Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad kul med så många bäbisar på en gång!

Vilket dumt krav! Vi får också 10% i 6 månader men står inget om att vi måste ta ut föräldrapenning samtidigt för att få det. Bara måste varit anställd en viss tid och sånt och det har jag.

Men lägg undan så mycket du kan så kanske du kan ta bara 1 dag i veckan andra halvåret? :)

Idag köpte jag första bäbiskläderna. Är i v24, köpte två omlottbodysar i stl 50, och ett par mjuka byxor också i 50. Som vi kan ha med till BB. :) Snälla säg att jag inte är för tidigt ute?!

Hoppar in och håller med @Amha

Ta med i stl 56 också. Min tös på 4060 gram hade inte fått på sig stl 50 kan jag säga ;)
 
Åh vad kul med så många bäbisar på en gång!

Vilket dumt krav! Vi får också 10% i 6 månader men står inget om att vi måste ta ut föräldrapenning samtidigt för att få det. Bara måste varit anställd en viss tid och sånt och det har jag.

Men lägg undan så mycket du kan så kanske du kan ta bara 1 dag i veckan andra halvåret? :)

Idag köpte jag första bäbiskläderna. Är i v24, köpte två omlottbodysar i stl 50, och ett par mjuka byxor också i 50. Som vi kan ha med till BB. :) Snälla säg att jag inte är för tidigt ute?!

Jag säger också att 56 är bra att ha med. Mina barn har varit 54 och 57 långa, så jag har aldrig använt mindre än 56 :)

@Matmissbrukaren Min första vägde 3880 gram, men var 54 lång så storlek 50 var för smått.
 
Åh vad kul med så många bäbisar på en gång!

Vilket dumt krav! Vi får också 10% i 6 månader men står inget om att vi måste ta ut föräldrapenning samtidigt för att få det. Bara måste varit anställd en viss tid och sånt och det har jag.

Men lägg undan så mycket du kan så kanske du kan ta bara 1 dag i veckan andra halvåret? :)

Idag köpte jag första bäbiskläderna. Är i v24, köpte två omlottbodysar i stl 50, och ett par mjuka byxor också i 50. Som vi kan ha med till BB. :) Snälla säg att jag inte är för tidigt ute?!

Blir många kompisar för vår mini, jätteroligt!
det är unionen som har fullersättningskravet och det lokala kollektivavtalet som ger de 10 procenten. Känns som att unionen bara är ute efter att man ska vara föräldraledig så kort tid som möjligt, trist. Vi får se hur vi lägger upp det hela.

Jag tycker inte du är tidig. Vi har köpt en hel del redan; vagn, babyskydd, spjälsäng, skötbord och lite kläder. Nu när fogarna bara gör allt mer och mer besvärligt så är det skönt att ha en del avklarat, iaf av de större sakerna.
 
Åh vad kul med så många bäbisar på en gång!

Vilket dumt krav! Vi får också 10% i 6 månader men står inget om att vi måste ta ut föräldrapenning samtidigt för att få det. Bara måste varit anställd en viss tid och sånt och det har jag.

Men lägg undan så mycket du kan så kanske du kan ta bara 1 dag i veckan andra halvåret? :)

Idag köpte jag första bäbiskläderna. Är i v24, köpte två omlottbodysar i stl 50, och ett par mjuka byxor också i 50. Som vi kan ha med till BB. :) Snälla säg att jag inte är för tidigt ute?!

Nej då, du är inte för tidigt ute, jag började shoppa bebissaker efter rul, ca v 18-19. Det är ju så mycket man behöver :angel:
 
Idag går jag in i v29. Vi var hos BM i förmiddags och allt var prima med både mig och bebisen. SF måttet blev 27 och mitt på mittstrecket, så nu kan jag kontra med att min mage är precis så stor som den ska vara när folk påstår att den är stor tidigt :meh:. Jag är bara 155cm lång så magen växer framåt och ser väl därför stor ut.

Svägerskan som ska ha i september var på RUL och det var visst tvillingar. Så nu får vår knodd 4 kusiner födda inom ett års tid. Massa bebisar överallt blir det :love:

Jag har upptäckt en dum sak. Mitt kollektivavtal ger mig 10% av min lön de första 6månaderna efter barnets födelse. Men med förutsättningen att jag tar ut full FK ersättning=7 dagar i veckan. De 10% blir sammanlagt vad jag får ut i lön en månad, för mycket för att inte ta ut full ersättning men äter ju upp 180dagar fort. Dessutom är ju de första 180 dagarna högersättningsdagar. Suck!
Får sätta undan pengar så gott det går de första 6 mån så vi har ekonomi att ta ut färre dagar sen.
Oj, mitt mått var 30 i v 25. Inte konstigt att jag känner mig stor om magen... Samtidigt hade jag bara gått upp 3,5 kg så jag blev tillsagd att äta mer. Det får ju inte plats någon mat!
 
Oj, mitt mått var 30 i v 25. Inte konstigt att jag känner mig stor om magen... Samtidigt hade jag bara gått upp 3,5 kg så jag blev tillsagd att äta mer. Det får ju inte plats någon mat!

Jag antar att SF-kurvan för dig ser annorlunda ut eftersom det är tvillingar? Jag börjar känna nu att jag inte orkar äta så stora portioner längre, har inte ätit större portioner än innan men lite fler mellanmål. Hade gått upp 12kg sen v12 när jag skrevs in. Nojjar inte så mycket över vikten men vill ju helst inte ha hur mkt som helst att jobba bort efteråt. Så om det stannar av lite hade det varit fint.
 
Jag säger också att 56 är bra att ha med. Mina barn har varit 54 och 57 långa, så jag har aldrig använt mindre än 56 :)

@Matmissbrukaren Min första vägde 3880 gram, men var 54 lång så storlek 50 var för smått.
+ ni andra som svarat.

Då får jag alltså shoppa mera fast i stl 56! Men vill inte köpa alltför mycket innan vi vet om det är en tjej eller kille :)

@Honungshumlan Jag tittar på blocket typ varenda dag efter skötbord och sånt. Men tänkte vänta en månad till tror jag innan jag köper sånt större.
 
Börjar bli dags för mig också att planera och göra de första inköpen, är i v. 28 nu.
Nästa vecka tänkte jag åka och beställa vagn, köpa lite kläder och fixa annat som behöver förberedas.
Fint med påskledigt!
 
Jaha, här var det visst dags för en ny vaken natt... Har annars sovit bättre sista tiden, även om jag vaknar väldigt tidigt på morgnarna. Men nu behövde jag upp och kissa (händer konstigt nog extremt sällan) och kan då inte somna om...

I övrigt var igår en härlig dag! Gick promenad på över 5 km på morgonen i skapligt raskt (dvs normalt :p) tempo utan några större besvär. Sen var det full fart på bebisen i magen hela dagen, så mysigt. Tycker annars att den är väldigt lugn, enstaka buffar bara.

Hoppas denna dag fortsätter lika bra, men det vore inte fel med ett par timmarssömn först...
 
Bebis har hittat urinblåsan! Morr!

Annars så.. Ösregn hela dagen. Hade en idé om att jag skulle rensa lite under vinbärsbuskarna och gödsla upp. De är små taniga rackare så jag tänkte göra ett seriöst försök innan jag eventuellt byter ut dem. Hade även en idé om att jag skulle köpa sandaler åt dottern så schenker slarvat bort ett paket gympadojor åt henne och hon behöver ha svalare skor till kryssningen i helgen. Det har jag också ställt in :p då har jag att göra i veckan i stället, om allt funkar.
 
Bebis har hittat urinblåsan! Morr!

Annars så.. Ösregn hela dagen. Hade en idé om att jag skulle rensa lite under vinbärsbuskarna och gödsla upp. De är små taniga rackare så jag tänkte göra ett seriöst försök innan jag eventuellt byter ut dem. Hade även en idé om att jag skulle köpa sandaler åt dottern så schenker slarvat bort ett paket gympadojor åt henne och hon behöver ha svalare skor till kryssningen i helgen. Det har jag också ställt in :p då har jag att göra i veckan i stället, om allt funkar.

Alltså jag kanske är trög men det är du som hette deathslyna förut?!

Jag vill också hålla på i trädgårde! Men jobbar idag och det regnar liks här med.... Men är så kul ute nu när allt håller på att knoppa sig! :D
 
Alltså jag kanske är trög men det är du som hette deathslyna förut?!

Jag vill också hålla på i trädgårde! Men jobbar idag och det regnar liks här med.... Men är så kul ute nu när allt håller på att knoppa sig! :D
Jajjamen! Det var dags att bli vuxen när man snart är 2-barnsmor ;)
 
Jag antar att SF-kurvan för dig ser annorlunda ut eftersom det är tvillingar? Jag börjar känna nu att jag inte orkar äta så stora portioner längre, har inte ätit större portioner än innan men lite fler mellanmål. Hade gått upp 12kg sen v12 när jag skrevs in. Nojjar inte så mycket över vikten men vill ju helst inte ha hur mkt som helst att jobba bort efteråt. Så om det stannar av lite hade det varit fint.

Ja, det går inte att jämföra SF-kurvor om man har en normalviktig bebis mot en tvillingkurva :)
 
Oj, mitt mått var 30 i v 25. Inte konstigt att jag känner mig stor om magen... Samtidigt hade jag bara gått upp 3,5 kg så jag blev tillsagd att äta mer. Det får ju inte plats någon mat!

Hur långt gången är du nu, och SFmått? Jag har ingen koll på er härinne :)

Men 30 i vecka 25 med tvillingar låter lite :confused: Jag låg på 28 i vecka 25 med min yngsta son, och han låg på översta kurvan. Men inget avvikande, däremot SFmått 48 i vecka 38 var kraftigt avvikande :o
 
Hur långt gången är du nu, och SFmått? Jag har ingen koll på er härinne :)

Men 30 i vecka 25 med tvillingar låter lite :confused: Jag låg på 28 i vecka 25 med min yngsta son, och han låg på översta kurvan. Men inget avvikande, däremot SFmått 48 i vecka 38 var kraftigt avvikande :o
Jag är i v 27, har inte varit hos bm sen v 25. Ska dit v 30 igen. Barnmorskan verkar nöjd, förutom med min viktuppgång (som är för liten). Känner mig som en vandrande mage :D
 
Åh vad kul med så många bäbisar på en gång!

Vilket dumt krav! Vi får också 10% i 6 månader men står inget om att vi måste ta ut föräldrapenning samtidigt för att få det. Bara måste varit anställd en viss tid och sånt och det har jag.

Men lägg undan så mycket du kan så kanske du kan ta bara 1 dag i veckan andra halvåret? :)

Idag köpte jag första bäbiskläderna. Är i v24, köpte två omlottbodysar i stl 50, och ett par mjuka byxor också i 50. Som vi kan ha med till BB. :) Snälla säg att jag inte är för tidigt ute?!

Nej jösses. Har haft påsvis med babykläder sen v. 8 typ:o nu har jag inte handlat allt själv, utan ärver av svägerskans 1-åring men iaf...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 134
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp