Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Chefen har ju såklart sett till att företaget betalar om man behövt skräddare eller köp på klädbutik så det är inget jag oroar mig för att jag måste stå för så :) han är generös, vår chef. Det är noga att vi ser bra ut på jobbet.

Det var ju bra! Blev nästan lite orolig att ni fick betala för sånt själva :)
 
Det var ju bra! Blev nästan lite orolig att ni fick betala för sånt själva :)
Nej nej :p det enda vi betalar själva är strumpor och underkläder och det kan jag nog stå ut med :) jag är väldigt väldigt nöjd med vår avdelning. Vid något tillfälle hade planeringen fuckat upp det och jag var tvungen att kasta mig i en taxi för att byta av nattkollegan. Skickade kvittot till kontoret och fick tillbaka på nästa lön så det finns inte mycket att gnälla om här.
 
@Kanintant måste bara tacka för tipsen om stretchövningar mot ischias i den andra tråden! Jag har haft återkommande besvär i ett par veckor (antagligen överansträngning efter sjukskrivningen då jag mest bara sov i fyra veckor...) och har nu börjat stretcha enligt dina anvisningar :) och kan inte riktigt utvärdera ännu, men det känns ju att det tar ordentligt iaf! Hittade inte tillbaka så jag kunde inte kopiera in här men det kanske du vill göra?
 
Vad glad jag blir att det kommer andra till nytta, det har varit ovärderligt för mig (och då har jag ändå rättat till höften flera gånger hos duktig naprapat men aldrig fått tipset där). Ge gärna en uppdatering sen om ett par veckor om ifall det hjälper.

Här kommer texten igen:


Jag tänkte bara berättta om min erfarenhet kring "falsk ichias". Jag hade jätteproblem i höstas (och har haft av och till i många år) och kunde knappt jobba (inte gravid dock). Jag trodde jag var sned i höften igen för då brukar strålningarna komma. Jag har en duktig vän som är massör och som jag ringde akut efter att lidit igenom några dagar på jobbet och han kom samma dag.

Hans förklaring: problemet sitter inte i rygg eller i höft. Problemet sitter i benen. Närmare bestämt en muskel som sitter fast på insidan av knät och går upp längs insidan av låret och jag tror det var den som går upp genom bäckenet och sitter fast typ vid sätesmusklen (tror jag, minns inte exakt). Samt den andra muskeln som sitter fast i knät men på utsidan och löper längs utsidan av låret och också upp i sätet någonstans. Dessa muskler hos mig var förkortade, alltså dåligt stretchade. Jag stretchar en hel del i o m yogan men har omedvetet troligen avlastat just dessa muskler eftersom de varit så spända. I vilket fall som helst så sa han att när de musklerna är ihopdragna så tippar dom bäckenet framåt vilket i sin tur dels gör att man svankar osv men också gör att nerver och annat kan komma i kläm.

Han lyckades gräva sig in till muskeln som gick genom bäckenet och det gjord så j*vla ont så jag höll på att dö, jag är ändå hyffsat smärttålig. Framförallt gav han mig två jättebra stretchövningar för dessa två muskler jag pratat om. Jag gjorde stretchen minst 2 ggr om dagen, i säkert 2-3 veckor och tänka sig, långsamt försvann värken och nu är den helt borta. Jag fattar inte, jag googlade hur mycket som helst om mina besvär men inte någonstans hittade jag att problemet faktiskt satt i benen.

Så nu hoppas jag att kunskapen kan gå vidare till er och sprid gärna, min vän sa att han träffat hur mycket kvinnor som helst som hade samma problem och hos alla löste det sig genom att stretcha rätt.

Frågan är om jag kan förklara stretchen på rätt sätt, den är enkel som sjutton men svårare att beskriva i ord.

En övning var att helt enkelt ställa sig med tårna uppe på något lite högre, som en tröskel eller en bok och gunga fram och tillbaka, dvs sträcka ut vadmusklerna/baksidan av benen. Som han sa så är det jättenkelt att göra på jobbet om man får någon minut över och hitta lämplig kant att stå mot.

Den andra, som kommer åt båda musklerna i benen går till såhär (hoppas nu verkligen ni förstår...):

Hitta något som är lägre än ditt knä, t ex en låg bänk (säger vi i detta fallet, stol är oftast för hög). Ställ dig framför bänken och titta rakt fram. Lägg upp ena foten på bänken med sträckt ben, alltså bara rakt framåt. Stå med rak rygg. Sedan tar du benet som du står kvar på och vinklar först utåt som charlie chaplin, ha fortfarande överkroppen rakt fram, sedan böjer du överkroppen med rak rygg ner mot ditt utsträckta ben, men här är viktigt att inte böja för långt, ofta räcker det med väldigt lite. Om du gör rätt så ska det nu sträcka på insidan av låret, den musklen som sitter i knät och går längs insidan. Ibland får man böja lite olika mycket för att hitta rätt.
Sedan går du tillbaka upp och så viklar du om foten du står på så den pekar inåt istället, sedan gör du samma sak och böjer dig lite framåt till du hittar muskeln som går från knät och utsidan på låret. Man känner när man hittar rätt, gör ruggigt ont (iaf på mig i början ;) ).

Gör stretchen så fort du kommer åt eller hittar något med rätt höjd, brukar vara lätt att hitta något att slänga upp benet på när man får en minut över, hellre för lågt än för högt.

Hoppas detta kan vara hjälp till någon. Jag led något hemskt av mitt, satt hela vägen hem från jobbet i bilen med strålande skinka och ben och hur jag än vred mig som en mask så gick det inte få skiten att släppa. Men som sagt, stretchen hjälpte verkligen men det tog tid, det är nog inte heller fel om man har tid och stretcha benen och höfterna allmänt också men bara denna övningen ovan hjälper faktiskt, iaf mig.
 
Jag har nu varit ute och kört foder till hästarna (30 kg ensilage, på pirra, uppför backen, i snö ;) Bra motion!) Och då kan jag knappt stödja på högerbenet när jag kommer in för den här jäkla ischiasen. Stretchade och det mest akuta avtar faktiskt en stund. Ska boka tid hos naprapat för att få den fixad och sen underhålla med stretchövningarna, förhoppningsvis hjälper det.
 
Vad glad jag blir att det kommer andra till nytta, det har varit ovärderligt för mig (och då har jag ändå rättat till höften flera gånger hos duktig naprapat men aldrig fått tipset där). Ge gärna en uppdatering sen om ett par veckor om ifall det hjälper.

Här kommer texten igen:


Jag tänkte bara berättta om min erfarenhet kring "falsk ichias". Jag hade jätteproblem i höstas (och har haft av och till i många år) och kunde knappt jobba (inte gravid dock). Jag trodde jag var sned i höften igen för då brukar strålningarna komma. Jag har en duktig vän som är massör och som jag ringde akut efter att lidit igenom några dagar på jobbet och han kom samma dag.

Hans förklaring: problemet sitter inte i rygg eller i höft. Problemet sitter i benen. Närmare bestämt en muskel som sitter fast på insidan av knät och går upp längs insidan av låret och jag tror det var den som går upp genom bäckenet och sitter fast typ vid sätesmusklen (tror jag, minns inte exakt). Samt den andra muskeln som sitter fast i knät men på utsidan och löper längs utsidan av låret och också upp i sätet någonstans. Dessa muskler hos mig var förkortade, alltså dåligt stretchade. Jag stretchar en hel del i o m yogan men har omedvetet troligen avlastat just dessa muskler eftersom de varit så spända. I vilket fall som helst så sa han att när de musklerna är ihopdragna så tippar dom bäckenet framåt vilket i sin tur dels gör att man svankar osv men också gör att nerver och annat kan komma i kläm.

Han lyckades gräva sig in till muskeln som gick genom bäckenet och det gjord så j*vla ont så jag höll på att dö, jag är ändå hyffsat smärttålig. Framförallt gav han mig två jättebra stretchövningar för dessa två muskler jag pratat om. Jag gjorde stretchen minst 2 ggr om dagen, i säkert 2-3 veckor och tänka sig, långsamt försvann värken och nu är den helt borta. Jag fattar inte, jag googlade hur mycket som helst om mina besvär men inte någonstans hittade jag att problemet faktiskt satt i benen.

Så nu hoppas jag att kunskapen kan gå vidare till er och sprid gärna, min vän sa att han träffat hur mycket kvinnor som helst som hade samma problem och hos alla löste det sig genom att stretcha rätt.

Frågan är om jag kan förklara stretchen på rätt sätt, den är enkel som sjutton men svårare att beskriva i ord.

En övning var att helt enkelt ställa sig med tårna uppe på något lite högre, som en tröskel eller en bok och gunga fram och tillbaka, dvs sträcka ut vadmusklerna/baksidan av benen. Som han sa så är det jättenkelt att göra på jobbet om man får någon minut över och hitta lämplig kant att stå mot.

Den andra, som kommer åt båda musklerna i benen går till såhär (hoppas nu verkligen ni förstår...):

Hitta något som är lägre än ditt knä, t ex en låg bänk (säger vi i detta fallet, stol är oftast för hög). Ställ dig framför bänken och titta rakt fram. Lägg upp ena foten på bänken med sträckt ben, alltså bara rakt framåt. Stå med rak rygg. Sedan tar du benet som du står kvar på och vinklar först utåt som charlie chaplin, ha fortfarande överkroppen rakt fram, sedan böjer du överkroppen med rak rygg ner mot ditt utsträckta ben, men här är viktigt att inte böja för långt, ofta räcker det med väldigt lite. Om du gör rätt så ska det nu sträcka på insidan av låret, den musklen som sitter i knät och går längs insidan. Ibland får man böja lite olika mycket för att hitta rätt.
Sedan går du tillbaka upp och så viklar du om foten du står på så den pekar inåt istället, sedan gör du samma sak och böjer dig lite framåt till du hittar muskeln som går från knät och utsidan på låret. Man känner när man hittar rätt, gör ruggigt ont (iaf på mig i början ;) ).

Gör stretchen så fort du kommer åt eller hittar något med rätt höjd, brukar vara lätt att hitta något att slänga upp benet på när man får en minut över, hellre för lågt än för högt.

Hoppas detta kan vara hjälp till någon. Jag led något hemskt av mitt, satt hela vägen hem från jobbet i bilen med strålande skinka och ben och hur jag än vred mig som en mask så gick det inte få skiten att släppa. Men som sagt, stretchen hjälpte verkligen men det tog tid, det är nog inte heller fel om man har tid och stretcha benen och höfterna allmänt också men bara denna övningen ovan hjälper faktiskt, iaf mig.

Jag behöver ett förtydligande, när jag gör charlie chaplin övningen, vilket ben ska det sträcka på insidan av låret i då? Det jag står på eller det andra?

Jag kan säga att det sträcker i ena, men vet inte om det är rätt....
 
@Retro när jag har testat övningen nu så sträcker det på rätt ställen i det benet som är upplyft men inte i det andra.

Jag brukar stretcha sätesmuskeln också och har upplevt att det hjälper också lite, men inte fullt ut som i kombination med kanintants övning. Stort tack för den :bow:

När jag stretchar sätesmuskeln så sitter jag på en stol och korsar benet över det andra, lyfter upp det låret och kramar det mot min bröstkorg.

Ibland gör jag det liggande också. Då ligger jag rakt på rygg. Vinklar det ena benet så att fotsulan hamnar stående i underlaget. Lyfter upp det andra benet och vinklar det så att vaden ligger mot det andra benets framsida strax ovanför dess knä. Sen kan jag lite lätt pressa det ben som ligger vinklat mot det andra upp mot magen med hjälp av det andra benet, så att det stramar lagom.

Jag var och köpte mig en ny BH igår. 1.5 kupstl hade jag gått upp. Inte undra på att jag tycker att brösten blivit stora. Köpte en mammaskjorta och blus på rea med. När jag stod i provrummet och hade speglar från alla håll insåg jag hur mycket min kropp har förändrats :o ,tycker jag ser tokgravid ut.

Nu känner jag av bebisens rörelser flera gånger om dagen. Särskilt när jag är stilla en stund så lever den rövare därinne. Mysigt och surrealistiskt på samma gång :love:
 
På det benet man har lyft upp...? Antar jag, det gör det på mig iaf ;)

I övrigt har jag känt mig helt ogravid idag! Kan inte sätta ord på varför, men det är som att jag glömt bort att jag är gravid. Mår lite illa, i övrigt känner jag mig precis som vanligt. Skönt på ett sätt, och antagligen helt normalt att inte känna sig supergravid i v 15 men skum känsla. Övriga dagar har jag tänkt på det konstant, och tyckt att jag känt det i kroppen.
 
@Honungshumlan åh tack för mer bra stretchövningar! Funderade tidigare idag på hur jag skulle komma åt att stretcha sätesmuskeln när det gjorde som ondast och din liggande övning var fantastiskt skön, på ett ont-skönt sätt.

Jag vill också känna lilla magen! Vilken vecka är du i nu?
 
Det är benet man har upplyft som det ska sträcka i :)

En annan superskön streching för sätesmuskeln som är den jag gillar bäst är "svanen" i yoga. Om ni googlar svanen + yoga så hittar ni säkert bra beskrivningar, eller på youtube. Jag gör varianten där man lägger sig ner framåt med överdelen, över det benet som är böjt. Kan ligga så i flera minuter och bara njuta :p. (se till att bäckenet är rakt, alltså inte tippar ner mot golvet, bästa är nog om ni hittar på youtube så ni får bra instruktioner).
 
Alltså jag har redan gått upp massor i vikt (ca 5 kg) sen innan jag blev gravid, gick in i v. 13 igår. Hoppas det inte fortsätter i samma takt då blir jag stor som ett hus. Vill ju gärna att pållarna ska orka bära mig och attd det inte ska fresta för mycket på kroppen.

Tycker inte jag har ätit så mycket mer än normal. Godis, chips och liknande har jag i princip inte ätit alls sen jag blev gravid (äter inte så mycket sånt annars heller) eftersom jag mådde illa av tanken. Tror inte jag äter mer mat än innan heller, något extra mellanmål kanske med smörgås men annars är det nog som vanligt. Rör mig mer också. Jaja, det blir som det blir men jag hoppas det slår av på takten snart iaf.
 
Alltså jag har redan gått upp massor i vikt (ca 5 kg) sen innan jag blev gravid, gick in i v. 13 igår. Hoppas det inte fortsätter i samma takt då blir jag stor som ett hus. Vill ju gärna att pållarna ska orka bära mig och attd det inte ska fresta för mycket på kroppen.

Tycker inte jag har ätit så mycket mer än normal. Godis, chips och liknande har jag i princip inte ätit alls sen jag blev gravid (äter inte så mycket sånt annars heller) eftersom jag mådde illa av tanken. Tror inte jag äter mer mat än innan heller, något extra mellanmål kanske med smörgås men annars är det nog som vanligt. Rör mig mer också. Jaja, det blir som det blir men jag hoppas det slår av på takten snart iaf.
Hm, det var mycket på en gång. Fortsätter det i samma takt kanske du ska boka in en tid på mvc och ta lite prover så du inte har en havandeskapsförgiftning på gång för viktuppgång är väl ett av symtomen där? Skönt att få bekräftat att allt är okej i alla fall menar jag.

Själv äger jag ingen våg men visst har det hänt saker med kroppen som sagt. Känner mig dock helt okej med det fortfarande.
 
Alltså jag har redan gått upp massor i vikt (ca 5 kg) sen innan jag blev gravid, gick in i v. 13 igår. Hoppas det inte fortsätter i samma takt då blir jag stor som ett hus. Vill ju gärna att pållarna ska orka bära mig och attd det inte ska fresta för mycket på kroppen.

Tycker inte jag har ätit så mycket mer än normal. Godis, chips och liknande har jag i princip inte ätit alls sen jag blev gravid (äter inte så mycket sånt annars heller) eftersom jag mådde illa av tanken. Tror inte jag äter mer mat än innan heller, något extra mellanmål kanske med smörgås men annars är det nog som vanligt. Rör mig mer också. Jaja, det blir som det blir men jag hoppas det slår av på takten snart iaf.

Jag har också gått upp en hel del, pendlar som vanligt på ett par kg men för någon vecka sen (är i v 15 nu) var det runt 5-6 kg. Är också lite fascinerad hur det går till, äter nyttigare än innan (till skillnad från dig åt jag mycket godsaker innan) och rör mig minst lika mycket. Men det är väl som det är, otroligt individuellt hur man växer. Min mage är ju bra stor redan, många som frågar om jag inte är längre gången, men det kan ju avta. I början kändes det jättejobbigt med viktuppgången, nu tänker jag inte så mycket på det längre.
 
Hm, det var mycket på en gång. Fortsätter det i samma takt kanske du ska boka in en tid på mvc och ta lite prover så du inte har en havandeskapsförgiftning på gång för viktuppgång är väl ett av symtomen där? Skönt att få bekräftat att allt är okej i alla fall menar jag.

Själv äger jag ingen våg men visst har det hänt saker med kroppen som sagt. Känner mig dock helt okej med det fortfarande.

Jag är ju fortfarande väldigt uppsvälld i magen, särskilt när jag ätit så den mesta vikten känns som den sitter på magen. Och lite på brösten som ökat. Sen kanske lite är att jag börjat röra mig mer så något av det kan vara muskler. Brukar gå upp något kilo när jag tränar mer.
 
Jag har också gått upp en hel del, pendlar som vanligt på ett par kg men för någon vecka sen (är i v 15 nu) var det runt 5-6 kg. Är också lite fascinerad hur det går till, äter nyttigare än innan (till skillnad från dig åt jag mycket godsaker innan) och rör mig minst lika mycket. Men det är väl som det är, otroligt individuellt hur man växer. Min mage är ju bra stor redan, många som frågar om jag inte är längre gången, men det kan ju avta. I början kändes det jättejobbigt med viktuppgången, nu tänker jag inte så mycket på det längre.

Skönt att det inte bara är jag då. Jag är ganska smal från början så det känns inte som någon panik så, allt sitter på magen som sagt, kommer fortfarande i mina jeans osv.
 
Skönt att det inte bara är jag då. Jag är ganska smal från början så det känns inte som någon panik så, allt sitter på magen som sagt, kommer fortfarande i mina jeans osv.

Jag gick upp 6-7 kg från ogravid till v10 och nu v39 har jag sammanlagt gått upp 17 -18kg (13 kg sedan inskrivning)så det stannade av i mitten av graviditeten. Har en del ödem så allt är inte fett ;). Kanske kan tillägga att jag är 180cm så storleksmässigt har jag gått från strl 38 till 40/42 + maaaage...
Tycker inte man ska oroa sig så mkt så länge man vet att man inte äter skräp!
 
Jag gick upp 6-7 kg från ogravid till v10 och nu v39 har jag sammanlagt gått upp 17 -18kg (13 kg sedan inskrivning)så det stannade av i mitten av graviditeten. Har en del ödem så allt är inte fett ;). Kanske kan tillägga att jag är 180cm så storleksmässigt har jag gått från strl 38 till 40/42 + maaaage...
Tycker inte man ska oroa sig så mkt så länge man vet att man inte äter skräp!

Tack vad skönt att höra. Det värsta kom första veckorna när jag började svälla i magen/tarmar, så i typ vecka 7-9. Vi äter nog väldigt lite skräp, äter vegetariskt med mycket grönsaker och baljväxter egentligen ingen fet mat alls. I början blev det mycket mackor när jag mådde illa men nu äter jag normalt igen.
Nu har jag ju dessutom skaffat gym-kort så nu hoppas jag bygga lite muskler och kondis :)
 
@superstar Jag är i v19(18+2)

I morgon är det ultraljud för vår del. Jag vet ju att det är liv i liten men är ju lite nervös på att allt ska vara som det ska.

Fram till inskrivningen i v12 hade jag gått upp 4kg nu 7v senare har jag gått upp totalt 7kg, så lite har det stannat av iaf. Jag äter inte heller mycket mer än förut och försöker hålla mig till frukt som mellanmål, även om det blir nån macka då och då. Onyttigheter blir det bara lite på helgen. Oroar mig inte så mycket precis.

Min BM vill skicka mig på amningskurs i februari eftersom jag berättade att jag har inverterade bröstvårtor, som kan göra att amningen blir svårare att få till. Min mamma har en av varje sorts bröstvårta och hennes erfarenhet är att har bara barnet (och mamman) bra teknik så går det bra. Känns skönt att ha henne som stöd framöver.
BM sa att jag skulle försöka massera ut dem i duschen, yeah right tänkte jag och hittills har de envist suttit där de alltid gjort. Tänk er att ni ska massera ut er navel så den blir utåtbuktande, vävnaden sitter ju fast därinne, det går inte, kanske blir det lättare längre fram.

Skulle amningen inte fungera så känner jag att det inte är någon större katastrof. Det viktigaste är att barnet får mat i sig och växer som det ska.
 
Skit. Varit hos sjukgymnast. Troligtvis sitter en del av menisken i ledspringan. Sjukgymnasten ville att jag skulle träffa ortoped så fort som möjligt för bedömning och troligtvis operation. Brukar ju inte gå så fort i landstingets regi... Blir ju inte bra om jag hinner bli för stor. Som tur är har jag inte gått upp så mkt än, 3-4 kg (v16).
 
Det är benet man har upplyft som det ska sträcka i :)

En annan superskön streching för sätesmuskeln som är den jag gillar bäst är "svanen" i yoga. Om ni googlar svanen + yoga så hittar ni säkert bra beskrivningar, eller på youtube. Jag gör varianten där man lägger sig ner framåt med överdelen, över det benet som är böjt. Kan ligga så i flera minuter och bara njuta :p. (se till att bäckenet är rakt, alltså inte tippar ner mot golvet, bästa är nog om ni hittar på youtube så ni får bra instruktioner).

Då har det sträckt i rätt ben hela tiden, ville bara dubbelkolla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 125
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp