Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mackor med ordentligt matiga pålägg och grova sådana är ju ändå rätt okej. Jag gillar egentligen knäckebröd med ost och avocado på. Kanske skulle beställa något sånt. Jag försöker ju att hålla mig till så närproducerat som möjligt men har jag att välja mellan att bli fett-tjock och gravid-tjock väljer jag ju gärna det sista även om det innebär att jag får beställa mer utländsk mat. Nötter går tyvärr bort.
 
Vad tokigt att du fick boka om ul. Skulle också gärna veta varför de där veckorna är "speciella".

Jag har legat på soffan hela dagen idag. Det har faktiskt varit ganska skönt ändå. Lite välbehövligt kanske man kan säga. Betade av det mest akuta i hushållet i morse såsom tvätt och disk så nu gör jag inget mer idag. Hoppas att dottern är ordentligt rastad när hon kommer hem så vi kan mysa med sagor och sånt bara.

Gud, jag kommer verkligen behöva skärpa till min kost ännu mer om jag blir sjukad. Jag äter ju liksom kolhydrater (inte nödvändigtvis dåliga då) för att motionera på men jag måste ju lägga mig ett par timmar om jag lunkar 2-3 km med massa stanna och titta på stenar-pauser. Får skriva matlistor på vad jag ska äta och ordna till sjyssta mellanmål så det inte drar iväg i onyttighetens tecken. Måltiderna är ändå enkla när man tänker till, svårare är mellisen och jag är så otroligt hungrig mellan måltiderna numer.

Vad stoppar ni i er till mellis som mättar lite bättre än en banan?

Cashewnötter (naturella), olika frukter, smoothies på turkiskt youhurt+frukt/bär+juice/flytande honung, fil och frön/nötter, morötter (tips, ha färdiga stavar i lite vatten!), baby bell-ostar är vad jag brukar ha till hands.
 
Cashewnötter (naturella), olika frukter, smoothies på turkiskt youhurt+frukt/bär+juice/flytande honung, fil och frön/nötter, morötter (tips, ha färdiga stavar i lite vatten!), baby bell-ostar är vad jag brukar ha till hands.
Hur länge håller sig morötterna i vatten?
 
Mackor med ordentligt matiga pålägg och grova sådana är ju ändå rätt okej. Jag gillar egentligen knäckebröd med ost och avocado på. Kanske skulle beställa något sånt. Jag försöker ju att hålla mig till så närproducerat som möjligt men har jag att välja mellan att bli fett-tjock och gravid-tjock väljer jag ju gärna det sista även om det innebär att jag får beställa mer utländsk mat. Nötter går tyvärr bort.

Lägg till lite tomat och någon skinka man får äta och du är i mackhimlen :d (till avokadomackan).
 
På tal om mat... Någon som lider av cravings? Och vad i så fall?

Själv har jag inga än och hoppas att det förblir så. :p
 
På tal om mat... Någon som lider av cravings? Och vad i så fall?

Själv har jag inga än och hoppas att det förblir så. :p

Nej, det kan jag inte påstå. Men efter första tidens illamående finns det vissa grejer som jag brukar tycka om som är såååå äckliga nu :crazy:O_o Tacos, hamburgare och ägg framförallt.

Piggelinglass är väldigt gott, när man har ont i halsen eller mår illa :up: Men inga direkta cravings.
 
  • Gilla
Reactions: Flo
Mindre rolig dag...

Hade ju hepatos (gravidklåda) med sonen, vilket dels är för jävlig klåda, plus att det är 10% risk för dödföddhet/komplikationer vid förlossningen. (Sonen var riktigt blå när han kom ut och behövde hjälp med andningen.)

Tyckte jag har haft lite klåda till och från, så jag lämnade leverprover i måndags, som visade på hepatos igen. :(:cry:

Så nu blir det Tavegyl till att börja med, vilket hade noll effekt förra gången så jag fattar inte varför jag ska ha det. Funkar inte det blir det annan medicin.

Sen är det ju dessa eviga blodprov och kontroller varje vecka, i tillägg till allt extra sådant (bland annat att ta dagliga injektioner tills 2 månader efter förlossningen) jag har för sköldkörteln och risken för proppar.

Sen verkar det som vecka 37 är en kritisk vecka, så jag hoppas de sätter igång mig innan.

Blä!!
 
Mindre rolig dag...

Hade ju hepatos (gravidklåda) med sonen, vilket dels är för jävlig klåda, plus att det är 10% risk för dödföddhet/komplikationer vid förlossningen. (Sonen var riktigt blå när han kom ut och behövde hjälp med andningen.)

Tyckte jag har haft lite klåda till och från, så jag lämnade leverprover i måndags, som visade på hepatos igen. :(:cry:

Så nu blir det Tavegyl till att börja med, vilket hade noll effekt förra gången så jag fattar inte varför jag ska ha det. Funkar inte det blir det annan medicin.

Sen är det ju dessa eviga blodprov och kontroller varje vecka, i tillägg till allt extra sådant (bland annat att ta dagliga injektioner tills 2 månader efter förlossningen) jag har för sköldkörteln och risken för proppar.

Sen verkar det som vecka 37 är en kritisk vecka, så jag hoppas de sätter igång mig innan.

Blä!!

Oj! Har hört talas om det men visste inte att det var så allvarligt. Blev du igångsatt sist?
 
Oj! Har hört talas om det men visste inte att det var så allvarligt. Blev du igångsatt sist?

Jag hade tid för igångsättning i v.40+1, men det satte igång spontant natten innan.

Så här i efterhand fattar jag inte att jag fick gå så länge.

Har för övrigt införskaffat en diskborste att klia med, blir inte så fula märken som av naglar.
 
Jag hade en patient med fruktansvärd klåda som upptäckte att en (ny ;)) toslettborste var det bästa att klia med, blir ungefär samma effekt ;)
 
Jag har cravings, hade liknande förra gången som var övergående. Potatis är min stora last. Älskar klyftpotatis, pommes, kokt, stekt. Bara det är potatis. Har även fått extremt sug efter mjölk. Jag och dottern dricker mjölk till varje måltid numer. Surt är en annan grej. Jag fick tag på ett granny smith-äpple på jobbet. Det var verkligen en sån fullträff. Det smakade som de där sura mumrikarna i smågodislådorna. Lyckan när jag fick tag på ett till var total :D nyttiga mumrikar liksom, går det att få nåt bättre?

@Thera vilket skit med klådan. Hade inte heller koll på att det kunde vara farligt. Och vad drygt med massa extra kontroller. Hoppas att det kommer gå bra ändå.
 
Hörni! Jag håller på att bli galen av alla "förstå-sig-påare"!! Det finns ju inte nån som inte har en åsikt om graviditet och barn. "Du ska inte tro att du kommer kunna rida mer sen när du har fått barn" (sagt med en liten överlägsen attityd som till ett naivt flickebarn), "det klart du kommer kunna fortsätta rida precis som innan sen (graviditet är ingen sjukdom-attityd), "va?!? Äter du inte rött kött (fjanteri-attityden), "va, mockar du? (Är du inte rädd om ditt barn-attityd), osv i all evighet!!! Set värsta är att någon kommer få rätt eftersom det finns åsikter om allt och då kommer de titta på mig med "vad-vad-det-jag-sa-blicken" :banghead:

Snälla! Kan jag få göra detta på mitt sätt och ta sakerna som de kommer?!

/tillfälligt uppretad Mauen
 
Hörni! Jag håller på att bli galen av alla "förstå-sig-påare"!! Det finns ju inte nån som inte har en åsikt om graviditet och barn. "Du ska inte tro att du kommer kunna rida mer sen när du har fått barn" (sagt med en liten överlägsen attityd som till ett naivt flickebarn), "det klart du kommer kunna fortsätta rida precis som innan sen (graviditet är ingen sjukdom-attityd), "va?!? Äter du inte rött kött (fjanteri-attityden), "va, mockar du? (Är du inte rädd om ditt barn-attityd), osv i all evighet!!! Set värsta är att någon kommer få rätt eftersom det finns åsikter om allt och då kommer de titta på mig med "vad-vad-det-jag-sa-blicken" :banghead:

Snälla! Kan jag få göra detta på mitt sätt och ta sakerna som de kommer?!

/tillfälligt uppretad Mauen

Dom finns överallt...:devil::mad::down::meh:
 
Hörni! Jag håller på att bli galen av alla "förstå-sig-påare"!! Det finns ju inte nån som inte har en åsikt om graviditet och barn. "Du ska inte tro att du kommer kunna rida mer sen när du har fått barn" (sagt med en liten överlägsen attityd som till ett naivt flickebarn), "det klart du kommer kunna fortsätta rida precis som innan sen (graviditet är ingen sjukdom-attityd), "va?!? Äter du inte rött kött (fjanteri-attityden), "va, mockar du? (Är du inte rädd om ditt barn-attityd), osv i all evighet!!! Set värsta är att någon kommer få rätt eftersom det finns åsikter om allt och då kommer de titta på mig med "vad-vad-det-jag-sa-blicken" :banghead:

Snälla! Kan jag få göra detta på mitt sätt och ta sakerna som de kommer?!

/tillfälligt uppretad Mauen
Svara undvikande och ge dig inte in i diskussionen skulle jag säga. Man får höra mycket galet som gravid tyvärr. Någon kommer ha rätt men så länge du mår så bra du kan så kan det väl få vara så. Gör på ditt sätt och ta det som det kommer. Så småningom kommer barnen och då kommer nästa grupp vet bäst:are som inte kan respektera gränser. Försök se det som en övning inför "nästa steg" så att säga :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 136
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp