
 
Idag går jag in i v29. Vi var hos BM i förmiddags och allt var prima med både mig och bebisen. SF måttet blev 27 och mitt på mittstrecket, så nu kan jag kontra med att min mage är precis så stor som den ska vara när folk påstår att den är stor tidigt :meh:. Jag är bara 155cm lång så magen växer framåt och ser väl därför stor ut.

Svägerskan som ska ha i september var på RUL och det var visst tvillingar. Så nu får vår knodd 4 kusiner födda inom ett års tid. Massa bebisar överallt blir det :love:

Jag har upptäckt en dum sak. Mitt kollektivavtal ger mig 10% av min lön de första 6månaderna efter barnets födelse. Men med förutsättningen att jag tar ut full FK ersättning=7 dagar i veckan. De 10% blir sammanlagt vad jag får ut i lön en månad, för mycket för att inte ta ut full ersättning men äter ju upp 180dagar fort. Dessutom är ju de första 180 dagarna högersättningsdagar. Suck!
Får sätta undan pengar så gott det går de första 6 mån så vi har ekonomi att ta ut färre dagar sen.
 
Idag går jag in i v29. Vi var hos BM i förmiddags och allt var prima med både mig och bebisen. SF måttet blev 27 och mitt på mittstrecket, så nu kan jag kontra med att min mage är precis så stor som den ska vara när folk påstår att den är stor tidigt :meh:. Jag är bara 155cm lång så magen växer framåt och ser väl därför stor ut.

Svägerskan som ska ha i september var på RUL och det var visst tvillingar. Så nu får vår knodd 4 kusiner födda inom ett års tid. Massa bebisar överallt blir det :love:

Jag har upptäckt en dum sak. Mitt kollektivavtal ger mig 10% av min lön de första 6månaderna efter barnets födelse. Men med förutsättningen att jag tar ut full FK ersättning=7 dagar i veckan. De 10% blir sammanlagt vad jag får ut i lön en månad, för mycket för att inte ta ut full ersättning men äter ju upp 180dagar fort. Dessutom är ju de första 180 dagarna högersättningsdagar. Suck!
Får sätta undan pengar så gott det går de första 6 mån så vi har ekonomi att ta ut färre dagar sen.

Åh vad kul med så många bäbisar på en gång!

Vilket dumt krav! Vi får också 10% i 6 månader men står inget om att vi måste ta ut föräldrapenning samtidigt för att få det. Bara måste varit anställd en viss tid och sånt och det har jag.

Men lägg undan så mycket du kan så kanske du kan ta bara 1 dag i veckan andra halvåret? :)

Idag köpte jag första bäbiskläderna. Är i v24, köpte två omlottbodysar i stl 50, och ett par mjuka byxor också i 50. Som vi kan ha med till BB. :) Snälla säg att jag inte är för tidigt ute?!
 
Åh vad kul med så många bäbisar på en gång!

Vilket dumt krav! Vi får också 10% i 6 månader men står inget om att vi måste ta ut föräldrapenning samtidigt för att få det. Bara måste varit anställd en viss tid och sånt och det har jag.

Men lägg undan så mycket du kan så kanske du kan ta bara 1 dag i veckan andra halvåret? :)

Idag köpte jag första bäbiskläderna. Är i v24, köpte två omlottbodysar i stl 50, och ett par mjuka byxor också i 50. Som vi kan ha med till BB. :) Snälla säg att jag inte är för tidigt ute?!
Absolut inte ;) men ta med en laddning i STL 56 ifall bebis är lite större :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 134
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp