Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Skratt" Tyvärr, från båda håll... Män verkar tycka att det är mer irriterade att man kan tänka sig att rida och ve och fasa; vilja göra något annat än vara mamma efter förlossningen! För att inte tala om reaktionen när jag tycker att sambon kan ta över någon timme när jag rider. Kvinnor är bra på att tycka saker om amning, att inte få sova, etc.

Attans då. :p

Jag har på fullaste allvar inte fått ett enda oombett råd, förmaning eller åsikt från någon av manligt kön under snart de snart åtta månader jag varit gravid. Det är bara kvinnfolk som öppnar truten fast ingen frågat dem, ju äldre de är desto mer glappar käften. *bitter*
 
Attans då. :p

Jag har på fullaste allvar inte fått ett enda oombett råd, förmaning eller åsikt från någon av manligt kön under snart de snart åtta månader jag varit gravid. Det är bara kvinnfolk som öppnar truten fast ingen frågat dem, ju äldre de är desto mer glappar käften. *bitter*
Drygt är det! Och jag misstänker att kvinnornas goda råd blir fler ju längre in i graviditeten man är....
 
Dagens dilemma: Vad är viktigast? Att kunna klicka fast babyskyddet i vagnen? eller att babyskyddet har 5-punktsbälte?

Vagnen vi provkört och fastnat för, Brio smile, fungerar bara att klicka brios egna babyskydd på. Adapter till andra fabrikat finns inte, vad jag lyckats googla mig till. Brios babyskydd har 3-punktsbälte.

Babyskyddet vi helst skulle vilja ha BeSafe izi go x1 har 5-punktsbälte men går inte att klicka på vagnen.

Å ena sidan är det ju så att barnet Max ska sitta i 1 timme i babyskyddet väl?
Å andra sidan är det ju smidigt att slippa lyfta i och ur barnet vid minsta ärende (som visserligen snabbt blir längre än 1 timme med bilfärd inräknat)
BAH! Blir knäpp på sånthär!
Dessutom så finns det just nu ett bra paketpris på vagn+tillbehör+skydd+isofixbas så vi har inte hur lång tid på oss som helst att fundera.
 
Dagens dilemma: Vad är viktigast? Att kunna klicka fast babyskyddet i vagnen? eller att babyskyddet har 5-punktsbälte?

Vagnen vi provkört och fastnat för, Brio smile, fungerar bara att klicka brios egna babyskydd på. Adapter till andra fabrikat finns inte, vad jag lyckats googla mig till. Brios babyskydd har 3-punktsbälte.

Babyskyddet vi helst skulle vilja ha BeSafe izi go x1 har 5-punktsbälte men går inte att klicka på vagnen.

Å ena sidan är det ju så att barnet Max ska sitta i 1 timme i babyskyddet väl?
Å andra sidan är det ju smidigt att slippa lyfta i och ur barnet vid minsta ärende (som visserligen snabbt blir längre än 1 timme med bilfärd inräknat)
BAH! Blir knäpp på sånthär!
Dessutom så finns det just nu ett bra paketpris på vagn+tillbehör+skydd+isofixbas så vi har inte hur lång tid på oss som helst att fundera.
Jag hade prioriterat att kunna sätta babyskyddet på vagnen. Även 3 punktsbälte är säkert :)
 
Någon som kollar på Greys? Jag har inte sett på länge men såg ikväll och nu rinner tårarna :cry: Jackson och April födde sitt svårt sjuka barn i v 24 och han överlevde (som väntat) inte. Fy så sorgligt! :cry:

Här är det väldigt livat i magen efter ett par lugnare dagar, tack för det:love:
 
Jag hade prioriterat babyskyddet jag ville ha faktiskt. Det tillverkas förhoppningsvis inga dåliga skydd åtminstone i vettiga prisklasser idag men bebisar är ju inte så himla tunga så för snabba ärenden (hämta ut pengar, bank, handla en liter mjölk osv) bär jag skyddet eller parkerar bilen så man kan dra ner rutan och höra barnet (t.ex på gatan bredvid bankomat utomhus typ). Det tar ju tid att plocka ut och fälla upp vagn också så jag finner det så ovärt.

Jag har ju som sagt aldrig fattat poängen med att klicka ner bilstolen i en vagn men så är vi väl inga bilåkare heller.
 
Dagens dilemma: Vad är viktigast? Att kunna klicka fast babyskyddet i vagnen? eller att babyskyddet har 5-punktsbälte?

Vagnen vi provkört och fastnat för, Brio smile, fungerar bara att klicka brios egna babyskydd på. Adapter till andra fabrikat finns inte, vad jag lyckats googla mig till. Brios babyskydd har 3-punktsbälte.

Babyskyddet vi helst skulle vilja ha BeSafe izi go x1 har 5-punktsbälte men går inte att klicka på vagnen.

Å ena sidan är det ju så att barnet Max ska sitta i 1 timme i babyskyddet väl?
Å andra sidan är det ju smidigt att slippa lyfta i och ur barnet vid minsta ärende (som visserligen snabbt blir längre än 1 timme med bilfärd inräknat)
BAH! Blir knäpp på sånthär!
Dessutom så finns det just nu ett bra paketpris på vagn+tillbehör+skydd+isofixbas så vi har inte hur lång tid på oss som helst att fundera.

Nu har jag inte koll på babyskydd och skillnaden på 3- och 5-punktsbälte, så ta mitt svar med en nypa salt ;) Men jag tar för givet att även Brio gör bra babyskydd, de är väl ändå bland de ledande på marknaden? Och det här med att kunna klicka fast babyskyddet i vagnen eller inte har vi ju diskuterat förut, men åker man mycket bil (typ var man än ska, som vi) så har jag fått rekommenderat att det är ovärderligt. Det blir fort tungt och man vill gärna slippa väcka sovande bebis. Det är nog skillnad om det handlar om någon gång i veckan mot dagligen, så där får man ju värdera sitt behov.
 
@Honungshumlan det finns inte möjlighet att hitta en vagn begagnat som passar skyddet ni vill ha? Det kanske landar på liknande pris tänkte jag. Man kan ju, om man vill, köpa ny liggdel om man vill ha den garanterat fräsch.
 
Hade valt det klickbara alla gånger.

Det känns som Brio är ledande inom babyskydd och hade det varit sämre med 3-punkts hade det garanterat inte varit tillåtet.
 
Dagens dilemma: Vad är viktigast? Att kunna klicka fast babyskyddet i vagnen? eller att babyskyddet har 5-punktsbälte?

Vagnen vi provkört och fastnat för, Brio smile, fungerar bara att klicka brios egna babyskydd på. Adapter till andra fabrikat finns inte, vad jag lyckats googla mig till. Brios babyskydd har 3-punktsbälte.

Babyskyddet vi helst skulle vilja ha BeSafe izi go x1 har 5-punktsbälte men går inte att klicka på vagnen.

Å ena sidan är det ju så att barnet Max ska sitta i 1 timme i babyskyddet väl?
Å andra sidan är det ju smidigt att slippa lyfta i och ur barnet vid minsta ärende (som visserligen snabbt blir längre än 1 timme med bilfärd inräknat)
BAH! Blir knäpp på sånthär!
Dessutom så finns det just nu ett bra paketpris på vagn+tillbehör+skydd+isofixbas så vi har inte hur lång tid på oss som helst att fundera.

Vi kommer ingenstans utan att ta bilen och jag kan inte säga att jag saknade att kunna sätta babyskyddet på vagnen en enda gång faktiskt.
 
Åh, bekymmer bekymmer. Jag tänkte bara passa på att gnälla lite ;)

Förra veckan jobbade jag torsdag-fredag. Resulterade i en skithelg där jag var tvungen att lägga mig och vila kroppen efter att ha hängt tvätt på helgen. Det gjorde alltså ont. Låg mest i princip hela helgen. Var jättearg på smärtan, som om det hjälper, och kände mig mest kass. Samma sak måndag-tisdag. En tvättmaskin och en diskmaskin var vad jag klarade. Sen fick jag lägga mig. Jag bad i fredags chefens medhjälpare att kolla runt efter sittande jobb på andra avdelningar och vi väntar förhoppningsvis svar idag eller i morgon. Den här veckan mailade jag och sjukskrev mig för jag insåg att det är kört. Igår blev jag för första gången människa sedan i fredags. Kunde ta hand om dottern, sitta en stund i sandlådan, gunga, baka bröd och laga mat. La henne för att sova middag en timme, det var lagom vad som behövdes för att jag skulle kunna ta nya tag och ordna mat och bröd. Det var så himla mysigt att kunna spendera tid med henne och baka tillsammans och jag kan nog tala för oss båda när jag skriver att det var sån lycka.

Idag skulle jag ha jobbat men jag sjukade mig hela veckan för att jag behövde vila. Idag försökte jag raka benen i duschen och ligger sedan ett par timmar i sängen för att fogarna värker. Yay... Samtidigt, iom att det vände igår känns det som om jag maskar fast jag vet att sjukskrivning är det enda vettiga. Sambon har också börjat pränta in det i min hjärna nu.

Planeringen ringde idag och undrade om jag jobbar nästa vecka och jag sa att jag vet inte. Vi pratade om situationen lite och jag sa att det tog fram till igår innan det började vända. Jag har två pass planerade. Torsdag och fredag. Det är totalt 24 timmar på jobbet på de två dagarna och jag vet nästan säkert att det kommer bli kämpigt om jag jobbar dem och jag borde låta bli. Jag sa även att min plan är att inte komma tillbaka till avdelningen utan i så fall lånas ut eller sjukskrivas. Samtidigt känns det jobbigt när han frågar för jag vill så gärna säga ja. Jag sa dock att jag väntar till på måndag med att lämna besked om vad som blir både nästa vecka och framöver. Då har jag förhoppningsvis svar från annan avdelning och jag har fått behandla detta för mig själv en stund. Det är så svårt att inse att jag har gått sönder!
 
Det är så svårt att inse att jag har gått sönder!
Men heja ändå så långt du kommit i tänket!! :)

Du är ju på helt rätt väg som insett att nuvarande jobb inte fungerar, bara hoppas du kan få en sittande tjänst. Annars är inte sjukskrivning SÅ hemskt, man kommer snabbt in i lunket och när man inser hur bra man mår av det så brukar man bli ganska nöjd med tillvaron :)
 
Men heja ändå så långt du kommit i tänket!! :)

Du är ju på helt rätt väg som insett att nuvarande jobb inte fungerar, bara hoppas du kan få en sittande tjänst. Annars är inte sjukskrivning SÅ hemskt, man kommer snabbt in i lunket och när man inser hur bra man mår av det så brukar man bli ganska nöjd med tillvaron :)
Ja men helgen var verkligen en käftsmäll. Hänga tvätt i typ 10 minuter och sen behöva vila? Det var den punkten jag behövde komma till. Jag känner sedan jag la på luren och började tänka igenom vad vi pratade om att det inte lär bli jobb på min egentliga avdelning nästa vecka och planeraren var helt OK med att vänta 1-2 arbetsdagar med besked, det var tydligen gott om tid ändå så jag hinner vänja mig vid tanken på att säga ifrån ännu en vecka ;) men när lönen kom in igår och jag betalade flera räkningar och en torktumlare så större delen av det sambon dragit in går till spar blev jag lite sådär "ja.. Det kommer en till, sen kanske vi är tillbaka på sjukpenningsnivå igen" blev det lite ledsamt. Det var ändå så skönt att få en hyfsad lön och så kanske den försvinner snart :p nä hua, jag får hålla tummarna för annat jobb så länge!

När jag ändå har dig här, jag skulle SÅ GÄRNA vilja gå på museum och liknande men i dagsläget går det inte. Jag har ett par ställen som tösabit skulle uppskatta och som jag ännu inte sett. Kan man få ut en rulle eller kryckor eller vad som nu är vettigt för att kunna göra ett sånt äventyr? :p "hej doktorn, jag vill gå på aquaria, kan ni bistå med kryckor för ändamålet?"
 
När jag ändå har dig här, jag skulle SÅ GÄRNA vilja gå på museum och liknande men i dagsläget går det inte. Jag har ett par ställen som tösabit skulle uppskatta och som jag ännu inte sett. Kan man få ut en rulle eller kryckor eller vad som nu är vettigt för att kunna göra ett sånt äventyr? :p "hej doktorn, jag vill gå på aquaria, kan ni bistå med kryckor för ändamålet?"
Klart du kan! Jag fick ju låna rullstol förra gången för att kunna åka till ullared... :D
Minns dock inte var man skulle ringa, men fråga din bm hon lär ha koll!:)
 
Ja men helgen var verkligen en käftsmäll. Hänga tvätt i typ 10 minuter och sen behöva vila? Det var den punkten jag behövde komma till. Jag känner sedan jag la på luren och började tänka igenom vad vi pratade om att det inte lär bli jobb på min egentliga avdelning nästa vecka och planeraren var helt OK med att vänta 1-2 arbetsdagar med besked, det var tydligen gott om tid ändå så jag hinner vänja mig vid tanken på att säga ifrån ännu en vecka ;) men när lönen kom in igår och jag betalade flera räkningar och en torktumlare så större delen av det sambon dragit in går till spar blev jag lite sådär "ja.. Det kommer en till, sen kanske vi är tillbaka på sjukpenningsnivå igen" blev det lite ledsamt. Det var ändå så skönt att få en hyfsad lön och så kanske den försvinner snart :p nä hua, jag får hålla tummarna för annat jobb så länge!

När jag ändå har dig här, jag skulle SÅ GÄRNA vilja gå på museum och liknande men i dagsläget går det inte. Jag har ett par ställen som tösabit skulle uppskatta och som jag ännu inte sett. Kan man få ut en rulle eller kryckor eller vad som nu är vettigt för att kunna göra ett sånt äventyr? :p "hej doktorn, jag vill gå på aquaria, kan ni bistå med kryckor för ändamålet?"
Om du inte känner någon som har kryckor hemma (många "lånar" och glömmer lämna tillbaka ;)) så brukar sjukgymnasten på VC kunna låna ut.
 
Låter bra att man kan låna tillfälligt :p känner tyvärr ingen med kryckor och om möjligt kan jag ju kanske låna på museet. Vissa har ju rullstolar till utlån. Kryckor borde räcka för att ta sig dit om man åker bil eller cykel till stationen. Cykel går än så länge bra att ta sig fram med :)

Berättade för sambon att jag gick sönder efter att ha rakat benen i duschen och att jag behövde vila men vid tillfället hade "matpaus" för att sedan vila igen. Han tyckte att jag ändå verkade ha det ganska bra :p visst, det kunde ju varit värre. Att ligga i sängen medan dottern är på förskola och man har behov av vilan är ju ändå ganska trevligt och avslappnande. Hade hon varit hemma hade man ju fått dåligt samvete i stället.
 
Tack ni som svarat!
Om jag förstod det hela rätt så är 3 och 5-punktsbälte lika säkra så länge du spänner fast barnet rätt, dvs. Tillräckligt hårt. 3-punkts är bättre ergonomiskt men 5-punkts är svårare att ta sig ur. Det är vad NTF säger.

Så som vi lever idag så är det sällan vi är iväg på korta ärenden. Har 15min till stan enkel väg och ärenden under 30min är få. Vi storhandlar mat tex alltid en gång i veckan. Sen kan ju sånt ändra sig som föräldraledig, svårt att sia om. Tror vi får fundera en vända till.

Mina fogar tyckte inte om att titta på barnvagn, det blev mkt böja sig framåt och sitta på huk, det får jag sota för idag. Båda bakre fogarna värker konstant, förutom när jag satt "rätt" i min kontorsstol på jobbet innan idag.
I natt blev jag dessutom väckt av att jag nog legat stilla för länge på rygg, det gjorde något så vansinnigt ont framtill över blygdbenet. Jag lyckades ta mig upp så jag satt på sängkanten och då kom smärtan och gjorde två långa intensiva stötar så jag nästan inte visste vart jag skulle bli av :arghh:. Sen lättade smärtan och försvann nästan helt på vägen till toaletten. Vet inte om det kan ha varit framfogen?
Känns som det är dags att pallra sig iväg till sjukgymnasten i alla fall.

Tack för tipsen om amningsinlägg förresten, fick hem tvättbara från Imse Vimse igår och mina bröst är mycket gladare idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 136
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp