Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heja Kanintant! Hoppas du får må bra så du kan fortsätta träna såsom du vill :)
Köra traktor kan jag knappt än.. Men jag har strängat lite och det va roligt! Slå va också kul men svårt att slå "fint" över hela fältet.
En halvtid är ju inte så lite :) vad är ditt företag för företag? Om du inte vill berätta så ignorera frågan. Jag älskar också lösdriften, de ser glada ut! Vårat är ett öppet system så de kan vandra runt och äta, sova och mjölka i vilken ordning de vill. Inga grindar någonstans :)

Jag är inte så bra på att köra traktor på fälten än, svärfar har inte riktigt släppt in mig i jordbruket (det är ju inte kvinnogöra*suck*), men plasta och stränglägga och enklare grejer ska inte vara några problem. Och köra hem balar tar sin tid men är ju ingen rocket science. Plöja känns svårast det tänker jag inte ens försöka ;). De krångliga grejerna är bäst sambon gör så det blir någon ordning.
Härligt med öppna system. Våra amkor med kalvar kan gå ute året om men ungtjurar och ungkvigor är i egna sektioner men hinner oftast inte vara inne i ladugården så länge innan de åker vidare.
Jag är illustratör (sedan länge) och trädgårdsdesigner (nyss utexaminerad) men har inte riktigt hunnit ta tag i det än eftersom jag jobbat på mitt vanliga jobb också men har en stamkund vad gäller tecknandet så jag har haft lite uppdrag där i vinter. Tänkte ta tag i det där med hemsida igen (tecknandet har legat nere medan jag pluggat) nu innan jobbet börjar i februari så jag iaf syns lite grann ;). Sen vågar jag inte dra igång för mycket heller eftersom jag antagligen inte kommer ha massor med tid i höst när bebis kommit.
 
Vecka 15 idag! Oj va det går! Längtar så mycket efter att känna den lilla mer, vill ju veta att den faktiskt är där inne :o :)

Det låter fantastiskt med både semester och massage, det sistnämnda ska jag försöka ta tag i också.
Tiden går fort! Alldeles för fort nästan :p här landade jag dock "bara" i v.10 idag. Berättade för min planerare igår att det blir smått snart, troligen går jag hem i början av sommaren så det kommer att påverka nästa schemaläggning som hon börjar med i mars och då hoppas jag att hon har lyckats lösa personalproblem hos min kund.

Förresten, visst hade vi förskolepersonal i den här gruppen?
 
@deathslyna Jajjamensan :D Här har vi en förskollärare!
Åh, då vill jag ställa en fråga :)

Min tös har gått på 3 dagars inskolning nu och ska gå "skarpt" några timmar på måndag. Sambon upplever att det var helt onödigt för honom att vara med på inskolningen idag för hon var med i aktiviteter och visste vad hon skulle göra. Somnade även själv. Nu råkar det vara så att jag bara hade möjlighet att vara med i onsdags och såklart är lite nyfiken på hur det ser ut, med mina egna ögon. Brukar det vara en dålig idé att gå dit och vara med ett par timmar innan man lämnar henne helt när det är första dagen sådär?
 
Av ren erfaren helt skulle jag säga att det är så fruktansvärt olika beroende på hur barnet är som person, ålder osv..
Har varit med om att det har fungerar jätte bra, blir ju som en extra dag av "halv inskolning".. Men! Jag har också varit med där barnet har backat två steg och blivit enormt otrygg och blivit ledsen när den inte varit det innan vände väl föräldern ska gå, visserligen har det speglats av att föräldern har visst sig otrygg själv och smittat av det på barnet..

Så är hon trygg och ni trygga skulle jag säga att det inte är någon fara! :) Så tycker pedagogerna att det är okej så skulle jag vara med någon timme vid lämning första dagen..
 
Av ren erfaren helt skulle jag säga att det är så fruktansvärt olika beroende på hur barnet är som person, ålder osv..
Har varit med om att det har fungerar jätte bra, blir ju som en extra dag av "halv inskolning".. Men! Jag har också varit med där barnet har backat två steg och blivit enormt otrygg och blivit ledsen när den inte varit det innan vände väl föräldern ska gå, visserligen har det speglats av att föräldern har visst sig otrygg själv och smittat av det på barnet..

Så är hon trygg och ni trygga skulle jag säga att det inte är någon fara! :) Så tycker pedagogerna att det är okej så skulle jag vara med någon timme vid lämning första dagen..
Barnet i fråga behövde ungefär 2 timmar första dagen innan hon blev stabil nog att leka fullt ut. Tiggde uppmärksamhet av personalen och busade väldigt mycket med dem. Ville inte gå hem utan vi fick mer eller mindre bära ut henne. Därför är min känsla att det nog knappt skulle märkas om jag går iväg men man vet ju inte i förhand. Jag får kolla om jag kan få vara med och kika lite. De brukar vara ute i början så det borde ju inte bli trångt på nåt vis om jag är med i alla fall. Jag får kolla med dem. Annars får jag väl stå bakom nåt träd någonstans och kika ;)

Känns hopplöst att lämna henne där när jag egentligen är ledig men det kommer att få vara så i januari under inkörningsperioden för jag är rätt säker på att hon kan behöva det för att lära sig alla rutiner så de sitter ordentligt.
 
Hur nojjiga är ni att det är något fel på barnet (barnen i mitt fall...)? Sista dygnet har jag börjat grubbla mkt på det.... Sen har jag helt plötsligt kommit ihåg en sak som hon som gjorde ultraljudet sa (KUB-test); "det ser inte riktigt bra ut"?!? Sannolikheten för kromosomfel visade sig vara låg (som högst 1/700 för ena tvillingen). Undrar vad hon syftade på? Vad kan man se i vecka 13? De hade alla delar man "ska" se och hade fostervatten i magen båda två (visar att de kan svälja).

Håller hormonerna på att göra mig snurrig?!

En tanke jag fick när jag läste ditt inlägg är att BM kanske va av den negativa typen och tycker att 1/700 är ganska hög risk.. man drar väg egentligen gränsen vid 1/200 men vissa kanske tänker annorlunda.
Jag fick 1/1229 och tyckte det lät superbra men så hör man om alla som får 1/20.000 då vart jag orolig, men ut kom en frisk om än väldigt liten tös 4 dagar efter bf så oron va inte befogad.
Tycker inte du ska oroa dig alls, kub testen känns som folk ofta är oroligare när dom går än där de kommer dit pga dumma siffror!
 
En tanke jag fick när jag läste ditt inlägg är att BM kanske va av den negativa typen och tycker att 1/700 är ganska hög risk.. man drar väg egentligen gränsen vid 1/200 men vissa kanske tänker annorlunda.
Jag fick 1/1229 och tyckte det lät superbra men så hör man om alla som får 1/20.000 då vart jag orolig, men ut kom en frisk om än väldigt liten tös 4 dagar efter bf så oron va inte befogad.
Tycker inte du ska oroa dig alls, kub testen känns som folk ofta är oroligare när dom går än där de kommer dit pga dumma siffror!

För min del hjälper siffrorna. 1/700 innebär att risken är o,14% att det är något fel på barnet. Känna som väldigt liten risk att ngt är fel :)
 
Vad tror ni man behöver närmaste tiden vad gäller kläder? Jag och sambon planerar att åka till GeKås nästa helg (typ tredje gången i mitt liv) och jag funderar på vad man skulle passa på att köpa. Kommer åka dit en gång till innan bebis kommer med det blir nog inte förrän i juni någon gång.

Jag har märkt att mina mysbrallor, jeans och löparbyxor jag har på gymmet redan sitter hyffsat tajt över magen och det känns som man ganska snart behöver byta, särskilt löparbyxorna för dom är ganska tajta.

Så jag tänkte att jag ska se om de har någon typ av byxa man kan träna i, antingen om de har mammabyxa eller ta någon storlek större än vad man har annars eller köpa ett par billiga och försöka sy dit resår upptill själv.

Brösten har vuxit men jag kan fortfarande ha mina vanliga behå:ar, frågan är hur mycket mer dom växer...tror ni det dröjer till typ sista månaden/erna innan de blir större eller hur brukar det funka? Fundera annars på om jag skulle passa på att ta någon sport BH i större storlek än vad jag har normalt, de är ju så billiga där (eller var sist jag var där iaf).

Tänkte även kolla efter mammaleggins (använder dock alltid strumpbyxor men gissar att det inte finns i mamma-size) som jag kan ha till kjol sen när strumpbyxorna inte funkar längre. Jag använder nästan bara kjol och nästan aldrig byxor/jeans så jag kommer sörja massor när strumpbyxorna inte funkar längre. De är ju liksom ganska tajta från början och tar jag större storlek där så blir dom megalånga (har korta ben).

Sen tänkte jag kolla lite allmänt på träningskläder och gympadojor ifall som har något billigt och vettigt.


Så vad tror ni? Något mer som är smidigt att köpa på sig när man ändå ska dit vad gäller kläder? Jag tänker att man nog inte behöver tonvis med mammakläder, jag har storlek S eller XS i alla mina kläder så jag tänker att linnen och andra toppar kan man nog komma långt bara att köpa en storlek större sen när det behövs. Men just byxor känns värre.

Sen undrar jag varför i hela fridens namn det inte finns arbetsbyxor för gravida?!?!? Jag fick en chock och blev väldigt förbannad när jag upptäckte det, hur kan det inte finnas?? Det finns väl mängder med kvinnor som arbetar i jobb där det krävs arbetsbyxor. Det enda som finns att hitta är hängeslbyxor och nej, det vägrar jag att ha på mig, obekvämt och varmt när man ska gå ute i 15-20 grader och samtidigt behöver se respektabel ut för kunderna. Jag hittade någon som sytt om sina arbetsbyxor och själv sytt di bred resår men att det ska behövas. Jag vet inte hur man ska göra, jag tror jag ska se om chefen kan bekosta skräddare att gravidanpassa byxorna om jag köper själva byxorna. Men som sagt, väldigt irreterande. Som att man ska gå i tunna mammabyxor på ett jobb som är både skitigt och sliter på kläder, de skulle inte hålla en dag till det man håller på med utomhus.
 
@Kanintant
Strumpbyxor för gravida kan du tom hitta på Ica :) jag har en hel del, från vanliga tunna strumpbyxor till bomullstajts med fot :up:

Min bröst växte tidigt denna graviditet och sedan har de inte växt något mer och förra gången växte de väl kanske ytterligare 1 kupstorlek till när mjölken rann till.
 
@Kanintant
Strumpbyxor för gravida kan du tom hitta på Ica :) jag har en hel del, från vanliga tunna strumpbyxor till bomullstajts med fot :up:

Min bröst växte tidigt denna graviditet och sedan har de inte växt något mer och förra gången växte de väl kanske ytterligare 1 kupstorlek till när mjölken rann till.

Åh! Gud vad glad jag blir! Då skiter jag i leggins och köper strumpbyxor istället. Använder mest stickade strumpbyxor men om det finns tunna borde man kunna hitta lite tjockare också :)

Då kanske mina bröst håller sig i denna storleken fram till sommaren, vore ju himla skönt.


Nu har jag skrivit ett lite surt meddelande till Blåkläder på facebook och ifrågasatt varför de inte har ett enda par byxor till gravid och hur dom tänker.
 
Åh! Gud vad glad jag blir! Då skiter jag i leggins och köper strumpbyxor istället. Använder mest stickade strumpbyxor men om det finns tunna borde man kunna hitta lite tjockare också :)

Då kanske mina bröst håller sig i denna storleken fram till sommaren, vore ju himla skönt.


Nu har jag skrivit ett lite surt meddelande till Blåkläder på facebook och ifrågasatt varför de inte har ett enda par byxor till gravid och hur dom tänker.

Ja det finns ju som sagt i bomull och det finns vanliga tunna samt tjocka i 100 den, tror alla de vanliga klädbutikerna säljer så de är lätta att hitta.
 
Åh! Gud vad glad jag blir! Då skiter jag i leggins och köper strumpbyxor istället. Använder mest stickade strumpbyxor men om det finns tunna borde man kunna hitta lite tjockare också :)

Då kanske mina bröst håller sig i denna storleken fram till sommaren, vore ju himla skönt.


Nu har jag skrivit ett lite surt meddelande till Blåkläder på facebook och ifrågasatt varför de inte har ett enda par byxor till gravid och hur dom tänker.

HM har fantastiskt sköna gravidstrumpbyxor! Både tunna och tjocka! Jag har redan gått över till dem :) Även deras gravidjeans är sköna och billiga, men tunna och håller nog inte så länge.

Jag har också fått byxproblem på jobbet, jobbar inom vården så gravida är ju inte direkt ovanligt, vi är en liten verksamhet så inga gravidbyxor fanns hemma, men min chef ska kolla upp om det finns att beställa. Nu har vi antingen byxor med resår i midjan, vilka är obekväma när de trycker på magen, eller med knappgylf och jag tänkte att det borde räckt med större storlek på dem men då blev de enorma på resten av ledderna ist... Intressant att höra vad blåkläder svarar ;)

Gällande BH så fick jag gå upp en storlek direkt innan jag ens visste att jag var gravid, men de funkar iaf ännu i v 15. Spännande att se om de funkar hela tiden eller om deg snart blir dags att byta igen
 
Tack! Ska kollas upp!
Jag jobbar ju annars uniformerat och har funderingar på om jag ska fråga min chef om det är okej att jag slaktar ett par vanliga uniformsbrallor och syr dit mudd. Tidigare har lösningen varit att skicka ner gravida till lindex och köpa ett par snarlika brallor så det är också ett alternativ för min del. Indiforms brallor av modellen vi använder har nämligen löst det så att de syr dit en påse på magen och fyller magen inte upp den liknar man någon variant av känguru med hängpung ;)
 
Jag jobbar ju annars uniformerat och har funderingar på om jag ska fråga min chef om det är okej att jag slaktar ett par vanliga uniformsbrallor och syr dit mudd. Tidigare har lösningen varit att skicka ner gravida till lindex och köpa ett par snarlika brallor så det är också ett alternativ för min del. Indiforms brallor av modellen vi använder har nämligen löst det så att de syr dit en påse på magen och fyller magen inte upp den liknar man någon variant av känguru med hängpung ;)

Har inte ni särskilda gravid-byxor att använda? Det finns hos oss. Den vanliga modellen men lägre midja och med sån där "gravid-mudd-resår" upptill. Inte en chans att vi skulle få använda privata kläder, hur blå de än är :p
Jobbet har dessutom avtal med en skräddare där vi kan få våra kläder in- och utsydda och liknande. Mycket smidigt!
 
Har inte ni särskilda gravid-byxor att använda? Det finns hos oss. Den vanliga modellen men lägre midja och med sån där "gravid-mudd-resår" upptill. Inte en chans att vi skulle få använda privata kläder, hur blå de än är :p
Jobbet har dessutom avtal med en skräddare där vi kan få våra kläder in- och utsydda och liknande. Mycket smidigt!
Tidigare har vi inte haft sådana nej. Jag jobbar oftast i finsetet och det är där det blir problem. Basuniformen är inga problem alls. Finsetets byxor är helt vanliga kostymbrallor med en mikroliten logga på ena bakfickan så det är ju inte någon skillnad egentligen så länge man får till färgen :)
 
Tidigare har vi inte haft sådana nej. Jag jobbar oftast i finsetet och det är där det blir problem. Basuniformen är inga problem alls. Finsetets byxor är helt vanliga kostymbrallor med en mikroliten logga på ena bakfickan så det är ju inte någon skillnad egentligen så länge man får till färgen :)

Så märkligt! Det tycker jag att du ska fråga om hur det ska lösas. Jag tycker nog att din arbetsplats ska bekosta att en skräddare syr dit mudd på 1-2 par arbetsbyxor.
Våra byxor är helt vanliga arbetsbyxor, loggan är typ 1*2 cm stor och sitter placerad så att den knappt syns.
 
Så märkligt! Det tycker jag att du ska fråga om hur det ska lösas. Jag tycker nog att din arbetsplats ska bekosta att en skräddare syr dit mudd på 1-2 par arbetsbyxor.
Våra byxor är helt vanliga arbetsbyxor, loggan är typ 1*2 cm stor och sitter placerad så att den knappt syns.
Chefen har ju såklart sett till att företaget betalar om man behövt skräddare eller köp på klädbutik så det är inget jag oroar mig för att jag måste stå för så :) han är generös, vår chef. Det är noga att vi ser bra ut på jobbet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 125
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp